Jump to content

Kjøring av utenbordsmotor i sitronsyre (p.g.a. varmgang)


beertrip

Recommended Posts

Hei

Da min 50hk Mercury PTBF 4T 2002 mod. gikk varm (fikk alarmer oftere og oftere)

Så ville jeg gjøre noe for å hindre dette uten å måtte demontere for mye av motoren.

Bestilte ny termostat /pakning,samt impellerkit+pakning.

Gikk også til innkjøp av 25kg sitronsyre (litt over 1300,- med frakt til nordnorge)

 

P1040675_edited-1.jpg

 

Til dette karet brukte jeg ca halvparten av sekken

 

P1040671_edited-1.jpg

 

sitronsyra blandet jeg ut i varmtvann for å løse den opp,

Forts. kommer hvis interesse for dette.

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke lagt ut noe mer i går kveld da trøttheta overtok..

 

Før jeg begynte å kjøre i sitronsyre,så fjernet jeg termostaten.

Dette slik at det sto åpent hele tiden med bra gjennomstrømming her.

PS: altså en MÅ sette på lokket igjen før start og kjøring i sitronsyra men termostaten er fjernet

P1040668_edited-1.jpg

 

skruene satt ikke noe særlig fast,men lokket satt ganske fast. Desverre ble pakningen under ødelagt i avtakingen

og jeg måtte lage en ny. (hadde ikke lyst å bruke den nye pakninga til dette.)

Når jeg tok vekk termostaten så var det ganske mye saltavleiringer inne i hullet

P1040674_edited-1.jpg

 

OBS: Når du tar av termostaten,så er det en gummipakning som er tredd rundt denne.

Ta av denne å sett på den nye termostaten du skal bruke .

Selv så jeg ikke denne gummipakningen i farta,så jeg måtte ta løs en gang til å sette på den nye.

 

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg startet opp og lot motoren gå på tomgang ca 1/2 time først

men allerede etter ca 15-20 minutter,så begynte faktisk "sjekkestrålen"

å bli sterkere . Jeg ruset opp motoren av og til og dette gjorde at en så at saltavleiringer og annen dritt kom ut fra motoren

 

P1040680_edited-1.jpg

 

tilsammen så kjørte jeg nok motoren i sitronsyre ca 3 1/2 - 4 timer , men tror nok sikkert en kunne kjørt den lengere

 

P1040685_edited-1.jpg

 

Men det som jeg merket var at "sjekkestrålen " ble betydelig sterkere dess lengere jeg kjørte motoren.

 

Etter denne kjøringen,så kjørte jeg motoren en stund i ferskvann.

Satte så inn en ny termostat og nye pakninger.

Inne i hullet der termostaten sto var det blitt mye reinere etter denne kjøringa med syre,så at det har noe for seg tror jeg absolutt.

 

Sjøsatte i går kveld,og tok noen runder . Kjørte ikke så veldig lenge, men lenge nok til at motoren avga alarm tidligere.

Det var ikke antydning til varmealarm nå, men må ta meg en langtur for å sjekke dette skikkelig. (100% )

Sjekkestrålen ble enda sterkere etter mer kjøring på sjøen med full fart,så jeg tror nok at jeg har fått renset mye dritt ut av kjølesystemet.

PS: Jeg har IKKE byttet impeller enda, ville sjekke om dette virket først.

 

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitronsyre er flotte saker for å gjøre rent der man ikke kommer til uten å åpne ting. Men vær forsiktig. Sitronsyre er sterkt som f.. og dette er lite bra for kroppen. Man kan få etseskader som man kjenner med en gang og kan skylle med vann, men største faren vi har lagt merke til er at folk utvikler allergier. Flott stoff, men bruk riktig værneutstyr :-)

mvh Heaven

Link to post
Share on other sites

Hei

Det var nå en høy pris for sitronsyre da. Hvorfor brukte du ikke middel på flaske som er laget for formålet? En flaske koster bare ca 200 kr?

 

Smaapala

 

Er litt usikker på hva du mener her

Er det sitronsyre til 200,- for en flaske eller? Hvor stor er flasken?

HUSK BARE: en utenbordsmotor har ikke et lukket kjøleanlegg,så en bør ha litt volum (vann/syre) for å

kunne kjøre motoren noen timer slik at ikke motoren går varm. Etter 4 timer var vannet (syra) ganske varmt selv etter mye tomgamgskjøring.

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Oj.

Hvorfor akkurat sitronsyre?

Har du noen idé om hvordan den er blitt så tett?

Hvordan, hvor ofte, hvor lenge er den blitt kjørt?

Er det utført minst et kvarters ferskvannskjøring før hver vinterlagring?

 

Fant ut at sitronsyre ble rimeligst ,derfor dette.Testet også ut sitronsyre før kjøp (på pakninger/gummi og aluminium)

Sjekket ut både systemrens og radiatorrens, men fant ut at dette ble mere kostbart enn sitronsyre.

 

Hvorfor den blir tett... Tja har hørt/lest meg til at nettopp mercury 50/60hk 4T 2002 til 2004/5 har problemer med dette.

Bl.a.Tett kjølevanns stigerør samt en del andre ting ( ta et søk her på plassen)

Motoren er stort sett blitt brukt til litt fiske (ikke mye tomgangskjørt) samt kjøring fra A til B også veldig lite tomgangskjørt.

 

Vet ikke om ferskvannskjøring de 3 første årene (kjøpt brukt og selger sa den var kjørt i ferskvann), men etter det har motoren blitt ferskvannskjørt hver høst. ca 20 -30 min

 

Er usikker på hvor mange timer den har gått, har ikke timeteller. Men siden jeg fikk den er den ikke blitt veldig mye brukt.

(men jevnt hver sommer)

 

Brukte selvfølgelig verneutstyr under kjøring.

 

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte sitronsyra fra :

http://www.kryddo.no/

 

Sendte en mail til Hjelle kjemi, men fikk aldri svar derfra så..

 

Jeg prøvde å ha aluminium i en blanding av 30 gram sitronsyre blandet i 1/2 liter varmtvann.

Så ikke antydning til tæring etter 1 døgn ,så da tok jeg sjansen på denne "renselses-testen"

Forresten så er jo sitronsyre ganske anerkjent for rensing av kjøling til innenbordsmotorer.

En annen ting er vel at en bør skifte anoder etter rens hvis du har slike på motoren

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Prøvde blandingen med 30gram sitronsyre/og halv liter varmtvann på noen rustne kopper

disse måtte ligge en til to uke/r før de ble skikkelig fine og alt rust borte.

Men selvfølgelig her må en jo se på hvor kraftig en lager blandingen .

Det ser ut som om saltavleiringer forsvinner mye fortere enn rust. (test av juksahjulfeste me mye avleiringer i samme karet som de rustne koppene)

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Hei

I dag har jeg vært på litt lengere tur, samt hentet 8 stk 22l (25l) kanner med bensin ( =mye belastning)

Det var ikke antydning til noen alarmer nå. En annen ting er at jeg synes kontrollstrålen er blitt utrolig mye kraftigere.

Min konklusjon er at dette funker over all forventning og jeg håper dette holder seg.

Skal kjøre 4hken i dette også når jeg tar på land for sesongen.

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Har nå tatt på land båten,og i den forbindelse så ville jeg kjøre 4hken også i sitronsyre.

Alltid når jeg har startet denne lille motoren på høsten,( ved ferskvannskjøring) så har det vært saltavleiringer i utgangen på "sjekkestrålen"

Dette også nå.

Startet motoren og intet kom ut av "sjekkestrålehullet"

Staket dette opp med en gitarstreng. (noe som nok er det beste jeg har prøvd til slikt bruk) og kjørte motoren

i sitronsyre i ca 2 timer. Underveis ble hullet for "sjekkestrålen" tett flere ganger ( noe som nok tyder på at sitronsyra løser opp saltavleiringene)

og jeg måtte stake opp siste 3 cm av utløpet flere ganger.

P1000069_edited-1.jpg

 

Også på denne motoren ble sjekkestrålen kraftigere, men ikke så mye som på 50hken.

Jeg burde sikkert ha kjørt denne motoren lengere enn to timer i sitronsyre, men...

Litt remedier for smøring

P1000072_edited-1.jpg

 

Etter kjøring i saltsyre så kjørte jeg motoren lenge i ferskvann for å få vekk all sitronsyra.

Spylte også godt motoren

når jeg var ferdig så stengte jeg bensinkranen og sprayet "fogging oil" (lagre olje) rett inn i forgasser.

P1000068_edited-1.jpg

Dette har jeg gjort hvert år og dette er helt supert.

( har tatt vekk lokket foran forgasseren for å kunne spraye oljen rett inn i forgasseren. lokket kan ses på bildet hvor alle smøreremediene er.

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

I dag kom problemene med varmgang tilbake igjen :( Trodde jeg ble kvitt dette i fjor da jeg kjørte i sitronsyre men dengang ei.

Det er vel ikke annet å gjøre enn å ta opp båten og demontere motoren for å finne synderen.

Håper at dette ikke blir et "kast" prosjekt

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Ett innspill på den 4hk (Tohatsu)-motoren din. Du er klar over at hvis du tar av forgasseren og reed-plata så er den ene reedventilen stengt ved hjelp av en liten metall-leppe du bare kan bøye opp... Sett inn en ny hoveddyse fra 5-hesteren, og du har øket effekten med 25%.

4 og 5Hk Mercury/Tohatsu er helt like med unntak av at 5hk har tilkobling til utvendig tank, åpnere reedventil og annen dyse.

 

Har 5-hesteren selv. Svoger har "trimmet" 4hk :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag kom problemene med varmgang tilbake igjen :(

Er motorern din innenfor noen av disse numerene ??

 

MERCURY/MARINER

Four Stroke Models


  •  
  • 1998 - 2000 50 (4 Cyl.) Big Foot Serial Number 0G590000 thru 0T1784999
  • 1999 - 2001 40 (3 Cyl.) Big Foot Serial Number 0G760300 thru 0T408999
  • 2001 - 2002 40/50/60 (4 Cyl.) Standard Gearcase & Big Foot Serial Number 0T409000 thru 0T490425

 

Er i så fald en bulletin ute på kjøleproblemer ifra Mercury...

Hvis du er innenfor kan du sende meg en mail så jeg kan sende deg den ( PDF fil )

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...