Jump to content

Hvor mye koster drift av 14fots speed-båt, med 50-90hk


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Hei, jeg ser litt rundt på nettet etter ny båt etter neste sesong, da jeg ser mange er på rundt 14++ fot med 50-90hk. Koster det mye i timen med en to-takt?(med en hastighet rundt 30 knop)

 

Mvh

Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Tror ikkke det finnes noe fasitsvar på denne du :)

Noen regner drift som bensin og olje, andre legger til verditap på pakken samt vedlikeholdsutgifter og forsikringer som hva det koster.

Bensinpriser endres jo også hele tiden :)

 

Tror vi brukte rundt 15 liter timen på 50hk to takt, 15fot i 30 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer bare på litt sånn generelt. Takker og bukker for svar. Hvis jeg går ned til en hurrycane370(13 fot, veier 104kg om jeg husker rett), med 25hk?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Jeg lurer bare på litt sånn generelt. Takker og bukker for svar. Hvis jeg går ned til en hurrycane370(13 fot, veier 104kg om jeg husker rett), med 25hk?

 

Båten veier jo 115 kg, motor mellom 40-100 kg avhengig av 2 takt 4 takt.

 

Kjøp heller en lett 40 hk eller 50 hk 2 takt, istedefor en like tung 30 hk.

 

Da kan du spare mye bensin fordi motoren din bare behøver halv gass. :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser du nevner Hurricane 370, 370 med 25-30 Tohatsu to-takt er ikke feil. Disse bruker av en eller annen grunn ikke mye bensin. Lånte en slik motor på gamlebåten min (Vernøy 430), vi var to personer ute en hel kveld og herjet og brukte 10- 15 liter bensin. 9,9en som jeg hadde til båten brukte mer, dette var nok på grunn av at den måtte jobbe på fullt for å få noen lunde fart... En annen kompis av meg hadde HP12 med 25 tohatsu (ikke oppskrudd) den brukte heller ikke mye bensin :) Begge motorene var 2000-modell.

 

Min Halco 16,5 med Mercury Tower of Power 90hk bruker rundt 40 liter i timen på mer eller mindre full gass. Den gikk i 34 knop med for stor propell, hadde sikkert fått et annet forbruk og fart med rett propell.. Men vær obs på den at mye vil ha mer, ligger en 115 hk Mercury som skal på til neste år... :wink:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Eller, Mercury Verado bruker lite bensin, og går svært stille. Men man får jo ikke små Veradoer. Vet ikke om 75hk er minste ? Og de koster mye kroner, selvfølgelig. Alt nytt gjør jo det.

 

Den minste Mercury Verado er 135 hk. Det sies at disse motorene (4-takt) har bedre aks en mange andre utenbordsmotorer med samme styrke fordi de er kompressormatede. Jeg har selv en 150 hk Verado på en Askeladden 615, men jeg har aldri testet båten med en annen 150 hk så jeg vet egentlig ikke om den har bedre aks enn de andre. Men den stormer fort ut av plan! (bare lydløst)

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men det er nå ikke kompressor på mindre motorer vel?

 

Ikke hva jeg vet, men det hadde vært artig å fått tak i en gammel påhenger og trimma den helt vilt! Montert turbo og intercooler! Skal jeg tenke på en gang....

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

og hvor mye veier en stein? :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ikke dum. det hadde nok vært et artig prosjekt. Men du slipper nok myyye billigere unna ved å kjøpe deg en større motor. Og det er litt fortere gjort også :)

 

Med tanke på alder og ev båtførerbevis så vil jo det å trimme utgjøre det samme som større motor. så det går jo ut på det samme, egentlig :yesnod:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

ikke dum. det hadde nok vært et artig prosjekt. Men du slipper nok myyye billigere unna ved å kjøpe deg en større motor. Og det er litt fortere gjort også :)

 

Men det er da mye artigere med en motor som man kan si er "trimma". Hvor man hører turboen slår inn ved 2200 rpm og greier...

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

du kan jo ikke helt sammenligne bilverden og båtverden da :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

tyngre enn vann altså :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...