HenrikOrrskär Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 (redigert) Hei Ja, Båtliv ønsket å lage en liten reportasje og det kunne vi ikke stille oss i veien for. Jeg har tatt vaksine mot trefotsyken og så lenge båten fortsatt vil, vil vi også:) Når det er sagt,er jo den viktigste utbedringen gjort mtp motorbytte, men vi har tenkt å foreta noen oppgraderinger denne våren som feks nye tepper, gardiner, ny sengeløsning akter samt ny gummi"kubbe" til septiken. Likeså er vi i tenkeboksen når det gjelder å skrape båten helt ned for bunnstoff, dette er så vidt meg bekjent en veldig tidkrevende jobb?, og vil resultat være verdt det? Igår var vi ute og gjennomførte første økt i naustet. Jobbet ikke mange timene, men noterte ned en del ting vi vil gripe fatt i. Min far jobbet litt med slippen, da den også må vedlikeholdes, mens jeg begynte såvidt med å undersøke septikken. Septikkløsningen i Orrskär var i sin tid patentert og nesten genierklært fra Orrskär båtar. Det fungerer ganske enkelt ved at den tømmes ved å dra i en spake som løfter gummikulen som tetter avløpshullet opp, og pga ejektorkåpen dannes det et trykk som suger ut herligheten. Denne gummikulen har etter 37 år mistet sin evne til å holde tett, samt har den løsnet fra styrestangen. . Dette må utbedres og vi er så smått igang! Jeg frykter imidlertidig at jeg må bestille inn nytt opplegg fra Orrskär, da det er vanskelig å jobbe med metal som er korrodert etter lang tids tjeneste. Tømmespaken: Litt vanskelig å ta bilde inn i hullet, men håper det kan gi en viss indikasjon på hvordan det fungerer. Man får såvidt et lite glimt av den delvis korroderte tversgående "bjelken" som sørger for å fikser stangen midt i sentrum.Bildet lyver noe, da stangen faktisk er helt i sentrum, men dårlig vinkel får den til å se litt skjev ut. Gummikule: Redigert 24.Januar.2011 av HenrikOrrskär (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 Så var det over til ett av mine prestisjeprosjekt som jeg lovet familie og venner skulle være i orden til sesongen 2011. Der har seg slik at dagens soveløsning bak i båten blir til ved at man hekter av bordet som dere ser på bildet og legger det ned i front, slik at man kan ligge 2 stykker på gulvet, og man bruker da alle puten som madrass. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Prøver å illustrere i paint: Jeg synes detter en tungvint og dårlig løsning, av og på med bord, legge puter ned på gulv som man går på osv, og i tillegg så ligger bordet og presser på det nye kjøleskapet da det stikker noen millimeter lengre ut en det forrige. Det jeg er ute etter en en tvergående seng, som er lett sammenleggbar, veldig lite plasskrevende og kan dermed stues bort når den ikke er i bruk(gjerne bak bordet hvor det er litt plass). Og er så og si i vater med resten benkene på begge sider. Jeg tegnet i paint bare for å illustrere hva jeg mener og det skulle være uklart! Ideer, innspill og hjelp mottaes med takk, utrolig hvilke kunnskap som bor i mange innpå BP mvh Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 24.Januar.2011 Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 (redigert) Siden jeg kjenner litt til båten er mitt forslag at du kan vurdere følgende: Finn en bordsøyle som kan heves/senkes, bord som har klaffer på begge sider som kan brettes over senterplaten (bordet må nok lages etter mål). Med de rette forsterkningene under bordet vil du i nedsenket tilstand få en stor køye her. I hevet tilstand med puter på benkene får du sitteplasser til minst 6 personer. Utfordringen her vil være å finne en bordsøyle som gir deg nok vandring siden motorkasseten's lokk ligger så tett oppunder "gulvplaten". Samtidig må det være en løsning som gjør at du enkelt kan fjerne bordsøylen for tilgang til motor rommet. En annen ting jeg er litt usikker på er hvordan sittestillingen vil bli med tanke på høyden på benken i forhold til motorluken. Du må fjerne det original bordet akter dersom du går for denne løsningen. 880 Redigert 24.Januar.2011 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 24.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2011 God Kveld 880, godt år og takk for det gamle :) Jeg fikk ikke sove så måtte inn på nettet og se litt. Ja, du har mange gode poeng. Jeg har tenkt litt på den løsning du nevner, bytte ut det gamle bordet med et større og mer praktisk ett, og det er slett ikke dumt. Som du nevner og kjenner til så gir jo løsningen i Orrskär oss noen begrensninger, men om jeg på en eller annen måte hadde fått det til, så tror jeg det kunne blitt dritbra Å fjerne det gamle bordet vil jo også gi muligheten til å lage en "U-sittergruppe" bak i tillegg, men også her må det evt tenkes da det tross alt må gi mulighet til å fjerne to motorlokk. Men spørsmålet er, hvilket alternativ går det an å se på som kan gjøre at man beholder dagens ordning. Jeg så for meg at man på en måte kan lage til slike tverrgående bjelker som man har i en seng, tynne og enkle, men mange. Tenkte at de kunne være festet sammen med med en rem, stropp og feste i hver ende, slik at de holder seg strak, men vet ikke helt hvordan dette ville blitt. Ville iallefall vært enkelt å stue vekk, bak bordet når lagt sammen. Fant btw noe her med ny bordløsning: Link Link Dette er jo tatt fra en eldre Orrskär uten kassettmontering, så den blir ikkje helt relevant, men er vel noe i disse baner du tenkte på? Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2011 Glemte å spørre deg om noe 880, evt andre som har peiling. Vet ikke om du husker det, men ene enden av rekkverket var knekt, og vi har bestemt oss for å bytte den. Er ikke noe poeng med et rekkverk hvis det ikke går an å benytte det. Rekkverket er i teak, og må forbli i teak. Vi tenkte å bytte alle 4 i samme slengen for å få det likt. Så hvor i Bergen kan man henvende seg for å få gjort dette? Snekkeri? Hvem driver med slikt? Vi har demontert alle 4 og har de hjemme slik at vi kan levere de inn som mal. Biten som er knekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Da har septikreperasjonssatsen som jeg bestilte fra www.orrskar.se omsider ankommet, og da finnes det ingen unskyldninger for å ikke reparere dette. Men ærlighet varer som kjent lengst, og jeg må nok innse at det grunnet vinterferie og mye skole iallefall går 10 dager til jeg får anledning til å gå løs på denne oppgaven. Reperasjonssats: Monteringsanvisning: I tillegg til dette, har vi tenkt å fjerne de to tvergående "bjelkene" som var feste for det gamle toalettet og feste/støpe fast den trebiten som toalett står på, dette for at toalett er noe høyt. Tips til hvordan jeg enklest kan sage/file av disse og hvordan jeg kan støpe fast trebiten, ville jeg satt veldig pris på da glassfiberstøping i utganspunktet er veldig gresk for meg. Håper på noen svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Rekkverket er i teak, og må forbli i teak. Vi tenkte å bytte alle 4 i samme slengen for å få det likt. Så hvor i Bergen kan man henvende seg for å få gjort dette? Snekkeri? Hvem driver med slikt? Vi har demontert alle 4 og har de hjemme slik at vi kan levere de inn som mal. Tror det er bare å kjøpe teaklist, kappe til, borre nye hull, pusse og lakke. Sjekk med Marinesenteret i Sandviken for teaklist. I tillegg til dette, har vi tenkt å fjerne de to tvergående "bjelkene" som var feste for det gamle toalettet og feste/støpe fast den trebiten som toalett står på, dette for at toalett er noe høyt. Tips til hvordan jeg enklest kan sage/file av disse og hvordan jeg kan støpe fast trebiten, ville jeg satt veldig pris på da glassfiberstøping i utganspunktet er veldig gresk for meg. Håper på noen svar "Sålen" som bjelken viler på tror jeg er hul inni, kappes med fintannet håndsag/elektrisk stikksag eller vinkelsliper med diamantblad. Sistnevnte vil støve en god del. Lage en treklosse som passer nedi det hullet som blir, punktfeste denne med limpistol, runde av alle kanter, slipe vekk all gelcoat der du vil støpe slik at polyesteren får feste. Bruk tynne glassfibermatter da det er lettere å forme disse. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Tror det er bare å kjøpe teaklist, kappe til, borre nye hull, pusse og lakke.Sjekk med Marinesenteret i Sandviken for teaklist. Var inne og snakket med han som driver marinesenteret, som for øvrig kjente godt til båten, men så ikke ut til at de hadde teaklister av den typen. Er jo enig at en skulle få det brukbart til selv, men må bare få tak i listene først. De må jo ha litt bredde og litt tykkelse, Marinesenteret hadde for det meste bare pyntelister av det jeg så. Jeg vet ikke om det er hult inni, men det finner jeg vel fort ut av Men selve støpeprossessen, om jeg skal feste den bjelken til innerlineren som planlagt. Skal jeg støpe og legge matter og polyester både over og under bjelken, eller bare over? Holder det å evt støpe den fast, eller må det skrues itillegg, har hørt at det skal bli bra solid med støping, men innerlineren er ganske tykk her, så kan jo skrues om behov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Bjelken kan du skru fast i de treklossene som du støper fast i hullene etter kutting/senking av sålene, noe sika til lim så sitter denne Biltema har noen teaklister i 7 og 10 mm tykkelse, div. bredder. Blir disse for tynne er det bare å lime flere sammen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Det var slett ikke dumt nei! Biltema ser jeg har noen som jeg tror ville blitt ganske bra, men riktignok dobbelt så tynn som de andre. Men da burde det jo evt gå bra å lime 2 sammen vel?! :) Hvilket lim er da evt å foretrekke, bør jo være solid og takle maritime forhold! Men om det skulle vise seg at forhøyningene ikke er hul under, ville det da fungert å bare pusse ned, lime bjelken fast til innerliner med sika og så deretter støpe over? Greit å ha to alernativer i tilfelle av tilfelle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Hvilket lim er da evt å foretrekke, bør jo være solid og takle maritime forhold! Trelim !!!! Men om det skulle vise seg at forhøyningene ikke er hul under, ville det da fungert å bare pusse ned, lime bjelken fast til innerliner med sika og så deretter støpe over? Greit å ha to alernativer i tilfelle av tilfelle Dersom du får nok anleggsflate og skruene får godt feste tror jeg det vil holde med skruer og sika. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 27.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 Men hvis jeg legger et lite lag med glassfiber over og i tillegg får en farge som passer inn, så blir vel fasaden noe finere? Så Hempel har et fargekart, og både hvit og oransje ville jo passet inn, henholdcis til toalettet eller innerliner. En trykkimpregnert trebit passer ikke helt inn føler jeg :P Og takk for gode råd, begynner å danne meg et bilde nå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2011 Det får fryktelig tregt fremover, men fremover går det i det minste. Jeg har nå fått laget 4 identiske kopier til de teaklistene som figurerer som rettverk hos et snekkeri. Dette er jo ubehandlet teak som skal være utendørs, så er det best å olje eller lakke? Lakk tenker jeg holder best, men mye arbeid når det blir slitt, mens Olje vel er litt mer lettvint, men beskytter det like bra? Blir outlooken like bra med olje og lakk? Takknemlig for råd/tips her. Nye vs gamle lister: De mørke er de gamle, de nye er de lyse Videre har jeg kjøpt inn et prdoukt som heter Nano, skal visst rubbe, rense og polere gelcoten i ett, og ifølge selger er det genialt, så blir spennende å teste ut. "Hugos" er også kjøpt inn, og skal visst være genialt til å fjerne alt fra groing til lett rust. Har handlet inn mye nå som sagt, men reiser allerede neste uke til Tyrkia på treningsleir, så kan se ut som det må bli litt heftig marathon jobbing i slutten av mars/begynnelsen av april Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 10.Mars.2011 Del på Facebook Svart 10.Mars.2011 Glem lakk på denne teaken, olje eller la den være naturlig. Vedrørende Nano greiene har jeg ikke noen god erfaring Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2011 Hvilken olje vil du da anbefalle? og vil den ikke tape seg om den ikke blir oljet? Fortell om Nano, om det e noke drit så bytter eg det heller inn i "vanlig" rub og polish! Selv om det selvfølgelig hadde vært artig å prøve ut, hørtes jo for godt til å være sant ut! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 11.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2011 Hei Da har vi gjennom 2 enorme dager fått gjort litt av det planlagte av årets arbeid. Noe gjenstår, men vi har bla polert skroget etter beste evne, renovert septiktanken, byttet teaklister på dekk, høvlet av de gamle støttene til toalettet, bunnsmørt, slipt ned og grunnet drev, bunnsmørt drev pluss vedlikehold av slipp og naust. Gjenstår fremdeles en del, men den tid den sorg, viktigste nå er å få båten på vannet, noe som skjer førstkommende lørdag ved flo. Har nok vært litt for slapp på bildedokumentering, men har tatt noen bilder med mobilkamera. Planen var jo som sagt å rubbe ned hele skroget og polere opp igjen. Det har imidlertidig skortet litt på tid og passende anledninger, så da jeg ble introdusert for noe som heter TecNano som visstnok renset, polerte og forseglet, tok jeg sjansen på dette. Her er et bilde av en flate som ble behandlet i et forsøk, og resterende flate rundt, synes det ble ganske bra: Vi byttet også septiktankens tømmningsmekanisme som beskrevet tidligere her: Og vi høvlet av det gamle fundament til gamletoalettet, da det nye ble litt for høyt(er fremdeles noe høyt, men bedre) og sparklet oss litt oppigjen med glassfibersparkel. Har har vi nå hatt topcoat på og venter på å montere do og teakplate rundt tømmningsmekanismen. Bunnsmøring ble gjennomført: Drevet ble slipt lett med papir, grunnet og bunnsmørt: Skiftet teaklister på dekk: Litt vedlikehold av nøst og slipp, støpt ny "stubbe" for den gamle råtne trestubben samt bygget litt opp under skinnene: En lang dag gikk mot slutten og Orrskären er mer eller mindre klar for sjøsettning. Nå venter en grundig vårrengjøring, få inn nye tepper og gardiner, bytte et koøye samt ny vindusviskermotor. Leker også med tanken å sett inn en ventil? Noen som har erfaring med dette +/-?. Det er bare å glede seg til båtsesongen 2011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 24.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2011 Hei Grunnet en hektisk eksamensperiode samt krevende og hektisk fotballsesong har desverre forsømt min update på BP. Båten ble sjøsatt 16 april og har allerede rukket og levert solide bidrag på en rekke utflukter. Har gjort en del nye innvesteringer av året, men de må jeg komme tilbake til mtp på bileddokumentasjon.Returnerte fra Haukeland i går etter en neseoperasjon grunnet for trang pasaje, så får ikke gjort dette på noen dager, men er høyt på prioriteringslisten, nå ligger jeg og hater livet. Nå i sommer skal båten på en langtur sørover og en langtur nordover, der været og lommeboken nok setter rammevilkår for endestopp. Fikk i forgårs et brev fra VP om at de har satt igang en kampanje på D3 motorene da de vil flytte på noen på drivstofftilførelsen som visstnok i verste fall kunne ende i brann. Jeg er i dialog med forhandler om dette, selv om de mente at det ikke var så alfor farlig. Uansett, legger ved bilder fra sjøsetting samt en videosnutt fra årets første kjøretur. Ha en fin helg folkens! Henrik Fendervask Bunnsmørt drev Sinkmontasje På vei ut Synes skroget på 37 år skinner fint, så gir NanoTec godkjent Sveiving Flyter fint Påvei tilbake til båthavnen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Har i dag montert inn ventil i taket på dekk. Dette er versjonen Vetus UFO-Vent med en vifte montert fra innsiden, har tro på at dette sammen med diselvarmer skal bidra til god sirkulasjon og ventilasjon. Men viften går på 12 volt, og har i dag et 12V strømuttak like i nærheten. Er det mulig å koble seg til på denne på noen som helst måte? Kan man bruke sukkerbit til dette? Å gjøre dette vil nok spare meg for en del arbeid, og det er alltids greit. Har også montert inn ny vindusviskermotor, og koblet opp. Den fungerer strålende. Bildedokumentasjon får komme litt senere, grunnet en operert nese som begynte å blø midt under arbeidet, så tilbake til sykehuset for sjekk. Borring, kobling bøying og litt høyt blodtrykk de gangene noe gikk på tverke får ta skylden for at den nyoppererte nesen ikkje tålte presset. Da gjenstår det bare å utbedre reklamasjon på D3en, har fått tilsendt bolt og noge lunde skisse på hvordan jeg skal utføre dette. Etter det er jeg klar for en fin uke på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Om det er et tørt sted så går det greit nok med en sukkerbit, eventuelt kan du bruke doble kabelsko på inngangen til 12 volt uttaket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 hva er reklamasjonen på D3en som du skriver om? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Hei Vi mottok et brev fra VP hvor det står at de kjører en reklamasjonskampanje på motoren. Denne går ut på at ECU enheten på motoren er festet med 4 gjennomgående bolter, og den nederste til høyre kan/vil/kanskje en gang være ani drivstoffkabelen og over tid lage hull i denne og forråsake brann. Løsningen blir å montere på en 8mm skive som skal hindre den gjennomgående bolten å ha mulighet til å treffe denne slangen. Jeg har blitt ening med VP om å fikse dette selv, og har fått oversendt skiven, skal som beskrevet over være en smal sak å fikse, men har ikke kommet så langt enda. Har mottatt en slangs tegning over operasjonen, blir ikke helt klok av den, men kanskje det demrer skikkelig når jeg står foran motoren og sammenligner. Bilde av skisse(tatt med mobilkamera, så derfor litt uklart) Skal stå på høykant med forrstørrelsen ned for å få riktig vinklen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Hei forstår at du i utgangspunktet vil gjøre jobben selv. MEN Pass på så du ikke sitter igjen med skjegget i postkassa (det kan skje dersom du f.eks monterer denne feil og det viser seg at du får lekkasje....) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 (redigert) dump Redigert 4.Juli.2011 av omhI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Har faktisk hørt skrekkhistorier angående slike, men ble faktisk anbefalt å gjøre det selv da jeg snakket med dem. De mente det var en så smal sak at om eg skulle bruke 50 liter diesel og de skulle bruke arbeidskraft så var det ingen som var tjent med det. Tror det skal gå greit å gjennomføre uten å ødelegge noe, og om man e i tvil så e man vel ikkje i tvil som det heter, så då får eg heller sette jobben til dem! Takk for påminnelse uansett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Da ser jeg meg ferdig med årets oppgraderinger. Har montert inn ny vindusvisker med parallellarm, Vetus Ufo-Vent samt Vetus vifte på undersiden. I tillegg har nye gardiner samt nye tepper kommet på plass. I tillegg til dette har jeg nå utbedret den lille reklamasjonssaken som Volvo påla oss å utbedre. Var gjort på et lite minutt etter at vi hadde demontert motorluke og motordeksel. Bilder følger. Da er v i også klar for båttur, om det blir nordover sørover eller begge deler gjenstår å se. Været og tykkelsen på lommeboken blir nok igjen avgjørende. Ventil Vifte VIsker Gardiner Nye Tepper Utbedring pålagt av Volvo: Motordeksel demontert. Gjelder skruen øverst til venstre på styreenheten som er gjennomgående og dermed står i fare for å gnage hull på drivstoffslangen 4mm skive montert for å sørge for at en mindre del av skruen går gjennom Resultat av utbedring. Mye bedre enn fra før. Det var heldigvis ingen tegn på slitasje på slangene! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.