Jump to content

Var noen ute i båt i uværet i natt?


Polarn

Recommended Posts

Ja, et skikkelig lysshow. Ligger på Bolerne og uværet passerte ved 23-24 tiden i natt. Har vel knapt sett maken. Midt i den værste stormen kom ei 26 fot snekke inn i havna. Gjennom regnet klarte jeg å skimte en person i underbuksa på fordekket som prøvde å få fortøyd mot brygga. Synes å gå greit slik at jeg slapp å ta på meg regnfrakken. En halvtime etterpå kom det enda en?? Kan kanskje ha vært båter som har ligget i uthavn utenfor Bolærne og blitt nervøse for dreggfeste i stormen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lå i Fjellbakka da uværet kom, og det begynte med et skikkelig fyrverkeri, og vinden kom som om noen slo på en bryter.

Redningstjenesten gikk ut med blålys(3 båter), og kom inn med en motorbåt, og en seiler på slep.Det kom også inn flere båter akkurat i det været tok av, og de så noe stressa ut der de prøvde å finne plass på brygga. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Tok helt av på romerike i natt med hele 43 lynnedslag på 1 minutt. Lurer på hvordan det var å være i båten med sånt vær?

 

Ser statskanalen melder om 11000 lynnedslag over østlandet,satt ute på terrassen til 0100 og beskuet det hele,meget fasinerende :smiley:

Da startet regnet og vinden,kom 20 mm her i løpet av noen timer.

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

vi ligger i Mollösund og her var alt rolig. Har seilbåter på alle kanter og ventet på at det skulle slå ned i en av mastene. Det var godt med ting å ta tak i for Sweden Rescue - hørtes ut som om det roet seg rundt 0030 på K16/K67

 

Mamma og pappa ligger på Resö og der var det litt mer action enn her - de mistet dreggfestet men fikk hjelp av gode naboer. En sprek danske stuptu uti og svømte to tau rundt en påle der. Vet ikke om jeg hadde gjort det i tordenvær....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kanal 16 blokert i natt ....

Ja, men problemene på 16 startet tidligere tror jeg. Hadde problemer med 16 i hele går, med støy og plystrelyder. Men som du sier total blokkering startet i natt og har vart i hele dag.

Jeg meldte fra til Tjøme Radio for en time siden. De viste ikke om annet en at det var reparasjoner på gang, men meldte tilbake at de skulle be teknisk fjerne støyen. Ser ut til å være i orden nå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ja var utpå

lå i steinbukta på Hvalø med en kammerat da uværtet pasete over hodene våres, satt i trebåten til min venn med paraply under kahytten. for et helvetes regnvær!!! :diving: tordneværet slo ned to ganger i noen trær rett ved oss men ingen av båtene ble troffet, heldigvis!

det var en skikkelig ekkel følelse med sånt vær med det var mange fine lynnedslag :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

En svensk kunde hos meg fikk lynnedslag i båten utenfor Lysekil. Styreenhet til nedsenkbar baugpropell, elektronikk i Eber dieselvarmer, Raymarine kurskomputer og kartplotter, Volvo motorkontroll og sikkert noe mer er ødelagt og i tillegg ryker sikringer til lanterner i mast. Der ble ferien over...

Link to post
Share on other sites

Citat Servicemannen:

En svensk kunde hos meg fikk lynnedslag i båten utenfor Lysekil. Styreenhet til nedsenkbar baugpropell, elektronikk i Eber dieselvarmer, Raymarine kurskomputer og kartplotter, Volvo motorkontroll og sikkert noe mer er ødelagt og i tillegg ryker sikringer til lanterner i mast. Der ble ferien over...

 

Det låter som om det kunde vara trimaranen som låg bredvid mig på Brandskären?

 

Det small ordentligt 10 m från vår båt.

Link to post
Share on other sites

Huff og huff. Jeg har sakt det før og gjentar det gjerne: Jeg gruer som em hund til den dagen jeg må anskaffe meg en båt med elektronisk styrt dieselmotor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøp Watskis lynavleder (s270, kr 325) for seilbåter bestående av "batteriklyper" som kobles til stagene med 4 plastbelagte (ikke ytterst) wire som skal legges i sjøen. Takler 150 ampere.

 

Har noen her hatt nytte av den noen gang, dvs lynnedslag i båten?

Eller har meninger om den?

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøp Watskis lynavleder (s270, kr 325) for seilbåter bestående av "batteriklyper" som kobles til stagene med 4 plastbelagte (ikke ytterst) wire som skal legges i sjøen. Takler 150 ampere.

 

Eller har meninger om den?

 

Hvordan vil det funke når strømstyrken i et lyn kan variere fra noen tusen til 300 000 ampere?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

150 ampere og flere hundre tusen i et lyn....

Egentlig litt underlig at de oppgir det, men det er vel beregnet utfra tversnittet på kabelen og kontinuerlig strøm, hvilket ikke forekommer ved lyn (håper jeg da...)

Lynavledere på kirkespir er jo heller ikke så veldig tykke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...