Jump to content

Prosjekt: Bygge båt for ferskvannsfiske.

gjeddefiskeren

Recommended Posts

Legger ved noen skisser som viser tenkt innredning av båten.

haapet.jpg

haapet2.jpg

Som dere kanskje ser fra tidligere bilder så må nå båten flyttes til en større plass å jobbe på.

Nå som jeg skal begynne å montere sammen båten, tenkte jeg å gjøre ferdig innsiden først, snu båten og forme til isopor fra utsiden. På denne måten kan jeg forme isoporen så den følger båtformen rundt hele og dermed gi et godt underlag for støp. Jeg har tenkt til å bruke XPS, som er en trykkfast og vanntett isopor til dette formålet.

Siden jeg får en så (forhåpentligvis) god støpeform, så har jeg begynt å gå bort i fra aluminium og tenke epoxy istedenfor. Tror jeg får en finere overflate da siden jeg har en del dobbeltkrumme overflater.

Setter pris på innspill på om tankegangen er riktig.

Er det noen som vet hvor mange lag glassfiberarmering (450g/m2) jeg må bruke på skroget?

Er det noen ulemper (bortsett fra pris) med epoxy i forhold til polyester?

• 5 måneder senere...

Det er lenge siden jeg har lagt ut noe om båtprosjetet, men her kommer en liten oppdatering. :smiley:

Båten ble omsider flyttet til et mer egnet sted å jobbe i. Vinteren var som kjent kald, og det ble derfor gjort svært lite med båten. Jeg hadde derimot et artig vinterprosjekt der jeg lagde meg en isfiskekasse av polyurethan og epoxy. Nå er båten straks klar til å snues så jeg får begynt med XPS på utsiden.

Legger her ut noen bilder av fremdriften.

img_0692.jpg

img_0695.jpg

img_0723.jpg

img_0725.jpg

Hei igjen.

Jeg har nå tenkt litt, og det er sjeldent en god idè... :confused:

Jeg har hele veien planlagt å ha en utenbordsmotor på båten, men sist gang jeg holdt på med den vurderte jeg om "bakskottet" i båten kan brukes for å montere en innenbordsmotor. Bakskottet er bxl 2mx1,5m.

Jeg håper noen kan gi meg noen råd om fordeler og ulemper mellom disse to motortypene.

Jeg har ikke mulighet til å bruke mer en 15-20.000 på motor. Hvilken type gir mest stabil motor for pengene?

Jeg tenkte jeg skulle starte med et eget prosjekt der jeg skal bygge en egen båt for ferskvannsfiske.

Dette er en slags pram som jeg kan bruke for å komme inn på grunnene.

Jeg har hele veien planlagt å ha en utenbordsmotor på båten, men sist gang jeg holdt på med den vurderte jeg om "bakskottet" i båten kan brukes for å montere en innenbordsmotor.

...

Jeg håper noen kan gi meg noen råd om fordeler og ulemper mellom disse to motortypene.

Interessant å følge utviklingen!

Jeg ville gått for utenbordsmotor.

Du har mer fleksibilitet mhp lagring og transport. Du kan velge å bruke en elektrisk motor dersom det aktuelle fiskevannet krever det. Du kan lett tilte den opp i gruntvannsstilling for å komme inn på grunnene som du skriver i første innlegg.

Buster X med Yamaha 70

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...