Jump to content

"Flushe" kjølesystem


adio

Recommended Posts

tatt fra trebåttråden "min erfaring er at det eneste som nytter er mekanisk rensing, pianotråd ol.

Forskjellige rensevesker er å få kjøpt men jeg personlig syntes ikke at de var noe særlig.

Sjekk med de som renser radiatorer i hus hva de har.

Det andre får du kjøpt på apoteket oksalsyre løser opp rust mens fluorsyre løser opp avleiringer. begge må nøytraliseres med natronoppløsning etter bruk.

Det jeg ville gjort er å ta av termostaten i toppen samt en frostplugg i bunnen og skyllt nøye igjennom samt pirket med pianotråd ol.

Etter å ha satt på frostplugg og tettet termostathull ville jeg renset med syrer som beskrevet over."

Redigert av spjærøy26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt Systemrens og åpnet etterpå for sjekk. Det var nesten helt rent og arbeidstemperaturen sank fra 93 grader til 82 grader på min gamle tamd30a. Anbefaler Systemrens da det er effektivt ved riktig bruk og at mekanisk rens krever demontering og det er stor risk for at du skader noe under montering. Jeg demonterte i sin tid da jeg hadde kjöpt brukt båt og var nödt til å bytte et bend pga. täring. Jeg var derfor usikker på om andre deler også var skadet. Nå har jeg ikke temp måler, bare alarm. Det er ikke godt nok så jeg kommer til å montere måler for å kunne fölge med når tempen stiger. Da kan man rense filter og evt. kjöre en omgang med systemrens för det blir et problem.

Link to post
Share on other sites

Systemrens brukes på begge deler ja!

 

Jeg har nå hevet en flaske systemrens i ferskvannsdelen og lar det stå.. men har også konkludert med sprukken toppakning, så dette er gått fra å være et håp om å få ordnet temperaturen til bare "litt rensing"..

Link to post
Share on other sites

har kjøpt inn et helt lager med sitronsyre,da min tamd 60 har fått feber.

tenkte jeg skulle prøve meg på saltvannsbiten til og begynne med.

 

noen som har en framgangsmåte?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Her er oppskriften på rensing etter TMe-metoden som med litt tilpassinger vil kunne nyttes på alle motorer. I utgangspunktet er den forfattet for bruk på Volvo Penta MD11/MD17. Regner med at de fleste kan tenke litt selv og gjøre nødvendige tilpassinger.

 

 

 

Sjøvannskjøling er noe dritt og garantert årsaken til dine problemer. Disse motorene har en masse trange hull som tettes av rust og salt. Jeg foreslår at du først og fremst prøver deg på en "Systemrens-kur" etter TMe-metoden. La denne gå over en ukes tid med kraftigste blanding før du ev. går til drastiske metoder som demontering av manifold og topper.

 

Det blir mange ord og jeg vil anbefale at du leser dette mange ganger og ev. stiller spørsmål til ev. uklare punkter.

 

Før du går i gang bør du gjøre noen forberedelser. Skaffe deg et par liter "Systemrens", en plastdunk på ca.25ltr., noen meter med 5/8” slange, div. slangeklemmer og to skroggjennomføringer med slangestuss for 5/8” slange (07502 frå Flak = OK). Samt to skjøtestykker for 5/8” slange (04271 frå Flak = OK). Du må også ha tilgang til en vannslange der båten ligger og som rekker ombord. Lage til slangen med en kran slik at du kan opne/stenge/regulere vannstrømmen om bord utan å måtte flyge på land hver gang. Siste biten frå kranen bør være 5/8” så en passer inn på motoren. Da det blir en del vann i kjølen etter hvert er det lurt med ei elektrisk lensepumpe.

 

Monter skroggjennomføringene på plastdunken. En øverst og den andre ca 20cm opp frå bunnen (slik at dritten får bunnfelle utan å suges tilbake til motoren). Hensikten med dunken er at du skal få en lukket krets for rensevæska. Slangen som går frå bunnkrana/sjøvannsinntaket til gearet forlenges og tilsluttes nedre stuss på dunken. Slangen som går inn på eksosbendet løsnes frå bendet, forlenges og tilsluttes øvre stuss på dunken. Sjøvannspumpa vil nå suge rensevæske frå bunnen av dunken, gjennom gearet via pumpa, gjennom motoren og tilbake til dunken. Eksosen blir nå utan kjøling, men dette avhjelpes ved å koble til vannslangen som nevnt innledningsvis til eksosbendet. Bare opne lite da det skal lite vann til for å kjøle eksosen.

 

Du bør også sjekke at det renner friskt frå sjøvannsinntaket, gjennom gearet og frem til sjøvannspumpa/impellerpumpa. Du bør demontere eksosbendet og sjekke at dette ikkje et tilstoppet av salt og rust ettersom dette ikkje omfattes av renseprosessen. En del motorer har et termostathus av jern og noen av bronse. Begge har et hull for å sikre kjølevann til eksosen ved stengt termostat. På de av jern blir ofte dette hullet utvidet pga. rust slik at der går for mye vann til eksosen og mindre gjennom motoren. Dette bør skjekkes. Bruk alltid smøremiddel på boltegjenger og under mutter/boltehode eks. kobberpasta. Du bør også demontere sjøvannspumpa og ev. overhale denne så den fungerer optimalt.

 

Det samler seg mye drit nederst i sylindrene som må ut. Skru ut tappekranene og stak opp med ståltråd. Det er også en tapping bakerst på manifolden. (Ikkje bare opne kranene, men fjerne de helt) Startmotoren må bort for å komme til på fremst sylinder. Sett spyleslangen på T-stykket under manifolden. Og la vannet som normalt skal gå i eksosen gå over bord. Stake med ståltråden og knip igjen overbordslangen(for å øke hastigheten på vannet ut dreneringa) til du har fått ut så mye drit som mulig frå sylindrene. Få bort dritt fra gjengene i sylindrene/manifolden før du monterer tilbake tappekranene. Smøre med kobberpasta på gjengene ved montering. La aldri kranene være ute i lang tid da gjengene i sylinderene ruster og montering blir vanskelig. La det renne litt ekstra gjennom motoren etter at dreneringskranene er montert for å sikre at kjølesystemet er vannfylt før oppstart

 

Monter tilbake startmotoren. Fylle opp dunken med rensevæske. La nivået være godt over nedre slangestuss og bruk kraftigste blanding. La det være ca. 10cm opp til innløpet slik at du kan se væskestrømmen. Starte opp og se til at det sirkulerer. Da er det bare å kjøre motoren til rensevæska blir god og varm. Koble gjerne inn propellen og dra på litt. Henger du dunken ned i sjøen vil du kunne kjøre lenger før det blir for varmt. Rensevæska fungerer best når den er varm. La prosessen gå over en uke og kjør motoren varm flere ganger i døgnet. Dritten vil bunnfelle i dunken og det kan derfor være lurt å helle væska over i en annen dunk og skylle ut bunnfallet. Underveis får du følgje med å se om sirkulasjonen bedrer seg.

 

Avslutte jobben med grundig gjennomspyling med rent vann. Startmotor og tappekraner må ut igjen. Stake/grave ut med ståltråd til det ikke kommer ut meir dritt og rustklumper. Om det ønska resultat er oppnådd vil kun en prøvetur kunne avgjøre. Uansett så vil det bli bedring.

 

Må du gå til demontering av manifold og topper så bør du ta ut frostpluggene for betre å få grave ut rust og avleiringar.

 

Har du tenkt å beholde båten vil eg sterkt anbefale at du skaffer deg et modelltilpasset sett frå Martec og bygge om til ferskvannskjøling. Du vil da kunne ha motor i årevis. Dette er gode motorer som dessverre har fått dårlig rykte pga. sjøvannskjølingen.

 

Dersom du ikkje bygger om til ferskvannskjøling bør du utføre rens etter TMe-metoden årlig. Ved frostfare bør du tappe ut sjøvannet og fylle opp med frostvæskeblanding. La aldri motoren stå tom, da får den tilgang til oksygen og rusten vil herje vilt.

Link to post
Share on other sites

Blander ut "stoffet ditt" i en bøtte > Stenger bunnkranen > Flytter slangen fra bunnkranen og opp i bøtta > Starter motoren og lar den gå til du ser noe utenom det vanlige (skum?) kommer ut eksosen/kjølevannet > Stopper motoren og lar dette stoffet stå noen dager ( iallefall systemrens )> Setter slangen tilbake på bunnkranen. Etter noen dager er det bare å starte opp (husk å åpne bunnkranen) og tut og kjør..........

Link to post
Share on other sites

Stemmer. Helles inn i sjøvannsfilter eller på annen måte før impelleren slik som man kjører inn frostveske ved vinterkonservering. Så skru av.

 

Synes dog det er bedre og forhindre at problemet oppstår i førsteomgang, f.eks ved og kjøre gjennom motoren med ferskvann (f.eks med 3-veis kran koblet til vanntanken når båten skal stå mer enn en dage eller to.

Da oppstår garantert ikke slike problemer hvor man trenger systemrens. Systemrensen er sterk, og jeg er ikke overbevist om hvor bra den er for hverken metall, gummitetninger eller pakninger...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

TMe metoden var jo utmerket, hvis det er skikkelig tett.

Selv gjør jeg dette hvert år, men på en noe enklere måte.

Jeg tar kjøleslangen inn på eksosbendet å forlenger, så den går ned i sjøvannsfilteret, tetter vanninntaket på bendet med en fille, for å slippe eksosen i båten.

Tar så en trakt med slange på og fører inn i slangen til vannpumpa (da har jeg en lukket sløyfe).

Så starter jeg motoren og heller inn en flaske systemrens. Jeg kan da se (gjennomsiktige slanger) sirkulasjonen.

Dette kjører jeg noen minutter og stopper så motoren. Lar det så stå i to døgn, koppler vekk alle slanger og setter tilbake vannslangen til bendet. Starter opp og titter på alt "guffe" som kommer ut i sjøen. Har VP TAMD 60 motorer.

 

Slangesettet til sløyfekoppling ligger alltid i båten, samt en flaske systemrens.

 

PS! En gang ville ikke impelleren dra i det heletatt, men etter en stund med systemrens, begynnte plutselig vannstrømmen. Det kom ut en masse gult ut i sjøen. Tempen på motoren sank 10 grader etter dette.

 

Faxen :flag_bp:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...