thon Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 Har en Chevy 350 motor som skal i båten, men hva trenger jeg av deler for å marinisere den? Eksos og svinghjulskåpe vet jeg om. Hva med drevet mitt? Jeg har et VP280 drev som det har sittet en 4`er bensin på tidligere. Holder det å bytte nederste del? Takk mye for svar Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 sjøvannspumpe termostathus og kald termostat om du ikkje skal ha ferskvannskjøling Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Skal ha ferskvannskjøling, men jeg må vel ha ekspansjonstank. Jeg kan vel bare kjøpe en ekstern sjøvannspumpe? Og ikke sånn som blir drevet av motor? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Har en Chevy 350 motor som skal i båten, men hva trenger jeg av deler for å marinisere den? Eksos og svinghjulskåpe vet jeg om. Hva med drevet mitt? Jeg har et VP280 drev som det har sittet en 4`er bensin på tidligere. Holder det å bytte nederste del? Takk mye for svar Sjøvannspumpe, elektrisk funker. Kanskje ett sjøvannsfilter i samme slengen, ikke like viktig på ferskvannskjølt motor. Bukkehorn til transomen, kan være noe forskjell på transomplatene, noen har ett ekstra lite hull ved siden av eksosen, men lar seg fikse. Ekspanssjonstank, varmeveksler og diverse slanger. Eksosmanifoiler og risere. Svinghjul, flexplate og komplett svinghjulskåpe. Dynamo, starter og fordeler + diverse andre elektriske duppeditter som må gnistsikres. Annen forgasser eller spesielt injektionsystem som er lukket uten bensinretur. Bensinpumpe av elektrisk membrantype, eller mekansisk pumpe for marine. Frostplugger og enkelte andre ting i messing. Sirkulasjonspumpe har aksel i rustfritt stål, noe vanlig vannpumpe ikke har, Det er ikke uttak til varmeapperat. Kamaksel er forskjellig, kamaksler til båt er slipt for lavere turtall og mer moment. Mulig det er god ide med noen anoder i saltvannskretsen. Noen saltvannskjølte motorer har også rustrfrie ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Har en Chevy 350 motor som skal i båten, men hva trenger jeg av deler for å marinisere den? Tror jeg ville trålet nettet og funnet en defekt original marinemotor med samme blokk, selges en del av disse på finn.no til en overkommelig pris. Så er det bare å flytte deler over og evt erstatte det som er i dårlig stand. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
thon Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 (redigert) Takker for gode svar. Jeg tenkte å la være å kjøre eksosen i drevet, men ved siden av rett ut. Men hva med utvekslingen i drevet? Nå vet ikke jeg hva Transom eller bukkehorn er til, men det finner jeg ut ved litt googling:) Grunnen til at jeg ikke kjøper en brukt havarert motor er at jeg vil ha det nytt. Edit: Fant ut av bukkehornet:) Men det trenger jeg vel ikke hvis jeg skal ha eksosen utenom drevet? Redigert 13.Juli.2010 av thon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Er det "bilblokk" med 2-bolta veiv eller lastebilblokk" med 4-bolta veiv du har da? Det er lastebilblokka som brukes på marine-motorene pga de tåler den konstante belastningen som veiva blir utsatt for i en båt(konstant i oppoverbakke). En 2-bolta bilblokk kan/vil ryke da den er for svak i utgangspunktet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
thon Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Det er en 4-bolta truckmotor;) Men tror også en godt byggd 2-bolta ville holdt.. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Er det "bilblokk" med 2-bolta veiv eller lastebilblokk" med 4-bolta veiv du har da? Det er lastebilblokka som brukes på marine-motorene pga de tåler den konstante belastningen som veiva blir utsatt for i en båt(konstant i oppoverbakke). En 2-bolta bilblokk kan/vil ryke da den er for svak i utgangspunktet. Tull! thon jeg har en del deler liggende Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 (redigert) Tull! thon jeg har en del deler liggende Eing, Tull! Det dreier seg kun om ett par ekstra bolter på de midtre lageroverfallene. Disse er ikke SÅ viktige at en standard marine motor tar kvelden uten. Det er forøvrig fullt mulig å sette 4 bolta lageroverfall på en vanlig 2 bolts blokk, det krever bare litt enkel maskinering. Angående eksosen, så er det mulig å blokkere eksosåpningen i drevet å kjøre eksosen rett ut i akterspeilet, både vått og tørt, men det har sine fordeler å ha eksosen under vann ( isen fryser ikke rundt drevet når du kjører ) Redigert 14.Juli.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 (redigert) Hehe:) Jeg har en 366 GM dragrace motor som er bremsa 890hk på 9000rpm. På DEN motoren er det nok et must med 4-bolta veiv. Ikke på en båtmotor på 250hk. Step: Hvilke deler har du? Hvor bor du? Er forresten i gang med motoren. Har sandblåst og pulverlakkert toppene. Redigert 14.Juli.2010 av thon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Hei thon, Hadde for noen år siden en Smuggler28 med ei 4bolter 350 chevy maskin. Eksosen gikk fritt ut over vannlinja, jeg har veldig sans for V8'er lyden, men fikk endel tilbakemeldinger på at omgivelsene rundt ikke var så begeistret og blant dem var politiet. Tror kanskje at det hadde vært lurt å montert inn 3veis ventiler for å kunne velge mellom fri eksos og eksos gjennom drevet. Lykke til Mvh mask Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Okei..hehe.:D Men hva om jeg kjører eksosen under vannflata da? Jeg er også veldig fan av 8`er lyden, men det skal gå ann for andre å være på vannet:) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Røyr rett ut i hekken med litt "stålull" inni, så funker det fint som snus. Eg har 2 stk 4" eksos gjennomføringer på kver side bak, stappa 5 stålull vaske kost ting oppi kver røyr for å dempe... Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Da prøver jeg eksos rett ut i friluft:) Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 30.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Nå motorblokka sandblåst og pulverlakkert:) Går for hvit motor med svarte detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 hei thon, Hvordan går det med prosjektet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 21.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Hei. Det går sakte, men sikkert fremover. Se prosjekt tråden min om båten og motoren her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72495-prosjekt-oppussing-halwa-22dc/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.