Jump to content

Båt som tåler Flybridge påbygging?


Batdilla

Recommended Posts

Dilla er i byttemodus om dagen. Ikke slik å forstå at Sjømannen umiddelbart skal selges, men jeg ser meg om etter en investering som krever noen vintre før den tas i bruk. Lommeboka tillater ikke ferdig båt ihht til ønsket spesifikasjon, så jeg tenker litt på å gjøre en del selv. Spesifikasjonene er som følger:

 

* Diesel som lett marsjer i 12 knop

* AC

* Uteplass over AC av typen med liten skjerming rundt

* Cockpit med OK pentry

* Kabin

* Toalettrom med dusjmuligheter

* Og så sist, men ikke minst. Fly. Dette er ikke et absolutt krav, men om anledningen byr seg, blir nok dette de ekstra 30-40 som lånehaien kanskje må ta stilling til...

 

Spesielt kombinasjonen AC m/uteplass over sammen med fly steller det til. Sliter med å finne noe jeg liker innenfor hva som er betalbart. Jeg har derfor lekt litt med tanken på å bygge fly selv. Jeg er spesielt fasinert av en Wikingboat 28 med påbygget fly som er avbildet på sidene til Wikingboat Club Norway. Har forhørt meg litt med Jon_P om han vet noe om egenskapene til denne båten etter en slik ombygging, men han kjenner ikke noe til båten ut over bildet. Jeg liker AC'en på disse båtene og i kombinasjon med fly ville dette vært en båt jeg ville satset på.

 

Det jeg lurer på kjære forum, er hva dere mener om en slik ombygging hvor man ettermonterer flybridge.

 

* Er det totalt forkastelig med tanke på oppførselen til båten? :wink:

* Eller finnes det båter som godt kan tåle en slik påbygging, forutsatt at høyde og vekt på flybridge holdes innenfor rimelighetens grenser? :wink:

* Noen som har egne erfaringer fra båter hvor det er foretatt en slik ombygging? :wink:

 

Som nevnt, er ikke fly et absolutt must, men det kunne vært greit og hatt mulighet til å bygge på dette senere, hvis man først skal bytte båt og man får tak i en båt som man ellers er fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Du må se lyst på livet :wink:. Nei da, dette tror jeg ikke er noe problem, når vi tenker på stabilitet. Det er jo gjort før, og veldig mange tilsvarende båter (størrelse) har jo FB. Hvis jeg ikke husker helt feil kan Poseidon noe om stabilitets beregning, så mon ikke våres venn fra Stavanger kommer med en kommentar om prosjektet ditt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Har du tittet på Fjord 880? Det er en båt jeg har sett som hardtopp og oppfyller de fleste kriteriene dine.

I tillegg er det en forholdsvis lav båt som helt sikkert tåler en ettermontert flybridge.

Det er en her på forumet som heter "haakon" fra Førde som har nettop en Fjord 880.

Møtte han i Kalvåg i sommer og var på omvisning i båten hans.

Link to post
Share on other sites

Går sikkert ann å ettermontere flybridge på en del båter, men pass på å kjøpe en båt som faktisk ser pen ut med flybridge. Jeg synes alt for mange båter som har flybridge er for små til å ha det, og det ender med at de ikke ser ut i det hele tatt (riktignok min mening). Jeg mener du må få tak i en båt som er stor nok til å kunne ha flybridge, og som har de riktige formene til å ettermontere en flybridge som blir pen.......

 

(du har sikkert tenkt på det, men syntes bare jeg måtte nevne det  :lol:)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

......hva dere mener om en slik ombygging hvor man ettermonterer flybridge.

 

* Er det totalt forkastelig med tanke på oppførselen til båten? :lol: .......

 :lol: Neida Dilla, Sjømannen tåler det fint, bare bruk "lette" farge på fly-bridg'en, så ordnær det seg!  :lol:

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har du tittet på Fjord 880?

Må innrømme at Fjord 880 ikke er blant de jeg har tittet mest på. En titt på prisen forteller meg hvorfor. Er nok litt i overkant av hva som er sunt for familiefreden. For den oppsparte reserve-pensjonskassa også, for den saks skyld :lol:. Men du verden for en flott båt. Særlig godt likte jeg hardtop varianten. Får se hva som byr seg av andre objekter som kan egne seg for flybridge påbygging. Først må jeg danne meg et bilde av hvilke båter som kan egne seg. Deretter får jeg se hvor høyt jeg må opp i pris. Aller helst skulle jeg hatt tak i en båt i slik passe oppussingstilstand som krever en del arbeide mot at prisen er dertil lavere. Blir det ingen annen råd, får det koste hva det vil. x-fot syken er allerede godt i siget. Ikke ukontrollerbar foreløpig, men hvem vet hvor lenge det vil holde seg. Takk for innspillet! :lol:
Link to post
Share on other sites

...men pass på å kjøpe en båt som faktisk ser pen ut med flybridge. Jeg synes alt for mange båter som har flybridge er for små til å ha det, og det ender med at de ikke ser ut i det hele tatt

Enig i det. Uten å nevne båttype, er det noen som i mine øyne ser ut som har cockpit som er en størrelse for liten (lav) og oppe på dette er det "sendt med" en slags skjerm som kalles flybridge. Nei, det skal være funksjonabelt og samtidig må det ta seg ut rent estetisk. Er skikkelig petimeter når det gjelder symmetri og linjer, så jeg håper du ikke behøver å være altfor redd for enda en båt i den nevnte klassen.
Link to post
Share on other sites

Minner om denne: http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1086

 

36 fot med stor fly med skade som sammen med pruting vil redusere prisen på denne betraktelig fra de 40.000 euro den står i. Divemaster kan vise noen veldig interressante kalkyler, har besiktiget båten og kan sikkert komme med innspill ang. hjemtransport. Mannskap til turen finner du naturligvis her.

Kanskje noe overkill, men hvorfor ikke tenke litt stort når du først er igang?  :confused:  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Når du skal kjøpe båt, bil, hus eller hva det enn måtte være så ha i tankene at det en gang i fremtiden skal selges igjen.

 

Ombygde båter er ikke særlig attraktive på markedet. I hverfall så synes ikke jeg det. 100% originale båter av kjent og godt merke er det som er mest attraktivt og som lar seg selge enklest til er bra pris.

 

Pass på at du ved ditt prosjekt ikke kjøper en grei original båt av kjent merke og bygger den om til en eller annen avart. Da vil du fort ha tapt penger både på det ombyggingen koster og det du gav for båten.

 

Hvis du kunne sett bort fra akterkabin, som jeg mener tar alt for mye av uteplassen på "mindre" båter under 30 fot, så kunne kanskje en Nordwest 740 Fly vært aktuelt? Utrolig romslig og brei 24 foter med en åpen og stor salong/lugar.

 

Akterkabin kommer til sin fulle rett på båter som er så store (dype) at den kan plasseres under akterdekket slik at man fortsatt har full dekksplass, uten forhøyninger, over akterkabinen. Men det er nå bare min mening da.

 

Apropos ombygging og Nordwest - Jeg så en gang på en Nordwest 740 som var til salgs. Her var kabinen/førerhuset forlenget bakover slik at det nesten ikke var noe uteplass igjen. Hele båten så ut som et misfoster og eieren strevde med å få solgt den, selv om prisen lå langt under originale utgaver av samme båt. Slike ombygginger er ikke særlig gunstig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at man skal "trø litt forsiktig her"

 

1. Har hørt om båter som ble mindre sjødyktige fordi man bygget på flybridge. Båtens tyngdepunkt ble flyttes

 

2. Det er som andre har vært inne på vanskelig å selge en ombygget båt.

 

Når jeg leser båtannonser (ja det hender) skygger jeg alltid unna alt som er av typen ombygget, og jeg er sikkert ikke alene om å tenke sånn.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at man skal "trø litt forsiktig her"

 

1. Har hørt om båter som ble mindre sjødyktige fordi man bygget på flybridge. Båtens tyngdepunkt ble flyttes

 

2. Det er som andre har vært inne på vanskelig å selge en ombygget båt.

 

Når jeg leser båtannonser (ja det hender) skygger jeg alltid unna alt som er av typen ombygget, og jeg er sikkert ikke alene om å tenke sånn.

Et godt poeng.  Kan i allefall ikke regne med at CE-merking og DNV-godkjenning er inntakt lenger. Dermed toer vel forsikringsselskapene sine hender også, om uhellet skulle være ute.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei

Istedenfor flybridge sitter man å kjører båten fra akterdekket

Dette må vel være et bedre alternativ. Driver og smugtitter litt på noen sånne selv. Ser ut til at fly er litt utenfor min rekkevidde økonomisk også.

Da er det plutselig ganske mange båttyper som kan være aktuelle. Kommer på i farten: Concord 9000, og  Barracuda har vel en eller flere modeller. Dette er båter med mye plass innvendig, i tillegg til stort dekk oppå aktercabinen...  +++++flere andre. (kommer bare ikke på flere nå.  :confused:)

Så forøvrig en Summer Family med bakvegg og flybridge for noen år siden, :wink::eek:

Ikke pent!! :crazy: :crazy: :crazy:  Så ikke prøv å bygge om den ihvertfall!  :nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg veit ikke om det er aktuelt for deg, men jeg kan forestille meg at det blir aktuelt å frakte båten ut av Mjøsa i en og annen ferie, og da bør den totale høyde,på båten, ikke overstige 3,5 meter. Kan du holde den under 3 meter, kan de fleste kranbiler frakte båten, kommer du over 3 meter må du til med svanehenger (semi), og da er prisen sikkert litt anderledes. Uannsett bør du holde deg under 3,5 meter, da total transport høyde ikke bør overstige 4,5 meter.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Drømmebåten er greit beskrevet, men så var det prisen da. Det er kanskje lettere å komme med ideer her hvis du kunne fortelle oss hviken pris du kan gå for ?

Det avhenger av tilstanden. Er villig til å fire en god del på kravene mht til utrustning og generell tilstand mot at prisen er tilsvarende lavere. Mulig det ikke har kommet godt nok frem, men i utgangspunktet er det et oppussingsobjekt jeg ønsker meg, fremfor å måtte låne ekstra pga en allerede i utgangspunktet bra stand og utrustning. Da jeg har "låst" meg veldig til dette med fly, har jeg ikke fått satt meg nok inn i nivået på andre båter i markedet til at det er så lett å si en endelig maks. pris. For å ha det godt med meg selv, vel vitende om at jeg ikke kan selge Sjømannen på et par år før nyanskaffelsen er klar til bruk (Og således får inn litt å dekke lånet med), hadde en pris rundt 200' vært levelig. Men allerede nå begynner jeg å få en viss følelse av at dette ikke monner. Så da blir det å justere kravene litt, kanskje i kombinasjon med å gå opp litt på maks. pris. Og da spørs det hva man får, som bestemmer hvor mye man synes det er verdt. Men jeg tror jeg kan si med rimelig sikkerhet at jeg ønsker ikke å gi så fryktelig mye over 250' for et oppussingsobjekt. Der går smertegrensen. Størrelsen nevnte jeg kanskje ikke tidligere, men 27-28 fot er minimum. Og marsjfart på minst 12 knop er ufravikelig.
Link to post
Share on other sites

Minner om denne:http://www.parisibroker.com/scheda.asp?scheda=1086

Fint tips. Men umiddelbart er det lite som skriker "Denne MÅ du bare ha - løp og lån!". Står lite info i annonsen også. Spørs hva skaden går ut på. Og så skulle det forundre meg lite om det er 2xbensinmotor som sitter i den... I utgangspunktet er jeg på jakt etter en båt som selges i Norge, slik at det er noenlunde kurrant å besiktige den selv (Fortrinnsvis), evt. å be om hjelp via vennetjenesten til en besiktigelse. Takk for tipset!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...