Jump to content

Hvordan teste om instrumentpanel og givere er i orden?


raree

Recommended Posts

Jeg arbeider fortsatt med sommerklargjøring - og nye spørsmål melder seg hele tiden:

 

Fra å tro at jeg hadde defekt gløderelè har jeg nå et jordingsproblem - tror jeg.

 

Så har jeg en mistanke om at en eller flere av instrumentene på instrumentpanelet kan være noe av årsaken til problemene med jord/strøm. De er alle fra 1981 og har med jevne mellomrom vært nokså våte. Så til spørsmålene:

 

Finnes det en (eller fler) måter (tilgjengelig teknologi = multimeter, prøvelampe) å teste de enkelte instrumentene og giverne (særlig da temperatum, oljetrykk og turteller) på?

 

Dersom jeg skal/må/bør skifte instrumenter/givere - - hvor får jeg raskest tak i nytt?

Biltema er et varig tema her på Baatplassen - har disse pålitelige instrumenter? Det står VDO på de jeg har.

 

Det virker som ikke som om motoren blir nedkjølt - (temp-måleren viser jevn stigning og fortsetter inn i det røde området - dette tar bare et par tre minutter.

For ordens skyld: båten står i haven og suger kjølevann via gear/oljekjøler. Motor MD21B. Jeg har kjent på eksos/kjølevann som har vært gjennom systemet og vil anslå rundt 30 grader. Har efter råd fra lokal VP-mann tatt ut termostaten for å eliminere et problem.

 

Hvordan kan jeg konstatere om/at kjølevæsken i motorblokken er i bevegelse?

Link to post

Hei. Kanskje liten respons pga mange temaer i en tråd?

 

Svaret forutsetter enkle instrumenter og givere.

Givere kan jo være forskjellige og ha flere tilkoblinger, ofte bare 2.

Måle enkle givere: Bruk multimeter i ohm-posisjon (elektrisk motstand)

 

Temperatur: Putt i vann som varmes.

 

Oljetrykk: Må vel være på motor som går for egen maskin. Endrer verdien seg ved økende turtall?

Giveren kan ja blitt fastlåst i en posisjon. Du kan være heldig å ordne det med å blåse inn f.eks rustløser

 

For å måle instrumentene kan du sette på svak spenning og øke etter hvert. Bruk f.eks et lite batteri eller en batteriadapter.

 

Dete bare for å teste enkel funksjon. Verdier etc skal jo også være korrekte. Disse står i egne data datablad.

Lykke til!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Takk for svar. Jeg skal prøve å avgrense antall spørsmål - selv om de er mange.

 

Jeg er nesten sikker på at feilen ligger i instrumentpanel/tenningslås - og må fortsette å utforske dette.I det minste har jeg fått sanert ledningsnettet - og fått fjernet nokså mange meter med ubrukt ledning. Samt at jeg altså begynner å skjønne hvordan strømmen oppfører seg i båten.

 

Går det an å koble bort tenningsnøkkelen og allikevel få testet/startet/glødet?

 

Jeg regner jo med at svaret er ja, så spørsmålet er: Hvordan gjør jeg det?

Link to post

Du trenger ikke gløde for hver gang du starter motoren. Når motoren er varm starter den også uten gløding. Du kan bruke tenningsnøkkelen først til å starte motoren første gang og deretter lage en ekstra kobling eller bryter til start-releet, såkalt "tjuv/tyv-kobling".

Tenningsnøkkelen er jo "bare" en samling av brytere.

 

Ville forsøkt å eliminere feil ved å koble fra instrumentene. Jeg så heller ikke at du hadde svart på dette med rusing av motoren for å få glødelampen til å slukne. Det er forskjell på hvor mye en dynamo lader ved tomgang. Svak gløding i lampen kan også indikere dårlige dioder i dynamoen, men din var helt ny?

 

 

Har du forresten bruksanvisningen til motoren og konsollet? Det finner du her, skriv MD21B i Motortype:

Volvo Penta publikasjonssøk

 

Kjøleproblem:

Fjern termostaten og se hvordan det går med temperaturen da.

Prøv å kjøre gjennom en "systemrens". Da må du ha "lukket system", dvs vannet med rensen må sirkulere i motoren.

Det ordner du med utspyling i bøtte og innsug i samme bøtten hvis du har saltvannskjøling.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Takk for svar og tips. Gjort siden sist:

 

Strammet remmen som driver dynamo. Sjekket ladespenning: 13,7 volt,

 

Så koblet jeg til en ekstra jordledning som nevnt i den tidligere tråden. Det fører til at glødelampen slukner. Men ladespenningen er altså ikke helt ok. Og - jordledningen som jeg kobler til jord som kommer fra gløderele/dynamo ble veldig varm - hva nå det kan indikere!

 

Nå skal jeg prøve å koble vekk tenningsnøkkelen. Og jeg har funnet koblingsskjema for motoren. Så er jo instrumentpanelet som det er referert til her supplert med en tankmåler og en akustisk alarm - smo bla .a. uler når tenningen skrus på.

 

Så kjente jeg på varmeveksleren - efter et par tre minutters motorgange ble i hvertfall varmeveksleren lunken - det skulle vel indikere at det er sirkulasjon i ferskvann/kjølevæskesystemet? Jeg tror derfor jeg skal la motortemperaturen hvile som problemstilling inntil jeg har fått en idè om at instrumentene (særlig temperaturmåleren) viser reell verdi.

 

En gledelig hendelse er at dieselvarmeneren virker!!!

Link to post

Tror du må gjøre rede for hva du har reparert siden sist gang. Du hadde jo dårlig eller ingen jording til instrumentene siden ekstrakabelen du koblet til gjorde nytten. Har du denne ekstrakabelen på enda? Hva med den orginale kabelen? Fant du den, og hvor var bruddet?

 

Hvis den er av inne i koblingsboksen kan den lage krøll der. En kabel som faller av kan berøre en annen inne i boksen.

 

Og igjen, hva med ladelampen? Lyser den svakt bare på tomgang, eller lyser den på alle turtall?

 

Jeg ville forsikret meg om at koblinger og jording var ok før jeg begynte og feilsøke på instrumentene. Kan godt hende du allerede har gjort det, men gi oss et hint om hva som er gjort, og hva som ikke virker.

Det virker som du vil teste alt, men såvidt jeg har forstått er det bare tempmåler som er unormal samt ladelyset etter at du koblet til ekstra jording.

 

Ja, da svarte du småbåtentusiasten mens jeg skrev, så nå er jeg litt klokere på hva som er gjort :yesnod:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Ikke noe problem det. Trenger å vite referansepunktene for giverne både på trykk og temp. Når instrumentet viser en viss temperatur eller trykk, så må en vite hva resistansen er gjennom giveren akkurat på den verdien. VDO har sikkert slike testverdier på giverne sine. Da er det bare å sjekke opp mot de verdiene med mulitmeter for å kunne se om giverne er rimelig korrekte. Det samme med turtall. Hvis du har dynamoturteller, så må du ha en referanseturteller som gir deg verdien, og så må du justere turtelleren etter det. Har du tachoturteller, så er det ikke noe å justere. Den skal være riktig.

 

 

Finnes det en (eller fler) måter (tilgjengelig teknologi = multimeter, prøvelampe) å teste de enkelte instrumentene og giverne (særlig da temperatum, oljetrykk og turteller) på?[/b]

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Tror du må finne ut hvorfor denne ekstrakabelen blir varm. Her er det noe galt, enten kortslutning inni koblingsboks eller et annet sted, eller noe er koblet feil. Strømmen er på avveie og dette er trolig årsaken til lav ladespenning og instrumenter som ikke viser normale verdier. Finn den ordinære jordledningen, og hvor bruddet er før du ødelegger noe, mye av ladekretsen er uten sikringer og mye kan skje.

Link to post

Siste 40 minutter: Har koblet bort instrumentene - ett efter ett - og glødelampen lyser like iherdig. Dette tyder vel på at instrumeneten er OK - men at det - som Hegra sier - er enten en koblingsfeil eller en kortslutning?

 

Så sier Hegra at jeg skal finne den ordinære jordledningen. Hva mener du med det? Du skrev tidligere at jordforbidelsen kom fra dynamo, via relè og koblingsboks. (blå ledning) Er det denne du mener?? Den har jeg funnet.

 

Og - det må være en skikkelig el.feil her - som Hegra skriver - for testlampe lyser både når jeg kobler den mellom pluss og minus(jord) og pluss og plass!. Skal den det? Eksempel: - testlampe kobles på ledning til batteri (rød grov - og så mot tankmåler - den lyser uansett om jeg setter den på ledning fra dieseltankgiver(litt svakere riktignok), + og minus.

 

Så refererern Hegra til en koblingsboks - og det finnes en blå plastsak - ca 2X"2X6 cm - som ser ut som om den er "sveiset". Jeg har lagt til grunn at denne er intakt, men det er kanhende feil. Men hvordan kan jeg vite hvordan ledningene inni den er koblet??

Link to post

La meg med en gang si at dette er ikke jeg i stand til og se eller fikse herfra. Vil bare komme med noen tanker om dette.

 

Når motoren ble levert ny kom den sikkert med alle ledninger påkoblet som da gikk samlet til en boks. Motoren monteres i båten, og boksen plasseres på et passende sted. Så monteres det ferdig koblede instrumentpanel og ledningene fra dette kobles så inn i boksen etter de samme fargene i boksen. Når det er gjort er det bare og koble til de store pluss og minuskabler fra batteri (+ på startmotor og minus til motorens gods). Da skal alt fungere.

 

Om denne blå boksen er den rette vet jeg ikke, men jeg hadde forventet at den sto nærmere motor og er av en type som kan åpnes.

 

Det som er vanlig er at det orginale anlegget kun er beregnet for og bære den strømmen som er med i koblingsskjema. Hvis man henter jording eller + fra panelet til en ettermontert storforbruker kan det bli for mye for de orginale kablene. Derfor er det vanlig og strekke nye kabler for alt utstyr som ikke er med i skjemaet. Denne alarmen og tankmåleren tåler nok det orginale anlegget uten problemer.

 

Det som uroer meg er at den nye kabelen du har lagt opp blir varm. Det skal ikke mye strøm til å drive instrumentene så den skal ikke bli varm. Når vi da vet at mye av anlegget her er uten sikringer er dette litt skummelt og jeg ville ikke slått meg til ro før dette er ordnet.

At glødelampen lyser etter at du har koblet bort instrumentene kan nok stemme hvis du koblet av den nye ekstrakabelen. Da går minusforbindelsen gjennom pæra og gjennom pluggene til gods. Det skjer ikke når jordledningen er i orden for da utgjør pæra en motstand og strømmen går heller gjennom kabelen.

 

Når det gjelder prøvelampen, skal den lyse selv om du kobler den til en + kontakt som er avslått. Eks. Fra batteri + og til pluss på en glødeplugg. Lampen lyser hvis glødingen er avslått fordi stømmen gjennom lampen prøver og slå den på. Er glødingen på skal den ikke lyse. Håper du finner ut av dette. :flag:

Link to post

Aha - javel - det er et skjøtestykke for alle ledningene fra motor til instrumentpanel (lik farve til lik farve) - jeg antar det er dette du tenker på. Det sitter nærmere motoren. Jeg har ikke vært "gjennom den" - annet enn å sprute den "full" med CRC elektronikkrens - la tørke - og koble sammen igjen.

 

Jeg tar et bilde av dette når jeg kommer fra arbeid.

 

Er det noen som kjenner den blå boksens funksjon? Er den en mulig feilkilde?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...