Jump to content

Prosjekt: Orrskär 27 med AQAD40


HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei

Ja, Båtliv ønsket å lage en liten reportasje og det kunne vi ikke stille oss i veien for. Jeg har tatt vaksine mot trefotsyken og så lenge båten fortsatt vil, vil vi også:)

 

Når det er sagt,er jo den viktigste utbedringen gjort mtp motorbytte, men vi har tenkt å foreta noen oppgraderinger denne våren som feks nye tepper, gardiner, ny sengeløsning akter samt ny gummi"kubbe" til septiken. Likeså er vi i tenkeboksen når det gjelder å skrape båten helt ned for bunnstoff, dette er så vidt meg bekjent en veldig tidkrevende jobb?, og vil resultat være verdt det?

 

Igår var vi ute og gjennomførte første økt i naustet. Jobbet ikke mange timene, men noterte ned en del ting vi vil gripe fatt i. Min far jobbet litt med slippen, da den også må vedlikeholdes, mens jeg begynte såvidt med å undersøke septikken.

Septikkløsningen i Orrskär var i sin tid patentert og nesten genierklært fra Orrskär båtar. Det fungerer ganske enkelt ved at den tømmes ved å dra i en spake som løfter gummikulen som tetter avløpshullet opp, og pga ejektorkåpen dannes det et trykk som suger ut herligheten. Denne gummikulen har etter 37 år mistet sin evne til å holde tett, samt har den løsnet fra styrestangen. . Dette må utbedres og vi er så smått igang!

Jeg frykter imidlertidig at jeg må bestille inn nytt opplegg fra Orrskär, da det er vanskelig å jobbe med metal som er korrodert etter lang tids tjeneste.

 

foerste_jobbedag_orrskr_001.jpg

Tømmespaken:

dsc00049.jpg

foerste_jobbedag_orrskr_025.jpg

Litt vanskelig å ta bilde inn i hullet, men håper det kan gi en viss indikasjon på hvordan det fungerer. Man får såvidt et lite glimt av den delvis korroderte tversgående "bjelken" som sørger for å fikser stangen midt i sentrum.Bildet lyver noe, da stangen faktisk er helt i sentrum, men dårlig vinkel får den til å se litt skjev ut.

foerste_jobbedag_orrskr_009.jpg

 

foerste_jobbedag_orrskr_015.jpg

Gummikule:

foerste_jobbedag_orrskr_030.jpg

foerste_jobbedag_orrskr_031.jpg

Redigert av HenrikOrrskär (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var det over til ett av mine prestisjeprosjekt som jeg lovet familie og venner skulle være i orden til sesongen 2011.

Der har seg slik at dagens soveløsning bak i båten blir til ved at man hekter av bordet som dere ser på bildet og legger det ned i front, slik at man kan ligge 2 stykker på gulvet, og man bruker da alle puten som madrass.

foerste_jobbedag_orrskr_021.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prøver å illustrere i paint:

uo.jpg

Jeg synes detter en tungvint og dårlig løsning, av og på med bord, legge puter ned på gulv som man går på osv, og i tillegg så ligger bordet og presser på det nye kjøleskapet da det stikker noen millimeter lengre ut en det forrige.

Det jeg er ute etter en en tvergående seng, som er lett sammenleggbar, veldig lite plasskrevende og kan dermed stues bort når den ikke er i bruk(gjerne bak bordet hvor det er litt plass). Og er så og si i vater med resten benkene på begge sider.

Jeg tegnet i paint bare for å illustrere hva jeg mener og det skulle være uklart!

yo.jpg

 

Ideer, innspill og hjelp mottaes med takk, utrolig hvilke kunnskap som bor i mange innpå BP :thumbsup:

mvh Henrik

Link to post
Share on other sites

Siden jeg kjenner litt til båten er mitt forslag at du kan vurdere følgende: Finn en bordsøyle som kan heves/senkes, bord som har klaffer på begge sider som kan brettes over senterplaten (bordet må nok lages etter mål). Med de rette forsterkningene under bordet vil du i nedsenket tilstand få en stor køye her. I hevet tilstand med puter på benkene får du sitteplasser til minst 6 personer. Utfordringen her vil være å finne en bordsøyle som gir deg nok vandring siden motorkasseten's lokk ligger så tett oppunder "gulvplaten". Samtidig må det være en løsning som gjør at du enkelt kan fjerne bordsøylen for tilgang til motor rommet. En annen ting jeg er litt usikker på er hvordan sittestillingen vil bli med tanke på høyden på benken i forhold til motorluken. Du må fjerne det original bordet akter dersom du går for denne løsningen.

 

880

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

God Kveld 880, godt år og takk for det gamle :)

Jeg fikk ikke sove så måtte inn på nettet og se litt. Ja, du har mange gode poeng. Jeg har tenkt litt på den løsning du nevner, bytte ut det gamle bordet med et større og mer praktisk ett, og det er slett ikke dumt. Som du nevner og kjenner til så gir jo løsningen i Orrskär oss noen begrensninger, men om jeg på en eller annen måte hadde fått det til, så tror jeg det kunne blitt dritbra :thumbsup:

Å fjerne det gamle bordet vil jo også gi muligheten til å lage en "U-sittergruppe" bak i tillegg, men også her må det evt tenkes da det tross alt må gi mulighet til å fjerne to motorlokk.

 

Men spørsmålet er, hvilket alternativ går det an å se på som kan gjøre at man beholder dagens ordning. Jeg så for meg at man på en måte kan lage til slike tverrgående bjelker som man har i en seng, tynne og enkle, men mange. Tenkte at de kunne være festet sammen med med en rem, stropp og feste i hver ende, slik at de holder seg strak, men vet ikke helt hvordan dette ville blitt. Ville iallefall vært enkelt å stue vekk, bak bordet når lagt sammen.

 

Fant btw noe her med ny bordløsning:

 

Link

 

Link

Dette er jo tatt fra en eldre Orrskär uten kassettmontering, så den blir ikkje helt relevant, men er vel noe i disse baner du tenkte på?

 

Henrik

Link to post
Share on other sites

Glemte å spørre deg om noe 880, evt andre som har peiling.

Vet ikke om du husker det, men ene enden av rekkverket var knekt, og vi har bestemt oss for å bytte den. Er ikke noe poeng med et rekkverk hvis det ikke går an å benytte det.

Rekkverket er i teak, og må forbli i teak. Vi tenkte å bytte alle 4 i samme slengen for å få det likt.

Så hvor i Bergen kan man henvende seg for å få gjort dette? Snekkeri? Hvem driver med slikt?

Vi har demontert alle 4 og har de hjemme slik at vi kan levere de inn som mal.

 

orrskr_008.jpg

Biten som er knekt

foerste_jobbedag_orrskr_029.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har septikreperasjonssatsen som jeg bestilte fra www.orrskar.se omsider ankommet, og da finnes det ingen unskyldninger for å ikke reparere dette. Men ærlighet varer som kjent lengst, og jeg må nok innse at det grunnet vinterferie og mye skole iallefall går 10 dager til jeg får anledning til å gå løs på denne oppgaven.

 

Reperasjonssats:

dsc00155.jpg

Monteringsanvisning:

dsc00157.jpg

 

I tillegg til dette, har vi tenkt å fjerne de to tvergående "bjelkene" som var feste for det gamle toalettet og feste/støpe fast den trebiten som toalett står på, dette for at toalett er noe høyt. Tips til hvordan jeg enklest kan sage/file av disse og hvordan jeg kan støpe fast trebiten, ville jeg satt veldig pris på da glassfiberstøping i utganspunktet er veldig gresk for meg. Håper på noen svar :thumbsup:

 

foerste_jobbedag_orrskr_027.jpg

Link to post
Share on other sites

 

Rekkverket er i teak, og må forbli i teak. Vi tenkte å bytte alle 4 i samme slengen for å få det likt.

Så hvor i Bergen kan man henvende seg for å få gjort dette? Snekkeri? Hvem driver med slikt?

Vi har demontert alle 4 og har de hjemme slik at vi kan levere de inn som mal.

 

Tror det er bare å kjøpe teaklist, kappe til, borre nye hull, pusse og lakke.

Sjekk med Marinesenteret i Sandviken for teaklist.

 

 

I tillegg til dette, har vi tenkt å fjerne de to tvergående "bjelkene" som var feste for det gamle toalettet og feste/støpe fast den trebiten som toalett står på, dette for at toalett er noe høyt. Tips til hvordan jeg enklest kan sage/file av disse og hvordan jeg kan støpe fast trebiten, ville jeg satt veldig pris på da glassfiberstøping i utganspunktet er veldig gresk for meg. Håper på noen svar :thumbsup:

 

 

 

"Sålen" som bjelken viler på tror jeg er hul inni, kappes med fintannet håndsag/elektrisk stikksag eller vinkelsliper med diamantblad. Sistnevnte vil støve en god del. Lage en treklosse som passer nedi det hullet som blir, punktfeste denne med limpistol, runde av alle kanter, slipe vekk all gelcoat der du vil støpe slik at polyesteren får feste. Bruk tynne glassfibermatter da det er lettere å forme disse.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Tror det er bare å kjøpe teaklist, kappe til, borre nye hull, pusse og lakke.

Sjekk med Marinesenteret i Sandviken for teaklist.

 

Var inne og snakket med han som driver marinesenteret, som for øvrig kjente godt til båten, men så ikke ut til at de hadde teaklister av den typen. Er jo enig at en skulle få det brukbart til selv, men må bare få tak i listene først. De må jo ha litt bredde og litt tykkelse, Marinesenteret hadde for det meste bare pyntelister av det jeg så.

 

Jeg vet ikke om det er hult inni, men det finner jeg vel fort ut av :tongue:

Men selve støpeprossessen, om jeg skal feste den bjelken til innerlineren som planlagt. Skal jeg støpe og legge matter og polyester både over og under bjelken, eller bare over?

Holder det å evt støpe den fast, eller må det skrues itillegg, har hørt at det skal bli bra solid med støping, men innerlineren er ganske tykk her, så kan jo skrues om behov.

Link to post
Share on other sites

Bjelken kan du skru fast i de treklossene som du støper fast i hullene etter kutting/senking av sålene, noe sika til lim så sitter denne :thumbsup:

Biltema har noen teaklister i 7 og 10 mm tykkelse, div. bredder. Blir disse for tynne er det bare å lime flere sammen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det var slett ikke dumt nei! Biltema ser jeg har noen som jeg tror ville blitt ganske bra, men riktignok dobbelt så tynn som de andre. Men da burde det jo evt gå bra å lime 2 sammen vel?! :) Hvilket lim er da evt å foretrekke, bør jo være solid og takle maritime forhold!

 

Men om det skulle vise seg at forhøyningene ikke er hul under, ville det da fungert å bare pusse ned, lime bjelken fast til innerliner med sika og så deretter støpe over?

Greit å ha to alernativer i tilfelle av tilfelle :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hvilket lim er da evt å foretrekke, bør jo være solid og takle maritime forhold!

 

Trelim !!!!

 

Men om det skulle vise seg at forhøyningene ikke er hul under, ville det da fungert å bare pusse ned, lime bjelken fast til innerliner med sika og så deretter støpe over?

Greit å ha to alernativer i tilfelle av tilfelle :flag_bp:

 

Dersom du får nok anleggsflate og skruene får godt feste tror jeg det vil holde med skruer og sika.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Men hvis jeg legger et lite lag med glassfiber over og i tillegg får en farge som passer inn, så blir vel fasaden noe finere?

Så Hempel har et fargekart, og både hvit og oransje ville jo passet inn, henholdcis til toalettet eller innerliner. En trykkimpregnert trebit passer ikke helt inn føler jeg :P

Og takk for gode råd, begynner å danne meg et bilde nå :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det får fryktelig tregt fremover, men fremover går det i det minste. Jeg har nå fått laget 4 identiske kopier til de teaklistene som figurerer som rettverk hos et snekkeri.

Dette er jo ubehandlet teak som skal være utendørs, så er det best å olje eller lakke? Lakk tenker jeg holder best, men mye arbeid når det blir slitt, mens Olje vel er litt mer lettvint, men beskytter det like bra?

Blir outlooken like bra med olje og lakk? Takknemlig for råd/tips her.

Nye vs gamle lister:

dsc00163.jpg

dsc00161.jpg

De mørke er de gamle, de nye er de lyse

 

Videre har jeg kjøpt inn et prdoukt som heter Nano, skal visst rubbe, rense og polere gelcoten i ett, og ifølge selger er det genialt, så blir spennende å teste ut. "Hugos" er også kjøpt inn, og skal visst være genialt til å fjerne alt fra groing til lett rust. Har handlet inn mye nå som sagt, men reiser allerede neste uke til Tyrkia på treningsleir, så kan se ut som det må bli litt heftig marathon jobbing i slutten av mars/begynnelsen av april :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Glem lakk på denne teaken, olje eller la den være naturlig.

Vedrørende Nano greiene har jeg ikke noen god erfaring :nonod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvilken olje vil du da anbefalle? og vil den ikke tape seg om den ikke blir oljet?

Fortell om Nano, om det e noke drit så bytter eg det heller inn i "vanlig" rub og polish! :headbang:

Selv om det selvfølgelig hadde vært artig å prøve ut, hørtes jo for godt til å være sant ut!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Da har vi gjennom 2 enorme dager fått gjort litt av det planlagte av årets arbeid. Noe gjenstår, men vi har bla polert skroget etter beste evne, renovert septiktanken, byttet teaklister på dekk, høvlet av de gamle støttene til toalettet, bunnsmørt, slipt ned og grunnet drev, bunnsmørt drev pluss vedlikehold av slipp og naust.

Gjenstår fremdeles en del, men den tid den sorg, viktigste nå er å få båten på vannet, noe som skjer førstkommende lørdag ved flo.

Har nok vært litt for slapp på bildedokumentering, men har tatt noen bilder med mobilkamera.

 

Planen var jo som sagt å rubbe ned hele skroget og polere opp igjen. Det har imidlertidig skortet litt på tid og passende anledninger, så da jeg ble introdusert for noe som heter TecNano som visstnok renset, polerte og forseglet, tok jeg sjansen på dette. Her er et bilde av en flate som ble behandlet i et forsøk, og resterende flate rundt, synes det ble ganske bra:

dsc00175.jpg

 

Vi byttet også septiktankens tømmningsmekanisme som beskrevet tidligere her:

Og vi høvlet av det gamle fundament til gamletoalettet, da det nye ble litt for høyt(er fremdeles noe høyt, men bedre) og sparklet oss litt oppigjen med glassfibersparkel. Har har vi nå hatt topcoat på og venter på å montere do og teakplate rundt tømmningsmekanismen.

dsc00188.jpg

 

Bunnsmøring ble gjennomført:

dsc00194.jpg

dsc00185.jpg

 

Drevet ble slipt lett med papir, grunnet og bunnsmørt:

dsc00181.jpg

dsc00182.jpg

 

Skiftet teaklister på dekk:

dsc00190.jpg

 

Litt vedlikehold av nøst og slipp, støpt ny "stubbe" for den gamle råtne trestubben samt bygget litt opp under skinnene:

dsc00184.jpg

dsc00187.jpg

dsc00183.jpg

 

En lang dag gikk mot slutten og Orrskären er mer eller mindre klar for sjøsettning. Nå venter en grundig vårrengjøring, få inn nye tepper og gardiner, bytte et koøye samt ny vindusviskermotor. Leker også med tanken å sett inn en ventil? Noen som har erfaring med dette +/-?. Det er bare å glede seg til båtsesongen 2011 :fishing::flag::thumbsup:

dsc00193.jpg

dsc00192.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Grunnet en hektisk eksamensperiode samt krevende og hektisk fotballsesong har desverre forsømt min update på BP. Båten ble sjøsatt 16 april og har allerede rukket og levert solide bidrag på en rekke utflukter. Har gjort en del nye innvesteringer av året, men de må jeg komme tilbake til mtp på bileddokumentasjon.Returnerte fra Haukeland i går etter en neseoperasjon grunnet for trang pasaje, så får ikke gjort dette på noen dager, men er høyt på prioriteringslisten, nå ligger jeg og hater livet.

 

Nå i sommer skal båten på en langtur sørover og en langtur nordover, der været og lommeboken nok setter rammevilkår for endestopp.

Fikk i forgårs et brev fra VP om at de har satt igang en kampanje på D3 motorene da de vil flytte på noen på drivstofftilførelsen som visstnok i verste fall kunne ende i brann. Jeg er i dialog med forhandler om dette, selv om de mente at det ikke var så alfor farlig.

Uansett, legger ved bilder fra sjøsetting samt en videosnutt fra årets første kjøretur.

Ha en fin helg folkens!

Henrik

 

Fendervask

sjoesetting_orrskr_006.jpg

Bunnsmørt drev

sjoesetting_orrskr_009.jpg

Sinkmontasje

sjoesetting_orrskr_016.jpg

På vei ut

sjoesetting_orrskr_030.jpg

Synes skroget på 37 år skinner fint, så gir NanoTec godkjent

sjoesetting_orrskr_035.jpg

sjoesetting_orrskr_052.jpg

Sveiving

sjoesetting_orrskr_058.jpg

Flyter fint

sjoesetting_orrskr_065.jpg

sjoesetting_orrskr_071.jpg

sjoesetting_orrskr_072.jpg

sjoesetting_orrskr_073.jpg

Påvei tilbake til båthavnen

sjoesetting_orrskr_074.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Har i dag montert inn ventil i taket på dekk. Dette er versjonen Vetus UFO-Vent med en vifte montert fra innsiden, har tro på at dette sammen med diselvarmer skal bidra til god sirkulasjon og ventilasjon.

Men viften går på 12 volt, og har i dag et 12V strømuttak like i nærheten. Er det mulig å koble seg til på denne på noen som helst måte? Kan man bruke sukkerbit til dette? Å gjøre dette vil nok spare meg for en del arbeid, og det er alltids greit.

 

Har også montert inn ny vindusviskermotor, og koblet opp. Den fungerer strålende.

Bildedokumentasjon får komme litt senere, grunnet en operert nese som begynte å blø midt under arbeidet, så tilbake til sykehuset for sjekk. Borring, kobling bøying og litt høyt blodtrykk de gangene noe gikk på tverke får ta skylden for at den nyoppererte nesen ikkje tålte presset.

 

Da gjenstår det bare å utbedre reklamasjon på D3en, har fått tilsendt bolt og noge lunde skisse på hvordan jeg skal utføre dette. Etter det er jeg klar for en fin uke på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi mottok et brev fra VP hvor det står at de kjører en reklamasjonskampanje på motoren. Denne går ut på at ECU enheten på motoren er festet med 4 gjennomgående bolter, og den nederste til høyre kan/vil/kanskje en gang være ani drivstoffkabelen og over tid lage hull i denne og forråsake brann. Løsningen blir å montere på en 8mm skive som skal hindre den gjennomgående bolten å ha mulighet til å treffe denne slangen.

Jeg har blitt ening med VP om å fikse dette selv, og har fått oversendt skiven, skal som beskrevet over være en smal sak å fikse, men har ikke kommet så langt enda. Har mottatt en slangs tegning over operasjonen, blir ikke helt klok av den, men kanskje det demrer skikkelig når jeg står foran motoren og sammenligner.

Bilde av skisse(tatt med mobilkamera, så derfor litt uklart)

dsc00253.jpg

Skal stå på høykant med forrstørrelsen ned for å få riktig vinklen

Link to post
Share on other sites

Har faktisk hørt skrekkhistorier angående slike, men ble faktisk anbefalt å gjøre det selv da jeg snakket med dem. De mente det var en så smal sak at om eg skulle bruke 50 liter diesel og de skulle bruke arbeidskraft så var det ingen som var tjent med det. Tror det skal gå greit å gjennomføre uten å ødelegge noe, og om man e i tvil så e man vel ikkje i tvil som det heter, så då får eg heller sette jobben til dem! Takk for påminnelse uansett :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da ser jeg meg ferdig med årets oppgraderinger.

Har montert inn ny vindusvisker med parallellarm, Vetus Ufo-Vent samt Vetus vifte på undersiden. I tillegg har nye gardiner samt nye tepper kommet på plass.

I tillegg til dette har jeg nå utbedret den lille reklamasjonssaken som Volvo påla oss å utbedre. Var gjort på et lite minutt etter at vi hadde demontert motorluke og motordeksel.

Bilder følger. Da er v i også klar for båttur, om det blir nordover sørover eller begge deler gjenstår å se. Været og tykkelsen på lommeboken blir nok igjen avgjørende.

Ventil

dsc00272.jpg

Vifte

dsc00262.jpg

VIsker

dsc00268.jpg

dsc00271.jpg

Gardiner

dsc00263.jpg

dsc00264.jpg

Nye Tepper

dsc00265.jpg

 

Utbedring pålagt av Volvo:

orrskr_027.jpg

Motordeksel demontert. Gjelder skruen øverst til venstre på styreenheten som er gjennomgående og dermed står i fare for å gnage hull på drivstoffslangen

img_0306.jpg

4mm skive montert for å sørge for at en mindre del av skruen går gjennom

img_0301.jpg

Resultat av utbedring. Mye bedre enn fra før. Det var heldigvis ingen tegn på slitasje på slangene!

img_0303.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...