Draco20DC Startet 11.August.2010 Del på Facebook Startet 11.August.2010 I min Draco 2000 fra 87 står det en ny Ultraflex kontrollboks. Den har trimknapper på spaken, og tre ledninger som ikke er koblet til. Fargen på ledningene er blå, rød og grønn (muligens grå, jeg er fargeblind! :-) ) Kan noen fortelle meg hva som er opp, ned og hva som skal til batteriet? Skal det til + eller - forresten?? Det er en slik en Har ikke vært i nærheten av å finne noe koblingsskjema på denne i det hele tatt... Dracoen har tre knapper i forbindelse med powertrimmen 1 for opp 1 for ned og en som man må holde inne for å få drevet opp i transportmodus samtidig som man trykker på opp Jeg er ekstremt blank på dette, men jeg tror jeg har funnet ut at på de orginale knappene så går blå opp og grønn ned. De samme fargene finner jeg igjen bak ved motoren. Hvordan kobler jeg disse til de alledered eksisterende knappene. Jeg vil gjerne ha begge deler, og det må da være det enkleste også???? Har forsøkt det jeg skissererte over, men ingen reaksjon... Om noen er så greie å svarer, så forklar dere som dere ville forklart til en 10åring. Jeg er elektro-blsnk til tusen Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 Det står forresten en aq151 med 290 drev i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 I min Draco 2000 fra 87 står det en ny Ultraflex kontrollboks. Den har trimknapper på spaken, og tre ledninger som ikke er koblet til. Fargen på ledningene er blå, rød og grønn (muligens grå, jeg er fargeblind! :-) ) Kan noen fortelle meg hva som er opp, ned og hva som skal til batteriet? Skal det til + eller - forresten?? Det er en slik en Har ikke vært i nærheten av å finne noe koblingsskjema på denne i det hele tatt... Dracoen har tre knapper i forbindelse med powertrimmen 1 for opp 1 for ned og en som man må holde inne for å få drevet opp i transportmodus samtidig som man trykker på opp Jeg er ekstremt blank på dette, men jeg tror jeg har funnet ut at på de orginale knappene så går blå opp og grønn ned. De samme fargene finner jeg igjen bak ved motoren. Hvordan kobler jeg disse til de alledered eksisterende knappene. Jeg vil gjerne ha begge deler, og det må da være det enkleste også???? Har forsøkt det jeg skissererte over, men ingen reaksjon... Om noen er så greie å svarer, så forklar dere som dere ville forklart til en 10åring. Jeg er elektro-blsnk til tusen Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 hei det må vel skje noe hvis du kobler den røde ledningen til pluss,du får i alle fall kjørt drevet opp eller ned men den trailerfunksjonen får du ikke,de to andre ledningene er vel bare styrestrøm til releet som styrer trimmotoren ,strømmen som driver motoren kommer vel ett annet sted ifra Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 hei det må vel skje noe hvis du kobler den røde ledningen til pluss,du får i alle fall kjørt drevet opp eller ned men den trailerfunksjonen får du ikke,de to andre ledningene er vel bare styrestrøm til releet som styrer trimmotoren ,strømmen som driver motoren kommer vel ett annet sted ifra Jeg tenkte også det, men da jeg tittet på koblingene som var på knappene som allerede var montert, så så det ut som om den ledningen som ikke gikk til styring opp eller ned gikk til minus eller jord??? Er rødt alltid pluss i elektroverden??? Dersom dette er helt bankers kan jeg jo teste dette. Vil helst ikke svi noen releer eller annet ombord... Som du sikkert forstår, jeg er helt grønn!!! Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 hehe,litt grønne er vi vel alle sammen første gangen vi prøver noe nytt,hadde en litt annen ultraflex til mercruiseren jeg hadde men der gjorde jeg sånn i allefall ,men hvis du er usikker så kan du jo bare teste med en prøvelampe først uten å koble til trimmen ,bare koble til strøm på den røde ledningen og så trykker du på knappen samtidig som du setter lampa på de andre ledningene da skader du ikke noe i alle fall,den ledningen du ikke fikk til å stemme er vel til trailerfunksjonen ,den fikk ikke jeg til heller ,hadde bare opp og ned Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 hehe,litt grønne er vi vel alle sammen første gangen vi prøver noe nytt,hadde en litt annen ultraflex til mercruiseren jeg hadde men der gjorde jeg sånn i allefall ,men hvis du er usikker så kan du jo bare teste med en prøvelampe først uten å koble til trimmen ,bare koble til strøm på den røde ledningen og så trykker du på knappen samtidig som du setter lampa på de andre ledningene da skader du ikke noe i alle fall,den ledningen du ikke fikk til å stemme er vel til trailerfunksjonen ,den fikk ikke jeg til heller ,hadde bare opp og ned Selv dette er vanskelig for meg :headbang: 1. Jeg koble rød ledning fra ultraflex til pluss på batteriet. 2. en liten lyspære kobler jeg til den ene av de to andre ledningene 3. men må jeg ikke koble til minus også??? Eller skal jeg koble begge de gjenværende ledningene fra ultraflexen til pæra?? Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 hehe,nå må du spare hodet ditt littegranne,ikke bra med både skalling og drikking på samme tid,lampa du prøver med må ha to ledninger ,den ene kobler du til ett eller annet minuspunkt i båten din og den andre ledningen tester du bryteren med ,og når du da trykker inn bryteren så skal lampen lyse ,men husk å prøve bare en legning av gangen,er ei stund siden jeg gjorde dette men mener bestemt att det var den røde som skulle til pluss Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 11.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2010 hehe,nå må du spare hodet ditt littegranne,ikke bra med både skalling og drikking på samme tid,lampa du prøver med må ha to ledninger ,den ene kobler du til ett eller annet minuspunkt i båten din og den andre ledningen tester du bryteren med ,og når du da trykker inn bryteren så skal lampen lyse ,men husk å prøve bare en legning av gangen,er ei stund siden jeg gjorde dette men mener bestemt att det var den røde som skulle til pluss Takk skal du ha. Da tester jeg dette i morgen. JEg kommer tilbake til deg med resultatet. Kanskje jeg stikker på biltema og kjøper et voltmeter. Det gjør samme nytten som lyspære gjør det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 jo da går jo strøm gjennom dette også ,er litt spent på dette jeg også,men du får det helt sikkert til Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Hei Draco20DC. Gratulerer med båt kjøpet. Rød ledning er + Blå er opp, Da blir grønn ned Men det er styre strøm til releene. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
adeneo Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 (redigert) Her har du koblingsskjema for AQ290 power trim. Jeg har satt en rød ring rundt bryteren. Som du ser går den midtre (2) til pluss, 1 er ned og 3 opp, beach funksjonen kan ikke kobles til fjernkontrollen med mindre du har en egen bryter ledig. Da blir det som følger på AQ290: Grønn er opp Blå er ned Rød (eventuelt med blå stripe på) er +12V Vær obs på at beach funksjonen benytter -12V Teleflex/Ultraflex bruker fargene på skjemaet nedenfor Som du ser er det motsatt her, grønn er ned og blå er opp. Du kan da koble den midtre ledningen (rød/blå) fra den orginale bryteren til rød ledningen på fjernkontrollen. Grønn ledning fra den orginale bryteren går til blå på fjernkontrollen. Blå ledning fra den orginale bryteren går til grønn på fjernkontrollen. Skulle knappene på fjernkontrollen av en eller annen grunn fortsatt få feil vei, kobles grønn til grønn, og blå til blå. Beach knappen må beholdes, men kan byttes ut med en universal bryter e.l. så lenge man er klar over at denne benytter -12V. Det finnes en tidligere utgave av AQ290 som benytter ett annet koblingsskjema, men bryteren benytter de samme fargene, og er koblet helt likt, eneste forskjellen er at "beach" funksjonen er erstattet av noe Volvo kaller en "override knapp" istedet. Redigert 12.August.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Det må jeg si. Dette forumet er fullt av kompetente, hjelpsomme mennesker som ikke går av veien for å strekke seg litt ekstra for å hjelp en fersk og nå også lykkelig vattnisse med båt! Tusen takk for hjelpen alle sammen! Nå går drev opp og ned som bare det ved bruk av min Ultraflex! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Hei igjen Hyggelig att du fikk orden på greiene,neste kan det jo være noen av oss andre som trenger hjelp,men hvordan gjikk det med trailerfunksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 Det får være grenser for optimisme! ;-) jeg trykker bare inn knappen på dashen og tilter opp. Det var mest for ha litt mer kontroll og følelse med båten. Nå ligger den på verksted for å forsøke å finne ut av dette med 27 grader fortelling på 900 rpm. Den skal bare ha 6 egentlig.... Håper det ikke koster det hvite ut av øya!!! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 For mye fortenning er ikke bra 27 gr. er alt for mye, men disse motorene går mye bedre med rundt 10gr. i fortenning. Ikke følg boka. Har du prøvd å rett og slett justere tenningen?? Dersom det ikke er kun feiljustering av tenningen -> Sjekk kondensatoren først. Problemet ligger ofte der, og de fleste autoriserte Penta verksteder i dag er kun kvalifisert til å montere nye motorer og kan fint lite om gamle Volvo B23'er, og bruker timevis med feilsøking med fancy instrumenter før de finner ett enkelt multimeter og sjekker kondisen. Det er vacumstyrt tenning, og feil vakuum eller feil på vacumslanger er vanlig. Særlig sprukne/morkne vacumslanger som er vanskelig å oppdage kan bli dyrt i feilsøking. Bytt uansett alle vacumslanger dersom de ser gamle ut, de koster noen tiere på nærmeste slangeverksted (ikke kjøp hos Volvo $$$$). Dersom det ikke er feil på noe av dette, og fordeleren i orden, har sannsynligvis registerreimen hoppet over ett hakk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.