Jump to content

Hva gir mest toppfart av 100 hk eller 2 x 50 hk?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Skulle tro at dette gikk mye tregere enn en 100 hk?

Tyngre med 2 motorer, dobbelt så mye drivstoff (to tanker), mer motstand i to motorstammer,

samt at skrogets geometri i denne båten skulle tilsi at den er laget for best ytelse med en motor?

Baktung med så liten båt og dobbeltinstallasjon...

Dessuten innbiller jeg meg at med så små motorer som 2x50 hk,

at 1x100 hk er mer optimalisert i forhold til turtall og moment for større hastighet.

Andre med motsatt synspunkt?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Kan sammenligne med innebordsmotor. 2x 190 hester gir mindre toppfart enn 1x370 og bruker mer diesel enn. Til og med aksellerasjonen blir dårligere (selvom det her KAN skyldes at D6'en har kompressor)Sjekk her

 

http://www.windy.no/downloads/W28G-2xVPD3-190-060518.pdf

 

http://www.windy.no/downloads/W28G-VPD6-370-071009.pdf

 

Slik er det alltid mellom enkel og dobbelinstallasjon med propoell. Det handler om at propellene gir turbulens i vannet slik at ikke begge propellene jobber i "urørt" vann

 

Valget mellom en og to motorer utover det rasjonelle som beskrevet over blir et valg om manøvreringsevne og trygghet. Bedre med 2 motorer. De to faktorene skal være viktige om man også legger til høyere kjøpspris og høyere vedklikeholdskostnader på 2 motorer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dette her var en merkelig pakke. 2 motorer slik gir mindre toppfart og meir forbruk enn èn 100 hk pr distanse. Det er nok ikkje beste toppfart som har stått i fokus her. det finnes som kjent andre og meir vesentlige ting enn det. 50 hk er for lite på denne båten så å sammenligne 50 mot 100 har ingenting for seg.

 

BAN er du sikker på det var 225 vs 2x225 ? èn knop ved å dobble effekten hørtes meeeeeget tvilsomt ut.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Denne båten ville ha gått minst like fort og trolig rimeligere i forbruk med 1 x 90 hk enn 2 x 50 hk.

Skulle man først ha hatt to motorer en slik båt burde det ha vært 2 x 60 hk, da kunne man kanskje ha kjørt den i plan med bare en motor om nødvendig i nødsfall.

Men den vil jo være ganske sterk og raskt opp i plan med to mindre motorer pga. to propeller som skyver, men etterhvert som farten øker vil motstanden i doble undervannshus og propeller motvirke fordelen båten hadde i starten.

Ideell motor hadde nok vært 1 x 100/115 hk på denne båten siden den ikke er noen lettvekter akkurat.

 

Denne er jo perfekt motorisert med nesten ny Yamaha F100 som ble testvinner i Båtmagasinet i fjor http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23529842

Siden man får med både henger og GPS så får man jo i praksis selve båten nesten gratis :wink:

Men den har jo ikke så stort verdi uansett da...

F100 veier mindre og går fortere og rimeligere enn 2 x 50 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I en amerikansk test jeg leste var det to kombinasjoner. 1X225 og 2X225. Toppfarten var en knop høyere med to motorer. Akselerasjonen den samme.

Fordelen var marsjfart. Der var det vesentlig lavere turtall og litt lavere forbruk på to motorer.

 

Det kan altså lønne seg med to motorer, men ikke på alle båter.

 

Interessant. Men båten må jo være mer stabil med du propeller, siden den blir en del tyngre.

 

Synes det var svært rart at toppfarten ikke var høyere med en til motor.

 

Hvorfor monterer "Highperformance" båtene 2 stk 250 når de bare er oppttt av topphastighet, ikke forbruk, marsjfart, kunn toppfart.

 

Da kunne de jo spart seg de 270 000 kr som en 250 hk utenbords koster.

 

 

hmm....2 stk motorer må jo gi mer toppfart!

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post

Naturligvis gir 450 hk større toppfart enn 225 hk, det skulle bare mangle.

Så hadde jo vært interessant å vite hva som var feil med den som bare fikk en knop ekstra....

 

En relativt tung Windy 27 f.eks. greier over 40 knop med 2 x 216 hk VP KAD42 diesel til tross for den økte vekten.

Med en slik motor greier den 27-28 knop.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

dreimomentet på motoren er og blir det samme.

En 50 hk har ikke like stort dreimoment som en 100 hk.

50 hk'ene vil derfor ikke klare og spinne propellen like fort som en 100 hk.

Det er jo da bare 50 hester som er dobbelt så sterk, men ikke dobbelt så rask.

 

Grunnen til at folk setter inn 2 motorerer er at det da vil gi raskere akselerasjon og noe høyere toppfart da man får utnytta mer av dreimomentet.

Grunnen til at man får uttnyttet mer av dreimomentet er at det ikke blir like tungt og dra rundt proppelene da det er to motorer som skyver båten.

Link to post

Men hvorfor har trådstarter kvittet seg med det fine nicket Flytebrygge da ? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sannsynligheten for havari fordobles jo med to motorer.

Men sannsynligheten for samtidig havari er vel svært liten :wink:

 

Dessuten kan man snu på en femøring med den ene i revers og den andre i forover.

I teorien iallefall. Men motorene står jo ganske nært hverandre så det blir kanskje ikke like bra som med doble drev.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Klarer ikke å finne igjen testen... :headbang:

 

Nå var det ikke slik at båten i testen var undermotorisert med den ene motoren slik det vanligvis er i slike tester. Det gikk fort nok og vel så det.

Eksempelet til teerex viser jo at en motor er alt for lite på Windyen. Derfor bli det så stort utslag når man setter inn en motor til og får tilstrekkelig med hester.

Link to post

Snu som du sa må vel avstanden mellom motorene være større enn ved normal montering.

 

Noen som gjør det når de skal snu med en slik båt?

 

 

Hvis man har en 24 fots rib med 2 stk 150 hk.

 

Går det an å kjøre først opp i ca 35 knop (bånngass) med kun EN motor, så heise ned den andre identiske motoren med en annen propell som drar båten videre fra 30 knop og optil 50 knop?

Link to post

Snu som du sa må vel avstanden mellom motorene være større enn ved normal montering.

 

Noen som gjør det når de skal snu med en slik båt?

 

 

Hvis man har en 24 fots rib med 2 stk 150 hk.

 

Går det an å kjøre først opp i ca 35 knop (bånngass) med kun EN motor, så heise ned den andre identiske motoren med en annen propell som drar båten videre fra 35 knop og optil 50 knop?

 

(fordi propellen har annen stigning)

 

Er det mulig?

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post

Nå var det ikke slik at båten i testen var undermotorisert med den ene motoren slik det vanligvis er i slike tester. Det gikk fort nok og vel så det.

Eksempelet til teerex viser jo at en motor er alt for lite på Windyen. Derfor bli det så stort utslag når man setter inn en motor til og får tilstrekkelig med hester.

Nå finnes det heldigvis større motorer enn de 216 hk i en VP KAD42 :wink:

Med andre ord, det er ikke for lite med en motor men for lite med 1x216 hk. Iallefall etter min smak, og siden båten er godkjent for 2x225 hk.

Og "stakkars" dem som farter rundt i en Windy 27 med 1x165 hk VP :wink: (ja det finnes noen få av dem også).

En motor med 350 hk, da begynner det å bli saker. Nesten samme fart som 2x216 hk men lavere forbruk. Og ikke minst, det går an å gå ned i motorrommet uten å være slangemenneske og dverg samtidig. Og badeplattformen ligger i anstendig høyde over vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hvis man har en 24 fots rib med 2 stk 150 hk.

 

Går det an å kjøre først opp i ca 35 knop (bånngass) med kun EN motor, så heise ned den andre identiske motoren med en annen propell som drar båten videre fra 35 knop og optil 50 knop?

 

(fordi propellen har annen stigning)

 

Er det mulig?

Håper du har kommet på bedre tanker etter en god natts søvn :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Traff en kar i Maiami, som hadde en Boston Whaler med 4 250 hestere på hekken.

Jeg spurte om hvor mye fartsøkning den fjerde motoren ga; 1/2 knop svarte han!!! :confused::eek:

 

Haha, det er sløsing med bensin. Og mer lyd-støy?

 

Kanskje den siste 250 hk gir en bedre akselerasjon?

 

Men hvis man har to stk 150 hk utenbords, bruker de mindre bensin inviduelt enn hvis den ene var alene? (de deler jo belastningen)

 

 

 

teerex: Ble litt seint i går ja! :cheers: (jobben begynner ikke før neste mandag)

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post

hoved fordelen med 2 maskiner er redundans, så kommer ting som at det er fantastisk å navigere med i trang havn da du kjører 1 forover, og 1 bakover og regulerer turtall og kan kjøre masse rare veier.

 

har selv 2x200, men 1x300 hadde gitt like mye fart, motstanden på undervannshus er STOR.

 

du kommer ei heller i plan, eller klarer holde plan noe videre med bare 1 maskin i drift, da de står off center i båten, og gjerne har grov pitch, men du kommer deg tilbake til land for 1 maskin, med 5-6knop.

 

video er alltid gøy, og ja vi har seff redningsvester, men sort baltic, på sort genser er ikke synlig.

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...