Jump to content

Kjøleboks, - hvor fort tappes batteriet?


Skvulpen

Recommended Posts

Lurer på om noen av strømekspertene her kan si noe om hvor fort et batteri utlades under visse forutsetninger. Sikkert ikke noen entydig vitenskap, men finnes det holdepunkter, kan dette regnes ut v.hj.av noen "formel"? Har ikke så god greie på strøm ...  :smiley: (Tar risken på at dette kvalifiserer til premie for dagens teiteste spørsmål ...  :blush: )

 

Scnenariet er som følger: I min daycruiser har jeg i et skap nettopp fastmontert en liten 12 volts kjøleboks av merket Waeco Tropicool, som ifølge spesifikasjonene trekker 48 W på fullt, 5 ampere. Boksen er såkalt termoelektrisk, har vifte, den kan kjøle ned inntil 30 grader under omgivelsestemperatur, kjølingen er stillbar over 7 trinn, minimumstemp + 1 grad. Den skal være av noe bedre kvalitet enn 500-kroners-boksene på Biltema o.l., denne kostet ca 2000. Boksen har termostatstyring, slik at den vil koble ut når innstilt temperatur er oppnådd. (Jeg har fått med meg av andre tråder her at slike kjølebokser ikke er noe tess, det anbefales skikkelige kjøleskap med kompressor, men dette er ikke så praktisk i denne 21-foteren med begrenset plass, og til mitt bruk (kun korte dagsturer), så vi lar den debatten, kjøleboks vs. kjøleskap, ligge her og nå ...  :wink: )

 

"Problemet" er at jeg har bare ett batteri i båten. La oss nå si at jeg er ute på fjorden en varm sommerdag, kjøleboksen går for å kjøle noen flasker Farris  :wink: , vi ankrer opp, slår av motoren, og kjøleboksen blir stående på. Andre forutsetninger; batteriet er ganske nytt, helt tipp topp stand, 60 Ah, fullt oppladet, motoren er moderne Suzuki 115 HK 4T som lader så det griner, så her er ikke noe problem med lading så lenge motoren går, da viser voltmeteret 14,7 konstant. Men så slår jeg altså av motoren, og la oss si at kjøleboksen fortsetter å gå kontinuerlig på full effekt.

 

10.000-kroners spørsmålet blir da:

Hvor lenge går det før batteriet er så nedtappet at jeg får problem med å starte motoren? 10 minutt, en time, to timer? Hva er laveste spenning for å få start på en vanligvis svært lettstartet Suzuki? (På dashbordet er det voltmeter, så jeg kan selvsagt følge med etter hvert som spenningen synker, men når må jeg slå av boksen? Ved 12 volt, 11, 5 volt?)

 

Nå er det ikke slik at jeg absolutt ønsker å øke spenningen (!) i hverdagen, og det går antagelig mot at jeg neste år monterer et ekstra forbruksbatteri med vendebryter, for å unngå denne usikkerheten. Men av ren "teknisk nysgjerrighet", og fordi jeg IKKE vil prøve dette ut i virkeligheten!, så hadde det vært interessant å vite hvor lenge man kan tære på et batteri med en slik kjøleboks før man må padle til land eller ringe etter slepebåt...

 

Noen med erfaring, formler og kalkulator som kan gi meg en pekepinn?

 

Ellers så er vel sesongen for slike behov snart over, kjøling av både væske og mannskap skjer helautomatisk, utenfor skapet ...  :lol:

Link to post
Share on other sites

5A , 60Ah ==> 12 timer

 

MEN  :smiley:

for det første skal du ikke lade ut mer enn 50% ==> 6 timer

for det andre vet du ikke om batteriet er helt fullt ==> enda kortere

for det tredje vet jeg ikke om din motor starter med den siste skvetten på batteriet ==> enda kortere

 

tips

1. kjøl sakene ned allerede hjemme

2. bruk en sånn automatisk batterievakt som kutter ut kjølingen nå batteriet blir for tomt

3. har kanskje en jumpstarter med ombord

Link to post
Share on other sites

...et ekstra forbruksbatteri med vendebryter, for å unngå denne usikkerheten.

:smiley:

 

Sats heller på skillerele eller EDR-rele. Du finner mer lesestoff her - stikkord: kobling

 

Legger til: ser nå at du har - som jeg - påhengsmotor. Da er skille-rele etter Ingar-oppskriften ikke så lett. Men EDR-rele (spenningstyrt) går fint og tar hensyn til alt mulig annet også. Koster riktignok noen kroner men ingenting er lettere å installere

Link to post
Share on other sites

Strømekspert er jeg ikke, men har noe spesifikk praktisk erfaring til dine spørsmål! :smiley:

 

Selv har jeg en kjøleboks med en Danfoss kompressor. Jeg har også et Battmeter ("tank/forbruks-måler for batteribanken") ombord.

 

Når kompressoren går trekker den ca. 3,1 - 3,2 A. I sommer har jeg hele tiden kjørt kompressoren på laveste pådrag, boksen er mer enn kald nok - selv når vi har vårt forbruk av mineralvann/øl innom. Kompressoren går jo ikke hele tiden - i snitt trekker den da 1 A pr. time, eller 24 Ah i døgnet om du vil.

 

--------------------------------------------------------------

 

PS: Heller navigere med Bluechart enn med Porta Potti! :blush:

Link to post
Share on other sites

Takk til Andreas og PanPan for opplysende svar. Aner nå litt mer om hvor mye strøm som går, og hvilke sikkerhetsmarginer jeg må legge inn ved bruk av kjøleboksen.

Sats heller på skillerele eller EDR-rele. Du finner mer lesestoff her - stikkord: kobling

--- Men EDR-rele (spenningstyrt) går fint og tar hensyn til alt mulig annet også. Koster riktignok noen kroner men ingenting er lettere å installere

Ser det ligger mye lesestoff om strøm i kategorioversikten, faktisk så mye at det tar utrolig med tid å få oversikt ... Kan du si noe mer eksakt om EDR-rele, og link til hvor jeg finner beskrivelse på hvordan det fungerer, og hvordan det skal kobles ... (imens leser og leter jeg selv også ... :smiley: )

PS: Heller navigere med Bluechart enn med Porta Potti! :blush:

He, he ... Å, du vet, hvis du leter etter doet når det er bekmørkt om bord (fordi kjøleboksen har kverket batteriet), da kan det være greit å navigere (med nesen) etter en Porta Potti ...   :wink:
Link to post
Share on other sites

Det står i EDR.... tråden. Tro GeirKS har installeret et nylig. Kanskje han kan fortelle noe.

OK, takk, fant den nå, her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...num=1063792502;  

Mye der som gikk over min forstand, og mange var uenige om mangt ... satser i alle fall først på spenningsvakten som du anbefalte, så får jeg resonnere meg frem til resten etter hvert ... strøm er ikke akkurat peanuts, nei ...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har jo hatt to båter tidligere med slik vendebryter, OFF - 1 - 1+2 - 2, og hadde et helt bekymringsfritt båtliv ang. strøm da. Aldri noe problem. Derfor jeg tenker i de baner igjen, men stiller meg selvsagt åpen for å vurdere andre løsninger som er mer raffinerte. Vi får se, blir i tenkeboksen en periode fremover ...

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har jo hatt to båter tidligere med slik vendebryter, OFF - 1 - 1+2 - 2, og hadde et helt bekymringsfritt båtliv ang. strøm da. Aldri noe problem. Derfor jeg tenker i de baner igjen, men stiller meg selvsagt åpen for å vurdere andre løsninger som er mer raffinerte. Vi får se, blir i tenkeboksen en periode fremover ...

Hvis denne bryteren har en 0-posisjon som du kan/må betjene manuelt så har du allerede noe som IKKE er det enkleste: du brenner nemlig ned en del av utstyret den dagen noen slår den over til null mens motoren er igang.

 

Det enkleste er normalt det som du ikke trenger å betjene.

 

Men denne diskusjonen hadde vi også en gang før  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva med og lage et lite kjølerom (vis du har plass) ? Har laget et lite kjølerom i snekka mi ,limt på ca 10 cm isopor i vegg/tak  og rist i bunn så evt det som tiner renner  ned i svinet .Brukte den ene benken inne i lugarer til dette og det funker helt topp det. Fryser  en 5 liter før jeg drar utpå og hiver den nedi , holder seg kaldt fra fredag til søndag .Billig og bra kjøleskap da .Har kjøleskap også , men det stapper fruen fult av mat og annet tull  :cool:

 

Hilsen kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvis du med "utstyret" mener feltviklingene på dynamoen. Så finnes det brytere for "oss med hue under armen og armen i bind" som har egen utgang for "Alternator field protection".

Blant annet Guest (Seatronic) har disse.

 

Men det hele koker vel ned til smak og behag hvilke løsninger en velger. :cool:

Den gang jeg slo batteribryteren til 0 med motor igang røk både regulator og ekkolodd. Dvs omtrend alt jeg hadde av påslått elektronik denne gangen.

 

Husk at skvulpen har UB-motor. Vet ikke om det utstyret du mener finnes til UB-motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...