Polarn Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Men den blir vel kanskje smeltet tvert av? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 I en blanding av nyskjærighet og uvitenhet... når lynet slår ned i en seilbåt med vant og gjennomgående mast, vil det følge utsiden av båten slik det gjør med karroseriet i en bil (Faraday-bur), eller vil det følge masten rett ned og ut gjennom kjølen? Eller smeller det overalt... Vil seilbåter med mast som stopper på kahytt-taket være like dårlig eller bedre sikret mot at lynet går inn i båten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Hvordan vil det funke når strømstyrken i et lyn kan variere fra noen tusen til 300 000 ampere? Selv om lynavlederen fordamper umiddelbart, så vil den fremdeles lede lynet ned i sjøen, da lynet vil gå i ionekanalen etter det fordampede kobberet. Ettersom lynavlederen ikke lenger eksisterer, så vil den naturligvis ikke lenger fungere om et nytt lyn senere slår ned i samme riggen, men sannsynligheten for at det skal skje er forsvinnende liten. Riggen (og særlig vantene som lynavlederen var koblet på) bør nok sjekkes nøye etterpå... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 I en blanding av nyskjærighet og uvitenhet... når lynet slår ned i en seilbåt med vant og gjennomgående mast, vil det følge utsiden av båten slik det gjør med karroseriet i en bil (Faraday-bur), eller vil det følge masten rett ned og ut gjennom kjølen? Eller smeller det overalt... Vil seilbåter med mast som stopper på kahytt-taket være like dårlig eller bedre sikret mot at lynet går inn i båten. Lynet går alltid letteste vei. Har masta elektrisk kontakt med sjøen, vil lynet gå gjennom masta rett i sjøen, og lynavleder vil ha null effekt, med mindre den er festet i toppen av masta og ledet ned i sjøen. Et Faradaybur er en elektrisk ledende innkapsling, sånn som stålkarosseriet i en bil, eller et stålskrog på en båt. En plastbåt er ikke et faradaybur. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Ser dramatisk ut når lynet slår ned i masta på en seilbåt Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Lynet går alltid letteste vei. Har masta elektrisk kontakt med sjøen, vil lynet gå gjennom masta rett i sjøen, og lynavleder vil ha null effekt, med mindre den er festet i toppen av masta og ledet ned i sjøen. Hmm, burde visst startet egen tråd...beklager. Som Herrens veier - så er lynets veier - uransakelige. Har vært gjennom noen forsikringssaker der takstmenn er uforstående til hvordan noen husinstallasjoner går klar, mens lynet hopper ut av en stikkontakt og videre til en ledning utenfor, for å nevne et sært eksempel. Dette er jo ikke "minste motstands vei" når andre apparater på kursen går klar av lynet. Fordi lynavlederen har elektrisk kontakt med masten gjennom vantene så har den vel effekt, det er vel ingen forutsetning at den er festet i mastetoppen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Fordi lynavlederen har elektrisk kontakt med masten gjennom vantene så har den vel effekt, det er vel ingen forutsetning at den er festet i mastetoppen? Forutsetningen for det utsagnet var: Har masta elektrisk kontakt med sjøen, vil lynet gå gjennom masta rett i sjøen Hvis motstanden gjennom vantet og lynavlederen ned i sjøen er mindre enn gjennom masta og ned i sjøen, vil selvsagt lynavlederen ha effekt selv om den ikke er festet i mastetoppen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Lynavleder på seilbåt (om den virker som den skal) Uten: Lynet går via glassfiber enten fra bunnen av masta eller enden av ett vant eller noe og til vann. Det blir hull i båten og du synker (samtidig med en liten brann om du er uheldig). Med: Lynet går via vantet og lynavlederen og til vann. Du må sikkert kaste allt elektrisk og har nok en herrlig pipelyd i ørene en dag eller to. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Det blir hull i båten og du synker (samtidig med en liten brann om du er uheldig). En trøst får det være at brannen slukkes når båten synker... Har du opplevd dette på nært hold? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 ikke selve lynnedslaget, men sett den uheldige båten på land etterpå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Du har ikke et bilde eller to liggende, vel? Kunne vært interessant å se... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Desverre ingen bilder. Er flere år siden, båten endte som artikkel om lynnedslag i ett av båtbladene (med bilder) var vel "Seilas" og sånn 2000 omtrent (tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Hmm... har vi noen båtbladsamlere med skanner her da tro...? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Da ser det ut til at det på`n igjen i morgen midt på dagen. Kraftig regn med mye vind. Håper vi slipper lynet selv om det er spennende å se på. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Noen bekjente lå på svai med en SY45 ved Lysekil. De fikk brått besøk i form av en annen båt som hadde mistet festet og nå hadde lagt seg over ankerkjettingen dems, slik at begge båtene begynte å drive. Det lynte i ett sett og regnet så mye at de knapt så hånden framfor seg. Så der var det mildt sagt action. Som en liten kommentar til lyndiskusjonen så er det vel spenningen som er høy ved et lynnedslag. Uten høy spenning vil det jo aldri slå over så med veldig høy spenning og lav strømstyrke vil likevel effekten være enorm. (ref ohms lov) I et hus har overspenningsvernet en 10 eller 16 mm2 forbindelse mot jord. Dette går greit så lenge det ikke er direkte nedslag, for da kommer hele sikringsskapet ut av veggen. Forøvrig kan jeg nevne, uten at jeg vet årsaken til det, at lynet kan hoppe ut av en kabel som er bøyd 90 grader. Svingen er for krapp og lynet slår ut av kabelen. Snodige greier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Anbefaler alle med ankerkjetting å ha en boltsaks ombord. Koster et par hundre kroner. Veldig greit når sånt som i forrige innlegg skjer. Ankeret får man dykke etter senere. En skarp kniv lett tilgjengelig for de som har tau er eller ikke dumt. Når vi ligger for svai med to anker fester jeg alltid en fender i anker nr 2 med tau. Da kan vi enkelt hive det over bord og konsentrere oss om hovedankeret om noe skjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Lå på Koster (Arholmen) og opplevde værste været noen gang. Ekstremt mye lyn, tilslutt trakk vi inn i sovelugar, det ble direkte vondt i øynene med alle flashene (føltes som å være på et sveiseverksted med arbeid pågående rundt på alle kanter). Vi lå longside og trygdt. Mange måtte gå fordi ankere mistet taket, en kort periode blåste det så jeg trodde kalesjen hadde revnet. Svært mye trafikk på VHF'n og mange som ikke hadde det bra i mørket. Glemmer ikke denne "Pass deg, du er på vei direkte mot et skjær" ==> "Hvor, hvor????" (nok av skjær på Koster) Bildene er ikke spektakulære. Men, uten lyn er det dønn mørkt, bildene er tatt ved 23:30 tiden. Som dere ser, det er rene dagslyset ute. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Du verden Ble det registrert noen skypumper i dette uværet? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 I slikt vær kan det være greit å ha en ekstra underbukse ombord ja, det er helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Jeg reagerte på dette med slepende kabler. I siste utgave av "Strøm ombord" står det i kapittel 13 om tordenvær på sjøen. Sitat: Fremdeles kan man her og der lese "eksperter" som anbefaler å feste en avisolert kabel til vantet på hver side og slepe dem i vannet.................... Det er reneste galematias! Da oppretter vi nemlig en elektronisk motorvei til tordenskyen, og når først lynet har tatt imot invitasjonen, har det ingen trygg vei til vannet. En liten tankevekker. Redigert 14.Juli.2010 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brizo Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Var på Color Line Fantasi. Og fikk en god smakebit av været. Skuta som ikke er av de minste la seg noe over. Min sønn som er fotogal og jeg fikk se at det ble køl svart. Og vi fikk røska med oss kameraet og kom oss opp på soldekket. Da var jeg glad for at jeg ikke lå her ute i Skagerak med egen båt. Det hadde nok ikke godt så godt. Men ombord i Fantasi, så må jeg si at det var meget fasinerende hele vær showet. Showet varte vel en ca. 1 times tid, før det hele var over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Med tanke på at lyn faktisk slår opp og ikke ned, virker løsningen med jording av mast som en heller skummel løsning ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Det faktum at båten har en lang mast av metall er i seg selv en invitasjon, ville jeg tro. Skulle vel være tilsvarende situasjon med kirkespir. Hvem har skrevet boken "strøm ombord"? En seiler eller en fysiker? For å få litt skikk på dette blir det tatt en telefon til meterologiske snarest, eller kanskje fysisk institutt, Universitetet på Blindern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Fremdeles kan man her og der lese "eksperter" som anbefaler å feste en avisolert kabel til vantet på hver side og slepe dem i vannet.................... Tja, de er mange teoriene vi har. Om man skal skrive den ene riktige bibelen i dag bør man bære etternavnet Josefson, eller noe lignende... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.