andersmp Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Trondheim - Moss, lang distanse.. Har fått tak i en her. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Spørs da om der er noe mere å bore opp og få overdimm stempel... for var ikke den bora opp fra før nr 2 og 4 ny powerhead kan kanskje være greiest.. Men hvorfor har dette skjedd 2 ganger? er det en underliggende årsak. Kanskje ny fiks/powerhead bytte er bortkastet, hvis der er en underliggende feil som er grunn til havari for andre gang, så er kanskje likegreit å kjøpe ny/lite brukt motor istedet. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Droll Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Spørs da om der er noe mere å bore opp og få overdimm stempel... Wiseco har .020"/ .030"/ .040"/ .060" overdim stempler, er heller ikke noe stort problem å bytte foring. Men hvorfor har dette skjedd 2 ganger? er det en underliggende årsak. Godt poeng, verkstedet som gjorde jobben sist stolte fullt på at det var mangel på olje ( defekt drev til oljepumpe ). Er vanskelig å komme med en forklaring uten å ha sett skaden, men kan tenke meg et par muligheter... Verken tenning eller forgassere ble sjekket på verksted... eventuelle feil der ER der. Ble brukt Wiseco stempler, ikke noe galt med dem såfremt sylinderen ble borret romt nok ( trenger visstnok litt ekstra klaring pga at det er "smidde" stempler ( utvider seg litt andreledes en OEM stempler ) kanskje likegreit å kjøpe ny/lite brukt motor istedet. Tja.... en vet hva en har... ikke sikkert en ny brukt motor er så mye bedre... P.S tror 2,5L blokka passer rett på ( opp til 200hk ) P.S 2 søk opp tråden til Double Weber .... er IKKE noen heksekunst å overhale en slik motor, deler kan skaffes rimelig ifra statene.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
KenBjork Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 ja stemmer dem hadde satt inn wiseco ja, så evt si da at dem som overhalte ikke overboret og honet nok. så det er ble for trangt så derav skjæring denne gangen. ser på kvittering at syl 2 må bores +0.020" Wiseco stempel .020" hvilken boring skal det ha, du som vet det A.K? For da er jo bare for 'andersmp' å måle syl 2 og poste svaret så ser vi fort om den var for trangt boret for wiseco stemplet. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Droll Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Wiseco stempel .020" hvilken boring skal det ha, du som vet det A.K? For da er jo bare for 'andersmp' å måle syl 2 og poste svaret så ser vi fort om den var for trangt boret for wiseco stemplet. Ifølge Wiseco skal de borres 3.145"... mange mener at en må legge til .001", MEN det var visstnok en endring i legeringen rundt 2003 som kom for å bøte på problemet ( mange som har hatt problemer med Wiseco og Mercury, skjæring allerede i innkjøringen hvis litt for trang borring ... ) , spørsmålet er da om de byttet legering på ALLE stempler, OG om ALLE de med den gamle legeringen er ute av markedet ??. Ville uansett gjerne ha sett hvordan sylinderene ser ut, er ikke sikkert at de må borres, har sett sylindere som var helt jævelig MEN etter litt opprensking ( vaske bort alu rester med saltsyre og en lett honing ) var fit for fight igjen, nytt stempel er kun $129.59 .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andersmp Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Hei alle, Da har mekanikeren tatt av toppen, og konkludert med at dette ikke er bra. Og det kommer sikkert dere til å konkludere med også. Han anslo til meg i går 10-20.000,- og tipper nærmere 20.000,- i dag. Ettersom han må finne årsaken til hvordan dette har skjedd.. Han nevnte muligens en tett dyse. Da det er på babord side av motoren. Så, dere hadde rett. Alle mann. En ordentlig skjæring..... Dog, ikke en hyggelig start på ferien min. Samboer får nøye seg med knekkebrød på hotellrommet i Amsterdam og Paris. Det positive, er at den forhåpentlighvis er i topp stand når jeg kommer tilbake ! God sommer til dere som har båt på vannet :-) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Jøsssess der har det gått for seg. Ser på alle hakkene i av biter som har blitt `a på toppen av stempelet og mellom topppen. Mange biter tydeligvis, ser jo og av stemplet, er sykt mye av stemplet som er borte... Ikke rart det ikke var vakuum når du stakk fingeren inni å sjekket. Lykke til videre. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Droll Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ettersom han må finne årsaken til hvordan dette har skjedd.. Han nevnte muligens en tett dyse. Da det er på babord side av motoren. Hvor dyp er denne skaden ??, hjelper vel ikke med "bare" .060" over her ? Eller går kanskje med et 2,5L stempel ?? ( borring 3.501 ), tror 2,0L og 2,5L blokkene er like, men med forskjellige foringer ( mener å huske at 2,0L motoren er litt tyngre en 2,5L motoren pga tykkere gods i foringene ?? ) Ser nesten ut som et lite stykke har smeltet bort... men bortsett ifra det "lille" krateret ser det ikke så alt for ille ut... Er ikke noe problem å skaffe sylinder foringer til denne motoren, AdvanceSleeve har disse i sortimentet til ca $125.- . Stempler koster ca rundt det samme pr stk ( trenger 2 ?? ) Er litt vanskelig å se hva som startet nedturen her da du har kjørt litt for mye med motoren etter smellet, må ihvertfall rense og justere opp forgasserne ( + sjekke dyse størrelser ), MÅ også sjekke over tennings systemet... kunne kanskje hvert verdt å bytte begge switch boksene som en extra sikkerhet ?( blir ikke så mye extra sånn totalt sett ( Bed and breakfast i Paris/Amsterdam ?? )) .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andersmp Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 AK, hva tipper DU dette koster? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Mager blanding lager slike hull . Går ut fra at det er eksosporten som vi ser her , når en motor går for mager brenner stemplet opp pga varmen i eksosen, Tror nok du vil finne smuss i dysa til denne sylindern ( noe mekanikkern som fixet motorn før også burde gjort) Har sett dette flere ganger , Det har ikke noe med olje og gjøre!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ikke for å spore av tråden men lurer litt på om noen vet om det er mye arbeid å plukke ned og gjøre rein forgasserne på min to-takt v4 yamaha? Hvor ofte bør forgasserne synkroniserer? og finnes det rep-sett til disse gasserene? Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ikke for å spore av tråden men lurer litt på om noen vet om det er mye arbeid å plukke ned og gjøre rein forgasserne på min to-takt v4 yamaha? Hvor ofte bør forgasserne synkroniserer? og finnes det rep-sett til disse gasserene? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 På din yamaha er det 2 stk doble forgassere og det er ikke mye arbeid å demontere disse og rennse de: av med luftfilterboksen og av med forgasserne , så er det bare og plukke de ned i molykyler å blåse de rene . Montere med nye pakninger ,justere flotør høyden og synkronisere til slutt. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 R.I.P Mercury 135hk V6 :-( Erklart død av Arne Kjetil :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Dette var da fryktelig leit med en slik flott motor. Satser du på en 4 takter nå? Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Den blir reparert, har kostet meg for mye så langt. Det blir en ny båt, har fått velsignelse av samboeren og et budsjett på rundt 400.000,- Har fått anslagshvis rundt 20.000,- i reperasjoner med da retting av feilen som faktisk forårsaket dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 En gammel to takter er mye bedre konstruert en en moderne fire takter med råder uten lager o,l Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Deilig med fornuftige samboere. Si i fra om du vil ha tips. Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ganske åpenbart hva jeg trenger tips om. Jeg vil ha en seriøs forhandler som hjelper meg, når jeg trenger hjelp gjennom alle årene jeg har båten. Utifra denne tråden, så forstår man at jeg har gått på en smell med den første båten jeg eier. Den har kostet mer en den har vært en glede. Jeg vil ha noe som virker.. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 De fleste som er gode til å skru har sluttet i bransjen da penge sugene sjefer har ødelagt all glede ved å skru med mas om billig utenlans arbeidskraft. du kan få arbeidre fra østbloken med fagbrev i alt fra a til å som ikke er mer en 20 år gamle og jobber for en 50lapp i timen døgnet rundt. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Da hadde jeg gått for en Yamarin. Det beste av alt er at de har YAMAHA på hekken. Liten sjans for problemer med en ny YAMAHA, men om det skulle være noe har du en solid importør og mange gode forhandlere og forholde deg til. Synd med det som har skjedd, men det er dessverre ikke helt uvanlig og lese om problemer med Merc 2T her inne. Det er kampanje på 64DC om dagen med F150 for ca 430' - 440'. Man får noe på dette også... Du har f.eks yamahasenteret i Moss hvor du kan dra og kikke litt... http://www.yamaha-motor.no/produkter/tilbud/yamarin-kampanje.jsp Redigert 16.Juli.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Droll Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 AK, hva tipper DU dette koster? Tjha si det ... 9,5 t Arbeid 2 stempler, HVORDAN så det nederste stemplet ut ?? 4 sett med ringer ( ern oppe så ern oppe ) 6 sett med råde lager ( ble ikke byttet sist ) 6 sett med råde bolter ( ble ikke byttet sist ) Et pakning sett + 2 topp pakninger 3 forgasser kit, er mulig du kan klare deg uten , må ihvertfall gåes grundig igjennom, sjekk også dyse størrelse på hoved dyser ( om de er riktige til motor/sylinder/høyde ) 2 stk switch bokser, har en mistanke om at de kan være synderne her .... er ikke et ukjent fenomen . Er dog litt usikker på veiv og de 2 rådenes tilstand... du HAR kjørt litt med dette her Hvis det er interesse kan jeg sjekke opp litt priser på deler, har et par kontakter over there som er greie på pris . R.I.P Mercury 135hk V6 :-( Erklart død av Arne Kjetil :-) ALT kan gjenopplives av en kyndig mekanikker . En gammel to takter er mye bedre konstruert en en moderne fire takter med råder uten lager o,l Uten lager ? , hvilke motorer snakker vi om da ?? Med uten lager mener du da noe ala de tidligste støpte lagrene, men her i en engangs konfigurasjon ? Egentlig litt rart at ikke fremskrittet har kommet lengre, de tidligste 4-taks utenbords motorene ble laget på 30 tallet... ble også laget noen på 60 tallet ( mange går fremdeles ), det burde ikke være noen problemer med å lage noe som holder... MEN det koster kanskje "litt" mere å produsere ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Suzuki og honda har råder alla gressklippermotorer. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.