Jump to content

Importere båt i kategorien eksperimentell og slippe CE-merking

Asbjørn2

Recommended Posts

Hei

Jeg skal importere en 38 fots Scarab uten motor, den er ikke CE-merket.

Planen er å eksperimentere med forskjellige motorer, og tenkte da å bruke unntaket for eksperimentelle båter for å slippe CE-merking.

§ 3. Unntak

(1) Fra § 2 (1) gjøres følgende unntak:

...

f) eksperimentelle og forsøksfartøy, forutsatt at de ikke senere gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy,

Kan jeg da få båten CE-merket en gang I fremtiden når jeg skal selge båten, eller eller er jeg dømt til å beholde båten?

Er det spesielle krav for at båten skal kunne kalles eksperimentell?

Takk.

Jeg tror ikke du som privatperson klarer og få importert en "serieprodusert" båt som eksperimentell... enkelt og greit... uansett hvar mange motorer du putter i den.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei

Jeg skal importere en 38 fots Scarab uten motor, den er ikke CE-merket.

Planen er å eksperimentere med forskjellige motorer, og tenkte da å bruke unntaket for eksperimentelle båter for å slippe CE-merking.

§ 3. Unntak

(1) Fra § 2 (1) gjøres følgende unntak:

...

f) eksperimentelle og forsøksfartøy, forutsatt at de ikke senere gjøres tilgjengelige som fritidsfartøy,

Å hvorfor kan du ikke bare ta båten inn på Vedlegg3 å ferdigstille når endelig motor er i båten?

Redigert av Thelina (see edit history)

Formålet med dette unntaket er nok litt annerledes enn du ser for deg, og det er nok først og fremst myntet på bygging av prototyper og helt spesielle tester.

Å eksperimentere med motorer er det vel allerede gjort mye av på denne båttypen, både med en, to og tre motorer.

Semidiesel som går på biologisk hønsegjødsel er muligens ikke prøvd enda.

Oi, her var det bra med svar!

Sydvesten: Du seier noe der, et enkeltmannsforetak kan kanskje hjelpe?

Thelina: Har du erfaring med vedlegg 3? Kan jeg som privatperson lage denne erklaeringen?

Ole Petter: Det er litt spesielle tester jeg skal utfoere, saa jeg haaper det blir godtatt. Skal sette i et par Allison 250 C18/20 eller Lycoming LTS-101 turboshaft-gassturbiner. Skal ogsaa eksperimentere med forskjellige drivstoff, Jet A1, Diesel, Diesel Extra, Biodiesel, LPG, Metanol, Parafin osv...

andersb: Takk, ser paa en dekksmodell ja. '87 Scarab 38 KV. Hvilken modell har du? Flotte baater ja! :)

Redigert av Asbjørn2 (see edit history)

Tror det er greit å kontakte sjøfartsdirektoratet her... Det kan også være greit at du legger ved hele testprogrammet og intensjonene med testprogrammet... Jeg går ut i fra at årsaken til denne testen er vitenskapelig fundert og gjerne som doktoravhandling (PhD)... Har du dette i orden og gjerne et universitet med på denne forskingen så er det ikke umulig at du får dette til....

Men en vel dokumentert søknad til sjøfartsidrektoratet kan mulignes hjelpe deg langt på vei, og stiler du den via et universitet eller forskningsinstitutt så tror jeg det er mulig.... men tror ikke det nytter med noe venstrehåndsarbeid her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Årsaken til testen er vitenskapelig fundert ja, men ikke som doktoravhandling, jeg har heller ikke et universitet i lommen. Jeg får sende en søknad til Sjøfartsdirektoratet som du nevner.

Jeg fant en annen løsning som sikkert et lettere å få godkjent:

Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking?

*Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998

Noen som vet hva som godtas som dokumentasjon på at båten ble tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998?

Noen som vet hva som godtas som dokumentasjon på at båten ble tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998?

Om du har offisielle dokumenter fra det EØS land som båten ble tatt i bruk i før den gitte datoen så går det bra... V.A.T dokument vil jeg tro holder, Siden denne båten Scarab38 har vært i et EØS land før den ble exportert ut av EØS en eller annen ganng, så reger jeg med at finnes sporbar dokuemntasjon med båten som beviser det... Da sender du bare dette til sjøfartsdirektoratet/tollvesnet og dermed skulle ikke dette være noe problem

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...