Terje338 Startet 5.August.2010 Del på Facebook Startet 5.August.2010 Hei, Har skrua på tilten på min Yamaha F100 i 2 dager no og ikkje klart og funne ut av problemet. Problemet startet for ca ein månad sidan da den startet og sige nedover under fremdrift, og eg måtte tilte motoren opp igjen. Som regel så ville tilten vere tett når ej tiltet den litt oppover igjen etter at den hadde sege litt nedover. Etter og ha vore på ferie ei veke skulle eg ut med båten igjen, og når eg kom ned på havna såg eg at motoren stod med propellen halvegs nedi vatnet. Den hadde also sege nedover eindel. Turen eg hadde fungerte tilten 100% igjen, men etter og ha tiltet den heilt opp når eg kom til lands og skulle kjøre den nedi vatnet igjen sto den heilt fast. Pumpen igjekk både opp og ned men motoren ville ikkje nedover, prøvde og og rigle på motoren utan at det hjelpte. Selfølgelig fikk eg ikkje opp den manuelle skruen for og slakke motoren manuelt ned i vatnet. Fikk båten på land og fikk tilslutt opp den manuelle skruen, med det samme eg fikk slakket av det trykke som var der virket tilten igjen og alt var som før heilt til at eg kjørte den i max opptiltet. Så no er problemet at når tiltsylinderen går i max slag så bygger pumpen opp eit høgt trykk på stempelt og dette klarer ikkje systemet og bli kvitt. Eg hører at pumpen drar seg godt ned når sylinderen er i max slag, og det hører ut til at den leverer mykje større trykk den vegen eller når sylynderen botner innover. Har demontert både pumpedelen, og sylynderen utan og finne nokre vesentlige feil. Er det nokon som kan komme med nokre tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 6.August.2010 Del på Facebook Svart 6.August.2010 Uten å skape frykt og være negativ... så hadde en kjenning en 50hk honda intill nylig, som var akkurat slik at den seig ned, maks opptilt gikk hjem, morgenen etter så var motoren seget ned i vannet. Forhandler prøvde 2 ganger å reparere..............., men vart ikke bra. Så han fikk tilslutt helt ny tiltenhet. Husker ikke hva dem prøvde å bytte av deler. synes det er litt rart at den låser seg fast helt opptiltet.. er det noen trykkregulator på tiltene eller noe mekansik demping i toppen.. kan virke som stempelstanga kjiler seg i maks opptilt kanskje.. muligens litt bøyd helt innmed stemplet. hmm nei litt rart det å.. siden den går ned når du løser skruen. Går skruen til å "slippe" olje forbi i sytemet? Bynner å tro det kan være noe ventilmekanikk som tuller. Hvor mye har du demontert? Post bilder. Evt noen som har sprengskisse? (det hadde vært kjekt) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje338 Svart 6.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2010 Hei og takk for tilbakemeldinga. Her er ein sprenkt skisse av omtrent identisk tilt, trur det er små forskjeller men hovidsaklig det samme: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2002/F100TLRA/POWER%20TRIM%20%26%20TILT%20ASSEMBLY%201/parts.html Har sikkert på handa ein komplett tilt til 2500kr brukt som frister og kjøpe, men det er irriterende og måtte gi seg før ein har funne problemet... Har demontert både sylinder og pumpe med ventiler, men har ikkje tatt nokre bilder på vegen, desverre. I går kveld monterte eg sammen sylinderen igjen og prøvde mange ganger med og løse problemet utan og lykkast. Min teori er at pumpen leverer eit meget høgt trykk når sylinderen kommer i max slag, og dette trykket klarer ikkje pumpen overvinne når den skal kjøre sylinderen inn igjen. I og med at det først startet med at det var ein liten indre lekasje før problemet med låsing i max slag, tenker eg at det er ein ventil som går tregt som henger seg opp. Hadde vore til stor hjelp og sett ein system skisse korleis dei forskjellige delene virket. da hadde det vore enklere og funne problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.