Jump to content

Fram 21, fm-motor starter ikke.


lasso78

Recommended Posts

Hei. Vi har en Fram 21 fra 1976 eller noe ala det, med en gammel FM-motor. Når vi prøver å starte den så står den bare og smeller og vil ikke starte. Har prøvd å rense forgasseren samt skifte plugger, Gnisten på pluggene er endog ikke blå, men "gul" og vandrer litt. Den har gått i sommer, men etter at den gikk bensintomt har vi fått startet noen ganger, og da gikk den veldig ujevnt. Stoppet og startet. Men nå er det helt bom stopp. Hva kan problemet være?

Noen som har et tips på hva som kan være feil?

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dårlig tenning. At gnisten vandrer litt på pluggen er vanlig, men den skal være kraftig blå/lilla. Du kan jo prøve å bytte tennpluggen, men pass på da at du får en med riktig varmeverdi. Men mest sansynelig likker problemet i tenningsanlegget. Hva slags modell er motoren din? Er det en nyere modell med coil og fordeler, eller er det en eldre modell med mulighet for sveivstart og med magnetapparat? Kom gjerne med en beskrivelse av den :smiley:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for svar. Det er en eldre modell med magnet og sveivstart. Nå har vi bare brukt plugger av den typen som har sittet der fra før. Er jo absolutt mulig at de ikke er riktig varmeverdi,(vet du hva som er riktig varmeverdi?) men den har gått greit å starte frem til vi fikk problemer igjen nå. Har måttet rense forgasseren før sesongen startet dog, men tok den opp igjen nå og det så bra ut. Motoren er grønn, sikkert orginalt fra fabrikken vil jeg tro. men kan det være problemer med magneten når det gir gnist? Takker for svar i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Ja, magnetapparater kan ofte gi dårlig gnist. Et vanlig problem er dannelsen av belegg på kontaktflatene på stiften. Det beste er å bytte dem, men hvis du er ekstremt nøye kan du klare å slipe dem med en tynn fil. Det kan også være en gammel kondensator som begynner å bli inntørket. Det beste hvis du ikke er så bevandret innen det å skru på slike ting er å sende inn magnetapparatet for en overhaling, det er en ting som må gjøres en gang i blandt (ca hvert 40. år). Jeg kjenner ikke til noen i Hedmark, men det er et sted i Østfold som heter Fredrikstad Vikleverksted. De kan sikkert fikse apparatet for en billig penge.

 

Et annet alternativ er å kjøpe et nytt tenningsanlegg. Hos Petter Fagerli i Moss kan du få kjøpt et nytt og moderne tenningsanlegg med coil og fordeler, basert på det anlegget som satt i de siste motorene fra FM. Men dette anlegget vil nok lette deg for noen båtpenger.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Enig med Karoline at dette høres ut som et tenningsproblem.

Undersøk stiftåpning, evt. fil litt med en tynn kontaktfil.

Et annet problem jeg hadde på en gammel Sleipner motor var at det stadig kom olje på braketten som magneten sitter på. Dette førte til dårlig jording og ustabil gnist.

Elektroverksteder som f.eks. Fredrikstad Vikleverksted kan også teste den og hvis nødvendig bytte vikling eller andre komponenter.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti samme problem flere ganger.

Gi magneten en times tid i stekeovnen på 110 grader.

Da tørker du ut all fuktighet, som svært ofte er problemet med eldre magneter.

Før i tiden, tok man alltid magneten med seg hjem, hvis båten skulle ligge lenge tid uten bruk.

Jeg har selv gjort dette flere ganger, med stort vellykket resultat.

Link to post
Share on other sites

Den har gått i sommer, men etter at den gikk bensintomt har vi fått startet noen ganger, og da gikk den veldig ujevnt. Stoppet og startet. Men nå er det helt bom stopp.

Kan godt være du har dårlig gnist, men ut i fra det du skriver over her ville jeg også ha sjekka bensinfiltre, flottørventil og dyser. En runde med bensintomt kan godt få gammel rusk til å løsne.

Link to post
Share on other sites

Kan godt være du har dårlig gnist, men ut i fra det du skriver over her ville jeg også ha sjekka bensinfiltre, flottørventil og dyser. En runde med bensintomt kan godt få gammel rusk til å løsne.

 

Som medlem på denne båten har jeg nå etter litt feriering kommet tilbake. Har skrudd litt på forgasseren og fått start på båten. Den går veldig fint på tomgang (kjørte den 25 min på tomgang uten problemer). Problemet dukker opp da vi kobler inn propellen og prøver å komme oss fremover. Da stopper nesten motoren og sveivespaken som justerer propellen fram og bakover må lirkes så vidt fremover for at den ikke skal stoppe. Motor stopper og smeller om jeg prøver å juster spaken lenger fram.

 

Jeg har snakket med "Mekker'n" og han skal sende meg bruksanvisning på motoren så forhåpentligvis så får jeg stilt inn forgasser og magnet riktig til uka.

 

Om noen der ute har øvrige tips så mottas det med takk.

 

Oppdatering følger!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering:

 

Har nå byttet starterrelé og fått overhalt dynastarteren hos Hoels Elektro på Hamar. Har også hatt batteriet på service og etter at de tingene var gjort, starta båten opp igjen.

 

Jeg har justert bensintilførselen ut til 3 hele omdreininger ut fra helt innskrudd. (i manualen står det at 2 er maksimum, og jeg har hørt med en annen gammel traver at han bruker 2,5 på sin). Lufttilførsel er skrudd mellom 1 og 1,5 ut, og de virker som om dette er det som fungerer best.

 

Disse justeringene ble gjort for to dager siden og det ble kun kjørt en rask tur med dem siden jeg skulle på jobb og har jobbet hele helgen. Satser på mer testing fra mandag av igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Nå er det snart båtsesong igjen og på tide med en oppdatering her.

Vi fikk start på båten og skulle kjøre den fra Hamar til Moelv i fjor. Den gikk greit fram mot Gjøvik (halvveis) men trengte da en liten pust i bakken. Den fusket litt før den stoppet helt. Ble da liggende der i ca 20-30 min før vi startet opp igjen og kjørte hele veien til Moelv. Det virker som om den sliter litt med å gå når den blir varm. Dette er vel noe som tyder på feil i tenningsanlegget/magneten?

Båten ble uansett da liggende en måneds tid uten å bli brukt. Da vi skulle ta opp båten startet den ikke. Vi padlet den derfor bort til hengeren og trakk den opp på land.

 

I år har vi planer om å kjøpe elektrisk tenningsanlegg. Tror dette kan være løsningen for denne motoren. Nytt elektrisk tenningsanlegg bør i allefall sørge for maks gnist slik at den starter lett, samt jevn gnist slik at motoren går jevnt.

 

Noen som har erfaring med å bytte til elektrisk tenningsanlegg?

http://fm-motor.no/tenning.htm

Link to post
Share on other sites

Magnettenning har ofte gul gnist på lave turtall. Magneten virker bedre og bedre jo fortere den går rundt, så på full fart har den bedre gnist enn på tomgang.

 

Først, sjekk tenningstidspunktet. Her kommer en versjon hvor du bruker grovverktøy, men det fungerer.

Er nok en fordel å være to her.

Skru ut begge pluggene.

Bruk en grov ståltråd, sykkel-eike e.l. gjennom plugghullet og ned på stempelet på sylinder nr 1. Denne er vel sideventilert så du må nok bøye litt på tråden for å treffe stemplet. Drei motor sakte rundt til du kommer på topp (TDC) samtidig som ventilene er lukket på denne sylinderen. At du kommer til topp ser du på ståltråden som går opp og ned samme med stempelet. Drei motor litt tilbake.

Bruk ett sigarettpapir som du legger mellom stifteflatene. Hold pent drag i papiret mens du dreier stempelet mot topp igjen.

Når stempelet er på topp, skal stiften slippe taket i papiret. Disse motorene skal tenne på topp på tomgang.

Ikke umulig at du er litt ute å kjøre. Siden motor går fint på tomgang med ikke orker noe i gir, kan det tyde på at den tenner for seint.

En Hitec-løsning er å bruke multimeter med pipelyd, som stopper når stiftene går fra hverandre, men sigarettpapir fungerer fint. Er så tynt at det ikke påvirker åpningstidspunktet.

 

Når det gjelder justering av forgasser er det litt forskjellige fra type til type. Hvis du går på Marna.no ligger det guide for en del motorer. Ganske sannsynlig at de bruker den samme forgasseren, og da kan du følge beskrivelsen der. Motor skal bestandig justeres når den er driftsvarm.

litt over 1,5omdr ut på fullfartsdysa er ett godt utgangspunkt. Kjør motor på full gass. Skru dysa forsiktig innover til du hører turtallet synker. Så skrur du en kvart omdreining ut. Da har du sikret fet nok blanding.

På min er tomgangsdysa strupet helt når den er skrudd helt UT, så her er det omvendt av fullfartsdysa.

Husker ikke hvor den står, men tror 1,5omdr på denne også er OK.

Du skal ha stabil tomgang på mellom 200 og 300 omdr.

 

Etter at du har tatt både fullfart og tomgangsdysa en gang, kan du kjøre fullfart igjen og se om du kan justere begge en gang til. De påvirker hverandre noe.

 

Når du har fått justert dem, er det ingenting som går finere enn 1 og 2-sylindrede saktegående bensinmotorer.

Husk Diesel er djevelens drivstoff :cool:

 

Lykk til :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tusen takk for god beskrivelse og link til en fornuftig side!

Jeg var inne på Marna.no og fant en link til Zentihforgasseren: http://marna.no/subdet32.htm

Der sto det godt forklart hva alle delene på forgasseren var og hvordan man skal justere den til å gå bra.

 

Beskrivelsen du gir av justering av tenning er ypperlig. Virker som en enkel og grei måte å justere på. Jeg tror likevel at det blir innkjøpt et elektrisk tenningsannlegg. Det vil nok sørge for mer stabil tenning både ved tomgang og marsjfart. Har hatt to sommere med motortrøbbel så begynner å bli ganske lei nå, så da tror jeg at et elektrisk tenningsanlegg kan sørge for større driftsikkerhet.

 

Noe jeg imidlertid leste om på marna.no var at feil instilling av forgasser fort fører til brente ventiler og sotdannelse i topplokk ved stempeltopp. Noen som vet hvordan dette behandles? Er det bare å løsne skruene på toppen av motoren og rengjøre? Hvor sitter ventilene på denne motoren og hva skal åpningen være? Skal vel måle åpningen på dem når stempel er i topposisjon...

 

Her er forøvrig bilde av motoren

dsc00343.jpg

Link to post
Share on other sites

If it aint broken, don't fix it. Hvis du likevel ønsker å ta en titt så er det ikke noe hokus pokus å skru opp topplokket, det er 8 skruer på toppen + eventuelt noen rør. Men da må du skaffe ny toppakning, gjenbruker du den gamle kan du fort få lekasjer.

 

Ventilene sitter på siden av motoren. Ventilen har en fjær festet til seg som sørger for at den lukkes av seg selv. Under ventilen står det en skrueliknende sak som går opp og ned med kamakselen. Det er mellom denne og ventilen du skal måle ventilklaringen. Denne skal være på 0,3 mm, dette måler du lett med en bladsøker. Se side 5 i bruksanvisningen.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Det er sant at man ikke skal tukle mer enn nødvendig dersom ting fungerer. MEN ting har jo ikke fungert helt perfekt med denne båten så da må man jo feilsøke litt. Men dersom man må av med topplokket for å sjekke ventiler så tror jeg at jeg venter med det fram til etter at jeg har montert nytt tenningsanlegg, og prøvestartet da. Hvor mye/hvor lenge kan en båtmotor (FM L5) gå mens den står på land uten kjøling? Kjekt å vite dersom vi skal testkjøre den på land.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Bruk ett sigarettpapir som du legger mellom stifteflatene. Hold pent drag i papiret mens du dreier stempelet mot topp igjen.

Når stempelet er på topp, skal stiften slippe taket i papiret. Disse motorene skal tenne på topp på tomgang.

 

Hei, takk for god instruks. Men nå må jeg innrømme at jeg er forvirret: Er det ikke når stifteflatene går sammen, at gnisten oppstår? Det har jeg alltid trodd, men jeg medgir mer enn gjerne at dette har jeg utrolig liten forstand på. Takknemlig for videre redegjørelse.

 

Ydmyk Knøsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...