Jump to content

Hvordan justerer man motorfestene?


Lotus

Recommended Posts

Man tager en innenbordsmotor og plasserer på 4 motorlabber. Man vinkler inn motoren sideveis og vinkler den inn med riktig hellning. Så snurrer man rundt på akselflensen/girflensen og måler med søkerblad at alt er vinklet riktig opp og ned og sideveis. Så kommer det store spørsmålet. Hvordan finner man ut  at hvert par med motorlabber har vekten jevnt fordelt? Er et ben justert så feil at den ikke belastes i det hele tatt, ser man det jo lett, men hvordan justere slik at vektfordelingen blir 50-50 mellom høyre/venstre fremme og 50-50 mellom høyre og venstre bak?

 

At bakre labber og fremre labber ikke belastes likt, gir jo seg selv fordi noen motorer et tunge foran, andre bak avhengig av gir og plasering av braketter, men sideveis skal de belastes likt, men hvordan vite at de er likt? Å måle avstanden mellom festebunn og brakett, sier jo ikke så mye hvis toppen av festebunnen ikke er lik, og det er den jo aldri.

 

Jeg kunne tatt en massiv treplate, borret 4 huller og tredd den ned på motorlabbene. Så kunne jeg justert til plata ikke vippet og lå vannrett sideveis. Så kunne jeg heist på motoren. Deretter hadde det bare vært å telle omdreininger på mutteren for så å alltid justere parvis.

 

Nå gjorde jeg ikke det, så hvordan vite at det blir riktig i etterkant? At jeg har 4mm sammentrykning på gummien på 4 labber og ikke 5mm på 3 labber og 1mm på den fjerde.

 

Gode ideer?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites


BK: Skal om noen dager gjøre det samme, og går for denne: "Nå gjorde jeg ikke det, så hvordan vite at det blir riktig i etterkant? At jeg har 4mm sammentrykning på gummien på 4 labber og ikke 5mm på 3 labber og 1mm på den fjerde."

 

Vel BK, jeg ville heller gått for denne jeg:

 

 

Jeg kunne tatt en massiv treplate, borret 4 huller og tredd den ned på motorlabbene. Så kunne jeg justert til plata ikke vippet og lå vannrett sideveis. Så kunne jeg heist på motoren. Deretter hadde det bare vært å telle omdreininger på mutteren for så å alltid justere parvis.

 

:lol: :lol: :lol: :lol:   :lol:  :lol:

Link to post
Share on other sites

Når du har justert alle slik du mener de skal være, fester du de øverste mutrene på alle festene.  Deretter  skrur du mutrene på undersiden av festene (en i gangen:-) nedover til du kjenner at den ikke er belastet, og merker deg hvor mange omdreininger som

skulle til.  Dette gjøres for hvert enkelt motorfeste, og da vil du ha en oversikt over

belastningen på hvert enkelt.

 

Metoden er vel ikke helt eksakt, spesielt hvis motoren har vekten usymetrisk fordelt, men

jeg tror den gir like bra resultat som en finerplate.  Du har jo ingen garanti for at finerplaten

er helt plan og at festene sitter i eksagt samme høyde.

Link to post
Share on other sites

Måtte bare svare..... Jeg begynte med det samme i fjor høst. Har en 36' seilbåt med lang, rett aksel. Byttet propell pga skade/ubalanse og for å virkelig gjøre alt riktig monterte jeg samtidig fleksibel kobling mellom motoren og propellakselen. Tilbrakte timer liggende over motoren mens jeg forsøkte å få plasseringen riktig,- MEN: Hvor er riktig plassering når motorfestene er så myke at motoren beveger seg bare jeg lener meg på den, akselflensen kan beveges flere millimeter både opp-ned og sideveis og så skal motoren være sentrert på noen tiendeler nær???

Per Arve har dessuten et godt poeng... En ting er å få justert dette rett når motoren står stille og du kan justere i ro og mak, men hva gjør man når motoren flytter seg under belastning? Båten min går svært så stille når jeg gir gass og båten aksellerer gjennom vannet, men når den har oppnådd rett hastighet begynner vibrasjonene... Er overbevist om at dette skyldes at motoren legger seg litt over på siden ved belastning og så retter seg opp noen millimeter når den går med lavere belastning.  Jeg begynner å lure på om jeg heller skal ta båten ut på sjøen og så prøve og feile til jeg får plassert motoren der det blir minst vibrasjoner....

Knut

 

Link to post
Share on other sites

Til Athene.

Du har alt for myke motorfester. Du kan ikke ha myke motorfester bare fordi du har en fleksibel kobling. Da må du ha et CV-ledd og et trykklager. Selv med CV-ledd og trykklager kan ikke festene være så myke som helst. Rister motoren din slik at den virker uskarp, kan du være skråsikker på at den over tid vil riste fullstendig i stykker.

 

Med fast aksel og direkte kobling fra gir til aksel, skal festene være harde, svært harde. Så harde skal de være at du har store problemer med å  bevege på motoren.

 

Når man har justert med millimetertoleranse, må de være stive - og jevnt belastet.

 

For min del har jeg både CV-ledd, trykklager og myke motorfester. Motorfestene er omlag halvparten så harde som før, men selv nå er det vanskelig å rugge på motoren. Og selv uten skyvekraften fra propellen og uten opprettingsproblematikk, er det fortsatt veldig viktig å belaste motorlabbene jevnt.

 

Det beste rådet jeg har fått er rådet fra Kai om å feste mutterene oppe og nede på alle fester, for deretter løsne undermutteren på et feste og telle omdreininger til den løsner. Det var jo smart. Samme stuntet på motsatt side. Må jeg skru 6 omdreininger på ene siden og 8 på andre, vet jeg at fasiten skal være 7 på hver side.

 

Bra Kai!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Her var det mange gode råd og " Petter Smart " løsninger , tviler ikke på at noen av de vil fungere men må si jeg er skeptisk til en del her.

 

Har vært med og justert endel motorer og fester men har ALDRI hørt om , eller brukt noen av disse metodene. Dette med fast aksling og " harde" motorfester er helt logisk. Når det gjelder lik vekt fordeling på alle 4 labbene er det i de fleste tilfeller nesten umulig. De fleste motorer er usymetriske , tyngde av varmeveksler , starter evt dynamo og ellers utstyr som er på samme side , samt at motoren heller akterover , gjør dette vanskelig.

 

Det som derimot er viktig er at motor står " bent " sidevis , og at den heller akterover selv om en har aldri så så gode cv- ledd , og at den passer overens med hylsa akter.

 

Ta 2 firkantede stålplater i passelig størrelse slik at de kan skrus på hendholdsvis gearflens og akselflens. Trekk aksling inn mot gearflens , legg i mellom et lite avstandsstykke på eks 3 mm , bruk evt føler blad , sørg for og få plata på akslingen i vater ( sidevis) og lås så fast akslingen slik at den ikke kan svive rundt. Juster nå på motorfestene til avstanden er lik mellom platene " rundt " hele veien, og lik høyde . Platene må være like , firkantet for og få justert sidevis.

 

Når korrekt innstilling er oppnådd skru til kontramutter/ låsemutter på motorfestene, løs platene og monter sammen gear og aksling. For evt kontroll om motor står i midten av båten strekk snor fra hylse og forover for og se om asksel og motor står overens , kan og bruke laser utstyr.

 

Lykke til , snart vår !!!!!!

 

mvh

 

Leifen :confused:

Link to post
Share on other sites


Leifen:

 

Når korrekt innstilling er oppnådd skru til kontramutter/ låsemutter på motorfestene, løs platene og monter sammen gear og aksling. For evt kontroll om motor står i midten av båten strekk snor fra hylse og forover for og se om asksel og motor står overens , kan og bruke laser utstyr.

 

Lykke til , snart vår !!!!!!

 

mvh

 

Leifen :confused:


 

Har du kontaktinformasjon til noen i Oslofjordområdet som jobber med oppretting/motorfester osv.?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Halloen igjen !!

 

Geir KS :

 

Jeg sitter på vestlandet og ser utover Nordsjøen , men jeg har faktisk endel båtvenner i ytre del av Oslofjorden , Horten , kan ta en prat med noen av dem i morgen fredag.

 

Men når det er sagt vet jeg at de er veldig flinke hos Bertelsen Slipp og Verksted i Fredrikstad, du kan evt prøve der ??

 

mvh

 

Leifen :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei Leifen.

Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Hvorfor må motoren helle bakover? Det beste er jo at den står helt vannrett.

 

Justeringen din var grei den, men den vil jo ikke fungere på e motor med CV-ledd på akselen. Da har man jo ingen akselflens å justere mot. På den annen side har man jo heller ikke behov for å justeren med millimetertoleranse uansett.

 

Jeg er ikke ute etter lik vektfordeling på 4 labber. Jeg er ute etter lik vektfordeling på 2 og 2. Jeg vil fortsatt teste Kai sitt forslag. Det er jo det eneste forslaget som går an å bruke når det gjelder vektfordelingen. Opprettingen min er ikke problemet. Jeg har CV-ledd. Søkerblad og millimeterjustering er et tilbakelagt stadium.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har selv motorer med en type cv ledd. Så på da en mekaniker rettet opp disse. Han brukte en stålflens med samme dimensjoner som cv leddet. Først fjernet han cv leddet, deretter monterte han stålflensen for så å rette av med følekniv.

Etter avretting monterte han cv leddet og dro dette til med momentnøkkel.

 

MVH

Tellus

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

TELLUS:

Han brukte en stålflens med samme dimensjoner som cv leddet. Først fjernet han cv leddet, deretter monterte han stålflensen for så å rette av med følekniv.

Det er en grei grovoppretting. Gjorde selv noe lignende. Problemet var at tyngden av flensen gjorde at stålflensen bikket nedover siden trykklageret er montert på gummifester. Sideveis ble det bra og kompenserte man litt for nedbikkingen, ble passelig bra andre veien også.  Det spiller uansett ikke stor rolle, da CV-leddet er laget for å ta opp alle feilene. Alt under 2 grader er ansett for å være rett. Skrytet om inntil 8 grader avvik stemmer men da går levetiden betydelig ned. Men ørite skjevhet skal man faktisk ha sier noen. Under en halv grad avvik gjør at man kan risikere punktslitasje på kulene i lageret fordi de blir stående så og si helt stille. Jeg fikk derfor beskjed om å ligge i området 0,5-2 grader for maksimal levetid på leddet.

 

Tipper du er like fornøyd som meg med støyreduksjonen?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Halloen Lotus , og andre interserete !!!

 

Når det gjelder motorens helling akterover har jeg ikke sagt at den MÅ det.

 

Men det er viden kjent at i " alle " tilfeller så står motoren høyere enn hylsa, og da bør motoren helle litt akterover slik at den står i forhold til hylsa , cv-ledd eller ei , for stor helling korter ned levetida på cv-leddet betraktelig.

 

Ser ingen grunn til at motoren MÅ stå vannrett , at milimeterjustering er at tilbakelagt stadium er ikke tilfelle blant de ekspertene jeg kjenner som jobber med dette året rundt.

 

Men at noen aldri justerer motor i forhold til aksling fikk jeg erfart i fjor , assisterte 3 stk pga defekt ledd mellom gear og aksling, de hadde sågar aldri hørt om at justering må gjøres iblant.

 

I de tilfellene det brukes cv-ledd må det settes på " justeringeflens " på aksling som det var nevnt i ett innlegg her.

 

Hei så lenge folkens !!

 

Leifen :nonod:

Link to post
Share on other sites


Leifen:

 

Men at noen aldri justerer motor i forhold til aksling fikk jeg erfart i fjor , assisterte 3 stk pga defekt ledd mellom gear og aksling, de hadde sågar aldri hørt om at justering må gjøres iblant.

 


 

 

Er dette først justert riktig, mener du det da må justeres på nytt med jevne mellomrom??? :nonod:

 

 

I såfall har jeg litt av en jobb foran meg, med to horisontalt liggende motorer hvor festene ligger tildels under motorene, og med svært liten plass under for folk som er 190 cm/120 kg.

 

Men, når jeg tenker over det har jeg hatt båt i over 40 år, og aldri justert motorfester.  Den forrige hadde jeg i 17 år.  Har aldri hatt disse problemene.  Flaks??

 

 

Ha en riktig fin helg alle sammen!

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Halloen Pirus m flere !!

 

Enhver motor må må kontroleres at den står korrekt justert m jevne mellomrom.

 

Trebåter bør kontroleres oftere pga at de " lever ", gjerne hvert 3 år, plastbåter hver 5 år.

 

Viktig og kontrolere at gummiklossene er hele. Det er mulig du har hatt flaks Pirus , men det beror litt på motor størrelse, uvøren bruk v manovrering mm , med pent bruk holder alt mye lenger etter min mening.

 

Men uansett er det viktig og se etter at motoren  sitter fast der den skal !!

 

God helg til alle sammen !!

 

mvh

 

Leifen :sailing:l

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Leifen.

Jeg er enig med deg at enhver motor må justeres med jevne mellomrom for å sjekke at den fortsatt er korrekt justert. Det gjelder imidlertid IKKE motorer som har et CV-ledd mellom gir og aksel. Her er ikke millimeterjustering fortsatt nødvendig.

 

Tvert imot mener jeg at enhver person som har et korrekt vinklet trykklager, kan ta så lett på innvinklingen av motoren at det grenser til slurv. En CV-aksel er en aksel med et CV-ledd i hver ende. Hvert ledd kan ta opp inntil 8 grader avvik i en hvilken som helst retning. Selv en blind mann bør kunne få plassert motoren innenfor disse toleransene. Millimetertoleranse er derfor et tilbakelagt stadium. Selvsagt er det best å ikke ha for strort avvik med tanke på slitasje, men det er også alt.

 

En løsning med trykklager og CV-aksel er derfor noe man installerer en gang for alle og aldri etterjusterer. Etter laaaaang tid bytter man kanskje motorlabber, aksel eller trykklager pga slitasje, men i hele leddets levetid gjør man aldri mere noen form for oppretting. Den er gjørt en gang for alle. Hva er vel noen millimeter her og der i avvik når leddet til enhver tid tilpasser seg det avvik som er?

 

Bilde

 

 

Bilde

 

Installation with Aquadrive® CVA™

The engine can be installed in a horizontal position using super soft and efficient mounts. Apart from easy installation and permanent alignment, this also leads to better space utilization while dramatically reducing vibration and noise.

 

Her er noen linker:

http://www.python-drive.com

http://www.pythondrive.com

http://www.aquadrive.net

 

Og ja.... de er faktisk så bra som reklamen lover, men de er dyre.

Selv om vinklingen nå går som en lek, er imidlertid støyreduksjonen den store gevinsten.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...