Moyja Startet 16.Juli.2010 Del på Facebook Startet 16.Juli.2010 Som emne titel sier, er torden og lyn farlige hvis man er ute på sjøen. Er det stor risk for at lyn slår ned i båten?? er et noen som kan svare på dette. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Risikoen for å ble drept eller skadet av lyn på sjøen er meget liten. Se forøvrig her:https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71106-lynavleder-i-seilbaat-virker-det/ Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Jeg har alltid lurt på hva som skjer med en motorbåt i plast dersom det slår ned i den. Ønsker ikke å finne ut av det på egenhånd. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Moyja Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Det var akkurat det jeg også lurte på. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Les tråden jeg linket til; i Florida er det igjennomsnitt 8 personer hvert år som drepes eller skades av lynnedslag i forbindelse vann-relatert fritidsaktivitet, inkl. svømming, båt, surfing etc. Dette er i en stat med 19 mil innbygere, ca 1 mill reigstrete fritidsbåter, 100 dager i året med tordenvær og (omtrent) året-rundt båtsesong. I Norge er det i snitt ca 1 dødsfall i året p.g.a. lynnedslag - kjenner ikke til om det er registrete personskader og/eller dødsfall p.ga. lynnedslag i båt. Floridaundersøkelsen av seilbåter som har opplevd lynnedslag viser at i saltvann er det skrogskader på 10-20% av båtene men elektronikken ødelegges på rund 90% av båtene. En kuriosa er at Floridaunersøkelsen viser til at det er vesentlig farligere i en åpen motorbåt enn seilbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Er det stor risk for at lyn slår ned i båten?? Risikoen er nok ikke så veldig stor, men den er der. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Så, hva skal man gjøre om man er ute på tur ? Søke nærmere land for å, forhåpentligvis, ha et høyere punkt enn en selv midtfjords ? Var selv ute en gang i (det store hav, eller andedammen som noen kaller det ;-) indre Oslofjord mens det lynte og tordnet som bare pokker. Var ikke nevneverdig bekymret, men kjente at jeg nok kanskje burde vært et annet sted akkurat da :-) Hvis jeg blir truffet av lynet, øker da sjansen for å vinne i lotto ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 I 2006 døde en mann av lynndeslag på fjllet, i 2001 døde en jente av lynnedslag. To dødsfall på 10 år i Norge. Sist gang noen døde av lynnedslag på sjøen vet jeg ikke, men åpenbart en stund siden. Med tanke på a de aller fleste lynnedslag i Norge skjer i juni/juli så er det mye som tyder på at sjansen for å bli drept i bilen på vei ned til båthavna er vesentlig større enn å bli drept av lyn i båt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Smurph Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Dette kartet viser den globale tordenværsaktiviteten. Norge er et av de minst aktive områdene i verden, men mesteparten av det lille tordenværet vi får kommer rundt Oslofjorden. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Akult Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Jeg har mast både på båten og hjemme. Her hjemme i form av en stang på taket med vindmåler. Derfor syns jeg dette med lynavledning/jording er interessant, og har diskutert dette både med velutdannede elektrofolk og meteorologer. Og jeg har ikke blitt det spor klokere. De som er rimelig skråsikre på at lynavleder/jording av mast er salggjørende prøver jeg gjerne å utfordre. Da flytter man potesiale i jorden/vannet rundt seg opp i luften - i retning skyene som gjerne er de som besitter "motsatt potensiale". I mine øyne nærmest ber om at lynet skal ta turen innom deg. Ved en slik påstand er det ikke uvanlig at den påståelig flakker litt med blikket. Har masta høy motstand eller ingen forbindelse til vann/jord, så skulle man tro at det var vel så forlokkende for lynet å ta veien videre gjennom luften. Eller kanskje en nabobåt med lynavleder Redigert 16.Juli.2010 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Fant denne linken. Det er ikke helt bra og hvere i båt. Min link Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Har masta høy motstand eller ingen forbindelse til vann/jord, så skulle man tro at det var vel så forlokkende for lynet å ta veien videre gjennom luften. Eller kanskje en nabobåt med lynavleder Du er ikke alene om å ha denne teorien, og derfor finnes det lynavledere med gnisttenner i toppen på masta. Da lager man en egen lynavleder uten å benytte selve masten til leder, og sørger for at gnisttenneren tenner før en eventuell mast tenner i bunnen av båten og lager hull i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Det betyr ingenting om masten har forbindelse til 'jord' eller ikke. Du letter uansett veien for lynet og det er det som teller - du kortslutter en del av veien som lynet ellers må ta gjennom luften. Hadde du mastene hengende i en varmluftballong 10 m over båten ville den i prinsippet har samme effekt: lette lynets vei fra skyene til vannet. Det du oppnår ved å bedre legge til rette for lynet, det er at den bryr seg mindre om polyester, menneskekropper m v så lenge det er så lett å komme ned til 'jord'. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Om lynet treffer båten (motorbåt uten mast) hvor vil lynet gå da? Redigert 16.Juli.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jens_P Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) De som er rimelig skråsikre på at lynavleder/jording av mast er salggjørende prøver jeg gjerne å utfordre. Om du ikke jorder masten så har du satt inn et stykke med god leder mellom jord og skyene. I praksis så korter du ned gapet gnisten (lynet) skal hoppe over med lengden av masten. Minste motstands vei for lynet blir å bruke masten din som leder på en del av veien til jord. Dette er min teori! Med lynavleder eller jording av masten korter du ned gnistgapet med masten pluss lynavlederen/jorleder. Lynavlederen er ikke der for å gjøre det mindre attraktivt for lynet å slå ned, men for å begrense følgeskadene av av nedslaget! Blir litt av valget mellom pest eller kolera! Redigert 16.Juli.2010 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Om lynet treffer båten (motorbåt uten mast) hvor vil lynet gå da? til vannet, hvor ellers? Lade batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Usakelig svart. Jeg spørr et seriøst spørsmål om hvor lynets ferd igjennom båten vil gå. Har du ikke peiling så gi f i å svare. Regner med den treffer høyste sted med metall først, muligens en antenne eller lanternemast. Går lynet igjennom deg som sitter under da eller går den igjennom det elektriske?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
jernkjøl Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Lynet trenger ikke nødvendigvis å treffe det høyeste punktet i båten. Har du feks. en båtstol som er skrudd i dekket og dekket har stålprofiler som forsterkninger kan lynet like gjerne slå ned der som i en antennemast. Lynet velger den vegen som gir best kontakt, ikke alltid den logiske. Ligger du fortøyd med dregg og kjetting vil det være en ypperlig forbindelse for lynet. I forkant av et nedslag kan du ofte føle mye statisk elektrisitet. Det knitrer i ullgensere eller håret reiser seg på hodet. Da skal en være svært forsiktig. Lynet går heller ikke rett ned eller opp. De fleste bakkelyn går fra bakken og opp, og ferden gjennom en båt er umulig og forutsi. I en motorbåt kan feks. lynet gå fra badetrappa, ned til propellakselen, fra motoren og opp via det elektriske til lamper og antenner i båten og skape kontakt i luften mellom disse punktene. Ellers hadde jeg ikke bekymret meg for lynnedslag, sjansen for "treff" er mikroskopisk. Lå selv på svai i Tjømeskjærgården under ukens uvær med kone og unger. Vi lot oss fascinere av været men bekymret oss kun for dreggfestet. Redigert 16.Juli.2010 av jernkjøl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Det er det farligste stedet du kan være...... og spesielt i en seilbåt... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Sorry, det var ikke meningen å svare usakelig, bare litt morsom - men var vel ikke vellykket Den treffer et sted hvor den har minst motstand igjen til jord(=vann). Og hvor dette er er nesten umulig å spå uten å kjenne oppbyggingen av båten. Kan f eks være targabøyle i metall, topplanterne hvor ledningene går langt ned til bunne av båten. igjen Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Om du ikke jorder masten så har du satt inn et stykke med god leder mellom jord og skyene. I praksis så korter du ned gapet gnisten (lynet) skal hoppe over med lengden av masten. Minste motstands vei for lynet blir å bruke masten din som leder på en del av veien til jord. Dette er min teori! Det forutsetter, i alle fall for noen båter, at glassfiber leder bedre enn luften omkring. Ikke alle båter har forbindelse mellom mast og kjøl. Men i de fleste tilfeller har du sikkert rett. Og med kabler til diverse morro oppe i masten på moderne båter, så er det sikkert ikke vanskelig å finne veien. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at dette handler om å begrense følgeskadene. Kirker har konsekvent montert lynavleder i spiret. De brenner hyppig i perioder, men lynet kan jeg ikke huske å ha sett oppgitt som brannårsak. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Sorry, det var ikke meningen å svare usakelig, bare litt morsom - men var vel ikke vellykket Det går bra Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Når lynet slår ned i et tre, så slår det ned i bunnen av det, (tror jeg) skjer det samme med en seilbåt? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
bjornas Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Det slår vel ned i toppen, men strømmen følger "lederen" ned til jord? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.