Jump to content

Forbina, viksund eller skorgenes, hva velger man, erfaringer.


yam250

Recommended Posts

I motsjø har jeg nå erfart at det er bedre og trimme baugen helt ned da slår det mindre og båten pløyer bølgene bedre. Tidligere har jeg ment at det har vært bedre og kjøre med litt vinkel.

 

Fikk prøvd båten alene rundt Lindesnes med kulig i mot og 2m bølger. Prøvde alle hastigheter og båten klarte seg bra. Siden jeg var alene så kunne jeg virkelig få prøve hva båten var god for. Hadde til og med en lift off eller to. Er jo ikke verden tyngste båt.

Link to post
Share on other sites

Blue Dragon: Godt at høre at du er tilfreds med søegenskaberne! Men tager du ikke en del vand ind over fronten og ruderne hvis du trimmer godt ned i modsø? Det synes jeg var tilfældet på min Skilsø, hvor der ikke skulle meget til før søerne gik helt hen over båden og jeg måtte lukke taglugerne for ikke at tage vand ind den vej igennem?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Var vel ikke mere enn et par og tyve knop. Hadde lagt en stund mye lavere og ble lei.

 

Bølgne var rimelig krappe og rett i mot.

 

(Ja det var ganske heftig, men trimflapsene helt ned så gikk det ganske greit og den landet fint). Dog tror jeg ingen ville satt på...

 

 

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det så har Forbina et litt spesielt skrog. Det er bredt med mye bæring akter for å kunne drives lett, deretter går det brått over i v-stil fra omtrent midskips. Dette er noe konstruktøren, Gøran Forsberg, har kommet frem til at er det mest ideelle med henblikk på stabilitet, fart og økonomisk kjøring. Normalt får flatbunnede båter en markant planingsterskel og en egen evne til å "sladde" i kurver, men i følge en test Båtmagasinet nylig gjorde med Forbina 36 CC var ingen av delene merkbart. Med enkel installasjon av D6-370 og DPH-drev skjøt båten fart og la seg fort i idealplan med sin store bæreflate. Den flate delen av skroget bidrar da med lite friksjon og det skapes god fart og god drivstofføkonomi. Utfordringen blir da ved grov sjø, men der kommer det skarpe forskipet inn og båten kan trimmes ned med baugen i motsjø slik at slag og ulyder unngåes. Det skal dog ikke kjøres for hardt på denne måten. Alt er et kompromiss når det kommer til skrog.

 

Det som imponerer meg er hvor lettdrevet dette skroget er. Med nevnte 370hk motor får denne 36 fots store ekvipasjen en toppfart på 35 knop ! Trekker man av 1000rpm(fra 3600 til 2600) så holder båten likevel en fart på 24,2 knop. Det kan vel ikke bli så mye mer enn 2 liter/nm det vel? Om jeg forutsetter en forbruk på ca 50 liter i timen ved 2600rpm(jeg kjenner ikke forbruket på D6-370, men den er vel ikke av de tørsteste konstruksjonene på markedet).

Godt isolert også....78db på topp !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Normalt sett så blir Forbina 36 levert med D6-330.

 

Skroget er faktisk mye likt på vår Skilsø. Og jeg liker skroget godt. Ingen markant planingsterkel og den reiser seg heller ikke så mye opp av vannet i forholdt til andre båter jeg har prøvd med skarpere bunn og det er for meg helt greit.

 

Jeg har et forbruk på ca 1.5 - 1.6l/nm på marsj ferielastet. Jeg vil tro Forbinanen har noe det samme.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan kun istemme i de rosende ord om Forbinaens skrog:

 

"Letdrevet" er ikke noget salgs-gas. Der er en meget lille planingstærskel og forbruget længes jeg tilbage til... 1,5 - 1,8 liter pr. Nm er helt realistisk at opnå. Min nuværende bruger nooooget mere - 2,9 - 3,3 liter / Nm. (Det svarer faktisk næsten til hvad min Skilsø 33 med Yanmar og fast aksel brugte!)

 

Men med i billedet hører jo også at Skilsøen og Forbinaen er både på omkring de 10 meter og med en vægt på omkring de 4 tons - mod min nuværende båds 9,5 tons. De hævder jo at være henholdsvis 36 og 33 fod, men som tidligere antydet i denne tråd, så er der tale om "svenske fødder" :wink:

 

@Blue Dragon: Vi har jo talt om Skilsøens søegenskaber tidligere og der er meget stor forskel på vores respektive opfattelser. Jeg tror, at der må være forskel på egenskaberne på drev og fast aksling. Og desuden tror jeg, at jeg var ret uerfaren da jeg havde Skilsøen. Det var for snart ti år siden og det var min første "større" båd (Havde haft en Bayliner 2655 tidligere) så jeg har nok ikke haft erfaring nok til at sejle den godt nok.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten retelse Major`n, Forbinaen har en tørrvekt på 5700kg (CC utgaven) så den har nok litt mer å drasse på enn hva som er tifellet med Skilsø 33.

Den har vel ganske så mye mer areal enn Skilsø 33 også (en båt som i realiteten er knøttliten i forhold til oppgitte 33 fot)

 

Strategiske mål Forbina 36 CC:

LOA: 10,35

Skroglengde: 10,00m

Skrogbredde: 3,45m

Tørrvekt: 5700kg

Drivstoff: 500 liter

Ferskvann: 250 liter

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sorry - jeg tog for let på en Google-søgning der. :blush:

 

Ifølge Forbinas hjemmeside vejer den cirka 5,3 tons for CC-modellen og 100 kilo mere for Flybridgemodellen. Men altså markant mere end Skilsøen, der vejer hhv. 3900 og 4100 ifølge deres hjemmeside.

 

http://forbina.se/teknisk-data36cc.html

 

http://www.skilso.no/maindesign.asp?aid=19253&gid=9022

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Når jeg skulle kjøpe ny båt så stod valget mellom Forbina 36, Skorgnes 350 og Viksund 320/340. Jeg endte opp med Viksund 320 med Volvo D6-360DPH hvor jeg har tilbrakt de siste 3 uker. Jeg er veldig fornøyd med valget med tanke på sjøegenskaper, støy, plass og fart.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Min nye Skorgenes 395 er så langt et meget godt valg når den gjelder sjøegenskaper. Den er solid bygget går mykt i motsjø og er stabil i sidesjø, men jeg har kun fått testen den i kuling.

Jeg har tidligere vært eier av Viksund 310 og 340 og det er også bra båter, men de har som mange andre båtbygger spart inn en del på vekt og skrogtykkelse. Kjenner en del til de andre båtene som er nevnt og er enig om at Viksund 320 har meget bra sjøegenskaper (skulle ikke tror det i forhold til høyde og utforming av skrog).

Ellers så kjenner jeg meg ikke igjen i noen kommentarer om speil etc. Min båt har kun to speil på dusjrom og toalett.

Når det gjelder tester så har så å si alle nye Skrogenes modeller fått gode omtale i Norske Vi Menn & Båtliv, danske og svenske tester.

En liten video snutt her.

http://www.klikk.no/motor/baat/article410264.ece

 

 

Hvilket forbruk har du på 395èn? Går med småplaner om å bytte 350èn mot en 395...trenger en lugar til :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...