Jump to content

Prosjekt: Bygge båt for ferskvannsfiske.


gjeddefiskeren

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har blitt inspirert av av forskjellige tråder der det har blitt bygd egne båter. Veldig imponert!

 

Jeg tenkte jeg skulle starte med et eget prosjekt der jeg skal bygge en egen båt for ferskvannsfiske.

Dette er en slags pram som jeg kan bruke for å komme inn på grunnene.

 

Jeg er veldig usikker på om dimensjoneringen på spanter, finèr etc. er god nok og håper på tilbakemeldinger på dette.

 

Legger ut noen tegninger som jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Båten er 6m lang og 2,1m bred

 

baatskjelett_1.jpg

 

1. Spantene som går på tvers av båten bygger 30mm på det laveste (over buene). De ligger med en cc-avstand på 500mm. Tanken er å bruke 21mm finèr til dette.

 

2. Kjølene bygger 100mm og består også av 21mm finèr.

 

3. Finèren mot ripa bygger 100mm og består av 3x12mm plater for å klare krummingen mot baugen.

 

4. Bakplaten er tenkt i 30mm finèr. Har ikke kappet ned for motorfeste da jeg ikke vet om jeg får tak i lang eller kortstammet motor (ca 40hk).

 

Innvendig i båten er det tenkt platting på ca 1,5m mot baug og akterdel som vil fungere som avstivning.

Håper å klare meg med 6mm finèr som hud på ut og innsiden, med 12mm finèr i dørk og plattinger.

 

Jeg lurer da på hvor mange lag med armert ployester jeg må ha på utsiden og innsiden?

 

Jeg har sett på andre tråder at det er brukt epoxi til å lime sammen treverk, og mette oppsugningen av treverket før videre behandling med armering. Kan dette gjøres med polyester?

Vil gjerne holde kostnadene så langt nede som mulig...

 

Håper jeg kan få mange tips og råd på veien. :smiley:

 

Legger ut et par bilder til av båten.

 

baatskjelett_2.jpg

 

baatskjelett_3.jpg

Link to post

Prosjektet ser spennende ut.

Jeg driver og bygger båt selv, og kan bidra med følgende tips.

 

Hekkplata må lages i to lamineringer (15 eller 18mm) hvor du skjærer ut spor for langsgående deler i den innerste platen før du laminerer. (Du må gjerne felle inn rent treverk på disse stedene da x-finer ikke har særlig godt skruhold i "endeveden".)

 

Du bør vurdere andre materialer (tre) enn kryssfiner til spant og kjøler, både med tanke på strukturell styrke og skruhold for platene.

 

Du trenger "chines"/langsgående skruhold i overgangen mellom bunn og side da du ikke kommer til å greie å bøye x-finer rundt den antydede vinkelen/buen. Altså en til utenfor den som allerede er på tegningen.

 

Bunnen er jeg litt usikker på, men det er ikke anbefalt å feste skrogplatene i tversgående spant, så du må nok sette på "battens"/langsgående skruhold i buene.

 

Epoxy er noe helt annet enn polyester. Til små limearbeider går det fint å benytte cascos pu-lim. (grønn tut) (les limeanvisning på flaska før du kliner til)

 

Gå på forumet til Glen-L, og i customer photos. Der ligger det masse byggebilder og mange gode tips.

 

 

Lykke til.

Link to post

Takk for rask tilbakemelding.

 

 

Innsetting av treverk i bakplaten, er det for å forsterke den? Jeg kommer til å plassere et spant inntill bakplaten for å overføre kreftene fra motoren videre inn i båten. Trenger jeg å felle inn treverk da?

 

Har du noen annen forslag til material på spant og kjøl? Jeg har en ganske utfordrende form på spanten og jeg prøver å holde en så lav vekt som mulig. Båten med de spesifikasjonene som tidligere oppgitt vil veie ca. 300kg og jeg vil helst ikke gå høyere enn det...

 

hovedspant.jpg

 

Tenkte jeg skulle skyte fast finèren med kramper (35mm), eller skru de med listeskruer

 

Langsgående feste for finèren (chines) er et godt påeng. Vet du hvorfor finèren ikke kan festes rett i kjølen eller spantene? Er det noe med overføring av krefter fra sjøen riktig gjennom konstruksjonen?

 

Jeg har kjennskap til PU-limet. Jeg har to fordeler med det: Jeg kan arbeide med båten når det er kaldere enn 15 grader og jeg kan lime finèren når den er fuktig.

 

 

Båten er tegnet i pro-engineering

Link to post

Gran og furu burde funke greit som spant, chine kjøl og battens sålenge det skal epoxy på utsiden etterpå. Syrefaste terasseskruer fra Clas Ohlson skal være bra. Selv har jeg brukt A4 skruer fra Biltema, men det er strengt tatt ikke treskruer.

Fineren kan festes i kjølen, men det anbefales ikke at den festes i spant. Jeg tror det har med deformasjon og kraftopptak å gjøre.

Hvorfor ikke felle inn spantet i bakplaten? Du trenger også et "kne" mellom transom og kjøl for å ta opp kraften fra motoren.

Link to post

Skulle ikke være noe problem å bytte ut fineren i spantene og string(de langsgående) Da dette i prinsippet er en knekspant konstruksjon. Ellers så tror jeg at jeg ville sjekket opp litt angående dimensjonene du har valgt på fineren da det virker noe overkill på meg iallefall.

 

Lagt til: Jeg leste ikke nøye nok og forvekslet fineren du har valgt til spanter etc. med huden :blush::lol::eek:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Spennende prosjekt.

 

Spanter og kjøl lager du lett av furu glattkant kjøpt hos byggehandleren. Kvistfritt og sterkt. Har selv bygget 19 fots båt med dette. Fasongen du har valgt er krevende å bygge med finer. Du får til geometrien fram til baugpartiet om du setter inn en knekklist (chine) til. Men baugen er helt umulig. Plater kan stort sett bare bøyes i en retning. Dobbeltkrumme flater må lamineres opp med strimler.

 

Lag deg en papp modell først. Billigere å gjøre feil da.

 

Syrefaste terrasseskruer fra Clas er finfint. Du kan godt skru fast til spantene. Men vanligvis gjøres ikke dette da spantene skjelden er helt like. Når platene presses inn mot hver spant med skruer blir sidene på båten bulkete. Derfor smøres oftest fortykket epoxi heller på hvert spant slik at platen kan følge sin naturlige bøyeradius.

 

Ellers kan jeg varmt anbefale Glen-L sine tegninger som første erfaring.

 

https://www.boatdesigns.com/Special-Purpose/departments/14/

 

Skal du først bygge trebåt vil jeg anbefale 9mm finer til sider og bunn. Dekk bunnen med biaxial glass duk mettet med epoxy. Blir slitesterkt og fint. Polyester egner seg best til å bygge plast skrog av...

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Betyr det at terrasseskruene fra Biltema er A2, og at A2 ikke kan brukes?

 

Beklager forvirringen. Har ikke sjekket terasseskruene til Biltema, men har brukt 5-600 av A4 flathode philips spor, 4,2mmx35mm.

Mistenkelig myke skruer, og ca 10-15% får ødelagt hode. Dvs ikke bruk disse mer enn en gang om du må flytte skruer.

Jeg ville ikke brukt A2, rustfritt ja, men anløper og blir brunt og misfarger omkringliggende områder.

 

Som nevnt over, lag en pappmodell av bølgepapp får å få et inntrykk av hvordan x-finer kan bøyes. Med chines på den du har tegnet trenger du fem seksjoner til bunnen og et remodellert forparti for å komme i mål.

 

Skrogplatene trenger ikke være i kontakt med spantene i det store og hele da styrken ligger i selve platene. Se på noen "stitch and glue" prosjekter for å bli overbevist. De bygger glatt båter opp mot 23-24 fot med denne teknikken.

Link to post

Hvorfor ikke bygge hele greia i Divinycell?

Lag spantene i billigste sort kryssfiner, monter de opp/ned på et plant underlag og legg på Divinycell som hud. Panelene limes sammen med limsparkel og du bruker forskalingspiker for å holde alt på plass. Når huden er ferdig limt sammen trekker du ut spikerene og laminerer over med glassfiber/polyester.

Når du er ferdig utvendig snur du hele greia, fjerner spantene og laminerer innvendig.

Dobbeltkrumme flater takles ved å slisse Divinycellen med sirkelsag.

Blir lett, sterkt, og dersom Divinycellen er tykk nok, synkefritt.

Link to post

Hvorfor ikke bygge hele greia i Divinycell?

Lag spantene i billigste sort kryssfiner, monter de opp/ned på et plant underlag og legg på Divinycell som hud. Panelene limes sammen med limsparkel og du bruker forskalingspiker for å holde alt på plass. Når huden er ferdig limt sammen trekker du ut spikerene og laminerer over med glassfiber/polyester.

Når du er ferdig utvendig snur du hele greia, fjerner spantene og laminerer innvendig.

Dobbeltkrumme flater takles ved å slisse Divinycellen med sirkelsag.

Blir lett, sterkt, og dersom Divinycellen er tykk nok, synkefritt.

 

 

Blir ikke det veldig dyrt? Vet du om noen som selger dette til en bra pris?

Link to post

Spennende prosjekt.

 

Spanter og kjøl lager du lett av furu glattkant kjøpt hos byggehandleren. Kvistfritt og sterkt. Har selv bygget 19 fots båt med dette. Fasongen du har valgt er krevende å bygge med finer. Du får til geometrien fram til baugpartiet om du setter inn en knekklist (chine) til. Men baugen er helt umulig. Plater kan stort sett bare bøyes i en retning. Dobbeltkrumme flater må lamineres opp med strimler.

 

Skal du først bygge trebåt vil jeg anbefale 9mm finer til sider og bunn. Dekk bunnen med biaxial glass duk mettet med epoxy. Blir slitesterkt og fint. Polyester egner seg best til å bygge plast skrog av...

 

Takk for gode råd.

Jeg har lest at gran er bedre enn furu til dette formålet. Granen er tørrere og vil trekke til seg epoxi bedre. Hvordan lager jeg spanter og kjøl med en glattkant. Må opp i voldsomme dimensjoner for å klare å skjære ut krummingen. Jeg vil også miste mye styrke da jeg vil få liten materialtykkelse på langs av fiberretningen på treverket.

 

Biaxial glassduk, er det det samme som vevd glassduk?

Hvor mange lag med epoxi og duk brukte du?

Link to post

Finer egner seg best til posetive kurver, kan anbefalle Glen-l sin bok.

 

God bok for hyllen og mørke kvelder...Når du ikke bygger...

 

Glen-l sine tegninger er velprøvde og du får god profesjonell service...

 

Hvis du skal bestille anbefaller jeg at du sørger for at forsendelsen kommer på under 200.-

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei igjen.

 

Jeg er forsatt på planleggingsstadie på denne båten.

Har fått noen tips med å lage ytterskroget i aluminium. Siden jeg ikke har noen kunnskaper i å sveise aluminium og at det er en komplisert form å bøye, så hadde jeg tenkt til å legge tynnere plater i flere lag og lime de sammen med epoxi.

Har fått med meg at oksideringen må slipes ned.

Tenkte å skru det første laget fast i trespantene for å få med meg formen på skroget.

Satser på å bygge opp til ca 3mm skrog

 

Håper på å få litt tips og veiledning på dette :confused:

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei igjen.

 

Nå har jeg hatt god tid til å planlegge. Nå er det på tide å få noe fysisk ut av det :smash:

Jeg har tatt til meg rådene jeg har fått og gått bort fra finèr spant og lager de i vanlig bindingsverk.

Legger ut noen bilder av den spede start...

 

img_0512.jpg

 

 

Her har vi skjært ut malen til spantene

 

 

img_0513.jpg

 

 

Førrste spant igang.

 

 

img_0515.jpg

 

Nå er spantene skjært ut og blir pusset ned så de er like i underkant.

 

img_0517.jpg

Link to post

Aluminiumen vil vel i teorien ofre seg for det syrefaste. Men arealene er jo et poeng. Stor flate med aluminium "tåler" en del skruer. Det er vel dette som kalles katode-effektivitet i korrosjonsbransjen. MEN det skal sies at kjøljernet på Rana-landstedsbåten sprakk akkurat ved en skrue. Det var nok pga korrosjon og skruene var nok syrefaste.

 

Mvh

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...