Jump to content

Vinterkonservering av drev og motor


Guest mclough

Recommended Posts

Som fersk båteier med litt dårlig råd funderer jeg på å ta vinterkonserveringen selv på mitt AlphaOne drev og Mercruiser 140 motor (88-modell). Men jeg er litt usikker på fremgangsmåten, jeg håper derfor noen forbarmer seg over meg og kan kommentere eller utfylle følgende plan:

Høst:

1. Kjøre ferskvann gjennom "saltvannsdelen" i noen minutter med bruk av spylemoffe og hageslange på vanninntaket.

2. Sette drevet i tønne med 30-40L ferskvann med 1-2L SystemRens og kjør i noen minutter.

3. La stå med systemrens i systemet et par timer og kjør ny rens med ferskvann.

4. Kjør kjølevæske gjennom? (Her er jeg mildt sagt usikker på fremgangsmåten).

5. Skru av drevet og sett i kjeller'n.

Vår:

6. Skru fast drev (med nytt pakningssett?)

7. Skifte anoder på drev.

8. Bytte olje/oljefilter på motor.

9. Sjekke impeller og bytte hvis morken.

10. Bytte olje på drev.

 

Er det noe fundamentalt galt med planen eller noe jeg har glemt?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Blir snart fersk med hekkagregat påp halco`n. Lurer bare på om det er nødvendig å ta av drevet om vinteren? Vet dette om forsikring, men dersom det er bare dette og det elles kunne stå på kommer eg nok til å gjøre det. Har båten i hagen og sjansen er relativ liten for at det blir stjelt.

Link to post
Share on other sites

Det var jo en litt røflig gjennom gang du har tatt. Jeg skifter alltid olje på drevet før jeg demonterer det. Hvorfor du skal kjøre systemrens skjønner jeg ikke. Har du noen indikasjoner på at det er nødvendig? Jeg kjører også ferskvann og deretter frostvæske (50%) etter at drevet er demontert ved å koble en slage til saltvannsslangen på skjoldet og ned i stor bøtte. Jeg pleier også å ta ut impeller og skifter alltid både impeller og knutebelg. Eksosbelg etter behov. Olje/oljefiler og dieslfilter skifter jeg også mens båten er på vannet like før opptak. Fordel med ny olje og filtre før du setter båten vekk for vinteren. Men dette er jo ganske opplagte ting som det er ganske mange tråder her inne på.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

1. Hvis motoren er sjøvannskjølt er ikke "noen minutter" nok. Du må kjøre til termostaten er helt åpen slik at ferskvannet får seg en tur gjennom hele motoren. Med et anbefalt maxtrurtall på 1500 rpm tar dette minst ett kvarter når du ikke har belastning på motoren.

 

3. Jeg kjørte systemrens gjennom min i fjor (uten symptomer for øvrig). Synes jeg husker fra flaska at det skulle stå i motoren i hvertfall ett døgn før du kjører det ut igjen.

 

4. Kjøleveske kan du suge inn via spylemoffa og en høyt plassert bøtte.

 

8 & 10. Motoren har bedre av å stå med ny olje enn den gamle.

 

For øvrig.

-Hvis du skal lagre båten med bensin i tanken bør du bruke en bensinstabilisator som gjør at den tåler lagring uten å forringes. Dette bør du gjøre før du starter hele prosessen slik at bensin med stabilisator går helt inn til forgasseren..

-Konserveringsolje sprayes inn i varm motor gjennom luftinntaket (2 stk 10 sek doser og 1 dose til den nesten kveles på 1500 rpm (stopp motoren når det hoster).Det ryker noe jævlig under denne prosedyren.

-Rens "flammedemperen" på forgasseren. ("luftfilteret av metall")

 

Noen velger å tappe ned sjøvannskretsen (Mercruiser bruker blå vingeskruer i kjølevannskretsen) (typisk en i bunnen av manifolden og en eller to på blokka) uten å fylle frostvæske, mens andre sverger til frostvæske.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det med at motoren har bedre av å stå med ny olje, skulle jeg gjerne ha begrunnelsen til. Dette har vel med oljekvaliteten å gjøre? :smiley:

Den gamle olja inneholder forurensninger, for det meste svovel og vann. Gir en skikkelig tøff overvintring for lager osv. Ny olje derimot, bevarer lagrene fine og blanke. Og resten av motoren.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg gjør følgende med min saltvannskjølte motor etter opptak om høsten :

 

1. Kjører motoren skikkelig varm

2. Tar båten opp på henger.

3. Setter spylemoffe på vannintaket på drevet og har en bøtte med 50% blandet frostvæske.

   (etter det jeg har hørt skal du la motoren suge vannet selv, og ikke koble denne direkte til utekrana)

4. Starter motor og kjører dette gjennom til blå væske kommer ut og bøtta er tom.

5. Skrur ut dreneringskruer og tømmer motorblokka for vann.

6. Sjekker olje på drevet om det er vann i den. Lar drevet stå med den gamle olja. Bytter denne om våren.

7. Skifter olje på motor.

 

Jeg lar drevet være på, da båten er lagret innendørs.

Alt det andre som må gjøres er vårkos når båtpussen begynner  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vedr. olje på drev er det viktig at denne skiftes straks båten er landsatt. Ikke fordi at oljen er dårlig, men for å ha kontroll med om der er kommet vann i denne eller ikke.

 

Vannblandet olje som overvintrer kan man lett tenke seg utfallet av.

 

Viser den avtappa oljen tegn til vanninnblanding er det bare å utføre full prosedyre med utskifting av simmerringer og tetninger samt utføre omhyggelig flushing.

Link to post
Share on other sites

 

Vedr. olje på drev er det viktig at denne skiftes straks båten er landsatt. Ikke fordi at oljen er dårlig, men for å ha kontroll med om der er kommet vann i denne eller ikke.

 

Dette sjekker du jo på peile pinnen, er denne fin og ikke melkeaktig er oljen og drevet ok.

Oljen på drevet skal i følge boken byttes hver 200 time, det er mange som ikke kjører mer en 50 timer på en sesong. Og da må det vel være godt nok å bytte olje annenvert år.

Men selvsagt sjekke oljen på peilepinnen.

Link to post
Share on other sites

Vedr. olje på drev er det viktig at denne skiftes straks båten er landsatt. Ikke fordi at oljen er dårlig, men for å ha kontroll med om der er kommet vann i denne eller ikke.

 

Dette sjekker du jo på peile pinnen, er denne fin og ikke melkeaktig er oljen og drevet ok.

Oljen på drevet skal i følge boken byttes hver 200 time, det er mange som ikke kjører mer en 50 timer på en sesong. Og da må det vel være godt nok å bytte olje annenvert år.

Men selvsagt sjekke oljen på peilepinnen.

Har selv erfart at det ikke er nok å sjekke det på peilepinnen, spesielt hvis du bruker syntetisk gearolje. Var oppe med båten i sommer pga. noe groe. Før jeg sjøsatte igjen så gjorde jeg som du sa, og sjekket oljen på peilepinnen. Oljen så helt fin ut. Tenkte at for sikkerhets skyld så skulle jeg også sjekke ved å løsne litt på avtappingspluggen. Når jeg løsnet denne kom det ut grå olje som klart hadde vann i seg. Tappet av all oljen og det var den første delen av oljen som kom ut som var grå, resten så bra ut. Eneste forklaringen jeg har er at vannet samler seg nederst i drevet mens oljen ligger på toppen? Tidligere så har det med vanlig ikke-syntetisk gearolje vært slik at all oljen har vært grå hvis det har kommet vann i drevet, men slik var det ikke med den syntetiske, uvist av hvilken grunn.

 

Erfaringen er også den at selv med et drev hvor alle simmeringer er skiftet og som er trykk og vakumtestet så blir allikevel oljen grå i mer eller mindre grad etter en sesong.

 

Nå skal det utrolig lite vann til før oljen blir grå. Mellom min og maks på peilepinnen er det 1 dl. Selv med ganske grå olje som betyr at det har kommet vann i drevet så vises det ikke på nivået på peilepinnen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt å la båten stå 3-4 dager etter landsetting, før jeg bytter drevolje. Om det har kommet inn vann, vil dette legge seg på bunn etter noen dager. (Avhengig av mengde selvsagt.) Med mindre peilepinnen når i bunn, vil du ikke se det...

 

Derimot kommer vannet ut først når du tapper av gammelolja. I Clymers håndbok for OMC Cobra står det at det er mengden vann som bestemmer når ompakking er påkrevet. En lettere omskriving blir dermed at litt vann alltid vil komme inn...?

 

Og det er jo egentlig helt forståelig. Drevoljen byttes på høsten. Spesifisert mengde olje, og en luftlomme på toppen... Så ligger båten på land til våren kommer, sjøsettes i kaldt vær, startes opp og varmkjøres med en påfølgende full-gass-tur for å sjekke at toppfarten ikke har tapt seg siden i fjor.

 

Etter denne prøveturen er drevet oppvarmet, med den følge at luftlomma i toppen av drevet er så komprimert at noe av den sviver ut gjennom feks sjøvannspumpa. Når båteieren glad og fornøyd slumrer inn under dyna påfølgende kveld, har temperaturen i drevet sunket såpass at det oppstår vakuum, som igjen trekker inn sjøvann... Alle som har kjennskap til IP-tetting vet hva en heftig omgang med vakuumsykluser kan gjøre med pakningsløsninger som ser fine ut på skjermen.

 

Et drev tiltes ikke ut av sjøen etter hver tur, i motsetning til en påhengsmotor. Drevet ligger i sjøen fra båten settes ut, til båten taes opp.

 

Løsningen på problemet ville være å lage nok en skroggjennomføring i transomplata, og ha en ekspansjonstank for olje inni båten. Da ville oppvarmet olje under kjøring trykkes opp i ekspansjonstanken, og når drevet kjøles ned ville det etterfylles med olje i stedet for å trekke inn sjøvann. Genialt enkelt, vil jeg tro?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...