Jump to content

Forbina, viksund eller skorgenes, hva velger man, erfaringer.


yam250

Recommended Posts

Har vært å kjørt en viksund 320, 2008 mod, den gikk veldig fint i sjøen, selv i ganske grov sjø. Veldig lite dunking og slag. Går ut fra at 360en vill bli hakket roligere. Det er en 360 som kan være et alternativ for meg. Noen erfaringer med Skorgenes??? venter på svar...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke selv vært ute i Skorgenes - men jeg har kikket ganske mye på de for 2-3 år siden. Det ligger mange bilder jeg tok på en messe på forumet her.

 

Jeg liker ikke "jukse løsninger". Et eksempel som jeg ikke vet om er representativt for Skorgenes totalt. Men de har noen trelister rundt akterdekket på 375'en sin. Disse er beiset finér med åpne endeflater. Etter min mening ikke en holdbar løsning. Enten har man lakkert heltre her - eller så har man plast mener jeg. Jeg liker heller ikke at mesteparten av innredningen er inliner som er festet emd sikaflex.

 

Jeg synes på en måte Skorgenes prøver å være mer enn det de egentlig er. Jeg har ennå ikke lest en test av en Skorgenes hvor den kommer bra ut. Dette gjelder både nordiske og engelske tester.

 

Det skal bemerkes at jeg er litt sær på dette her og kanskje stiller større krav til kvalitet enn andre. (det er alltid vanskelig med et forum som dette. Noen synes Bavaria lager verdens beste finish, jeg heller mot Windy, Fairline og NordWest sine løsninger)

 

Jeg hadde uten tvil gått for Viksund 360 her. Se tråden til Lykkeliten - han har nettopp hentet en tilsvarende båt.

 

Alle Forbinaene er lettdrevne båter som går fort med små motorer. Om jeg husker rett er standardmotorer på Forbina 40 to D4 260. Det gir god økonomi - men også middels sjøegenskaper fordi båtene er flatbunnet.

 

For meg betyr sjøegenskaper mye. Jeg vil ha en båt som tåler en god kuling uten at vi dunkes i stykker. Båter skal føles solide og tåle å bli brukt i Norge der det til tider er røfft vær. Derfor vektlegger jeg gode sjøegenskaper og kvalitet som skal holde i 1o år - minst

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare kikket i motorrom og på 12V anlegget. Det jeg har sett understøtter mine tanker. Men det er jo 3 år siden jeg så på de båtene, så det kan jo ha endret seg. Også må jeg referer til tester. Les feks Båtmagasinets test av Viksund 340. De mente at de tekniske installasjonene var de beste de hadde sett noen gang

 

Igjen får jeg gjenta at jeg nok har en litt overderven holdning til kvalitet i forhold til mange andre. Jeg kunne ha kjøpt meg betydelig større båt for samme penger som vi brukte på nordwesten, men for oss er det andre ting som teller mer. Også handler det nok litt om smak også. Jeg er ikke fantastisk fascinert av speil med lysdioder i taket - omtrent det samme speilet med dioder du finner i en bar på et motell i Koczallyn i Polen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket historikken og byggekvaliteten til Skorgenes nøye. Jeg har vært i kontakt med flere Skorgenes-eiere som har vært litt plaget med kvaliteten på sine båter, og da særlig med vannlekkasjer. Skorgenes fulgte opp med å lete etter hvor lekkasjene kom fra, men de var/er vanskelige å finne. En som hadde en Skorgenes 430 Mega, kunne ikke bruke en av lugarene da køyen i denne til enhver tid var gjennomtrukket av vann, og Skorgenes slet med å finne lekkasjen. Jeg har også sett nye båter fra Skorgenes med vannansamlinger innvendig etter kraftig regnver. At fabrikknye båter har blitt plastret og tapet for å minimere at vann lekker inn, gir ikke noe godt inntrykk. Men også her velger jeg å tro at dette gjelder få båter, og at kvaliteten jamt over er god. Personlig liker jeg designet på de "gamle" Sonic 330 og 430 Mega. En slik Sonic 330 fikk bra testresultat hos Båtmagasinet. Nyere båter fra Skorgenes synes jeg ser litt vel "harry" ut, eller rettere sagt veldig "harry", både når det gjelder møbler og ellers innvendig og utvendig design, men dette er en smakssak.

 

Viksund 360 St. Cruz fly har jeg liten kjennskap til, bortsett fra at den har vært produsert i mange år, og at eventuelle barnesykdommer bør ha blitt ryddet av veien for lenge siden. Denne båten har etter mitt syn det peneste og mest klassiske designet av de du lister opp, i likhet med sin søster 340 St. Cruz. Viksund 320 og 310 synes jeg blir for klumpete å se til.

 

Forbina-båtene kjenner jeg lite til.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke fantastisk fascinert av speil med lysdioder i taket - omtrent det samme speilet med dioder du finner i en bar på et motell i Koczallyn i Polen.

 

:giggle:

 

Dette er jeg og ISÆR konen meget enig i...vi så på Skrogenes på mange messer og var enige om at dette ikke var vores stil. Jeg har også set på Viksund flere gange og synes, at der var noget "traktor" over indretningen uden at jeg kan komme det nærmere :-)

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til lysdiodene og speilet så er jo det smak og behag, og selv synes jeg slike effekter er greit hvis det er gjennomført. Setter man inn en polert rustfri rør fra dørk til tak og noen barkrakker i stedet for salongen blir det riktig så fint. Hvis underholdningen også er riktig blir det helt toppers. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at viksund er bra likt, det er jo en solid båt. For meg betyr det en del å kunne masje i minimum 25 knop, men samtidig må båten gå greit den dagen man møter på dårlig vær. Hvis Forbina er flatbunnet er den ikke lenger et alternativ, da blir det for mye dunking.

Link to post
Share on other sites

Du kan se billeder af min gamle Forbina her: http://nordwest.se/usedboats/photogallery/forbina10000/index.html#2

 

Så man du også danne dit eget indtryk af bunden. Selv oplevede jeg båden som den bedste båd i søen som jeg havde haft på det tidspunkt. Det vil sige bedre end Skilsø 33, Bayliner 2655, Aquador 23 HT. Det er mit sammenligningsgrundlag. Men klart dårligere end Nord Westen - først og fremmest fordi den tager vand ind over ruderne i modsø. Det betyder, at det gør sejlads ret stressende. Desuden er der som du kan se på billederne et ret stort resonansrum i båden på grund af den åbne planløsning. Det giver også mere støj i modsøer. Men om den "dunker" mere eller mindre end sammenlignelige både ved jeg simpelthen ikke. Jeg oplevede, at min grænse gik ved 1,5 -2 meters bølgehøjde ret imod. Der ville jeg ikke være med mere :sailing:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Forbinaens skrog minner en del om Nimbus sine skrog. De har en bred og lav chine for å få stort bovolum i forskipet. Det gjør at forskipet slår en del i motsjø og det blir våt gange. Om chinen trekkes lengre opp i baugen blir det mindre sprut og mer "knivlignende" egenskaper i motsjø - men mindre volum (se feks på Windy 37 skroget)

 

Som alltid er det en avveining.

 

Sjøegenskaper må oppleves. Det er 100% individuelt hva man mener er gode sjøegenskaper. Jeg vet om noen som elsker en båttype og andre som hater den. Beste sjøegenskaper jeg har vært ute med er en båt med fjærede stoler og ca 25 graders vinkel akter. vet ikke om skroget er godt eller stolene tar støten - men det oppleves som bra :smiley:

 

Jeg opplever egen båt som veldig sjødyktig - det handler nok mye om vekt og motorkraft og et skrog som er solid bygd. Men har man en båt som tåler mye sjø så kjører man også fortere i sjø. Derfor blir det vanskelig å si uten at man direkte sammenligner selv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forbinaens skrog minner en del om Nimbus sine skrog. De har en bred og lav chine for å få stort bovolum i forskipet. Det gjør at forskipet slår en del i motsjø og det blir våt gange. Om chinen trekkes lengre opp i baugen blir det mindre sprut og mer "knivlignende" egenskaper i motsjø - men mindre volum (se feks på Windy 37 skroget)

 

Som alltid er det en avveining.

 

Sjøegenskaper må oppleves. Det er 100% individuelt hva man mener er gode sjøegenskaper. Jeg vet om noen som elsker en båttype og andre som hater den. Beste sjøegenskaper jeg har vært ute med er en båt med fjærede stoler og ca 25 graders vinkel akter. vet ikke om skroget er godt eller stolene tar støten - men det oppleves som bra :smiley:

Jeg synes dette er vanskelig å mene noe om. Det er 3 år mlm min Windy 37 og min nye Nimbus Nova 35, og vanskelig å sammenligne direkte. Mange andre forhold påvirker også opplevelsen av sjøegenskapene. Min W37 var åpen - min Nova 35 er lukket. Det gir en følelse av mye mer trygghet i bølger og sjø, båten blir også tilnærmet helt stille med bakvegg og takluke lukket, noe som også påvirker opplevelsen. Noe som også betyr en del er at båten er veldig høy på vannet, med en betydelig høyere baug enn f.eks. W37.

 

Om Novaen har samme skrog som Nimbus-søstre i samme størrelse vet jeg ikke. Men med 335cm bredde er den forholdsvis smal ift lengden (11.45, men inkl langt baugspyd og stor badeplattform - skroglengden er mye kortere). Men, så langt må jeg si at jeg er imponert over sjøegenskapene til Novaen. Vi gikk fra Kragerø via Tønsberg til Son nylig. Rundt Rakke bølget det som vanlig med økende vind, men det hele opplevdes veldig trygt. Dagen etter startet med 10 m/s, økte til 12 og kanskje 14. Oslofjorden med sjøen skrått akterfra var uproblematisk i rundt 20 knop.

 

I motsjø kan det slå litt, men reduserer jeg hastighetene bittelitt hjelper det mye. Kommer jeg ned mot 20 knop må baugen trimmes ned. I det hele tatt - jeg er veldig imponert og utreolig fornøyd med denne båten. Totalopplevelsen er en båt jeg føler meg tryggere i enn W37, fordi den oppleves som bedre (tryggere?) i sjøen. Om det skyldes lukket kontra åpen båt eller andre forhold vet jeg ikke..

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Min nye Skorgenes 395 er så langt et meget godt valg når den gjelder sjøegenskaper. Den er solid bygget går mykt i motsjø og er stabil i sidesjø, men jeg har kun fått testen den i kuling.

Jeg har tidligere vært eier av Viksund 310 og 340 og det er også bra båter, men de har som mange andre båtbygger spart inn en del på vekt og skrogtykkelse. Kjenner en del til de andre båtene som er nevnt og er enig om at Viksund 320 har meget bra sjøegenskaper (skulle ikke tror det i forhold til høyde og utforming av skrog).

Ellers så kjenner jeg meg ikke igjen i noen kommentarer om speil etc. Min båt har kun to speil på dusjrom og toalett.

Når det gjelder tester så har så å si alle nye Skrogenes modeller fått gode omtale i Norske Vi Menn & Båtliv, danske og svenske tester.

En liten video snutt her.

http://www.klikk.no/motor/baat/article410264.ece

Link to post
Share on other sites

I øvrigt er jeg til stadighed fascineret over den særlige Norske nationalisme, der som grund helt fast tror på at noget er bedre bare fordi det er Norsk. Det er altså sjovt at følge! :wink:

Andy

 

Artig å høre fra en svenske som nettopp har solgt en Forbina og nå har en Nord West - Svenske båter begge de :rolleyes:

Den Svenske nationalismen er vel like sterk som den Norske ??? :flag_sw::flag:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Nå er vel "sjovt" ikke en del av det Svenske språk, jeg velger å tro at Mojor Andy fremdeles er av Dansk ætt- :flag_da:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere sagt er jeg halvt dansk, halvt norsk...har haft en amerikansk, en norsk, en finsk og to svenske både.

 

Og som også tidligere sagt, så tror jeg at den særlige norske nationalisme bunder i et nationalt mindreværdskompleks som det ville klæde Norge at komme ud af. Og gerne hurtigt og inden olien slipper op, så I kan deltage i den samme verden som os andre :wink:

 

Men det var vist rigelig OT...

 

 

Andy :flag_sw::flag_da::flag:

Link to post
Share on other sites

Blir litt "trøtt" i ørene når man hører det evige maset om "det må være norsk for da er det kvalitet". Har selv en amerikaner. Akkurat som om ikke amerikaneren kan lage båter, hørt sånnt.

Av de nevnte båter så lages Skorgenes i Litauen. De minste Viksund f.eks. Viksund 700 lages på Sri Lanka og Viksund over 36 fot (Majesty) lages i Midt-Østen. Eneste norske med disse er norsk selger. Motto: Kjøp ikke de minste eller største Viksund. Skal du ha kvalitet, kjøp bare i "mellomskiktet". (høre dere nå hvor tullete dette blir).

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Skal jeg svare på spørsmålet til trådstarter ville jeg ut fra personlige krav gått for en Forbina. Forbina er kjent for lettdrevne skrog, de er kjent for "value for money" og bygger båter til den Svenske sosialdemokraten med litt mer penger på bok enn gjennomsnittet. De har litt mer bredde på båtene enn Skorgene/Viksund sammenlignet med lengden og de leverer til og med sin 40 foter med 6 faste sengeplasser (3 lugarer). Ingen test jeg hittil har sett har noe å utsette på kvaliteten og båtene omtales gjerne som at de er frie for jåleri med masse praktiske gode løsninger.

 

Heia Forbina :flag_sw:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jasså, det er flere som følger med på FINN :cheers_wine:

 

Helt rå....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja ja ...

 

Tilbake til kjøreegenskapene på Viksunden, så er jeg svært fornøyd med de.

Det var lite sjø i sommer, men det vi hadde over Sletta og Boknafjorden gikk greit.

Men det er litt som KOB skriver. Dersom det er motsjø er det bedre komfort i å senke hastigheten ned til ca 20 knop og trimme baugen godt ned. Men slik er det vel med alle båter ??

 

Kjørte sammen med ed Scand 360, og de også fikk litt slåing om bord de også når vi kjørte sørover over Sletta i 24 knop og gode halvmetere med skvalpesjø. Dette hadde ikke vi motsatt vei i ca 20 knop.

 

Men kan ikke ut i fra dette si om Viksunden er bedre i sjøen enn Forbina og Skorgenes for det.....

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Men det er litt som KOB skriver. Dersom det er motsjø er det bedre komfort i å senke hastigheten ned til ca 20 knop og trimme baugen godt ned. Men slik er det vel med alle båter ??

 

Nei - en del båter går faktisk bedre om de kjøres fortere i litt sjø. Da ligger de oppå bølgene. Men det gjelder nok ikke så mye familiebåter som vi diskuterer her. Men mange kjører jo RIB'er og litt vassere skrog alla Hydrolift - da må båten få fart nok til å ligge oppå bølgene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...