Jump to content

Vedlikehold av syrebatterier.


maelms

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ønsker litt tips fra erfarne båtfolk ang. vedlikehold av syrebatterier. I min båt har jeg to 110 ah batterier paralell koblet sammen. Når jeg har ladet de med en batteri lader så viser de en spenning på 13.51 V. Slik jeg fårstår det er det en god spenning på toppladete batterier. Men jeg føler likevel at de er svake. Hvis jeg f. eks. kobler inn kjøleboksen (billig 12v sak fra biltema), som jeg vet trekker mer strøm enn kjøleskap, så syker spenningen veldig. Jeg åpnet et lokk på et av batteriene der så jeg at væskenivået var i kant eller akkurat over platene. Mener at jeg har hørt at det skal være ca. 1 cm over platene. Hva er det jeg skal fylle på batteriene? Er det rent vann eller annen væske som må kjøpes? Vil det bedre batteriene mine å fylle på noe, eller er det et tegn på at de er ødelagte nå spenningen faller drastisk når jeg kobler inn en liten kjølebag. Husker ikke hva spenningen går ned til, men jeg har en siggarett tenner plugg med grønt gult og rødt lys. Når jeg ikke har kjøleboksen koblet inn lyser det grønt, men kobler jeg inn kjøleboksen går den ned på rødt med en gang. Jeg håper kanskje batteriene blir bedre om jeg fyller på væske nivået, hva tror dere?

 

Martin

Link to post
Share on other sites

Fyll opp batteria dine med batterivann (destillert vatn) dette finn du på bensinstasjoner.

Til nød kan du bruke vanlig ferskvann. Fyll godt opp så det nesten renn over, so kan du ladde batteria igjen å måle dei med syrevektsmålar. Denne får du også på bensinstasjonen. Koster 100-200kr men du får en god indikasjon på tilstand på dine batterier!

 

Kontroll av syrenivå er viktig, lag rutine på sjekk av desse en gong i månaden. Koster ingenting og fører til lenger levetid :)

 

Om nivået er ned på blyet er det fare på ferde og cellene blir ødelagt fort! En celle dårlig = 1 ødelagt batteri!

Link to post
Share on other sites

Bruk batterivann. Koster nesten ingenting og du får det på Biltema og bensinstasjoner :smash:

Om nivået er ned på blyet er det fare på ferde og cellene blir ødelagt fort! En celle dårlig = 1 ødelagt batteri!
Væskenivået trenger bare være opp til toppen av blyplatene men for å ha litt å gå på bør det stå ca. 1 cm over. Om væskenivået synker til under toppen av platene så er det bare den delen av platene som tørker som kan bli ødelagt, mao. så slutter neppe batteriet å fungere om væskenivået blir lavt men du reduserer kapasiteten til batteriet. "Ekstra mye" væske i batteriet gir ikke mer effekt men fører til mer søl da batteriet lettere "koker over" under lading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

 

Kontroll av syrenivå er viktig, lag rutine på sjekk av desse en gong i månaden. Koster ingenting og fører til lenger levetid :)

 

 

Hvordan får du økt levetid på batteriene ved å sjekke syrevekten?

 

Det som er viktig er at batteriene blir ladet skikkelig opp minst en gang i mnd. Bruk da en "inteligent" lader som ikke avbryter ladingen når batteriene har nådd 80 til 90%. For å få fullladet må man lade med lav strømstyrke (0,2A til 0,5A) den siste tiden, dette kan gått stå på 1 dag eller 2. Solceller er fint til dette.

 

Selv ville jeg unngått å koble 2 batterier sammen, er batteriene "like" er det mange som mener at dette går bra. Jeg ville heller ha et 150Ah batteri (og solcellepanel) enn 2 110Ah. Husk på at batteriene bare lagrer energien mototren/dynamoen genererer.

 

Sammen med en batterimonitor kan man følge med på tilstanden av batteriet og heller starte motor dersom det begynner å bli tomt. Ikke la motoren gå når man seiler og båten krenger mye til samme side over lang tid, motoren kan da få problemer med smøringen. Men nå skal det også sies at med seilebåt så har jeg bergenset med ladekapasitet når jeg er underveis. Da hjelper det lite med mye batterikapasitet når man ikke får fullladet batteriene underveis.

 

Vil kapasiteten til batteriet kunne bedre seg med å fylle på batterivann?

 

Jeg mener at riktig svar er NEI, kapasiteten er den samme om du har 5 mm eller 2 cm veskenivå over blyplatene. Men er de under vil du kunne ødelegge batteriet og da

blir kapasiteten dårligere. Utifra ditt spørsmål om batterikapasitet tror jeg ikke du vil oppnå noe mer kapasitet ved å etterfylle vann.

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den stikker du enden i batterivannet og presser på blæra på toppen og slipper. Då sug den opp væska å du kan lese av vekta på en skala. Ofte merket med rød gul å grønn! 1.27 er vel iddelt om eg ikkje husker feil!

 

Eg passer ivertfall på å alletide ha nivået godt over cellene. Heller en cm under toppen en en cm over blyet. Har ødelagt et sett batteri med å ha for lite vann på så etter den episoden er eg nøye med kontroll. Eventuelt søl kan tørkes vekk, og med min ladder som er ombord (vedlikeholdsladder) har batteria aldri kokt ovet. Saken var berre at eg meinte bedre med for mykje, en for lite :)

 

Et anna tips er å reingjære batteripoler å ha på vazelin om der er eir på dei!

Link to post
Share on other sites

Et anna tips er å reingjære batteripoler å ha på vazelin om der er eir på dei!

 

Støtter dette. Opplever dessverre at batteripoler og ikke minst polskoene irrer.

Slip med smergelpapir både på polen og polskoen og spray på med vaselinspray (biltema m.f)

 

Biltema har forøvrig også en optisk syrevektmåler.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

maelms : Når jeg har ladet de med en batteri lader så viser de en spenning på 13.51 V.
Den spenningen har du sikkert målt under, eller like etter lading. Normal hvilespenning for et godt batteri er 12,72 volt. Hvis batteriet står ubrukt etter fullading kan det ta flere dager før spenningen synker til ca. 12,7 volt.
Når jeg ikke har kjøleboksen koblet inn lyser det grønt, men kobler jeg inn kjøleboksen går den ned på rødt med en gang.
Også helt normalt. Den saken som måler spenningen med grønt,gult og rødt lys er vel ment brukt mens motor går, eller når batteriet er ubelastet. Samme hva du kobler inn som bruker en del strøm så vil dette skje, men det er altså som det skal være. Mer vann på batteriet vil ikke endre på dette, selv ikke nye batteri vil gjøre det, så lenge du setter på noe som bruker mye strøm og batteriene ikke får lading. Hvis du starter motor skal det derimot lyse grønt selv om kjøleboksen er på.
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

For å ha batteriet lengst mulig bør du ikke under 50% utladning, det er omtrent 12.25 V hvilespenning, men det er hvilespenning lenge etter at all last er tatt av. Lader du det helt ut til det er "dødt" blir det aldri seg selv igjen.

Du finner en tabell på : http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html

Derfor har du egentlig bare halvparten av kapasiteten. Et voltmeter koblet rett på polene er en god indikator, går den under 12V så bør du sjekke hvilespenningen og kommer den ikke opp over 12 etter min min, bør du egentlig starte laderen.

Er du snill med batteriet varer det nesten evig. Vanlig bly/svovelsyre batterier er egentlig ikke laget for å lades helt ut. Best egnet er de som startbatteri, nesten kortslutning i 2-5 sek og så rett på lading. Da varer de nesten like lenge som selve bilen.

Men i båten brukes de på en suboptimal måte. Lithium batterier tåler slik bruk bedre, men er mye dyrere. Se hvor godt mobilen takler dyputladning og opplading, gang på gang.

Du kan selvsagt også bruke en batterimonitor, de koster litt men gir veldig god oversikt over batteribankens tilstand.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Vedlikehold av blybatterier er kort og godt:

Passe på at væskenivå er over blyplatene

Holde batteriet toppladet. Dette er viktig, blir batteriet stående "halvladet" mister det sin kapasitet og gode egenskaper.

Unngå "dyputlading", dette korter også ned på levetiden, har du muligheten til å fordele forbruket på flere batterier er dette lurt.

 

Og selvfølgelig, holde kontaktflatene rene og pene, gjerne bruke syrefri vaselin til å hindre korrosjon.

 

Måling av egenvekt på syren indikerer om battericellene har selvutlading, altså forteller dette noe om selvutladingen. (dennne målingen forlenger ikke livet på batteriet, men sier noe om tilstanden)

Har cellene ujevn egenvekt, er botemiddelet å lade batteriet helt fullt og litt til. Blir cellene ujevne etter kort tid har du ett dårlig batteri.

 

Er batteriet av nyere dato er det godt mulig at det ikke er fulladet før batterispenningen er oppe på 14.5V.

 

Paralellkopling for å oppnå stor kapasitet synes jeg også er noe dritt, batteriene bør være nøyaktig like og like gamle og likt koplet for at dette skal virke optimalt.

Du kan risikere at det ene batteriet "sovner" på post og dette oppdager du først når du trenger det.

I praksis har du da drasset med deg blyballast over lengre tid.

 

Se også i denne tråden.

"Hjelp til vurdering av batteri."

Redigert av trixie2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillater meg litt noe kommentar, fordi praktisk sett er det ikke helt riktig.


En slik tabell funker også bare under forbehold.

 

For det første er 12,25V (og enda lavere) normalt ikke noe grense man burde anbefale.
For vanlige blybatterier (inkluderer også Gel) burde man holde utladingen godt innenfor 30% = 12,45V.
Nesten alle blybatterier begynner med sulfateringen allerede der.

Dette bekreftes også enkelt så snart man ser på antall ladesykluser beregnet av produsentene,
bare ta en titt på databladet til akkurat batteriene du har.

Maksimalt levetiden dobles nesten hvis man utlader med 30% isteden 50%,
og tredobles nesten hvis man utlader med maks 30% isteden over 50%.

50% utlading burde derfor helst bare anses som "kan tillates av og til uten at batteriene tar varig skade",

men dette burde ikke bli til noe vane.


Gjelder selvfølgelig bare så sant en ikke har regelmessing utskifting på kalkulasjonen likevel,

f.eks. pga. vektproblemer mens man trenger hele kapasiteten uansett.

 

Ang. spenningsmåling som indikator ved utlading.
I grunnen er dette bare noe for folk med lite batterikapasitet og vanlige bly-syre uten legering.
Og det forutsetter at en har både erfaring og lyst på å observere voltmeteret for å kunne konkludere tilnærmende riktig.


Alle andre batterier og spesiell når det finnes større kapasitet klarer å forvrenge dette bildet betydelig.

Et eksempel er gode AGM som kan lades ut og ut og ut og ut uten at det synes at spenninger synker særlig.
Og så er det plutselig slutt, verken uerfarne eller fagfolk klarer å tyde hvor langt et slik bank er utladet.

 

Omvendt gjelder det samme.
Folk ser bare noe spenning, noe over 14V, og synes at det er bra.
Men ved opplading betyr denne ubetydeligheten mellom 14,0V og 14,4V gjennomsnittlig hele 20% kapasitet.

Voltmeteren vises altså ikke hvor mye det mangler og heller ikke hvor mye det mangler for

å få til litt over 7% -overlading- som batteriene absolutt trenger -hver gang- for at kjemien stemmer igjen.

Det er bare denne kombinasjonen, begrenset utlading og fullstendig topplading,

som sørger for et lang batteriliv -med helst maksimal kapasitet-.

Derfor er Ah-tellere (si også "batterimonitor", helst med shunt ) ikke bare noe "kan"

men eneste mulighet for å komme på resultater som kan kalles brukbar i det hele tatt.


Slik trengs ikke en gang å være dyrt og fancy,

men en shunt måler er et "må" hvis man ønsker å behandle batteriene riktig.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...