Jump to content

Er lyn farlige ute på sjøen


Moyja

Recommended Posts

Les tråden jeg linket til; i Florida er det igjennomsnitt 8 personer hvert år som drepes eller skades av lynnedslag i forbindelse vann-relatert fritidsaktivitet, inkl. svømming, båt, surfing etc. Dette er i en stat med 19 mil innbygere, ca 1 mill reigstrete fritidsbåter, 100 dager i året med tordenvær og (omtrent) året-rundt båtsesong.

 

I Norge er det i snitt ca 1 dødsfall i året p.g.a. lynnedslag - kjenner ikke til om det er registrete personskader og/eller dødsfall p.ga. lynnedslag i båt. Floridaundersøkelsen av seilbåter som har opplevd lynnedslag viser at i saltvann er det skrogskader på 10-20% av båtene men elektronikken ødelegges på rund 90% av båtene.

 

En kuriosa er at Floridaunersøkelsen viser til at det er vesentlig farligere i en åpen motorbåt enn seilbåt...

Link to post

Så, hva skal man gjøre om man er ute på tur ? Søke nærmere land for å, forhåpentligvis, ha et høyere punkt enn en selv midtfjords ? Var selv ute en gang i (det store hav, eller andedammen som noen kaller det ;-) indre Oslofjord mens det lynte og tordnet som bare pokker. Var ikke nevneverdig bekymret, men kjente at jeg nok kanskje burde vært et annet sted akkurat da :-)

 

Hvis jeg blir truffet av lynet, øker da sjansen for å vinne i lotto ?

Link to post

I 2006 døde en mann av lynndeslag på fjllet, i 2001 døde en jente av lynnedslag. To dødsfall på 10 år i Norge. Sist gang noen døde av lynnedslag på sjøen vet jeg ikke, men åpenbart en stund siden. Med tanke på a de aller fleste lynnedslag i Norge skjer i juni/juli så er det mye som tyder på at sjansen for å bli drept i bilen på vei ned til båthavna er vesentlig større enn å bli drept av lyn i båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg har mast både på båten og hjemme. Her hjemme i form av en stang på taket med vindmåler. Derfor syns jeg dette med lynavledning/jording er interessant, og har diskutert dette både med velutdannede elektrofolk og meteorologer. Og jeg har ikke blitt det spor klokere.

 

De som er rimelig skråsikre på at lynavleder/jording av mast er salggjørende prøver jeg gjerne å utfordre. Da flytter man potesiale i jorden/vannet rundt seg opp i luften - i retning skyene som gjerne er de som besitter "motsatt potensiale". I mine øyne nærmest ber om at lynet skal ta turen innom deg. Ved en slik påstand er det ikke uvanlig at den påståelig flakker litt med blikket.

 

Har masta høy motstand eller ingen forbindelse til vann/jord, så skulle man tro at det var vel så forlokkende for lynet å ta veien videre gjennom luften. Eller kanskje en nabobåt med lynavleder :smiley:

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post

Har masta høy motstand eller ingen forbindelse til vann/jord, så skulle man tro at det var vel så forlokkende for lynet å ta veien videre gjennom luften. Eller kanskje en nabobåt med lynavleder :smiley:

Du er ikke alene om å ha denne teorien, og derfor finnes det lynavledere med gnisttenner i toppen på masta. Da lager man en egen lynavleder uten å benytte selve masten til leder, og sørger for at gnisttenneren tenner før en eventuell mast tenner i bunnen av båten og lager hull i skroget.

Link to post

Det betyr ingenting om masten har forbindelse til 'jord' eller ikke.

 

Du letter uansett veien for lynet og det er det som teller - du kortslutter en del av veien som lynet ellers må ta gjennom luften. Hadde du mastene hengende i en varmluftballong 10 m over båten ville den i prinsippet har samme effekt: lette lynets vei fra skyene til vannet. Det du oppnår ved å bedre legge til rette for lynet, det er at den bryr seg mindre om polyester, menneskekropper m v så lenge det er så lett å komme ned til 'jord'.

Link to post

De som er rimelig skråsikre på at lynavleder/jording av mast er salggjørende prøver jeg gjerne å utfordre.

Om du ikke jorder masten så har du satt inn et stykke med god leder mellom jord og skyene.

I praksis så korter du ned gapet gnisten (lynet) skal hoppe over med lengden av masten.

Minste motstands vei for lynet blir å bruke masten din som leder på en del av veien til jord.

Dette er min teori!

 

Med lynavleder eller jording av masten korter du ned gnistgapet med masten pluss lynavlederen/jorleder.

 

Lynavlederen er ikke der for å gjøre det mindre attraktivt for lynet å slå ned, men for å begrense følgeskadene av av nedslaget!

Blir litt av valget mellom pest eller kolera!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Usakelig svart. Jeg spørr et seriøst spørsmål om hvor lynets ferd igjennom båten vil gå. Har du ikke peiling så gi f i å svare. Regner med den treffer høyste sted med metall først, muligens en antenne eller lanternemast. Går lynet igjennom deg som sitter under da eller går den igjennom det elektriske??

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Lynet trenger ikke nødvendigvis å treffe det høyeste punktet i båten. Har du feks. en båtstol som er skrudd i dekket og dekket har stålprofiler som forsterkninger kan lynet like gjerne slå ned der som i en antennemast. Lynet velger den vegen som gir best kontakt, ikke alltid den logiske. Ligger du fortøyd med dregg og kjetting vil det være en ypperlig forbindelse for lynet. I forkant av et nedslag kan du ofte føle mye statisk elektrisitet. Det knitrer i ullgensere eller håret reiser seg på hodet. Da skal en være svært forsiktig. Lynet går heller ikke rett ned eller opp. De fleste bakkelyn går fra bakken og opp, og ferden gjennom en båt er umulig og forutsi. I en motorbåt kan feks. lynet gå fra badetrappa, ned til propellakselen, fra motoren og opp via det elektriske til lamper og antenner i båten og skape kontakt i luften mellom disse punktene.

Ellers hadde jeg ikke bekymret meg for lynnedslag, sjansen for "treff" er mikroskopisk. Lå selv på svai i Tjømeskjærgården under ukens uvær med kone og unger. Vi lot oss fascinere av været men bekymret oss kun for dreggfestet. :cheers_wine:

Redigert av jernkjøl (see edit history)
Link to post

Sorry, det var ikke meningen å svare usakelig, bare litt morsom - men var vel ikke vellykket :blush::wflag:

 

Den treffer et sted hvor den har minst motstand igjen til jord(=vann). Og hvor dette er er nesten umulig å spå uten å kjenne oppbyggingen av båten. Kan f eks være targabøyle i metall, topplanterne hvor ledningene går langt ned til bunne av båten.

 

igjen :wflag:

Link to post

Om du ikke jorder masten så har du satt inn et stykke med god leder mellom jord og skyene.

I praksis så korter du ned gapet gnisten (lynet) skal hoppe over med lengden av masten.

Minste motstands vei for lynet blir å bruke masten din som leder på en del av veien til jord.

Dette er min teori!

 

Det forutsetter, i alle fall for noen båter, at glassfiber leder bedre enn luften omkring. Ikke alle båter har forbindelse mellom mast og kjøl.

 

Men i de fleste tilfeller har du sikkert rett. Og med kabler til diverse morro oppe i masten på moderne båter, så er det sikkert ikke vanskelig å finne veien.

 

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at dette handler om å begrense følgeskadene. Kirker har konsekvent montert lynavleder i spiret. De brenner hyppig i perioder, men lynet kan jeg ikke huske å ha sett oppgitt som brannårsak.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...