Jump to content

Prosjekt: Orrskär 27 med AQAD40


HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei

takk for det Erlinjo! Blir uten tvil høstens store høydepunkt å få båten på vannet igjen med ny motor :sailing:

 

Ellers skal jeg prøve etter beste evne å oppdatere fremdriften av prosjektet. Det er jo klart det finns mange fordeler og noen ulemper med kasset, det er jo ingen praktisk løsning, men gir jo fantastisk støydempende atmosfære. Kan nevne at du kun hører bølgebruset fra skroget når du står i nærheten av båten i 15 knop, og i kabinen er de eneste lydene du hører så og si skrogets ferd gjennom vannet.

Kan jo komme med ett eksempel fra brosjyren når båten var ny i forhold til støy. Med det gamle systemet i Orrskär viste lydmåleren 90 desibel ved 15 knop/3800 omdreininger. Ved kassetmontert motor var støyen nedi fantastiske 68 desibel og null vibrasjon(da kasseten eneste kontaktflate med båten er gjennom gummiputer), så det er ingen tvil om at det er veldig behagelig å være ombord med denne løsningen. Blir spennede å følge med om de kan bruke den videre eller om de støpe opp akterspeilet og gå for den mer allmenne løsningen.

Henrik

 

ps, er jo lov å håpe på at D3en bråker noe mindre enn AqD40en :P

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en jeg kjenner hadde Orrskjær27 for ca15 år siden hehe.. husker den som meget stillegående.. men veldig mye trøbbel med pentaen.. var antagelig 130 eller 165.. gikk ganske fint i sjøen. tror den masjet på 17 knop om jeg ikke husker feil..

må si jeg har sansen for de gamle klassikerene. Den hadde orange skrog men ble omlakkert til hvit. En orrskjær med nyere motor er en bra bruksbåt med bra bruksverdi.. i dagens målestokk er den nok en liten og lav 27 foter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kan som sagt bekrefte at den er veldig stillegående. Vår har også Oransje skrog, men ser forløpig ingen grunn til å lakkere det hvitt, kanskje rubbe det litt opp evt, men det er no litt artig å ha orginalfargen på ett skrog som ellers ser veldig bra ut. Båten er veldig anvennelig, og det er enorme uteplassmuligheter, både foran og bak, ikkje veldig aerodynamisk og snerten som dagens båter, men kan feks fint fiske 5 stykker fra samme side uten noen som helst problemer. Evt ligge 4 stykker og slappe av fremme på dekk, med god plass, det får du ikke til på mange andre 27 fotere. Så vi krysser fingrene for mange fine stunder i Orrskären, også i fremtiden!

Henrik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

God dag

For interesserte kan det nevnes at motor sannsynligvis ankommer på tirsdag, og da begynner det omsider å se lyst ut med tanke på å få Orrskär på vannet igjen. Skal prøve å oppdatere denne prosessen og kanskje med noen bilder også.

Jeg legger ved bilder av dieselvarmer og bryterpanel som på ypperlig vis er blitt montert.

Henrik

 

001.jpg

002.jpg

003.jpg

orrskar_3.jpg

023.jpg

orrskar_4.jpg

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte bilder du legger ut! Dette virker mer og mer spennende!

Det er LENGE igjen av fiskesesongen nå som du har skaffet deg ett varmeanlegg =)

Må virkelig si at Orrskär har klasse! Blir mer og mer fasinert av båten, og du skal vite at du er MEGET heldig som er eier av en slik båt!

Har blitt så fasinert at jeg faktisk jevnlig er innom finn.no osv på utkikk etter en rimelig Orrskär =) Men tror jeg først må slite ut snekken min litt til :P

 

Gleder meg veldig til å se bilder av din "nye" Orrskär!

 

Erlend

Link to post
Share on other sites

 

003.jpg

 

 

 

Mulig det er bildet som lyver, men her ser det ut som du har en knekk på eksosslangen som kan bidra til overoppheting av varmeren din med det resultat at den slår seg av på thermosikringen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er nok antagelig bildet som lyver, jeg snakker om eksosen som går ut i bunn av varmeren(blank slange med eksospotte). Det ser bare ut som den har fått en knekk, men det er vel en rund 90 grader om man hadde sett den fra siden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er motor ankommet:D

Eneste som gjenstår nå, er at tollvesenet får fingen ut og sender meg gummidemperene og gummibelgen til kassetten. Nå ligger pakken midlertidig lagret i Oslo ett sted, og det går ikke an å snakke med dem, de gidder ikke vise kundeservice:@ Så eg håper de snart kan behandle varen. Hadde jeg vært klar over dette, skulle jeg egenhendig dratt til Sverige og hentet det der!

 

motor2.jpg

motor_10.jpg

motor_9.jpg

motor_8.jpg

motor_3.jpg

motor_4.jpg

motor_5.jpg

motor_12.jpg

motor_13.jpg

motor_14.jpg

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin motor Henrik

Takk for flotte bilder og fin gjennomgang.

Men jeg har et par spørsmål:

1. så i et tidligere innlegg om at drevet ikke kunne tiltes helt inn ved "kasettmontering"

Er det gjort noe for å kunne tilte drevet helt inn eller?

2. Hvordan er tetting og vibrasjonsdempingen mellom skrog og kasett?

(hadde vært moro med bilder av dette/disse )

 

Forøvrig synes jeg det er topp at dere beholder denne flotte båten,synes selv disse ser utrolig flotte ut

(klassisk fasong)

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for det:)

 

Dette med tilting tror jeg skal være som på en normal båt, skal ikkje være noe forskjell. Mener, med ett lite forbehold, at Kassettens akterspeil e noelunde likt som båtens øvrige, og dermed skal det ikke ha noe betydning. Det som evt kan være en utfordring er at kassettkonstruktsjonen bygger noe mer enn hva normal montert motor gjør. Dette tror jeg Selby løser ved å sette på en forlengre på drevet, samt at de monterer motoren ca 3 cm lavere i kassetten en hva forrige motor var.

Videre kan det nevnes at etter en time med lange og intense telefonsamtaler til posten og tollvesenet, så får jeg både gummibelg og gummidempere i posten i morgen tidlig med express, så dette skal være tilgjengelig for montage fra mandag av. Med litt flaks og tur, så e eg muligens på sjøen neste helg.

Ellers kan jeg som sagt nevne at jeg er 3 generasjon i denne båten, og med ny motor skal man ikke se bortifra at det kan komme en 4 generasjon som også for oppleve Orrskären. Båten er vi både glad i og har mange minner i, og i tillegg til at den i våre øyne fremdeles er praktisk, stillegående og i bra stand, besluttet vi å hive inn en motor som feks gir oss mange fine stunder på sjøen. Skal prøve å legge ut bilder, og litt tekst fra prosjektets videre utvikling, kanskje en liten støymåling også?:P

 

 

Sjekket forresten på VP sin side, og som "Bitteliten" sa, i uke 36 var de nye konsollene på markedet, så med tanke på at vi fremdeles er i uke 35, må det bety som du nevner at man trygt kan erstatte "relativt ny", med "helt ny":P

Henrik

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Liten Update folkens!

Nå nærmer sjøsetting seg med stormskritt. Jeg har fått signaler om at det er gode muligheter for båttur til helgen, så bare til å krysse fingrene her:) Jeg er stadig meget imponert over arbeidet til Selby og alt de får til. Det er godt å vite, men også veldig enkelt å se at det er fagfolk av ypperste klasse som er innvolvert i denne prosessen!

Nedenfor følger noen bilder

Henrik

 

06092010965.jpg

loet4.jpg

loeft0.jpg

loeft_2.jpg

motoren.jpg

instalasjion.jpg

mtor_i_kasset.jpg

gummidamask.jpg

drev.jpg

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...