Farco Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 I slikt vær kan det være greit å ha en ekstra underbukse ombord ja På ferietur synes jeg det er greit å ha med uansett vær.... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 På ferietur synes jeg det er greit å ha med uansett vær.... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Med tanke på at lyn faktisk slår opp og ikke ned, virker løsningen med jording av mast som en heller skummel løsning ja... Betyr ingenting hvilken retning elektronene går Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Bør man elektrisk koble sammen kjølboltene med røstjernene/røstjernfestene med solid tverrsnitt? Har også gjennomgående mast og stålramme i bunnen. (Ikke fortell meg at kjølen er malt eller epoxy-belagt og dermed isolert fra vannet; disse 0,25mm isolasjon eller hvor mye det er - om den er ubrutt i det hele tatt - bryr lynet seg ikke om.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 (redigert) Du verden Ble det registrert noen skypumper i dette uværet? foreldrene mine lå på Resö. De har i ettertid blitt fortalt av en lokal fisker at det var en trombe som ble dannet over området. En trombe er vel det landvindfenomenetet som kalles skypumpe på vannet Redigert 15.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lovart låring Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 (redigert) Jeg lå på dregg mot land på Torsekalven i Skjebergkilen, og det var ingen god plass å befinne seg. vi satt på dekk i båten og koste oss etter en flott dag. Barn var i ferd med å legge seg og alt var såre vel. Plutselig kom været!!!! Vinden rett bakfra med sine 49 ms gjorde det umulig i trekke seg lengre utpå slik at baugen ikke ble liggende å slå mot land. Vi var 3 sterke mannfolk som dro og slet uten hell. En hel del regn og lyn som slo ned overalt hele tiden gjorde det til en noe skremmende affære for mine 3 onkelbarn som var med. Men, redningsselskapet skal ha all honnør for å bidra med værrapporter pr telefon. De kunne også hente barna og en høygravid jente og bringe disse til land. Når høygravid jente ble nevnt så sa han at de kunne komme omgående. Været løyet etter 1,5-2 timer, så vi ble enige om å klare oss selv. Makan til ruskevær!! Men, vakkert og imponerende var det å se og oppleve et slikt vær var det også. Redigert 15.Juli.2010 av Blafrebo II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Anbefaler alle med ankerkjetting å ha en boltsaks ombord. Koster et par hundre kroner. I seilbåter bør vel alle ha det med tanke på å kunne kappe løs riggen ved et mastehavari, men får man noe som duger til kun et par hundrelapper eller må man opp i pris/kvalitet for å få noe godt nok? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Jeg var på Color Fantasy, og så på et show selvsagt og gikk glipp av hele feste. Mannskapet sa det ble målt orkan på broen, akkurat som å slå på en bryter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 I seilbåter bør vel alle ha det med tanke på å kunne kappe løs riggen ved et mastehavari, men får man noe som duger til kun et par hundrelapper eller må man opp i pris/kvalitet for å få noe godt nok? Om maste mitt raser drømmer jeg ikke om den muligheten å kappe vantene. Med riggen i bevegelse og svære vanter blir de livsfarlig og ikke en manns jobb. Jeg hadde en slik om bord for noen år siden og prøvet den på noen gamle vanter jeg fant. Etterpå gav jeg den til en som trengte den mer en jeg. Ta ut splint og slå ut bolte eller bruke batteridrevet vinkelsliper er de jeg satser på. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 (redigert) Huff og huff. Jeg har sakt det før og gjentar det gjerne: Jeg gruer som em hund til den dagen jeg må anskaffe meg en båt med elektronisk styrt dieselmotor. Anmäler mig till klubben, Rem. Är i viss mån skeptisk även till elektroniskt reglagesystem som jag har på min båt, det är lite svårt att arrangera en fungerande standby-backup. Men jag har gett mig för bekvämligheten och det går ju teoretiskt att slå manöver nere i maskinrummet. I övrigt beträffande händelserna under åskvädret så låg vi som jag skrivit alldeles bredvid en trimaran som blixten slog ner i. Elektronik (inklusive motorelektroniken) och elsystem blev skadat, diverse elfunktioner såsom lanternor mm var utslagna säkringar hade bränts av och motorn gick inte att starta, men kvinnan ombord som låg och läste i en koj sade sig inte ha märkt så mycket (!). För vår del (i båten bredvid 10 meter bort) så ramlade jag baklänges vid blixtnedslaget i trimaranen, men det kändes inget 'elektriskt' obehag. Det stora problemet för vår det var de mycket häftiga stormbyar som kom i samband med åskvädret. Vi fick vinden mest från sidan och jag tror aldrig att vi hade klarat oss utan skador om vi inte haft linor till bergöglor runt båten. Met oroade jag mig då för att 16 mm linorna skulle brista eller bergöglorna skulle kunna lossna. Ett normalt akterankare med en eller två förlinor till land tror jag inte skulle haft någon chans att hålla en båt med stort vindfång i det läget. Och dessa vindbyar kom mycket plötsligt efter en fin och lugn kväll så det fanns inte så mycket till 'early warnings'. Detta var den mest skrämmande delen av upplevelsen. Redigert 15.Juli.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Hvem har skrevet boken "strøm ombord"? En seiler eller en fysiker? Boken har vært omtalt og referert til flere ganger i dette forumet og er skrevet av Jon Winge og utgitt av ElForlaget. Som konsulenter har han brukt Terje Hanssen og Paul Rosenquist. Jeg tror dette er seriøse folk. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Boken har vært omtalt og referert til flere ganger i dette forumet og er skrevet av Jon Winge og utgitt av ElForlaget. Som konsulenter har han brukt Terje Hanssen og Paul Rosenquist. Jeg tror dette er seriøse folk. Tviler ikke på kunnskap hos dem som skrever den boka, men de er vanskelig å bli ekspert begge deler på batterier og kreftene bak tordenvær. Med et tordenvær følger vanlig "litt" regn og at masta blir isolert fra vannet i en klissvåt båt er en teori jeg ikke støtter, uansett dette området hører ikke under mitt fag. Jeg tror man sikrer seg mer med å lede lynnedslag direkte fra riggen ned i vannet til å holde båten flytende. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Vinden rett bakfra med sine 49 ms gjorde 49 m/s høres utrlig mye ut. Sikker på at det ikke er knop? Da jeg var ute i 60m/s i KV forsvant vindmåleren (av den typen som var levert av meteorologisk institutt for måling av ekstrem vær) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 49 m/s er ikke uvanlig i slike thunderstormer vi ble fortalt at det blåste over 55 i kastene i oslofjorden når vi måtte lempe unger og kjerring på land mens båten ble slått i bettar mot brygga - og alle tøffingene som kom med : kappe tau og kjøre ut Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Virkning av lynavleder fra mast/vantene til vannet: Se ny tråd "Lynavleder i (seil)båt, virker det?" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Vi var også ute i uvær denne natta, men på en helt annen kant av landet enn det som har vært omtalt i denne tråden. Det ble en ganske så tøff opplevelse, så jeg fikk lyst til å fortelle om det. Jeg bor i Tromsø og vi hadde tatt en båttur lengre nordover, nærmere bestemt i Ullsfjorden. På søndag meldte værmeldinga for mandag sterk kuling styrke 20, så vi planla å legge oss værfast for anker, godt beskyttet mot været, og så dra hjem på tirsdag når det hadde løyet. hele mandagen gikk uten at det ble noe særlig vind, så like før midnatt, etter å ha sett en film på TV, ble vi enige om å gå en del av turen hjem siden natta var så fin. Vi hadde flere muligheter for å legge oss i skjul om det skulle blåse opp, så vi regnet ikke med at det skulle bli noe problemer. Etter å ha gått i en halvtimes tid satt min sønn på 14 år til rors, fruen holdt på å koke kaffe og jeg satt i aktercabinen å surfet på nettet for å finne en høvelig plass å overnatte, og da med ett merket jeg en annen bevegelse i båten...den hadde begynt å rulle. Jeg regnet med at det var bølger fra en annen båt og gikk fram for å se. Jeg ble rystet over hvordan været hadde endret seg på de få minuttene jeg hadde vært bake...i løpet av et øyeblikk hadde det mørknet til, vinden hadde økt kraftig på og havet begynte allerede å gå hvitt. Vi hadde medvind og jeg ville gå litt videre for å se det ann, men etter ytterlig noen minutter var været så dårlig og bølgene så store at vi begynte å få problemer med å holde skuta på rett kjøl. At det går ann at været kan endres så fort.. På dette punktet ble vi alle en smule engstelig, og min frue mente at vi skulle snu. Jeg derimot ville forsøke å gå litt videre rundt et nes for å søke ly der og ligge på anker. I ettertid ser jeg at dette var en feil avgjørelse og dårlig sjømannskap...slik som været hadde blitt burde vi snudd med en gang og gått mot tryggere havn. Vi gikk som sakt med bølgene i hekken, men måtte gå litt på skrå av bølgene for å komme rundt neset. Jeg hadde flere ganger fullt utslag på rattet for at ikke båten skulle legge seg på tværs, og vi hadde hjærtet i halsen mer som en gang da vi trodde at vi ikke skulle klare å holde båten på kurs. Da vi langt om lenge hadde rundet neset ser vi at været er nesten like gale her, men vi går helt opp mot land for å sette anker. Fruen og min sønn går frem på baugen å får ankeret ut, og vi legger ut to ganger dybden med tau. (Jeg har et 15kg Bruce-anker med to meter grov kjetting samt tau) Da ankerat var ute merket vi det ikke på båten i det hele tatt...båten raste sidelengs med ankeret på slep. Etter en stund måtte jeg bare gi beskjed om at de måtte dra ankeret opp. Dette var lettere sakt enn gjort, for ankeret hadde samlet en masse tang og greier på sin ferd langs bunnen. De to på baugen hadde en lang kamp for å få frigjort ankeret såpass at de klarte å få det opp på ankerbranketten igjen. Å få satt anker her var umulig, men jeg visste om ei bukt lengre bort som vi hadde vært i noen dage tidligere. Her er det et nes som er formet som en sigd og danner en ganske beskyttet sone innenfor. Vi stampet oss videre mot denne bukta, og da vi kom dit oppdaget vi til vår forferdelse at uværet er utrolig kraftig også her. To ganger prøvde vi å sette ankeret her, men uten å merke at det er ute i det hele tatt. En stund må jeg fram på baugen for å hjelpe til og blir sjokkert når jeg kommer ut og oppdager hvor kraftig vinden er. Det er vanskelig å bevege seg og når jeg åpner munnen så blåser kinnene opp som en balong. Vi får ankeret på plass igjen og setter kursen sakte mot været og ut av bukta. Nå får jeg mitt værste øyeblikk for jeg vet rett og slett ikke hvor vi skal gjøre av oss og hva vi skal gjøre. I en sånn situasjon oppleves det forferdelig å være rådløs. Å gå videre med været anser jeg som utenkelig, så Jeg lurer på om vi bare skal ligge å "ri" på stormen. Vi oppdager da at båten takler uværet forbausende godt med baugen i mot. Vi kan holde 3-4 knop og bestemmer oss da for å gjøre det som vi skulle ha gjort mye tidligere, nemlig gå mot været til vi kommer opp mot land på andre siden. Han er temmelig stygg utpå fjorden, og mange ganger er baugen langt nede i bølgene, men båten lystrer det minste vink, motoren maler betryggende og sakte men sikkert kommer vi så langt at vi merker at bølgene mister sin kraft. Det er med stor lettelse vi kommer opp mot land og kan sette anker på trygg måte. Vår kamp har vart i tre timer og vi er fysisk og mentalt tappet for krefter. Det rare er at når vi nå snur oss og ser tilbake over fjorden, så ser vi at uværet har lakt seg og fjorden ligger ganske så stille med bare en og annen skumtopp på bølgene. Vi er så oppspilt at vi ikke klarer å legge oss omgående, så vi tar oss en matbit og prater ut om nattens hendelser. Vinden tar seg litt opp igjen, men vi ligger trykt her og aktiverer ankeralarmen på plotteren før vi køyer. Det gikk jo bra, og den eneste skaden var en bokhylle i aktercabinen som ristet i filler. Skulle gjerne ha vært denne hendelsen foruten, men vi prøver å trekke lærdom av dette. Jeg håper bare ingen av oss er blitt skremt og kanskje mister gleden med båt og hav. Det føles i alle fall godt å vite at båten takler utrolig mye uvær forfra, og også fra siden...det er jo betryggende... Redigert 16.Juli.2010 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Vi lå i søgne gjestehavn nær kristiansand. vi våknet av et digert smell, hørte mer ut som ett skudd, bare myye høyere, dobbelt så høyt som vanlig torden, skvatt mer en jeg noen gang har gjort før! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 @Medus Godt det gikk bra, kan jeg spørre hva slags båt du har? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Medusa - takk for at du deler historien din med oss. Det er mye viktig og god læring i dette. Jeg har spesielt tenkt over to ting etter at jeg leste innlegget ditt 1. Når det er dårlig vær er ofte åpent farvann det tryggeste. Det skal mye til for at sjø og vind slår en båt rundt. Det å legge seg på været med 2-4 knop mot vinden er noe som er praktisert i lang tid. Jeg lærte det da jeg hadde en stormfull vinter på KV Nord. Da lå vi på været rett som det var. 2. Det å ankre opp i grunne viker er vanskelig om det blåser mye. kan kan være for stor bevegelse i båten til at ankeret for satt seg skikkelig. Er det under 2-3 meter er det ofte mye gress på bunnen. Er det over 10 meter er det ofte fjell. Jeg legger alltid ut 4-5 ganger dybden med kjetting. Jo mer det blåser jo lengre kjetting i forhold til dybden. Håper ikke dere mistet båtgleden av denne hendelsen. '"Det som ikke dreper deg styrker deg" Redigert 16.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Polarn: Jeg har en Neptim 8000 som er ganske mye ombygd...den er forlenget med påstøpt badeplatform, hevet "skanse" på baugen og flybridge. Motoren er på 185Hk. Har tidligere lakt ut bilder av den her på BP. Bitteliten: Enig i at det er effektivt å ligge på været, men det skulle ikke blåse så mye mer før også dette ville blitt farlig. I tillegg hadde jeg jo i tankene at det ofte er i dårlig vær at man får motorproblemer... Grunnen til at jeg ikke ville legge ut mer tau enn dobbel dybde var at jeg var faretruende nær land fordi det var her bølgene var minst, og jeg var derfor redd for at båten kunne "vandre" på grunn. Vi har vært på havet "hele livet" og er veldig glad i det, men har jo blitt skremt flere ganger. Jeg husker da vi gikk over til større båt at jeg fikk det rådet at jeg måtte passe meg for ikke å skremme familien med dårlig vær, og det har jeg tatt som et godt råd og prøvd å følge. Det blir nok båttur denne helga også og det gleder vi oss til... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernkjøl Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Lå på svai utenfor Hvaler i Nøtterøy/Tjøme skjærgården. En fantastisk opplevelse når været kom. Engstet meg litt for dreggfestet under de verste vindkulene, men ankeret rikket seg ikke en meter. Hadde på 35 kg daumann på ankertauet og det gjorde susen. Observerte et par motorsnekker som strevet mot land i uværet, og to familier som teltet på Hvaler fikk stor problemer med både telt og båt. Nekter å tro at vinden var oppe i over 40 m/s, men enkelte vindkast nærmet seg sikkert 30 m/s. Har noen sett målinger fra Færder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 hvordan klarer du å håndtere en 35 kilos daumann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Noen må tydeligvis ha bedre fysikk enn vårs Bitteliten.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernkjøl Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Har to stk på 10kg og en på 15kg. Er ikke født gorilla...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Ahh.. Godt å høre jernkjøl.. Vurderte medlemskap på Elexia jeg nu.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.