Jump to content

VP MD21B - glødelampe slukker ikke - feil på rele?


raree

Recommended Posts

God dag!

 

Jeg holder på å klargjøre båten - en Windy snekke med VP-MD21B - til sjøsetting. Jeg har (tror jeg) klart å installere ny dynamo - og fått denne til å lade batteriene. Et problem mindre - da oppsto et nytt:

 

Glødelampen slukker ikke etter at motoren har startet og oljetrykkslampe og ladelampe har slukket.

 

Så har jeg lest meg opp og funnet ut at det er noe som heter gløderelè i denne tråden.

 

Jeg tror problemet kan dreie seg om dette relèet, men vet ikke. Releet er nokså shabby - innmaten vil gjerne følge med når jeg forsøker å trekke av ledningene for å undersøke irr osv. Derfor henvender jeg meg til Baatplassen - som forrige gang jeg hadde klønet det til, hjalp meg med problemløsning over natten.

 

Hvordan kan jeg finne ut om relèet virker? Jeg tror det kan være vanskelig å skaffe et nytt orginalt, jfr; denne siden.

 

Vet noen hvor jeg kan få tak i et tilsvarende? - Jeg ser at det anbefales bil/dieselelektromforretninger - når jeg da skal ha et lignende relè - har releet noe slags navn/nummer/typebetegnelse. Vil det holde å si gløderelè?

 

Er det evt. noen som har et slikt relè liggende - som de vil selge meg?

 

På forhånd - takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Er ikkje kjent med din motortype, men releet er en av på bryter. Kansje har dette hengt seg fast i PÅ posisjon..

 

Du seier du får ut innmaten, der er bevegelige deler inni. Klarer du å opne/stenge kontakta?

 

Der er vel 4 kontakter på releet ditt. Husker ikkje tala på dei i farta, men en skal skal koblast til + og den andre til glødeplugger.

 

Den andre frå glødestillet i tenningslås og til minus, viss du får laus pluggen kan du enkelt simulere dette med korte ledningsendar med å berre sette det på batteriet. Du vil då sjå/høre klikk frå det.

 

Er der nokre symboler som viser spolen og ei open kontakt ?

 

Det ser du ivertfall på det nye du har!

Der er trulig litt tjukkare ledningar på + og til glødepluggane! Då er dei to andre spenning til spolen i releet.

Redigert av Gudmanda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! - jeg lærer stadig. Min nabo kikket over og har både konstatert at reléet er defekt - i tillegg til at motstanden som står mellom gløderelé og glødepluggene er defekt.

 

Så da blir spørsmålet - hvor får jeg lettest tak i relé og en slik motstand?

 

På motstanden (en keramikkrunding med 2 ledningsfester) står det 12V/4.

 

Jeg vet ikke hva dette betyr - men antar at 12V betyr nettopp 12 volt. Men hva indikerer 4-tallet? Ampere?

Link to post
Share on other sites

Kan godt være releet som feiler, men du har montert ny dynamo og det kan ha skjedd noe da uten at det er noe i veien med releet, men heller noe med strømmen til glødelampa. Slukker lampen når du gløder?

Glødelampen får pluss strømmen fra en tynn ledning koblet til en av pluggene. Ta denne tynne ledningen av pluggen og koble en prøvelampe eller multimeter til en av pluggene mens du gløder, og se om glødingen avsluttes når den skal.

Det er ille hvis glødingen står på, og du må ikke kjøre motoren med den på.

 

Da ser det ut til at din gode nabo ordner opp mens jeg skrev, så da kan du bare se bort fra dette ovenfor.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk og takk.

 

Så har vi ordnet releet (tror vi)- det virker nå som det skal( i hvert fall slår det inn som det skal). Men glødelampoen vedblir å lyse!!

 

Så jeg må klart prøve om det faktisk er slik at glødingen står på (ved å bruke et multimeter)- eller om det er noe galt med lampen. Jeg ser at flere har funnet feil med tenningslås/nøkkel. Og tenningslåsen har stått der i evig tid, med rikelige doser både vann og vær. Men hvor langt inn i en tenningslås kommer man egentlig?

 

Slik jeg forstår det skal glødingen slutte (og glødelampen slukne)når jeg slipper tilbake nøkkelen fra gløde og startposisjon?

 

 

Vedrørende "Slukker lampen når du gløder?" Nei. Det er 4 posisjoner på nøkkelen/tenningen:

Posisjon 1: Alt av.

Posisjon 2: Oljetrykk og ladelampe lyser. (Samt at det kommer en alarmtone)

Posisjon 3: Gløding (glødelampe lyser)Oljetrykk og ladelampe slukner.

Posisjon 4: Startmotor går - da slutter glødelampen å lyse

 

Når jeg så slipper nøkkelen (da går den vel i posisjon 2?) lyser glødelampen.

 

Hegra - du skriver at jeg ikke må kjøre motoren. Nå står båten på land, men tar den skade av helt korte intervaller - opp til 30 sek f.eks?

 

MVH

Link to post
Share on other sites

Viss tenningslåsen din fungerer slik du beskriver, skal det ikkje vere so vanskelig å feilsøke uten å starte motor!

 

Då er der et uttak på tenningslåsen so skal gå direkte til gløde releet og du skal kunne klikke av å på dette relet ved å sette lås i 2-3 2-3 osv.. Då kan du måle eller lytte på releet om de slår inn og ut..

 

Slik du no beskriv det høres det ut som der kan være noko som leder over i tenningslåsen din.

 

Tenner glødelampa når du har på hakk 2 ?

 

Glødepluggane kan bli ødelagt når du gløder for lenge, samt impelleren må ikkje kjørast tørr.

Link to post
Share on other sites

Baatplassen lever stadig opp til forventningene - og før eller senere kommer båten på vannet. Takk.

 

Releet klikker inn og ut når jeg gjør det som anbefales - veksler mellom posisjon 2 og 3.

 

Så har jeg også koblet på et voltmeter - og ser at det kommer spenning til glødepluggene når jeg kommer i posisjon 3 - og spenningen forsvinner igjen i posisjon 2.

 

Nei - i posisjon 2 lyser ikke glødelampen - kun ladelampe og oljetrykkslampe.

Link to post
Share on other sites

Oppdatert. Jeg har fulgt rådene fra Baatplassens rådgivere. Og det ser da ut som om feilen ikke er knyttet til gløding. Vel var releet skranglete, men efter en renovering ser dette altså ut til på virke som det skal. Og glødepluggene får ikke strøm selv om glødelampen lyser. En bekymring mindre - men:

 

- da er jeg vel over i et annet terreng - nemlig å feilsøke det elektriske anlegget - for å finne grunnen til at glødelampen lyser. Og :

 

Ttemperaturmåleren oppfører seg underlig - den viser umiddelbart efter start høy temperatur og når jeg lot motoren gå i ca 20 sekunder (fra kald motor) gikk viseren opp til maks (dvs enden av det røde).

 

Så her har jeg vel en eller annen elektrisk feil - for å si det forsiktig.

 

Båten er som sagt en windy 26 snekke. Jeg har koblingsskjema og el.opplegget er (nokså) intakt.

 

Noen som kan fortelle meg hvor jeg skal begynne?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett elektriske skjemaer på mange motorer, men på min motor, og mange andre vil jeg tro, går det en ledning fra tempgiver til gløderele. Dette er et ganke avansert rele såvidt jeg kan se, men jeg vil tro mange andre motorer bruker tempgiveren på tilsvarende måte.

Tanken er da at temperaturen bestemmer hvor lenge pluggene skal gløde før start.

Men at gløderele skal lyse når tempgivern går opp på maks, skjønner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke dette.

Så antydes det at installeringen av ny dynamo kan ha forårsaket denne feilen. Men jeg tror dynamoen er riktig innstallert - og batteriene lades. Og jeg ser ikke sammenhengen mellom dynamo og glødelampe heller?

Så nå er jeg litt opprådd. Har noen råd om hvor jeg kan begynne feilsøkingen?

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg dette riktig så lyser bare glødelampen når motoren går uten at glødingen er påsatt. Forstår det gjelder tempmåleren også som da flyr opp. Alt er altså normalt før motor startes, eller? Da er det jo nærligende og tro at det skjedde noe når du koblet til den nye dynamoen. Dynamoen fungerer vel som giver til turteller tror jeg. Turteller er igjen tilsluttet de andre instrumentene med felles pluss og minus, og glødelampen har sikkert samme minus. Dette er ikke noe svar, men bare et eksempel på hvor innviklet og nærmest umulig det er og fikse dette uten skjema eller nær kunnskap om ditt el-anlegg.

Har en følelse at det er bare en feil som skaper problemene både med lampen og tempmåler.

 

Kjøring av motoren med glødepluggene på skal etter det jeg har hørt ikke skje, da den kan tenne alt for tidlig, før stempel er oppe i normalt tenningspunkt. Det er noe annet med gløding i innsuget, som gjerne kan glødes litt ekstra etter at motor er startet.

 

Finn frem skjema, og gjerne en som ordner dette. Eller legg skjema inn her så kanskje noen klarer og hjelpe deg. :flag:

 

Et skudd i blinde kanskje, men prøv med en ekstra kabel fra batteri minus til minus på et av instrumentene. Mener instrumentene får minus med egen kabel fra motor og denne kan være av eller ha dårlig kontakt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk.

Da skal jeg prøve som anbefalt - med en ekstra jordforbindelse - her er blindskudd bedre enn stillstand.

Så tror jeg kanhende dynamoteorien er riktig. Men den nye dynamoen ble levert fra VP-forhandler her - og montert i henhold til hans anvisninger. Men det skal sies - det var ikke samme måte å koble den nye dynamoen som den gamle (en SEV marshall) På den gamle var turtellerledningen koblet sammen som jordledningen fra motorblokken. Disse er nå fordelt på hvert sitt kontaktpunkt på dynamoen.

 

Jeg prøver videre i ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Oppdatert informasjon i jakten på den klargjorte sommerbåten:Blindskuddet fra Hegra utgjorde en forskjell:

 

Jeg gjorde som anbefalt - førte en kabel fra jord på batteriet til jord(-) på temperaturmåleren. Da sluknet glødelampen og temperaturmåleren gikk dit den skulle. Til gjengjeld begynte ladelampen å lyse, men kun svakt. Hegra antydet en dårlig jordforbindelse - og dette kan vel tyde på at han - eller hun for den saks skyld - har rett?

 

Jeg vet ikke helt hvor instrumentpanelet får jord fra. Dynamoen får jord fra blokka, men den var så inmari vrien å få løsnet for å sjekke kvaliteten på forbindelsen. Er det noen som vet hvordan instrumentpaneler vanligvis furneres med jordforbindelse?

 

Jeg har forresten funnet dynamoen jeg har - det er denne fra prestolite.

 

Den ser slik ut.

 

Er det noen som har gode råd på veien videre?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ladelyset er det ikke helt uvanlig at dette lyser svakt på tomgang. Prøv og ruse motor opp i 1000-1500 omd. noen sekunder og se om ikke ladelampen slukker da. Da blir ofte lyset slukket selv om du senker ned til tomgang igjen. Eneste du må passe på da er og ruse den litt etter hver start slik at ladingen starter, og dette er ikke noen feil egentlig, men kan utbedres med en større wattstyrke på pæra i ladelyset etter det jeg har lest her på baatplassen.

Lyser lampen svakt på alle turtall er der nok noe galt, og akkurat nå er jeg lens for forslag, så andre har kanskje mer forstand på dette.

Og ja, hegra er en han. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket jordforbindelsen til dynamo - den var upåklagelig. Men skjønnerfortsatt ikke hvor instrumentpanelet tar jord fra.

Så har jeg et annet spørsmål. Er det skadelig å fjerne termostaten i båten - om enn midlertidig? Saken er at motoren blir veldig varm når jeg kjører den , men nå må jeg ta en ting av gangen!!!

Link to post
Share on other sites

Var en snartur innom VP hjemmeside hvor jeg fant koblingsskjema for MD 21 B.

Jordledning til instrumenter og glødelampe starter ved dynamoen og er blå. Fra dynamo til gløderele, videre til koblingsboks, så til glødelampe,turteller og til slutt, tempmåler. Den er blå fra dynamo og helt frem til tempmåler. Det er også den eneste som er blå gjennom koblingsboksen. Kan jo være endringer på ditt.

 

Hvordan går det med ladelampen? Slukker den når motor får litt turtall eller lyser det konstant?

 

Termostaten kan være treg med og åpne hvis det er lenge siden motor har vært kjørt varm. Hvis den har åpnet, men motor fremdeles er varm, hjelper det lite og fjerne den. Det går bare litt lengre tid før den blir for varm.

 

Du skal ikke se bort fra at tempmåler eller giver til denne er defekt. Det er vel denne og glødelampen som har fungert som jordledning når den orginale jordledningen tydeligvis ikke var god nok, så hvordan det påvirker instrumentet vet jeg ikke.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var hjelpsomt. Takk! Nei - dette er ikke forandret på mitt opplegg - selv det nok er gjort en del tilleggsmikk rundt omkkring - dog ikke av meg. Men el.systemet på motoren ser ut til å være intakt/orginalt. Når du sier koblingsboks antar jeg at du mener en blå plastikkboks (ca 2x2x6 cm)som ser ut til å være forseglet fullstendig.

 

Så blir mitt spørsmål - for å sjekke hvorvidt det noen type problemer med denne forbindelsen - evt. finne ut hvor problemet kan ligge - bør jeg da koble meg inn mellom de ulike ? Starte fra dynamo, hvis det funker - gløderele - hvis det funker etter koblingsboks osv? Det kan jo se ut som om det skjer noe med kvaliteten på jordforbindelsen fra dynamoen og til temp-måleren.

 

Når det gjelder termostaten er foranledningen slik: Jeg har renovert kjølesystemet - som var slitent i alle henseende - med nye pakninger og ny termostat. Før jeg tok båten på land lekket det kjølevann - nå ser det ut som systemet er tett. Men: Jeg tror den gamle termostaten har stått i åpen posisjon hele tiden. Jeg la den i en kjele med vann og varmet opptil kokepunktet - ingen synlig endring -altså defekt.

Så har jeg satt inn en ny - som riktignok åpner på 80 grader i stedet for 70. Og min mistanke er at den ikke åpner i det hele tatt. Det var derfor jeg lute på om det er skadelig å ta den vekk - slik at jeg kan la motoren gå - uten å være bekymret for kjølingen i tillegg til det elektriske. For en utpreget amatør er det best å arbeide med ett og ett problem av gangen. Og på denne skuten står de i kø - problemene altså.Men jeg lærer mye!!

 

Går det an å teste tempgiveren på noen måte? Og for den saks skyld - går det an å teste hvorvidt temp.måleren/instrumentet er i orden.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er glødeplugger eller elemt på din motor

På mine større VP lyser glødelampen konstant hvis sikringen på gløde elemetet har gått

Lang metallsikring ca 15 x 70 mm

På mine biler lyser glødelampen konstant hvis en glødeplugg er gåen

Kan det være så enkelt ??

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det - som du vil se ovenfor slukker glødelampen hvis jeg kobler til ekstra jordforbindelse til jordingspunkt på temp.måleren. Det er derfor jeg har utledet en (riktignok svak) teori om at det er noe galt med jordingen.

 

Men jeg har altså ikke lokalisert noen slik sikring for glødepluggene - som det er fire stykker av - efter det jeg kan huske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...