Jump to content

Hvilken snekkemotor er dette?


T_R

Recommended Posts

Hva står det på toppen av girkassa? Vankelig å se på bildet. Kan være det gir deg ett hint.

 

Jeg hadde en gang i tiden ei snekke med en Rollo-motor produsert i Halden. Minner litt om den i formen, men det finnes noen forskjellige produsenter av disse som er ganske like.

Hvis det skulle være en Rollo er den i det minste litt sjelden og det finnes en del haldensere som vil slå kloa i den hvis muligheten byr seg.

Jeg ga min til motorlaget Tøffe i Fredrikstad, og de ble veldig happy. Grunnen var at de da hadde to, mens motorlaget i Halden ikke hadde noen. Naborivalisering er bestandig artig... :cool:

Link to post

Jeg tror Jonas har rett. Den runde oljekoppen er i alle fall typisk for Marna. Reverseringsbraketten er nok et Sleipner-produkt, men Sleipner-motorer, også de riktig gamle fra før krigen, hadde en annen plassering av magneten. Men send en e-post til Marna med bilde, så kommer du i alle fall ett skritt nærmere en oppklaring.

Link to post
  • 3 uker senere...

Det er jo sånn jeg har! Nesten helt sikker, og at du har Sleipner reversering bare. Det er snakk om en Marna 4,5 HK. Har lett etter bilder og info på den fra Marna, men de har ikke noe. Denne motoren tror jeg ble satt i produksjon på 30-tallet og produksjonen varte ihvertfall til 1955 for da er min motor fra. Har originalt messingskilt hvor dette står. Denne ble produsert parallelt med den mer vanlige 5 HK som da sikkert tok helt over etter noen år. De hadde vel så mye å gjøre at de måtte bruke begge formene for å lage nok motorer... Jeg har en bruksanvisning til en 5 HK (H?) fra samme periode. Ser ut at det meste av deler er det samme, den store forskjellen er at 5 HK, og nyere Marna, har topp man kan skru av. Som dere ser på bildet har denne ingen topp, men kun hel sylinder. Tror det er mer normalt for Sleipner-motorene. Samme modell kom forøvrig også som 3,5 HK for de som ikke trenge fullt så inni veggene mye motorkraft.

Link to post

Den siste tvilen forsvant da jeg sjekket et par detaljer på min egen motor. Forskjellen er litt forskjellig manifold, min har fristilling (det heter det eller?) og det står tilsynelatende ikke Marna på dekselet på blokka til motoren på bildene. Ellers er alt plassert likt: magnet, forgasser, smørekopp (som er lik bortsett fra litt forskjellig design på lokket), rørene fra smørekoppen går til samme steder. Jeg syns dog at det er noen detaljer på motoren på bildene som tilsier at denne er eldre enn 58.

Link to post

Ser ut som det står mellom marna og sleipner. Hadde vært veldig greit å finne ut nøyaktig modell men den er kanskje blitt modifisert litt på siden den var ny. Manifoilen er noe hjemmesveisa da den andre sprakk i følge sist eier. Motoren står desverre fast nå. Gikk fint rundt i fjor, men i år satt den fast igjen. Råd motas med takk. ventilene kan beveges på men den vil ikke gå rundt

Redigert av T_R (see edit history)
Link to post

Marna-motoren er en slags avlegger av Sleipner. Marna-fabrikken ble grunnlagt av en tidligere Sleipner-mann i Mandal i 1918, så vidt jeg vet. Opprinnelig var det vel et Sleipner-verksted som senere utviklet seg til en selvstendig fabrikk. Derfor er det kanskje ikke så rart at tidlige utgaver av Sleipner- og Marna-motorer ligner på hverandre. Det gjorde forresten nesten alle norskproduserte motorer til å begynne med. Produsentene - og de var det mange av - kopierte hverandre rett og slett. Men den motoren som trådstarter har, er nok mer sannsynlig en Marna enn en Sleipner, om ikke av et helt annet fabrikkat. Sleipner-motoren hadde aldri den plasseringen av magneten, og heller ikke vannpumpa ser sleipnersk ut. Derimot er smørekoppen typisk Marna.

Link to post

Hvis dette er en Sleipner har de lagd nesten nøyaktig samme motoren som Marna. Eneste store forskjell jeg umiddelbart så var at smørekappen er bak på motoren og at den er firkanta, altså typisk Sleipner. Den her forresten: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23426330. Ellers kan det se ut på bildet som om den er støpt i samme forma, men man ser jo bare Sleipneren ovenfra. Er det så godt som samme motoren er det ikke uten grunn. Fritt etter hukommelsen (har ikke tid til å google nå, mulig det står på marna.no) så ble Marna startet av sønnen(?) til han som drev Sleipner (eller muligens FM). Han skulle egentlig til Mandal å starte en Sleipner-fabrikk der nede, men startet like godt en ny fabrikk han kalte Marna. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av Marnaen min så kan vi sammenligne.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...