Chipsrederx85 Startet 2.August.2010 Del på Facebook Startet 2.August.2010 Noen som har erfaringer med montering av 2 stk utenbordsmotorer istede for 1? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22117253 Denne har 2 stk 50 hk utenbords. Gir det mere fart og mindre forbruk en 100 hk utenbords? Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Skulle tro at dette gikk mye tregere enn en 100 hk? Tyngre med 2 motorer, dobbelt så mye drivstoff (to tanker), mer motstand i to motorstammer, samt at skrogets geometri i denne båten skulle tilsi at den er laget for best ytelse med en motor? Baktung med så liten båt og dobbeltinstallasjon... Dessuten innbiller jeg meg at med så små motorer som 2x50 hk, at 1x100 hk er mer optimalisert i forhold til turtall og moment for større hastighet. Andre med motsatt synspunkt? Redigert 2.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Kan sammenligne med innebordsmotor. 2x 190 hester gir mindre toppfart enn 1x370 og bruker mer diesel enn. Til og med aksellerasjonen blir dårligere (selvom det her KAN skyldes at D6'en har kompressor)Sjekk her http://www.windy.no/downloads/W28G-2xVPD3-190-060518.pdf http://www.windy.no/downloads/W28G-VPD6-370-071009.pdf Slik er det alltid mellom enkel og dobbelinstallasjon med propoell. Det handler om at propellene gir turbulens i vannet slik at ikke begge propellene jobber i "urørt" vann Valget mellom en og to motorer utover det rasjonelle som beskrevet over blir et valg om manøvreringsevne og trygghet. Bedre med 2 motorer. De to faktorene skal være viktige om man også legger til høyere kjøpspris og høyere vedklikeholdskostnader på 2 motorer Redigert 2.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Hva tenker dere om farten: 1 x 50 hk utenbords vs 2 x 50 utenbords? Men en 100 hk bruker jo vesentlig mer bensin enn en 50hk? Men dobbelt så mye? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 En bensinmotor gir 2-3 hester per liter per time. Men det avhenger av hvor mange hester du må bruke for å holde den farten du vil ha. Generelt viser tester at liten motor på en båt er dyrere i drift. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 I en amerikansk test jeg leste var det to kombinasjoner. 1X225 og 2X225. Toppfarten var en knop høyere med to motorer. Akselerasjonen den samme. Fordelen var marsjfart. Der var det vesentlig lavere turtall og litt lavere forbruk på to motorer. Det kan altså lønne seg med to motorer, men ikke på alle båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Dette her var en merkelig pakke. 2 motorer slik gir mindre toppfart og meir forbruk enn èn 100 hk pr distanse. Det er nok ikkje beste toppfart som har stått i fokus her. det finnes som kjent andre og meir vesentlige ting enn det. 50 hk er for lite på denne båten så å sammenligne 50 mot 100 har ingenting for seg. BAN er du sikker på det var 225 vs 2x225 ? èn knop ved å dobble effekten hørtes meeeeeget tvilsomt ut. Redigert 2.August.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Har ikke prøvd kombinasjonen 2x50 HK, men har prøvd 2x150 kontra 1x300. Personlig synes jeg 2x150 var mye mer "lekne" og friske i frasparket en 1x300. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Denne båten ville ha gått minst like fort og trolig rimeligere i forbruk med 1 x 90 hk enn 2 x 50 hk. Skulle man først ha hatt to motorer en slik båt burde det ha vært 2 x 60 hk, da kunne man kanskje ha kjørt den i plan med bare en motor om nødvendig i nødsfall. Men den vil jo være ganske sterk og raskt opp i plan med to mindre motorer pga. to propeller som skyver, men etterhvert som farten øker vil motstanden i doble undervannshus og propeller motvirke fordelen båten hadde i starten. Ideell motor hadde nok vært 1 x 100/115 hk på denne båten siden den ikke er noen lettvekter akkurat. Denne er jo perfekt motorisert med nesten ny Yamaha F100 som ble testvinner i Båtmagasinet i fjor http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23529842 Siden man får med både henger og GPS så får man jo i praksis selve båten nesten gratis Men den har jo ikke så stort verdi uansett da... F100 veier mindre og går fortere og rimeligere enn 2 x 50 hk. Redigert 2.August.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) I en amerikansk test jeg leste var det to kombinasjoner. 1X225 og 2X225. Toppfarten var en knop høyere med to motorer. Akselerasjonen den samme. Fordelen var marsjfart. Der var det vesentlig lavere turtall og litt lavere forbruk på to motorer. Det kan altså lønne seg med to motorer, men ikke på alle båter. Interessant. Men båten må jo være mer stabil med du propeller, siden den blir en del tyngre. Synes det var svært rart at toppfarten ikke var høyere med en til motor. Hvorfor monterer "Highperformance" båtene 2 stk 250 når de bare er oppttt av topphastighet, ikke forbruk, marsjfart, kunn toppfart. Da kunne de jo spart seg de 270 000 kr som en 250 hk utenbords koster. hmm....2 stk motorer må jo gi mer toppfart! Redigert 2.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Naturligvis gir 450 hk større toppfart enn 225 hk, det skulle bare mangle. Så hadde jo vært interessant å vite hva som var feil med den som bare fikk en knop ekstra.... En relativt tung Windy 27 f.eks. greier over 40 knop med 2 x 216 hk VP KAD42 diesel til tross for den økte vekten. Med en slik motor greier den 27-28 knop. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Martinal94 Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 dreimomentet på motoren er og blir det samme. En 50 hk har ikke like stort dreimoment som en 100 hk. 50 hk'ene vil derfor ikke klare og spinne propellen like fort som en 100 hk. Det er jo da bare 50 hester som er dobbelt så sterk, men ikke dobbelt så rask. Grunnen til at folk setter inn 2 motorerer er at det da vil gi raskere akselerasjon og noe høyere toppfart da man får utnytta mer av dreimomentet. Grunnen til at man får uttnyttet mer av dreimomentet er at det ikke blir like tungt og dra rundt proppelene da det er to motorer som skyver båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Kan være skrogets begrensning. Om man nærmer seg 50 knop skal det mye til for å komme over. Det er nok en av grunnene til at mange høyhastighetsskrog har step for luftsmøring i høy hastighet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Men hvorfor har trådstarter kvittet seg med det fine nicket Flytebrygge da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Men hva er da fordelen med å ha 2 stk 50 hk istedefor 1 stk 100 hk? Mindre sannsyighet for havari? Bedre aks enn en 100 hk? teerex: (flytebryggen er ferdig bygget, derfor byttet jeg navn) Redigert 2.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Sannsynligheten for havari fordobles jo med to motorer. Men sannsynligheten for samtidig havari er vel svært liten Dessuten kan man snu på en femøring med den ene i revers og den andre i forover. I teorien iallefall. Men motorene står jo ganske nært hverandre så det blir kanskje ikke like bra som med doble drev. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BAN Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Klarer ikke å finne igjen testen... Nå var det ikke slik at båten i testen var undermotorisert med den ene motoren slik det vanligvis er i slike tester. Det gikk fort nok og vel så det. Eksempelet til teerex viser jo at en motor er alt for lite på Windyen. Derfor bli det så stort utslag når man setter inn en motor til og får tilstrekkelig med hester. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 Snu som du sa må vel avstanden mellom motorene være større enn ved normal montering. Noen som gjør det når de skal snu med en slik båt? Hvis man har en 24 fots rib med 2 stk 150 hk. Går det an å kjøre først opp i ca 35 knop (bånngass) med kun EN motor, så heise ned den andre identiske motoren med en annen propell som drar båten videre fra 30 knop og optil 50 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 2.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Snu som du sa må vel avstanden mellom motorene være større enn ved normal montering. Noen som gjør det når de skal snu med en slik båt? Hvis man har en 24 fots rib med 2 stk 150 hk. Går det an å kjøre først opp i ca 35 knop (bånngass) med kun EN motor, så heise ned den andre identiske motoren med en annen propell som drar båten videre fra 35 knop og optil 50 knop? (fordi propellen har annen stigning) Er det mulig? Redigert 2.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martinal94 Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 En propell vil ikke gi så stor fartsforkjell. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Nå var det ikke slik at båten i testen var undermotorisert med den ene motoren slik det vanligvis er i slike tester. Det gikk fort nok og vel så det. Eksempelet til teerex viser jo at en motor er alt for lite på Windyen. Derfor bli det så stort utslag når man setter inn en motor til og får tilstrekkelig med hester. Nå finnes det heldigvis større motorer enn de 216 hk i en VP KAD42 Med andre ord, det er ikke for lite med en motor men for lite med 1x216 hk. Iallefall etter min smak, og siden båten er godkjent for 2x225 hk. Og "stakkars" dem som farter rundt i en Windy 27 med 1x165 hk VP (ja det finnes noen få av dem også). En motor med 350 hk, da begynner det å bli saker. Nesten samme fart som 2x216 hk men lavere forbruk. Og ikke minst, det går an å gå ned i motorrommet uten å være slangemenneske og dverg samtidig. Og badeplattformen ligger i anstendig høyde over vannet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Faxen Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Traff en kar i Maiami, som hadde en Boston Whaler med 4 250 hestere på hekken. Jeg spurte om hvor mye fartsøkning den fjerde motoren ga; 1/2 knop svarte han!!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Teerex Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Hvis man har en 24 fots rib med 2 stk 150 hk. Går det an å kjøre først opp i ca 35 knop (bånngass) med kun EN motor, så heise ned den andre identiske motoren med en annen propell som drar båten videre fra 35 knop og optil 50 knop? (fordi propellen har annen stigning) Er det mulig? Håper du har kommet på bedre tanker etter en god natts søvn Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chipsrederx85 Svart 3.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2010 (redigert) Traff en kar i Maiami, som hadde en Boston Whaler med 4 250 hestere på hekken. Jeg spurte om hvor mye fartsøkning den fjerde motoren ga; 1/2 knop svarte han!!! Haha, det er sløsing med bensin. Og mer lyd-støy? Kanskje den siste 250 hk gir en bedre akselerasjon? Men hvis man har to stk 150 hk utenbords, bruker de mindre bensin inviduelt enn hvis den ene var alene? (de deler jo belastningen) teerex: Ble litt seint i går ja! (jobben begynner ikke før neste mandag) Redigert 3.August.2010 av Chipsrederx85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 (redigert) hoved fordelen med 2 maskiner er redundans, så kommer ting som at det er fantastisk å navigere med i trang havn da du kjører 1 forover, og 1 bakover og regulerer turtall og kan kjøre masse rare veier. har selv 2x200, men 1x300 hadde gitt like mye fart, motstanden på undervannshus er STOR. du kommer ei heller i plan, eller klarer holde plan noe videre med bare 1 maskin i drift, da de står off center i båten, og gjerne har grov pitch, men du kommer deg tilbake til land for 1 maskin, med 5-6knop. video er alltid gøy, og ja vi har seff redningsvester, men sort baltic, på sort genser er ikke synlig. Redigert 3.August.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.