Jump to content

Forbina, viksund eller skorgenes, hva velger man, erfaringer.


yam250

Recommended Posts

Jeg har skrevet om min Forbina i erfaringsdatabasen. Det er en fin og ærlig båd og man får meget for pengene. Jeg oplevede den som en ok båd i søen. Ikke fantastisk. Men meget økonomisk! Jeg vil råde dig til i det mindste at se og prøve den. Nord West har min gamle på deres site hvis du vil se billeder. De har rekonditioneret den rigtig fint!

 

Spørg gerne om mere konkrete spørgsmål eller send en IM!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte en Viksund 360. Hentet den i går.

Ville ha Norsk kvalitet - det var en viktig faktor i valg av båt.

 

Jeg har en med Yanmar 425 Hk og aksling. Toppet på 30,3 Knop med lett båt. Kruser fint i 25 - 26 knop i 3000 rpm.

Båten planer lett, omtrent ingen planingsterskel.

Svært lettkjørt. Har trustere foran og bak - det gjør det jo enkelt. Trengte det når jeg skulle bakke inn i båsen i bra vind i går.

Ingen merker ennå :-)

 

Mer angående sjøegenskaper, må jeg nok komme tilbake til deg med mine erfaringer etter at jeg har prøvd den litt mer :-)

 

Jeg har ikke prøvd de andre

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Forbina har jo en noget anden planløsning end det "normale". Kabyssen nede og åben forpik. Det er jo et smagsspørgsmål om man foretrækker det ene eller det andet.

 

I øvrigt er jeg til stadighed fascineret over den særlige Norske nationalisme, der som grund helt fast tror på at noget er bedre bare fordi det er Norsk. Det er altså sjovt at følge! :wink:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Forbina 36 ja, det er da en jævla liten 36 foter da.

Bygger på Forbina 10000. 9,5m i netto skroglengde.

Båten er rundt 31 fot. Hverken mer eller mindre.

Det er godt gjort å strekke denne til 36 fot med nebb og klør, det må vel svensker til slikt. :giggle:

Svenskeføtter er ikke som andre føtter...

 

 

Link to post
Share on other sites

I øvrigt er jeg til stadighed fascineret over den særlige Norske nationalisme, der som grund helt fast tror på at noget er bedre bare fordi det er Norsk. Det er altså sjovt at følge! :wink:

 

Andy

Vi er nok opplært til å tro at Norsk er best, og så har vi en sovende tilsynsmyndighet for fritidsbåt som ikke klarer å få oss på bedre tanker.

 

Nå har Norge visstnok ikke penger til å delta lenger i normarbeidet (CE) lenger, og det lover jo godt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skylde på Svenskene? Jeg har alltid trodd at Forbina var Finsk.

 

Lå ved siden av en Skilsø 33 fly, med den gamle 29. Balticen vi hadde.

Balticen var ett par cm lengre i skroget.

 

Nå har jeg er 36 foter produsert på Taiwan. Her er skrog lengden 11,04 mtr

 

De føttene er rare

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I øvrigt er jeg til stadighed fascineret over den særlige Norske nationalisme, der som grund helt fast tror på at noget er bedre bare fordi det er Norsk. Det er altså sjovt at følge! :wink:

 

Andy

Dette er et kulturtrekk i Norge. Nordmenn er generelt mer trygghetssøkende enn mange andre kulturer. Dermed blir alt som er kjent det beste. Og det norske er jo kjent. Det kan utledes i en samtale en gang om du er interessert Andy.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er vanskelig å rokke ved nasjonalfølelsen til folk, uansett nasjonalitet.

Det rare er dog at vi allikevel ikke evner å ta inn over oss, -at vi kjøper båter i fleng som ikke tilfredsstiller minimumskravene i byggestandardene.

 

Vi er med andre ord så nasjonalistiske at vi er villige til å betale for noe vi ikke får, -bare båten er fin å se på og har den kartplotteren vi ønsket oss.

 

Det er litt ironisk at når Major Andy forsiktig antyder at nasjonalfølelsen vår har gått litt for langt, så forsvarer vi båtprodusentenes undermålte produkter ved å angripe utenlandske produsenter.

 

Hvordan var interessen for hva byggestandarden sier om miljøkar under motor?

Har du Bitteliten betalt ekstra for å få sådanne installert?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...