T_R Startet 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2010 Kan noen hjelpe meg med å finne ut hviken motor dette er. Sist eier sa det var en 58 marna, men når jeg ser på sidene til marna kan jeg ikke finne noen som ser ut som den jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hva står det på toppen av girkassa? Vankelig å se på bildet. Kan være det gir deg ett hint. Jeg hadde en gang i tiden ei snekke med en Rollo-motor produsert i Halden. Minner litt om den i formen, men det finnes noen forskjellige produsenter av disse som er ganske like. Hvis det skulle være en Rollo er den i det minste litt sjelden og det finnes en del haldensere som vil slå kloa i den hvis muligheten byr seg. Jeg ga min til motorlaget Tøffe i Fredrikstad, og de ble veldig happy. Grunnen var at de da hadde to, mens motorlaget i Halden ikke hadde noen. Naborivalisering er bestandig artig... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Droll Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Kan ligne på en Sleipner motor ( rundt 4,5 >6 hk ).... Har en 4,5hk ifra 60? tallet stående, ser det er noen mindre forskjeller men er gjevt over lik . Min har en firkantet olje tank, magneten er plasser mere i senter på motor .. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
T_R Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Hei. Takk for tips. Så på girkassen og der stod det Sleipner og hvis jeg greide å lese det riktig "norsk monster" og no 13037. Kan noen ut i fra det finne ut nøyaktig vilken modell det er? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Jeg tror du har en Marna 5hk fra 50-tallet med Sleipner reversering. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Er nok en FM tror jeg FM motorer Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Jeg tror Jonas har rett. Den runde oljekoppen er i alle fall typisk for Marna. Reverseringsbraketten er nok et Sleipner-produkt, men Sleipner-motorer, også de riktig gamle fra før krigen, hadde en annen plassering av magneten. Men send en e-post til Marna med bilde, så kommer du i alle fall ett skritt nærmere en oppklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Jeg tenkte også umiddelbart på FM, men ved nærmere ettertanke så mener jeg at FM hadde en mer firkantet oljekopp. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
færd Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Jeg tror ikke det er en FM, såvidt jeg vet så har alle en sylindra FM motorer manifolden pekende bakover. Ikke ut på siden som på denne. Sitér dette innlegget Link to post
T_R Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Takk for alle tips. Får prøve som nevnt over å sende en mail med bilde til marna. Noen her som har god erfaring med denne typen motor? Er helt nybegynner med båt. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Siden messinghylsene på toppen av den ene motoren allerede er ute anbefaler jeg deg å slipe ventilene i samme slengen. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
tollef Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Det er jo sånn jeg har! Nesten helt sikker, og at du har Sleipner reversering bare. Det er snakk om en Marna 4,5 HK. Har lett etter bilder og info på den fra Marna, men de har ikke noe. Denne motoren tror jeg ble satt i produksjon på 30-tallet og produksjonen varte ihvertfall til 1955 for da er min motor fra. Har originalt messingskilt hvor dette står. Denne ble produsert parallelt med den mer vanlige 5 HK som da sikkert tok helt over etter noen år. De hadde vel så mye å gjøre at de måtte bruke begge formene for å lage nok motorer... Jeg har en bruksanvisning til en 5 HK (H?) fra samme periode. Ser ut at det meste av deler er det samme, den store forskjellen er at 5 HK, og nyere Marna, har topp man kan skru av. Som dere ser på bildet har denne ingen topp, men kun hel sylinder. Tror det er mer normalt for Sleipner-motorene. Samme modell kom forøvrig også som 3,5 HK for de som ikke trenge fullt så inni veggene mye motorkraft. Sitér dette innlegget Link to post
tollef Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Forresten: Står det ikke noe på den plata på blokka hvor du fyller olje? På min står det Marna. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Så inni veggene mye motorkraft ser jo ut som en fm ut ifra den hele sylinderen men kan jo sikkert være Marna Sitér dette innlegget Link to post
tollef Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Den siste tvilen forsvant da jeg sjekket et par detaljer på min egen motor. Forskjellen er litt forskjellig manifold, min har fristilling (det heter det eller?) og det står tilsynelatende ikke Marna på dekselet på blokka til motoren på bildene. Ellers er alt plassert likt: magnet, forgasser, smørekopp (som er lik bortsett fra litt forskjellig design på lokket), rørene fra smørekoppen går til samme steder. Jeg syns dog at det er noen detaljer på motoren på bildene som tilsier at denne er eldre enn 58. Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 4.5 hk Sleipner ! Har samme motoren . Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Jeg syns dog at det er noen detaljer på motoren på bildene som tilsier at denne er eldre enn 58. Skal ikke si deg hva det er, men kan ta et par bilder av min 1957 Sleipner... blokka er veldig lik, noen forskjeller på de eksterne delene dog + at det står tydelig hvilket merke det er ( skilt + veivhus lokk ). Kan være at de samarbeidet noe ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bøljan Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Må si den minner meg veldig om den Sleipner 4,5 hk jeg hadde i ei tresnekke for ca 30 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
T_R Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Forresten: Står det ikke noe på den plata på blokka hvor du fyller olje? På min står det Marna. Det står ingenting noen plass på motoren som jeg kan finne. Har sett ganske godt etter også. Sitér dette innlegget Link to post
T_R Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Ser ut som det står mellom marna og sleipner. Hadde vært veldig greit å finne ut nøyaktig modell men den er kanskje blitt modifisert litt på siden den var ny. Manifoilen er noe hjemmesveisa da den andre sprakk i følge sist eier. Motoren står desverre fast nå. Gikk fint rundt i fjor, men i år satt den fast igjen. Råd motas med takk. ventilene kan beveges på men den vil ikke gå rundt Redigert 27.Juli.2010 av T_R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Marna-motoren er en slags avlegger av Sleipner. Marna-fabrikken ble grunnlagt av en tidligere Sleipner-mann i Mandal i 1918, så vidt jeg vet. Opprinnelig var det vel et Sleipner-verksted som senere utviklet seg til en selvstendig fabrikk. Derfor er det kanskje ikke så rart at tidlige utgaver av Sleipner- og Marna-motorer ligner på hverandre. Det gjorde forresten nesten alle norskproduserte motorer til å begynne med. Produsentene - og de var det mange av - kopierte hverandre rett og slett. Men den motoren som trådstarter har, er nok mer sannsynlig en Marna enn en Sleipner, om ikke av et helt annet fabrikkat. Sleipner-motoren hadde aldri den plasseringen av magneten, og heller ikke vannpumpa ser sleipnersk ut. Derimot er smørekoppen typisk Marna. Sitér dette innlegget Link to post
tollef Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Hvis dette er en Sleipner har de lagd nesten nøyaktig samme motoren som Marna. Eneste store forskjell jeg umiddelbart så var at smørekappen er bak på motoren og at den er firkanta, altså typisk Sleipner. Den her forresten: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=23426330. Ellers kan det se ut på bildet som om den er støpt i samme forma, men man ser jo bare Sleipneren ovenfra. Er det så godt som samme motoren er det ikke uten grunn. Fritt etter hukommelsen (har ikke tid til å google nå, mulig det står på marna.no) så ble Marna startet av sønnen(?) til han som drev Sleipner (eller muligens FM). Han skulle egentlig til Mandal å starte en Sleipner-fabrikk der nede, men startet like godt en ny fabrikk han kalte Marna. Skal se om jeg kan få tatt noen bilder av Marnaen min så kan vi sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
tollef Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 gon: Utrolig, jeg skrev innlegget mitt før jeg leste ditt! Historien er jo sågodt som lik. Sitér dette innlegget Link to post
tollef Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Vannpumpa på motoren er prikk lik som på min Marna. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 1957 Sleipner 4,5 hk Ikke helt strøken lenger, men skulle starte å gå hvis den fikk litt tlc + bensin... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.