Jump to content

Marinisering av 350 V8. Hva trenger jeg?

thon

Recommended Posts

Har en Chevy 350 motor som skal i båten, men hva trenger jeg av deler for å marinisere den?

Eksos og svinghjulskåpe vet jeg om.

Hva med drevet mitt? Jeg har et VP280 drev som det har sittet en 4`er bensin på tidligere. Holder det å bytte nederste del?

Takk mye for svar :smiley:

Sjøvannspumpe, elektrisk funker. Kanskje ett sjøvannsfilter i samme slengen, ikke like viktig på ferskvannskjølt motor.

Bukkehorn til transomen, kan være noe forskjell på transomplatene, noen har ett ekstra lite hull ved siden av eksosen, men lar seg fikse.

Ekspanssjonstank, varmeveksler og diverse slanger.

Eksosmanifoiler og risere.

Svinghjul, flexplate og komplett svinghjulskåpe.

Dynamo, starter og fordeler + diverse andre elektriske duppeditter som må gnistsikres.

Annen forgasser eller spesielt injektionsystem som er lukket uten bensinretur.

Bensinpumpe av elektrisk membrantype, eller mekansisk pumpe for marine.

Frostplugger og enkelte andre ting i messing.

Sirkulasjonspumpe har aksel i rustfritt stål, noe vanlig vannpumpe ikke har, Det er ikke uttak til varmeapperat.

Kamaksel er forskjellig, kamaksler til båt er slipt for lavere turtall og mer moment.

Mulig det er god ide med noen anoder i saltvannskretsen.

Noen saltvannskjølte motorer har også rustrfrie ventiler.

Har en Chevy 350 motor som skal i båten, men hva trenger jeg av deler for å marinisere den?

Tror jeg ville trålet nettet og funnet en defekt original marinemotor med samme blokk, selges en del av disse på finn.no til en overkommelig pris. Så er det bare å flytte deler over og evt erstatte det som er i dårlig stand.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Takker for gode svar.

Jeg tenkte å la være å kjøre eksosen i drevet, men ved siden av rett ut.

Men hva med utvekslingen i drevet? Nå vet ikke jeg hva Transom eller bukkehorn er til, men det finner jeg ut ved litt googling:)

Grunnen til at jeg ikke kjøper en brukt havarert motor er at jeg vil ha det nytt.

Edit: Fant ut av bukkehornet:) Men det trenger jeg vel ikke hvis jeg skal ha eksosen utenom drevet?

Redigert av thon (see edit history)

Er det "bilblokk" med 2-bolta veiv eller lastebilblokk" med 4-bolta veiv du har da?

Det er lastebilblokka som brukes på marine-motorene pga de tåler den konstante belastningen som veiva blir utsatt for i en båt(konstant i oppoverbakke). En 2-bolta bilblokk kan/vil ryke da den er for svak i utgangspunktet.

Er det "bilblokk" med 2-bolta veiv eller lastebilblokk" med 4-bolta veiv du har da?

Det er lastebilblokka som brukes på marine-motorene pga de tåler den konstante belastningen som veiva blir utsatt for i en båt(konstant i oppoverbakke). En 2-bolta bilblokk kan/vil ryke da den er for svak i utgangspunktet.

Tull!

thon jeg har en del deler liggende

Tull!

thon jeg har en del deler liggende

Eing, Tull!

Det dreier seg kun om ett par ekstra bolter på de midtre lageroverfallene. Disse er ikke SÅ viktige at en standard marine motor tar kvelden uten.

Det er forøvrig fullt mulig å sette 4 bolta lageroverfall på en vanlig 2 bolts blokk, det krever bare litt enkel maskinering.

Angående eksosen, så er det mulig å blokkere eksosåpningen i drevet å kjøre eksosen rett ut i akterspeilet, både vått og tørt, men det har sine fordeler å ha eksosen under vann ( isen fryser ikke rundt drevet når du kjører :crazy: )

Redigert av adeneo (see edit history)

Hei thon,

Hadde for noen år siden en Smuggler28 med ei 4bolter 350 chevy maskin. Eksosen gikk fritt ut over vannlinja, jeg har veldig sans for V8'er lyden, men fikk endel tilbakemeldinger på at omgivelsene rundt ikke var så begeistret og blant dem var politiet.

Tror kanskje at det hadde vært lurt å montert inn 3veis ventiler for å kunne velge mellom fri eksos og eksos gjennom drevet.

Lykke til

Mvh

mask

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...