Jump to content

Liten effekt ut av ny 50hk. For lang bensinslange?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Hei, har en liten 13 fots båt (porch) med ny 50 hk Selva 2 takt.

Klarer kun 32 knop og har helt korrekt stålpropell, høyde. Noen klarer over 40 knop med 40 hk.

Kan grunnen være at jeg har for lang bensinslange?

Fikk ikke målt farten med GPS da, men den virket mye mye raskere FØR jeg byttet ut den standard bensinslangen med en ny og 2 meter lengre slange + litt mindre diameter. Den er ca 3,5 meter lang nå.

Kan dette være grunnen? Motoren får for lite bensin?

Neppe men hvis du prøver en kortere slange så får du jo svar på spørsmålet :wink:

Forøvrig klarer vel de fleste 14-15 fots båter 32 knop med 50 hk når alt er optimalisert for toppfart, så 13 fotern burde jo greie mere ja.

Jeg fikk jo 32 knop med min forhenværende Galia 440 som egentlig ikke har noe særlig fartsskrog (for mye våt flate).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ikke helt usansynlig tror jeg at du har for lang og trang bensinslange. Husk at hvis du feks. går ned på slangedimensjonen fra 3/8 til 1/4", altså fra drøyt 9 til 6.3 mm, mer enn halverer du arealet. Økt lengde i tillegg gjør bare vondt værre.

Men som Teerex sier er jo dette en enkel sak å prøve ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vil ikke tro at det er bensinslangen som er problemet. En 50hk bruker ikke nok drivstoff til at selv en underdimensjonert drivstoffslange gir for lite. Hvis det er drivstoff den mangler ville jeg sjekket overgangen fra slange til motor.

Har du forsøkt å pumpe motoren full for å så gi full gass? Går den bedre da?

Var det slik at du ikke fikk fullt turtall med originalpropellen? Kan propellen være feildimensjonert?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...