Jump to content

Vikeplikt til sjøs


rhea

Recommended Posts

Da jeg for 20 år siden tok båtførerprøven og da jeg seinere tok kystskippereksamen lærte vi at lystfartøyer har vikeplikt for nyttefartøyer. På SuPortnettII har Sjøvett en spørrekonkurranse der et av "spørsmålene " er om det samme og riktig svar er at nyttefartøy har retten på veien. ( Forseilsrett)

 

Men kikker jeg i boka er det to situasjoner der nyttefartøy har ubetinget forkjørsrett.

  • Trangt farvann der nyttefartøyet er hindret av sitt dypgående og manøvreringsdyktighet.
  • Trafikkseparasjonsområder
.

 

 

Utover det gjelder de normale reglene. Seilfartøy har forkjørsrett på motorfartøy. Vikeplikt for styrbord osv.

 

Har vi blitt lurt av disse lærerne vi har hatt på alle kursene. De har jo alle vært skippere og har sitt syn utfra dette. Det blir vel som om en bussjåfør skulle lært oss vikepliktsregler overfor bussene.

 

Er det noen som har erfaring og vet noe om rettspraksis rundt dette.

 

Hva er forresten definisjonen på ett nyttefartøy? Det er vel ikke mye "nytte" i en 100 fots båt med 50 rekespisende, øldrikkende og fulle folk på firmatur i Oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker plikter man vel å holde kursen dersom man har retten til veien. Dette sånn at fartøy med vikeplikt har noe å forholde seg til.

 

Fra COLREGS:

Rule 17

 

Action by Stand-on Vessel

 

(a)

 

(i) Where one of two vessels is to keep out of the way of the other shall keep her course and speed.

 

(ii) The latter vessel may however take action to avoid collision by her maneuver alone, as soon as it becomes apparent to her that the vessel required to keep out of the way is not taking appropriate action in accordance with these Rules.

 

 

Jeg fant dette på http://www.boatsafe.com/nauticalknowhow/bo...ng/colregs.html.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites


surprise: Såvidt jeg husker plikter man vel å holde kursen dersom man har retten til veien. Dette sånn at fartøy med vikeplikt har noe å forholde seg til.

Ja, man skal holde stø kurs og fart. Men overordnet alle regler er "man skal gjøre hva man kan for å unngå sammenstøt".

 

En bekjent fortalt at han hadde hørt et foredrag av en jurist hvor rettspraksis for kollisjoner til sjøs var et tema. Vistnok skal det svært meget til for at den med retten til veien ikke får en viss grad av medansvar/skyld.  Man må godtgjøre at man har gjort det som er mulig for å unngå sammenstøt.

 

På vei fra Koster mot Sørlandet under seil var jeg på kollisjonskurs med en lastbåt på "åpent hav". Det var bare oss to på høylys dag. Jeg hadde VHF'n på, men jeg hørte ikke noe fra lastbåten. Jeg holdt min kurs og fart så stødig jeg kunne. Før det tilspisset seg, falt jeg av og gikk aktenom. Nevnte dette for en seilervenn. Hans tips var: "Neste gang noe slikt skjer, skal du anrope nyttefartøyet og spørre om han vil få forenom eller aktenfor deg...".

 

Kanskje ikke så dumt? :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Kapteinen kom på broen og så straks et fiskefartøy på kollisjonskurs. Han slo av autopiloten og fikk lagt over. Noe opphisset tok han fatt i tredjestyrmannen og ga denne en overhaling :nono::

 

Hva er det med deg? Så du ikke fiskebåten? Hvorpå styrmannen svarte: "Jo, men den var jo så liten......." :lol:

 

Selv om den ene parten har vikeplikt gir ikke dette den andre påkjørsrett. Som det er sagt tidligere, skal begge parter unngå kollisjon. Samtidig er det viktig å vise tydelig hva man har tenkt å gjøre. I god tid. Vike eller beholde.

 

Ellers har jeg inntrykk av at begge parter svært ofte får skyld i en rettsak. Skylddeling 50/50 eller 60/40. Slike dommer gjør det ikke lett å vektlegge en regel mer enn en annen.

 

Selv regner jeg med at de ikke har sett meg. Og at jeg har bedre tid enn dem. Jeg viker i god tid.

Link to post
Share on other sites

>Selv regner jeg med at de ikke har sett meg. Og at jeg har bedre tid enn dem. Jeg viker i >god tid.

 

Stort sett enig i dette.  Jeg holder meg godt unna frakteskuter, ferger og annen nyttetrafikk.

Har desuten erfaring for at de ikke ser deg.  En slepebåt var bare 50m unna med kurs for oss

som lå å drev med tau i propellen da den plutselig tverrsvingte for å unngå kollisjon.

MEGET SKREMMENDE!!!

 

Det å holde unna kan imidlertid være vanskelig når det gjelder hurtigbåter.  Har du en hastighet på 5 knop spiller det nesten ingen rolle hvordan du manøvrerer for å holde deg unna en hurtigbåt som kommer i 40 knop.

Link to post
Share on other sites

Inne på

 

www.sjovett.no

 

ligger det god innfo på dette, her kan man bestille gratis noen flotte brosjyrer som tar for seg fritidsbåtlivet.

 

 

Klippet dette fra siden:

se punktet andre vikeregler

 

Sjøveisreglene

 

Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt. Et vesentlig element i Sjøveisreglene er prinsippene for styring og seilas:

 

Vikeregler for motorbåter

 

 

1. Hold til høyre for møtende båt

Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side.

 

2. Vik for båter fra styrbord

Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra  babord vike for den som kommer fra styrbord.

 

 

3. Motorbåt viker for seilbåt

Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike.  

 

Vikeregler mellom seilbåter

 

1. Seilbåt med vinden inn fra babord viker for seilbåt med vinden inn fra styrbord

Når to seilbåter får vinden inn på forskjellig side, skal den   som får vinden inn fra babord side vike for den andre.

 

 

2. Lobåt viker for lebåt

Når to seilbåter har vinden inn fra samme side, skal båten som er "nærmest"  vinden vike for den andre. Ta ikke vinden fra andre seilere!    

 

 

Andre vikeregler

 

1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentetEn båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er   innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at  du er det.

 

 

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

 

3. Hold til styrbord i trange led

En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp.

 

4. Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt.

Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvrere.

Link to post
Share on other sites


SRA: Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt. Et vesentlig element i Sjøveisreglene er prinsippene for styring og seilas.....

Må si jeg er ganske så overrasket! Hvorfor holder ikke de som står bak ” www.sjøvett.no ” seg til sjøveisreglene? De presterer sannelig å komme med omskrivninger og merkelige tillegg til hva som står i den norske versjonen av de internasjonale sjøveisreglene. En del av hva de skriver står faktisk ikke i gjeldende sjøveisregler i det hele tatt, en annen sak er at det kan bli tatt som ”gode råd” og ”hvordan kan man best unngå problemer lystbåter i mellom”. Eksempelvis ”ta ikke vinden fra andre seilere!”. Det er god folkeskikk å unngå det. Men i visse tilfeller, eksempelvis når man lenser gjennom et sund er det av og til ikke til å unngå at man ”tar vinden fra andre seilere”. Skulle det være brudd på sjøveisreglene? Her synes jeg sjøvett.no er tøvete. I de faktiske sjøveisreglene står det heller ikke at ” Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.” Det er riktignok noen spesielle regler som pålegger små fartøy å vike for store alltid når man fører lanterner i norske farvann, men generaliseringen som jeg siterer her kan jeg ikke se at det er dekning for

 

Det er også flere eksempler, men jeg anbefaler heller folk å lese de faktiske sjøveisreglene, følg linken: http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!!

 

Her er det hvis endel som ikke har " kontroll " på sjøveisreglene , eller ??

 

Ser at det er noen som også vil bruke V H F en  til å " navigere " med , det er ikke det den skal brukes til, det er mange andre så kan høre hva som blir sagt og det kan oppstå farlige situasjoner mellom andre fartøy som hører meldingen, som kan tro det gjelder dem, det må være helt spisielle tilfeller og aller helst kjenne / se navnet på den båt det gjelder !

 

Sett i gang å les SJØVEISREGLENE , SE SPESIELT B.L.A REGEL NR 2 A-B  !!!!!!!

 

mvh

 

Leifen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Reglene er internationale men med følgende tilegg:

 

Kapittel II - Særskilte regler for norsk innenlands farvann

 

se kapitell:

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Forøvrig vil jeg tro at følgende vil også komme inn under vikepliktreglene:

 

h) Uttrykket "fartøy som er hemmet av sitt dypgående" betyr et maskindrevet fartøy som på grunn av sitt dypgående i forhold til dybden og bredden av det tilgjengelige seilbare farvann har sterkt begrenset evne til å avvike fra den kurs det følger.

Link to post
Share on other sites


Leifen: Ser at det er noen som også vil bruke V H F en  til å " navigere " med , det er ikke det den skal brukes til, det er mange andre så kan høre hva som blir sagt og det kan oppstå farlige situasjoner mellom andre fartøy som hører meldingen, som kan tro det gjelder dem, det må være helt spisielle tilfeller og aller helst kjenne / se navnet på den båt det gjelder !

VHF er nyttig og relevant for å forhindre sammenstøt. Fartøyer i farvannet Moss - Horten snakker ofte med hverandre for å få passering/møte til å fungere knirkefritt. For min del følger jeg med på dette, da vet jeg hva som skjer - og hvordan jeg kan skjære over fjorden uten å lage vansker eller bli overrasket av uventede manøvreringer fra fartøy jeg bør holde meg unna.

 

Når fartøy ikke kjenner hverandre, hender det at de oppgir posisjoner etc. for å bli klar over hvem og hva samtalen gjelder. Hvis du går i yttre Oslofjord, kan du om natten sommerstid bli ropt opp av fiskefartøy som varsler om garn som du bør unngå.

 

Det er nokså dagligdags å bruke VHF båter i mellom for på best mulig måte gjøre det trygt å ferdes på sjøen, dette må vel være i pakt med sjøveisreglenes bestemmelser? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites


SRA: Reglene er internationale men med følgende tilegg:

 

Kapittel II - Særskilte regler for norsk innenlands farvann

 

se kapitell:

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Forøvrig vil jeg tro at følgende vil også komme inn under vikepliktreglene:

 

h) Uttrykket "fartøy som er hemmet av sitt dypgående" betyr et maskindrevet fartøy som på grunn av sitt dypgående i forhold til dybden og bredden av det tilgjengelige seilbare farvann har sterkt begrenset evne til å avvike fra den kurs det følger.


Ja, her er vi på bølgelengde! Men det foranstående er langtfra absolutt slik som det står på www.sjøvett.no : Hold god avstand til nyttetrafikk. Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

 

Jeg har ikke sansen for den slags fortolkende omskrivninger fra instanser som vel har til formål å spre fakta og sjøvett. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med flere her om at en må holde snørr og barter fra hverandre  :rolleyes:

Sjøveisreglene er slik de er skrevet. I tillegg kan man i kommentarer gi velmente råd og vink, men ikke skriv dette inn i regelteksten.

Forresten er det ikke noe gjevt å ha retten på sin side når du henger på bulben på et lastefartøy som går for autopilot mens gutta er nede for å hente kaffe. Det gjøres oftere enn de fleste tror, også i relativt trange farvann. Da hjelper ikke VHF-oppkall heller!

At det ikke er lovlig er en helt annen sak. Shit happens!

Link to post
Share on other sites

Som ivrig brettseiler har jeg opplevd endel opp igjennom årene når det gjelder vikeplikt.

Dessv. er det en utbredt taktikk blant båtførere å se en annen vei, i den tro at den "svakeste" gir seg.

Men man har dårlig sikt mot le når man seiler brett og kommer det en hurtiggående båt som ikke viker kan det oppstå en farlig situasjon.

 

Jeg ble overkjørt av en båt i fullt plan for noen år siden. Det striregnet og båtføreren satt og så rett i dørken.

Fikk propellstrømmen i ansiktet idet jeg passerte under båten, gearhuset på motoren traff meg i armen....

Link to post
Share on other sites

Hver tirsdag fra begynnelsen av mai til slutten av september er vi i snitt 15 seilbåter som seiler regatta i et relativt trangt farvann hvor all annen trafikk også ferdes. Jeg kan tenke meg at noen banner over en haug med båter som krysser foran deres kurs . Det hender at spesielt utenlandske cruicebåter drar irritert i fløyta. Det har gått bra hittil. Det nærmeste en ulykke jeg husker, var en seilbåt som mistet kontrollen og fikk nærkontakt med hurtigruta mens den lå fortøyd i kaia.

De fleste båtene viser både godt sjømannsskap ved å følge sjøveisreglene pluss sunn fornuft. Det er klart at en liten båt ikke må tvinge et stort skip til å forta knappe manøvrer i farvann som den store opplever som trangt.  Det er heller ikke kjekt å ligge på havets bunn og bannes over motparten som ikke overholdt sjøveisreglene.  Men som sagt, vi som seiler regatta synes det går greit.

Link to post
Share on other sites


thor: VHF er helt forkastelig å bruke for å unngå nærsituvasjoner og sammenstøt.Hold dere klar av nytte trafikk,inkludert party båtene.

Er litt overrasket, Thor - hvorfor snakker "nyttetrafikken" sammen for å unngå nettopp nærsituasjoner og sammenstøt?

 

Mener du også at uansett hva sjøveisreglene måtte si og hvilket farvann man ferdes i så skal man holde unna? Hvorfor nevner du "party båtene" spesielt? Du skulle vel ikke kjenne "typene" som "troendes til litt av hvert?" :seeya: :seeya: :confused:

Link to post
Share on other sites

Instuktøren jeg hadde på båtførerkurset var til tider skipper på en partybåt, han ga til tider uttrykk for at det er alltfor mange lystbåter i "middagsbukta", slik at "nyttetrafikken hadde problemer med å navigere i sundet. Han ga til og med uttrykk for at båter fortøyd til land og med hekkanker ute skulle føre ankerlanterne. Jeg har alltid praktisert å føre ankerlanterne når jeg har ligget på svai, aldri når jeg har hatt tamper i land.

Det er ikke rart det blir konflikter i verden, når nyttetrafikk skippere kan få seg til å kalle seilere for WAFI(Wind Assisted Fu..... Idiots). Så mye for noen av yrkesskipperne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...