erund Startet 9.August.2010 Del på Facebook Startet 9.August.2010 Jeg opplever at det er flere delte meninger når det gjelder marsjfart, så jeg legger frem et eksempel på båten min som er en Nidelv 26 med Volvo Penta TMD31A fra 87 årsmodell. I følge instruksen skal motoren oppnå 3600-3900 omdreininger ved toppfart under såkalt lett drift. Ellers så står det ikke noe om anbefalt turtallsområde ved marsjfarten eller rettere sagt der motoren trives best mht økonomi, støy og slitasje. I mitt tilfelle går båten 3900 omdreininger ved full gass ved lett belastet båt mens ved ferielastet som vi opplevde nå i sommer oppnådde den nær 3800 omdreininger selv om farten er blitt redusert fra 16 til 14 knop. Jeg har valgt maks 3300 omdreininger som et fornuftig område under ferien når vi ønsker "etappekjøring" og da er farten 10-11 knop. Ellers kjører jeg ganske ofte noe lavere fart også når vi skal "kose oss". Det står et messingsskilt i båten fra fabrikken at ved "cruisefarten" er det anbefalt 200 omdreininger under full gass, dvs. 3600-3700 omdreininger. Jeg synes personlig det virker noe høyt. I følge drivstoff målingen fra fabrikken så er drivstoffen lavest ved 2700-3400 omdreininger. Det sies også i andre kilder at en kan trekke fra 10 % ved full gass og der er såkalt marsjfarten. I mitt tilfelle blir det 3400-3500 omdreininger da. I tillegg bør en følge med temperatur og oljetrykket også. Merker spesielt ved temperaturen der måleren svinger ganske mye når en gir full gass eller noe lavere. Ved "min marsjfart" står måleren nær 85 grader. I følge instruksen er normal arbeidstemperatur mellom 75 og 90 grader. Gir en full gass når tempen på 90 grader i en kort periode. Har dere meninger om dette og hva som er fornuftig ? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
2nd Trikker'n Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 For meg er marsjfart ca. 80% "pådrag. Økonomisk fart er litt lavere. Alt tatt på gefülen. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Det finnes vel neppe et fasitsvar på dette, da det blir et spørsmål rundt økonomi/distanse/motorslitasje målt mot andre faktorer som f.eks. den tiden man har til rådighet. For min del bruker jeg 75-80l bensin i timen på 50 knop, og anser det som uhorvelig dyrt Med en fart på 30 knop jobber min firetakter på et behagelig nivå og jeg bruker rundt 1l pr mil. Om jeg senker farten til 20 knop bedres ikke drivstofforbruket nevneverdig. Så på min båt er i underkant av 30 en grei marsjfart.... Tror du må gjøre lignende vurderinger på din båt. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Tror nok det du føler er riktig, er det riktige! Kombinasjonen motorstøy og det opplevde lydbilde samt vibrasjoner i skroget ved et gitt turtall gjør at du fort finner det som er riktig ved hjelp av din egen hørsel. Når det gjelder planende båter sitter jeg personlig med den oppfatningen av at man nesten uansett havner på en ca: 26 knop som komfortabel marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 (redigert) Marsjfart anser jeg som den høyeste farten en kan holde vedvarende over tid utfra motorfabrikantens anbefalinger, dette bruker å stå oppgitt i den aktuelle instruksjonsbok, forutsettningen er at en oppnår maks anbefalt turtallsområdet ved fullt pådrag. En gylden regel er 10% under maks turtall, dette utgjør også ofte omtrent 80% av motoreffekten. Okonomifart anser jeg som den farten båten holder laveste forbruk per n.mil i crusing fart. Altså en konkret fart som i de fleste tilfeller ligger noe under marsjfart. Redigert 9.August.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Maks. 7 knop desom du skal kose deg på sjøen og det er viktigere å være på vannet enn å komme frem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 (redigert) og det er viktigere å være på vannet enn å komme frem. Er selvsagt helt enig her... Men for de som ikke trives så godt på sjøen så skjøner jeg at det er viktigere å komme fort frem og få tampen i land enn å "seile så sakte en kan, for turen tar slutt når en kommer til land".. Dog er jeg også enig i at motores marsjturtall normalt ligger x antall omdreininger under max, hva som er båten marsjfart kommer vel an på smak og behag det samt motorens størrelse i forhold til skrogtype.. På min siste båt så masrsjset jeg 2100-2200 og maks var 3000, dette av den enkel grunn at ved 2200 så var jeg nok skrogfarten og gevisnten ved å øke turtallet var minimal...Synes også støynivå er en parameter som må inn når en skal se på marsfart.. For andre skorgtyper og motorisering så vil det være andre forhold som spiller inn.. Redigert 10.August.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
loffern Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Marsjfart er det turtallet motoren er bygget for å kunne opperere kontinuerlig under uten og ta skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Hvis tiden ikke har noen verdi/kostnad så vil vel alltid økonomifart være den farten som bringer båten lengst avgårde med minst mulig forbruk siden drivstoff koster penger. Hvis tiden har verdi/kostnad så må det settes en pris på denne (kroner og øre) og regnestykket blir litt mere komplisert. Marsjfart er vel greit beskrevet av de fleste her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Tydeligvis er det en gjengs mening at "marsjturtall" er det maksimale en kan belaste motoren uten å risikere plutselig motorhavari eller stor slittasje. Når en stadig får melding om havari på nye motorer, er jeg overbevist om at det er en sammenheng her: mange presser motoren unødvendig hardt med henvisning til fabrikantens oppgitte data. En bør imidlertid merke seg at maks anbefalt effekt for motor og gear som regel er oppgitt langt lavere for bruk i yrkessammenheng, dvs. mer kontinuerlig drift. Den som vil ha en motor som lever lenge, bør nok myse litt til hva produsenten anbefaler for yrkesbruk. Selv har jeg aldri skjønt hensikten med å gi på NESTEN det motoren greier og tilbringe ferien i 30knop. Når jeg kjører bil ligger jeg, som de aller fleste, gjerne godt under 50% av motorens maksturtall. Når jeg går med båten gjør jeg det samme, sparer mye drivstoff, sparer motoren, støyer vesentlig mindre og kan nyte omgivelsene og ha det hyggelig med familien uten å ha blikket spikret på kartplotteren. Da er riktig marsjfart 7 knop. Dessuten er det ofte fint å kunne henge ut et dorgesnøre under veis. Da er passe marsjfart 3-4 knop. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Dog er jeg også enig i at motores marsjturtall normalt ligger x antall omdreininger under max, hva som er båten marsjfart kommer vel an på smak og behag det samt motorens størrelse i forhold til skrogtype.. For andre skorgtyper og motorisering så vil det være andre forhold som spiller inn.. Det er vel slik de fleste ser det på en dpl.båt. Best mulig økonomisk turtall er noe en må begregne for den enkelt båt, ofte blir den noe lavere enn det som noen definerer som marsfart. Eks. min Båt: Seilbåt 11,5 m lol depl. ca 8 tonn. Motor: Diesel 50 hk har max turtall på 3500 0/min, 8,5 kn. kan gå kontinuerlig med 3000 o/min, 7,5 kn marsturtall 2500 o/min 6,8 kn og økonomisk turtall 2000 o/min. ca 6 kn. På en planende båt er forholdet ikke så ulikt, men en må også ta hensyn til båtens planingsterkel. Å sette marsjturtall helt opp til det som motorfabrikanten mener motoren tåler virker ikke særlig lurt dersom en ikke har det lyntravelt og skal selge båten etter ferien. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 TydEn bør imidlertid merke seg at maks anbefalt effekt for motor og gear som regel er oppgitt langt lavere for bruk i yrkessammenheng, dvs. mer kontinuerlig drift. Den som vil ha en motor som lever lenge, bør nok myse litt til hva produsenten anbefaler for yrkesbruk. Dette er jo sant, men dette er ofte regulert i seg selv ved at motorer for yrkesbruk som regel mindre effekt per kubikk slagvolum eller kg motor. En pleasuremotor (fritidsbåtmotor) er i noen tilfeller en oppsprita les; en motor som er tunet for større ytelse en når den går som ykesmotor/industrimotor. Dette kan vel dels tillates basert på timetallet en motor er satt opp med før totaloverhaling skal finne sted (fritidsbåtmotor har normalt beskjeden gangtid kontra motor for yrkesbruk) Videre spiller det en sentral rolle å få motorene mest effektive til bruk i fritidsbåt med tanke vekt og størrelse, samt konkurranse på dette punkt mellom motorprodusenter. Bortsett fra Volvo Penta da som er noen steinknusere ettersom de er så tunge, har støpejernstopper, kraftige tunge blokker mm kontra konkurrenetenes alluminiumsvræl Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 (redigert) I min Volvo manual står det at marsjfart er maks rpm minus 200. Det skulle bety ca 3700 rpm på motor siden topp er 3900 rpm. Personlig liker jeg å kjøre motor i området 3300-3400 rpm. Det er mest økonomisk. Har en Volvo Penta KAD300. Tidligere hadde jeg en båt med påhengs. Den toppet på ca 5600 rpm, men mest økonomisk var den i området 4000-4500 rpm. Så da ble det min marsjfart på den båten. Du må selv finne marsjfart for din båt. Dette vil som regel avgjøres av støy (hvor mye tåler du), forbruk (antall nm per liter drivstoff), og hvordan båten går i sjøen. /Øystein Redigert 10.August.2010 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Jeg synes ikke det er overaskende at disse Volvomotorene takker for seg dersom de kjøres med marsjfart kun 200 o/min under maks. Det må være fullstendig feil for en marinemotor som generelt går under relativt hard belastning, en belastningen på ingen måte kan sammelignes med motor i et kjøretøy. Dersom selgere påstår det, vet de lite hva de snakker om, noe som for øvrig ikke er noen overaskelse. Kun en liten driftforstyrrese kan det lett medføre store skader når en "peiser på" slik. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Marsj- og økonomifart er godt antydet lengre oppe i tråden. Se også hvordan gearprodusenter klassifiserer bruksområder: http://www.progressing.no/gir/technodrive.pdf Ikke direkte sammenlignbart, men likevel . . . . Det er tildels store differanser i anbefalt effekt på samme utstyr. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
2xDiesel Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Mine 2 KAD300 kjøres stort sett på 3000 o/min hvis båten er i planingsfart. Skal bli morro å se over tid om det gir meg noe økt levetid på drev/motor med denne type kjøring. Er også nøye med å ikke belaste dem før de har passert 80 grader! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 På aq145 er 5500rpm maxi følge manualen. Min motor tilsvarer aq140 å benytter derfor aq145 manualen som veiledende siden jeg ikke har funnet noe annet. Videre i manualen står det som kalles for MAX cruising speed, men ingen ting om hva som er best å benytte. er forresten oppgitt til å være 3-500rpm under max rpm. Synes ikke noe av det kan fortelle meg hva som er ideelt for "mars-fart". Har tatt 4800-5000 som givende for meg, ut fra hva jeg har lest fra andre tråder, men merker stor økning på de 3-400 ekstra rundene fra 5000 til 5300-5400rpm(får ikke mere pga gasserne ikke åpner helt, justering). Jeg lurer litt på hvordan dere "vet" hvor mye drivstoff som brukes på gitt turtall? En måler som viser sirkulasjonen i slangen er vell eneste mulighet å måle reelt, å slike løsninger koster vell mye penger å jeg har ikke sett noen slike i snekker og daycruzere i området hær.. ? noen som vet om en billig løsning? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 (redigert) her har dere cummins/mercruiser syn på ting http://www.cmdmarine.com/engines/ratings.html å være paranoide, og ikke kunne ha maxturtall over lengre tid er tull, men du kan ikke ha det uendelig. i de fleste tilfeller vil muligheten for full gass begrense seg av sjø, andre båter, sund osv. i bil bruker jeg også all tilgjengelig kraft ofte da jeg kjører mye bane, har også dedikert banebil, som jevnlig må yte max effekt, og turtall mot 10.000. det holder overaskende lenge. Redigert 10.August.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Å sammeligne en blodtrimmet turboladet bensinmotor med en relativt langsomgående dieselmotor har lite for seg. En motor er ikke bare en motor. Men, generell motorbelastning på vanlig personbil under vanlig drift er egentlig svært lav i forhold til en båtmotor. Som 2xdiesel skriv er bl.a viktig driftstemp. før en belaster motorene mye. også lurt å la motoren gå en tid på lav omdr/tomgang slik at temp. går godt ned før en stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Selv har jeg aldri skjønt hensikten med å gi på NESTEN det motoren greier og tilbringe ferien i 30knop. Når jeg kjører bil ligger jeg, som de aller fleste, gjerne godt under 50% av motorens maksturtall. Når jeg går med båten gjør jeg det samme, sparer mye drivstoff, sparer motoren, støyer vesentlig mindre og kan nyte omgivelsene Bare ikkje du kjører godt under 50% av fartsgrensen så ;) jaja men det blir nå en viss forskjell. Ingen kjører jo på tur med bil på maks turtall. Det med å kjøre på knappe 50% er kun deplasement og halvplanere forunt. En planende båt må opp av vannet for å finne økonomifarten. Og da kan det fort bli vel så rimelig pr distanse med 30 knop som 23. Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Tror Cummins sine anbefalinger er mye bedre for motor og drivverk en VP sine. Er inne i min andre sesong med Kad 44 som har gått omkring 700 timer. I fjor gikk jeg en del lengre strekninger med 3500r/min men har funnet at 3300r/min gir mindre forbruk av både diesel og smørolje. samtidig blir det mindre støy, eks .hører en ikke turrbo ved dette turtallet. Jeg har også et skilt som sier marsj er 200r/min under maks oppnådd som vil si vel 3700r/min, noe som ikke føles riktig. Vedlagt en tabell fra en test i Baatmagasinet med forbruk for Kad 44 og ad41 som viser at forbruket øker kraftig hvis en kjører på turtall som Volvo anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Jeg lurer litt på hvordan dere "vet" hvor mye drivstoff som brukes på gitt turtall? En måler som viser sirkulasjonen i slangen er vell eneste mulighet å måle reelt, å slike løsninger koster vell mye penger å jeg har ikke sett noen slike i snekker og daycruzere i området hær.. ? noen som vet om en billig løsning? Til bensinmotorene trengs ikke så avansert utstyr, da alt som går gjennom slangen går til forbruk. Navman hadde en slik måler Fuelpower 2100 tror jeg den het, og kostet rundt 2400,- Monterte en slik i mine 2 forrige båter, kjekt instrument som virket nøyaktig nok. Imidlertid tror jeg modellen er utgått, men burde finne andre typer. Til dieslen blir det litt dyrere system, ettersom du må ha føler på dieselretur for å trekke denne mengden fra, finnes i flere varianter men koster vel rundt 3 x så mye som til bensin. At mange av oss "vet" forbruk har nok mye med at moderne motorer har integrerte systemer som gir oss mengder av info, blant annet forbruk ved de gitte turtall/belastning. Andre har kanskje foretatt målinger. Volvos EVC system gir mulighet til slik informasjon, Mercruiser har ett system som kalles smartkraft, og så moderne utenbordsmotorer, særs større modeller begynner å komme med slike informasjonssystem, eller at det kan kjøpes som tilleggsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 (redigert) En planende båt må opp av vannet for å finne økonomifarten. Og da kan det fort bli vel så rimelig pr distanse med 30 knop som 23. Jepp, min båt f.eks har en svært linjær forbrukskurve i cruisingfart fra 22-30 knop der det bare snakkes 100 dels litere i forskjell per. n.mil, det er først når du skal hente ut de siste 5-6 knopene fra 30, kurven blir betydelig brattere. Crusingfart 22-30 knop har jeg ett forbruk på Ca 1,2 -1,25 liter per. n.mil bortsett fra ved ca 24 knop der det er målt en liten dump i kurven på ca 1,1 liter per. n.mil Båten er selvsagt mest uøkonomisk i fart 8-17 knop, men selv 17-22 knop er mer uøkonomisk fart en 22-30 knop. Rimligste fart er fra tomgangsfart og litt pådrag 4,5-7 knop der den forbruker ca 0,70 liter per. n.mil Redigert 10.August.2010 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 :yesnod: Selvfølgelig er jeg enig i at 7 knop marsjfart ikke er noe for planende båter. Likevel kan en vel ta det LITT med ro. Se også Dag-Håkons innlegg med testene av Targa. Her er etter min mening logisk marsjfart 20knop ved 2900o/min, dvs. ca 3/4 av maks turtall ved planing. Tror både motor og passasjerer har det veldig bra da. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SeaRaymond Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Se også Dag-Håkons innlegg med testene av Targa. Her er etter min mening logisk marsjfart 20knop ved 2900o/min, dvs. ca 3/4 av maks turtall ved planing. Tror både motor og passasjerer har det veldig bra da. Hva er da Økonomi-fart dersom en ser bort fra å ligge å puttre på tomgang eller innen "deplasement" farten? Mitt syn er nettopp at det du her mener er marsjfart, ville jeg kalt økonomifart. Videre er dette turboladede motorer som liker litt turtall og "fres" for best holde seg selv rene. Om en person har en slik båt, og velger å ligge med så lav motorbelstning bestandig, å iallefall uten gjevnlig "blåse" ut av motor, tror jeg det på sikt vil være mer skadelig for motor en å legge turtallet opp noe slik at ting faktisk for "moet" seg. Blir litt som oss, er man en sofasliter, blir ikke futten og formen så bra heller, til slutt blir man overvektig eller syk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.