Jump to content

For lite turtall Yamaha F-250hk


Den9s

Recommended Posts

Har nettopp montert ny propell som er optimal for båt/motor (Yamarin 76 Dc).

Før propell bytte ga motoren seg på 5200 omdr.

Tenkte dette ville endre seg når samme propell som står i yamahas kjørefakta ble montert, der står det maks turtall 5900, og 44,5kn.

Men min motor gir seg fremdeles på 5200 omdr, hva er problemet her?

Link to post

Hvilen propell og dimensjon hadde du før, og hvilken satt du på nå?

stod en 13"3/4-21"-M på fra før

Har satt på en 14"7/8-21"-M saltwater series - etter anbefaling fra yamarin forhandler.

får nå riktig fart i forhold til omdreininger i hele registeret opp til 5200 omdr. men så vil ikke motoren gi mere...?

 

Sitert fra yamaha kjørefakta :

 

Testresultat 2 personer

rotations per minute speed headway in knots fuel consumption

litre/hour litre/nautical mile

5900 44,4 85,6 1,93

5400 41,0 67,6 1,65

4900 36,4 51,8 1,42

4400 32,0 41,0 1,28

3900 27,5 31,4 1,14

 

propeller 14 7/8 x 21"- M (SS) (type: Saltwater SSTP)

Link to post

De har vel testet med tom båt. Har du det?

 

Synes jo det høres litt rart ut at du skal sette på større propell når du ikke får opp turtallet fra før da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ser på tekniske data for denne motoren at den skal ha mellom 5000 og 6000 o/min på full gass....

Du må få prøvd flerer propeller, og se om du får turtallet noe opp.... Kanskje 13,5" *19" eller 13 3/4 *19".???

Når det kommer til propeller, så er det ikke noe facitsvar, desværre. Her gjelder kun erfaringer eller "prøve og feile metoden".

Link to post

De har vel testet med tom båt. Har du det?

Sikkert testet med tom ( OG ren båt ( uten bunnstoff )), sola i ryggen og hjemlengsel...

 

Er mere ment som et startpunkt ikke noen fasit...

 

 

Kanskje 13,5" *19" eller 13 3/4 *19".???

Når det kommer til propeller, så er det ikke noe facitsvar, desværre. Her gjelder kun erfaringer eller "prøve og feile metoden".

Støtter forslaget om en 19" propell ( stigning ), idielt bør du sikte deg inn på en WOT så nære oppunder maks anbefalt som mulig ( LETT lastet båt ), med groe under båten pluss flere i båten VIL turtallet synke noen 100 rpm.

 

Blir veldig mange variabler, eneste mulighet er og teste, teste og teste mere ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

I hvilken høyde er motoren montert ift. kjørefakta? Med større diameter så vil jeg tro motor greit kan heves 1-2 hull. Noe som burde gi litt mer turtall og fart på topp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

gode spm som ikke jeg tenkte på i farten ivar...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 2 uker senere...

Powertrimmen brukes hyppig, testet på flatt vann med to personer i båten, grunnen til propell bytte var mest pga forbruket,

dvs. båten gikk rundt 23kn med den gamle propellen på 3900omdr.

og går nå 27,5kn på samme turtall med ny propell....

Saken er den at 5200omdr. blir nådd lenge før spaken er i bånn.

Kan det ha noe å si at motoren sjelden blir kjørt på maks turtall og at den trenger litt tid for å "løsne" ?

Ingen andre her inne som har erfaring med Yamarin 76 Dc?? 39,5knop toppfart er jo ikke mye å skryte over :wink:

Link to post

Propellen du har satt på er tyngre å dra enn den du hadde, men siden den er større diameter så derfor høyere marsj på samem turtall.

Derfor klare den heller ikke gi mere på flat fjøl, blir manko på nm.

 

Du må ned på en mindre propell for å nå opptil maks rpm WOT.

 

Tipper også du må ned på (13/xx-19P)

 

Ring progressing.no og høre hva dem anbefaler, samt evt også winracepropellers.

Link to post

Trodde ikke slike ble levert med propell i det hele tatt jeg.

At du må velge propell og da burde forhandler ha noen alternativer klare.

Ingen båt er vel lik?

Det er vel forskjellig utstyr i mange i tillegg til at de forskjellige familier har forskjell på hva de er vant med å ha med seg og derved også forskjellig vekt...

 

 

Saken er den at 5200omdr. blir nådd lenge før spaken er i bånn.

slik jeg forstår denne setningen oppnår du 5200 omdreininger før du har full gass og kan da gi på mer.

i så fall er vel det riktig... du skal vel ha ca 5500 omdr?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Hei! Jeg har en lik båt som deg med samme motor. Jeg husker ikke turtall eller tommestørrelse på propell. Sjøsetter i løpet av noen dager. Skal si i fra. Men jeg klarer lett 45-46 knop. Med masse ekstra utstyr montert. Og stoffet båt. Jeg har en Saltwater II propell. Det er det beste valget til denne båten. Dropp å høre med Progressing. Min teori om lavt turtall og lav fart er at du har selvpolerende bunnstoff. Alle Yamarin som selges i Norge leveres med dette. Jeg har hatt mange Yamarin tidlgere. Og testet forskjellige bunnstoff. Erfaring at man mister 3-4 knop med å gå over til selvpolerende. Sjekk om du har groe under båten din. Dette tar fart. PS. min motor er løftet opp et hull på festene. Hilsen Øystein

Link to post
  • 4 uker senere...

Sandegutten, hvordan vet jeg hva som er fabrikk innstilling på motoren når det gjelder disse hullene ?

Kanskje jeg skulle prøvet og heve min ett hakk opp? Kan dette gjøres når båten ligger på vann?

Hadde båten oppe og stoffet på ny forrige uke, ikke selvpolerende, fikk 41 knop på GPS ...

Link to post

mont.hoeyde staar som regel nevnt i yamaha kjoerefakta, det er innstillinger som produsent/importoer har testet seg fram til og som gir et bra kompromiss mellom fart og andre egenskaper. Dersom din motor er montert for lavt saa vil det medfoere mer vannmotstand og dermed mindre turtall og fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg har en lik båt som deg med samme motor. Jeg husker ikke turtall eller tommestørrelse på propell. Sjøsetter i løpet av noen dager. Skal si i fra. Men jeg klarer lett 45-46 knop. Med masse ekstra utstyr montert. Og stoffet båt. Jeg har en Saltwater II propell. Det er det beste valget til denne båten. Dropp å høre med Progressing. Min teori om lavt turtall og lav fart er at du har selvpolerende bunnstoff. Alle Yamarin som selges i Norge leveres med dette. Jeg har hatt mange Yamarin tidlgere. Og testet forskjellige bunnstoff. Erfaring at man mister 3-4 knop med å gå over til selvpolerende. Sjekk om du har groe under båten din. Dette tar fart. PS. min motor er løftet opp et hull på festene. Hilsen Øystein

Hvilken stigning og diameter har du på den Saltwater II propellen? Jeg har en nettopp fått en Yamarin 68DC med en 21" propell ser jeg i aluminium, lurte på å bytte til en Saltwater II propell men er usikker på hvilken.

Hilsen Gunnar

Redigert av Guso (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...

Jeg har en Yamarin 76 DC med Yamaha F250 med det som sannsynligvis er en Yamaha original 14"7/8-21"-M saltwater series propell. WOT gir ca 5600 rpm og max fart 38 knop, da er det bare meg i båten - si medium lastet. Jeg synes båten er litt treg i plan og max fart ifølge andre eiere av samme båt/motor ligger godt over 40 knop. Noen som har forsøkt med annen propell og fått større utbytte? Ser litt på Mercury sin Revolution 4 propell og lurer på å prøve denne i størrelse 14,625''x21''...

Redigert av Dissern (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...