Kaptein Fredrik Startet 7.Juli.2010 Del på Facebook Startet 7.Juli.2010 Hei, jeg ser litt rundt på nettet etter ny båt etter neste sesong, da jeg ser mange er på rundt 14++ fot med 50-90hk. Koster det mye i timen med en to-takt?(med en hastighet rundt 30 knop) Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Kommer jo helt an på motoren og hvor tungt den går. Min Mercury 90hk 2takt drar ca 40 liter i timen på fullt. Slakker jeg av litt minsker jo forbruket raskt. Jeg har denne motoren på en Nordkapp 17 Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Tror ikkke det finnes noe fasitsvar på denne du :) Noen regner drift som bensin og olje, andre legger til verditap på pakken samt vedlikeholdsutgifter og forsikringer som hva det koster. Bensinpriser endres jo også hele tiden :) Tror vi brukte rundt 15 liter timen på 50hk to takt, 15fot i 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Jeg lurer bare på litt sånn generelt. Takker og bukker for svar. Hvis jeg går ned til en hurrycane370(13 fot, veier 104kg om jeg husker rett), med 25hk? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 9.Juli.2010 Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 Jeg lurer bare på litt sånn generelt. Takker og bukker for svar. Hvis jeg går ned til en hurrycane370(13 fot, veier 104kg om jeg husker rett), med 25hk? Båten veier jo 115 kg, motor mellom 40-100 kg avhengig av 2 takt 4 takt. Kjøp heller en lett 40 hk eller 50 hk 2 takt, istedefor en like tung 30 hk. Da kan du spare mye bensin fordi motoren din bare behøver halv gass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2010 da kjøper jeg heller en snekke Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
grusapa Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 en 4 taker bruker MYE mindre bensin enn en gammel 2 takter.. Sitér dette innlegget Mitt Selco 13 prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 Jeg mener å ha hørt at 2-taktere bruker mindre drivstoff en 4-takter... Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Det er feil. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Da må du ha blandet... en 4-takter er mer slapp i aks og slikt, men bruker mindre bensin, en 2-takt er bedre på aks men bruker mer bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 (redigert) Eller, Mercury Verado bruker lite bensin, og går svært stille. Men man får jo ikke små Veradoer. Vet ikke om 75hk er minste ? Og de koster mye kroner, selvfølgelig. Alt nytt gjør jo det. Redigert 3.September.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 .. en 4-takter er mer slapp i aks og slikt, Har det ikke etterhvert kommet en del tester som viser at dette er en sannhet med visse modifikasjoner? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 en 4-takter er mer slapp i aks og slikt Med NOS, turbo og kompressor, slipper man slikt Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 (redigert) Ser du nevner Hurricane 370, 370 med 25-30 Tohatsu to-takt er ikke feil. Disse bruker av en eller annen grunn ikke mye bensin. Lånte en slik motor på gamlebåten min (Vernøy 430), vi var to personer ute en hel kveld og herjet og brukte 10- 15 liter bensin. 9,9en som jeg hadde til båten brukte mer, dette var nok på grunn av at den måtte jobbe på fullt for å få noen lunde fart... En annen kompis av meg hadde HP12 med 25 tohatsu (ikke oppskrudd) den brukte heller ikke mye bensin :) Begge motorene var 2000-modell. Min Halco 16,5 med Mercury Tower of Power 90hk bruker rundt 40 liter i timen på mer eller mindre full gass. Den gikk i 34 knop med for stor propell, hadde sikkert fått et annet forbruk og fart med rett propell.. Men vær obs på den at mye vil ha mer, ligger en 115 hk Mercury som skal på til neste år... Redigert 5.September.2010 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
Chipsrederx85 Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 (redigert) Eller, Mercury Verado bruker lite bensin, og går svært stille. Men man får jo ikke små Veradoer. Vet ikke om 75hk er minste ? Og de koster mye kroner, selvfølgelig. Alt nytt gjør jo det. Den minste Mercury Verado er 135 hk. Det sies at disse motorene (4-takt) har bedre aks en mange andre utenbordsmotorer med samme styrke fordi de er kompressormatede. Jeg har selv en 150 hk Verado på en Askeladden 615, men jeg har aldri testet båten med en annen 150 hk så jeg vet egentlig ikke om den har bedre aks enn de andre. Men den stormer fort ut av plan! (bare lydløst) Redigert 6.September.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
withsmann Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 men det er nå ikke kompressor på mindre motorer vel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 6.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2010 men det er nå ikke kompressor på mindre motorer vel? Ikke hva jeg vet, men det hadde vært artig å fått tak i en gammel påhenger og trimma den helt vilt! Montert turbo og intercooler! Skal jeg tenke på en gang.... Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 og hvor mye veier en stein? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 7.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2010 Er det min idee om at jeg skal trimme en påhenger som er dum? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 ikke dum. det hadde nok vært et artig prosjekt. Men du slipper nok myyye billigere unna ved å kjøpe deg en større motor. Og det er litt fortere gjort også :) Med tanke på alder og ev båtførerbevis så vil jo det å trimme utgjøre det samme som større motor. så det går jo ut på det samme, egentlig Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 7.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2010 Jeg skal ikke gjøre det nå, men i februar-mars da kan jeg kanskje tenke på å få tak i en motor, og deler Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 7.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2010 ikke dum. det hadde nok vært et artig prosjekt. Men du slipper nok myyye billigere unna ved å kjøpe deg en større motor. Og det er litt fortere gjort også :) Men det er da mye artigere med en motor som man kan si er "trimma". Hvor man hører turboen slår inn ved 2200 rpm og greier... Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 du kan jo ikke helt sammenligne bilverden og båtverden da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 og hvor mye veier en stein? Er vell vanlig å regne 2500-3000kg pr m3(hvis jeg ikke har rotet meg helt bort), hvis man ikke vet sikkert hvilken stein det er Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 tyngre enn vann altså Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.