Jump to content

Bruce-ankerets ABC


Lotus

Recommended Posts

Kom over denne linken i dag. Den er til den originale Bruce siden.

 

Legg merke til at det originale Bruce-ankeret ikke er smidd det heller, men er et støpt anker som deretter er varmebehandlet. Må si jeg ble overrasket. Det blir jo som de gamle paraply-dreggene som PanPan ivrer for.

 

Jeg for min del trodde ikke at støping var mulig å kombinere med høy bruddstyrke. Stålet inneholdt for mye carbon og ble sprøtt. Det har nok skjedd mye siden det gamle støpejernets dager. Vi er nå i det 21. århundre tydeligvis.

 

Klipte derfor også ut denne:

--

COMMENTS: By Jock Dempsey

Some of our preference for forged comes from hundreds of years of literature telling us forged is better, from an age when forged WAS better. This attitude almost borders on prejudice for most of us that grew up reading the literature of that era. I admit to having that prejudice. It is hard to shake.

 

The important thing to keep in mind is that the quality of materials and heat treating are more important than cast vs. forged. There are both bad castings and bad forgings. The best of both perform very nearly alike.

--

 

 

I linken nedenfor kan du også finne riktig anker for din båt og riktig ankerline.

 

Klikk og les

 

http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


Lotus: Kom over denne linken i dag. Den er til den originale Bruce siden.

 

Legg merke til at det originale Bruce-ankeret ikke er smidd det heller, men er et støpt anker som deretter er varmebehandlet. Må si jeg ble overrasket. Det blir jo som de gamle paraply-dreggene som PanPan ivrer for.

 

Jeg for min del trodde ikke at støping var mulig å kombinere med høy bruddstyrke. Stålet inneholdt for mye carbon og ble sprøtt. Det har nok skjedd mye siden det gamle støpejernets dager. Vi er nå i det 21. århundre tydeligvis.

 

Klipte derfor også ut denne:

--

COMMENTS: By Jock Dempsey

Some of our preference for forged comes from hundreds of years of literature telling us forged is better, from an age when forged WAS better. This attitude almost borders on prejudice for most of us that grew up reading the literature of that era. I admit to having that prejudice. It is hard to shake.

 

The important thing to keep in mind is that the quality of materials and heat treating are more important than cast vs. forged. There are both bad castings and bad forgings. The best of both perform very nearly alike.


Takk til Lotus for presis oppklaring!

 

Beklager at jeg har formidlet feil opplysninger. Alle steder jeg har sett "original Bruce" og fremstillingsprosessen omtalt har det vært skrevet "smidd". Men som metallurg merker jeg meg at man benevner det som "Heat treated cast steel alloy for superior strength". Altså: "Støpt stål legering som er varmebehandlet" og ikke "støpejern". Dette er en meget viktig forskjell. Kullstoffet, eller karbonet foreligger utskillt i to helt forskjellige former i støpt stål og støpt jern. Det støpte stålet, som også er et legert stål, gis tydeligvis en varmebehandling som forbedrer egenskapene.Og her kan den vesentlige forskjellen mellom "Original Bruce" og "piratkopiene" ligge. Jeg har hele tiden oppfattet piratene som laget av "støpejern".

 

Jeg har nevnt at jeg har brukt paraplydregg og har god erfaring til en HR-36. Til den kjøpte jeg etterhvert en 10 kg's Bruce. Nå har jeg en HR-312 og et 45 lbs CQR med kjetting hele veien og elektrisk winsj på bauen. Det holdt da vi ble overasket en natt med tordenbyger og 25 m/s i Hankøsundet. Bruce-ankeret brukes på hekken ved fortøyning mot land.

 

Støpejern vil som regel ha relativt lav bruddstyrke. Det er ikke bruddstyrken som er den kritiske faktoren ved støpejern, men det forholdet at det kan være relativt sprøtt. Paraplydreggen fra Sandnes Aducerverk var varmebehandlet, slik at ut mot overflaten blir materialet seigt. Dermed ble det mer enn godt nok til "den type paraplydregg som er god".

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Per Arve: Hvordan etterser man splinten i leddet på en CQR dregg? Bytter man den ut med jevne mellomrom? Eller har den vist seg så solid at det aldri er nødvendig?

Splint? Nå er jeg ikke sikker på hva du mener. Det jeg ser for meg er en bolt som forbinder plogen til stammen, denne bolten er på mitt anker temmelig tjukk, rundt en tomme. Regner med at den holder!

 

Mvh Jab

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...