yam250 Startet 16.Juli.2010 Del på Facebook Startet 16.Juli.2010 Noen som har erfaring med Forbina. Har tittet litt på 36 fly, men lurer på om det er en god sjøbåt, eller burde man satse på viksund eller skorgenes... Sitér dette innlegget Link to post
yam250 Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Er ute etter erfaringer med de nevnte båttyper,hvordan er de i dårlig vær, planer de lett osv, skal selfølgelig velge hvilken båt jeg skal ha selv. Men kunne vært greit å høre om possitive og negative erfaringer... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Major Andy har hatt Forbina 36 i noen år. Han skriver nok sine tanker om den så fort han ser tråden din. Av de 3 merker du nevner i overskriften hadde nok jeg kikket litt ekstra på Viksund 360. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hvis jeg skulle velge, ville første pri. vært strak aksel. (ikke drev) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg har skrevet om min Forbina i erfaringsdatabasen. Det er en fin og ærlig båd og man får meget for pengene. Jeg oplevede den som en ok båd i søen. Ikke fantastisk. Men meget økonomisk! Jeg vil råde dig til i det mindste at se og prøve den. Nord West har min gamle på deres site hvis du vil se billeder. De har rekonditioneret den rigtig fint! Spørg gerne om mere konkrete spørgsmål eller send en IM! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Havbein Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Alle båter har sterke og svake sider. Hvis sjøegenskaper er første pri er Skorgenes og Viksund et meget bra valg. Jeg har erfaring med begge båtmerkene. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg valgte en Viksund 360. Hentet den i går. Ville ha Norsk kvalitet - det var en viktig faktor i valg av båt. Jeg har en med Yanmar 425 Hk og aksling. Toppet på 30,3 Knop med lett båt. Kruser fint i 25 - 26 knop i 3000 rpm. Båten planer lett, omtrent ingen planingsterskel. Svært lettkjørt. Har trustere foran og bak - det gjør det jo enkelt. Trengte det når jeg skulle bakke inn i båsen i bra vind i går. Ingen merker ennå :-) Mer angående sjøegenskaper, må jeg nok komme tilbake til deg med mine erfaringer etter at jeg har prøvd den litt mer :-) Jeg har ikke prøvd de andre Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Mix Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hva koster en slik båt idag med 440 hk (427 Ahk) Yanmar og utstyr LykkelitenIV ? Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Ca som denne: finn.no - Viksund Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Mix Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Ok. Prisene har ikke aksellerert i det siste da ser det ut til. Gratla med flott båt ! Og ikke mist flott motor ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Er det en BY eller en LY motor du har? elektronisk styrt? er spent på hvordan BY serien til Yanmar er. Jeg har bare erfaring fra LY serien som er fullt ut mekanisk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 440Hk BY serie ? Har du drukket Bitteliten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Bare cider klasse o - dvs 0,7%. Hvor langt opp går BY serien da? BMW har jo diesel motorer som leverer krefter i bøtter og spann (BY serien er mariniserte BMW motorer) Er motoren til Lykkeliten elektronisk styrt? Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jepp. Gir/gass er like enkelt som på VP. Se nederst: 6LY3-STP Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 kraftig plugg dette her. 1200 nm i dreimoment må du merke når du drar på Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Finnes også i 480Hk (466Ahk) utgave, 1250Nm. Og dette uten noe Common Ræææl. 6LY3-ETP Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Forbina har jo en noget anden planløsning end det "normale". Kabyssen nede og åben forpik. Det er jo et smagsspørgsmål om man foretrækker det ene eller det andet. I øvrigt er jeg til stadighed fascineret over den særlige Norske nationalisme, der som grund helt fast tror på at noget er bedre bare fordi det er Norsk. Det er altså sjovt at følge! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Forbina 36 ja, det er da en jævla liten 36 foter da. Bygger på Forbina 10000. 9,5m i netto skroglengde. Båten er rundt 31 fot. Hverken mer eller mindre. Det er godt gjort å strekke denne til 36 fot med nebb og klør, det må vel svensker til slikt. Svenskeføtter er ikke som andre føtter... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 I øvrigt er jeg til stadighed fascineret over den særlige Norske nationalisme, der som grund helt fast tror på at noget er bedre bare fordi det er Norsk. Det er altså sjovt at følge! Andy Vi er nok opplært til å tro at Norsk er best, og så har vi en sovende tilsynsmyndighet for fritidsbåt som ikke klarer å få oss på bedre tanker. Nå har Norge visstnok ikke penger til å delta lenger i normarbeidet (CE) lenger, og det lover jo godt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Så på alle NORSKE både er skroglængden lig med "salgslængden" Det må du huske at fortælle nede i Arendal, for min Skilsø 33 var vist ikke mere end 9.25 som jeg husker det... : wink: A Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Skilsø33 er også et skrekkeksempel i så måte. Den er ganske nøyaktig 29 fot i skroglengde. Sjå her. Kanskje eierne har svenske aner. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hvorfor skylde på Svenskene? Jeg har alltid trodd at Forbina var Finsk. Lå ved siden av en Skilsø 33 fly, med den gamle 29. Balticen vi hadde. Balticen var ett par cm lengre i skroget. Nå har jeg er 36 foter produsert på Taiwan. Her er skrog lengden 11,04 mtr De føttene er rare Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Jeg tror de fleste båtkjøpere er klar over hvilke skroglengder båtene har. Av de nevnte båtene er Forbinanen mest lettdrevet og jeg vil tro Viksunden er best i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 I øvrigt er jeg til stadighed fascineret over den særlige Norske nationalisme, der som grund helt fast tror på at noget er bedre bare fordi det er Norsk. Det er altså sjovt at følge! Andy Dette er et kulturtrekk i Norge. Nordmenn er generelt mer trygghetssøkende enn mange andre kulturer. Dermed blir alt som er kjent det beste. Og det norske er jo kjent. Det kan utledes i en samtale en gang om du er interessert Andy. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Jeg tror det er vanskelig å rokke ved nasjonalfølelsen til folk, uansett nasjonalitet. Det rare er dog at vi allikevel ikke evner å ta inn over oss, -at vi kjøper båter i fleng som ikke tilfredsstiller minimumskravene i byggestandardene. Vi er med andre ord så nasjonalistiske at vi er villige til å betale for noe vi ikke får, -bare båten er fin å se på og har den kartplotteren vi ønsket oss. Det er litt ironisk at når Major Andy forsiktig antyder at nasjonalfølelsen vår har gått litt for langt, så forsvarer vi båtprodusentenes undermålte produkter ved å angripe utenlandske produsenter. Hvordan var interessen for hva byggestandarden sier om miljøkar under motor? Har du Bitteliten betalt ekstra for å få sådanne installert? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.