Brodern Startet 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2010 (redigert) Motoren er fra 1956, ca. 2 sylindre og bensin. Finner ingen merker eller tagger unntatt på gasseren som er en zenitgasser. Mangler magnet, men selger skulle leite etter den, hvis ikke må jeg ha det. Har hørt at magnet fra Sleipner/FM/Marna passer ? Er det ikke kål å starte med et rundt ratt isteden for sveiv ? Kunne tenkt meg dynastarter, men først må jeg se om den går. Den gikk i fjor, så da bør den vel gå nå også. Dårlige bilder, men kan ta bedre bilder hvis noen ønsker det :) Redigert 16.Juli.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Honduras Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Veldig lik en FM jeg hadde i ei gammal snekke for 100 år siden.... Søk på FM på nettet så kommer du til en kar som selger deler osv. Kanskje du kan kjenneigjen motoren din. Det pleier å stå ett lite messingskilt på dem med opplysninger om modell, serienummer osv. Du kan også sjekke på girkassa. Mange som setter navnet der. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Poseidon Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Med mine øyne ser det ut for å være en 7-9 HK Sleipner. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Brodern Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 (redigert) Takk for svar Honduras. Jeg skal søke på FM. Jeg fant noe på det før, men det var vel siden til FM tror jeg. Det var før jeg kjøpte snekke uansett, så jeg husker egentlig ikke hvorfor jeg kåla meg inn der. Jeg har titta på girkassa, men fant ingenting der. Men skal leite litt bedre :) Redigert 17.Juli.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Med mine øyne ser det ut for å være en 7-9 HK Sleipner. Sleipner ? Jeg leste et sted at FM hadde 12 bolter på toppen, det har motoren min (en har ryki av)men som sagt kan jeg ingenting om dette. Tror jeg har satt tøfla mine i ei snekke 1 gang tidligere for lenge siden, og da sov jeg i tillegg mesteparten av tiden :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Jeg fant denne siden : http://www.mekkern.com/ med FM motorer. Leste igjennom og ingen FM motorer som sto der hadde 12 bolter på toppen, så da er det kanskje ikke FM da ? Da blir det å snoke etter Sleipner :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Poseidon Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Her er et bilde av en slik Sleipner som jeg tenker på, hentet fra Sleipnerfabrikkens egen jubileumsbok. Du kan jo telle bolter og se om det ligner Det mest typiske for de mindre Sleipnermotorene har vært at de ikke bruker sveiv, men derimot et hjul for å starte - Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
gon Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Ingen tvil! Dette er en Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Ja, den likner på en prikk FM kan det umulig være, for den har manifoilden på andre siden av motoren. Grunnen til at en del båtmotorer har starthjul i stedet for sveiv er for å skåne armene i tilfelle tilbakeslag (som jo kan forekomme hvis tenningspunktet er ørlite feil). Det er litt teknikk å lære seg å bruke det, men når du først mestrer det fungerer det utmerket Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Ja det må være en sleipner :) Ser på bildet som poseidon har lagt ut at de er helt like Så bra, da vet jeg ihvertfall hva jeg har :) Jeg fikk et tips om at en vanlig dynamo fra en bil ville fungere som startmotor. Den ene hyttenaboen her har hatt snekke, og mente det gikk fint. Da ville jeg få lading og start. Jeg trodde ikke det funka slik med en vanlig dynamo, men det kan jo stemme. Det blir jo mye billigere enn å kjøpe en dynastarter, hvis jeg ikke kommer over en som er brukt. Jeg fikk beskjed om at det fulgte med braketter hvis man kjøpte et kit med dynastarter og sånt, men det kan jeg jo lage selv egentlig. jeg har bra med 5mm bredt flattjern, og sveiseapparat låner jeg hos fattern :) Ev kan jeg jo sette ei rattkule på starthjulet ? Jeg har det liggende fra da jeg kjørte lastebil :) Hjulet er jo envegs, så det slipper taket når (hvis) motoren fyrer. Men jeg trenger magnet ihvertfall, uten den blir det ikke noe gøy :) Men takk for hjelpa uansett. Sleipner it is Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Poseidon Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 ....Jeg fikk et tips om at en vanlig dynamo fra en bil ville fungere som startmotor. Den ene hyttenaboen her har hatt snekke, og mente det gikk fint. Da ville jeg få lading og start. Jeg trodde ikke det funka slik med en vanlig dynamo, men det kan jo stemme. ... Nei, det stemmer ikke og det vil være bortkastet arbeid å forsøke! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Dinamo Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Eg trur nok at eg ville gått for dynastarter, ja. Og so undersøkt om desse ombyggingssetta til batteritenning går an å få til å passa. Då hopper du over magnettenning og får TENNING. Men først undersøka om motoren lar seg overtala når alle gode bitane er på plass. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Ja jeg skal først se om den starter før jeg ev begynner å skaffe noe mer til den. Den gikk i fjor som sagt, så da burde den jo gå nå. Jeg plukket av forgasseren i dag for jeg mistenkte at den var "noget" moden for en liten service. Både choke og gass satt fast, begge dysene var tette, og flottøren satt fast + at det var mye gugge i flottørkammeret. Nå har jeg fåt åpna begge dysene + chokespjeldet har løsnet. Jeg har også fått løs flottøren og tørka vekk gørra oppi kammeret. Er kun gassspjeldet igjen + de utvendige skruene for luft/bensinblanding, men de sistnevnte er løse. Skal bare ta de ut og gjøre rent. Blir jo i korte trekk å gjøre ren hele forgasseren, men det er jo en liten gasser med få deler, så det går greit. Gassere har jeg skrudd mye på, så dette er bare kos over en pils og litt kaffe :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.