Jump to content

Båt som tåler Flybridge påbygging?


Batdilla

Recommended Posts

En ting jeg har fått med meg er at prisdifferansen mellom et tilnærmet oppussingsobjekt, og en båt i normal stand ofte er for liten, dvs båten med oppussingsbehov + oppussing blir dyrere enn tilsvarende båt som er iorden.

 

Hadde trebåt vært et alternativ? Trebåter med klare behov for renovering er ofte billige.

Link to post
Share on other sites

...og bygger den om til en eller annen avart. Da vil du fort ha tapt penger både på det ombyggingen koster og det du gav for båten.

Viktig moment som jeg i iveren bare må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på. Det får evt. bli en avveining mot hva jeg må gi for båten og hvor lenge jeg regner med å beholde den (Les: Hvor lenge man antar det går før x-fot syken slår til igjen :yesnod:). Takk for påminnelsen!

Akterkabin kommer til sin fulle rett på båter som er så store (dype) at den kan plasseres under akterdekket slik at man fortsatt har full dekksplass, uten forhøyninger, over akterkabinen. Men det er nå bare min mening da.

Ikke uenig i det. Men i den størrelsen båt vi snakker om her, er jeg villig til å fire litt på utformingen av akterdekket mot å få AC. Jeg synes det er sløsing med tilgjengelig plass å ikke ha AC under akterdekk. Så får det heller bli litt krunglete adkomst til akterdekket og annet som en kombiløsning medfører. Dessuten tror jeg det er et ufravikelig krav fra Dillerinnen å ha AC i neste båt...
Link to post
Share on other sites

...Kan i allefall ikke regne med at CE-merking og DNV-godkjenning er inntakt lenger. Dermed toer vel forsikringsselskapene sine hender også, om uhellet skulle være ute.

Vet ikke hvor stort problem en ombygging vil utgjøre i forhold til forsikring, men man skal vel ikke se bort fra at hvis det overhodet er mulig å koble ombyggingen til årsaksforhold ved en evt. ulykke, vil vel de fleste selskaper vite å benytte seg av muligheten. Men jeg ser et viktig poeng i dette med CE-merking ved salg. For mange vil det være betryggende å vite at båten man skal anskaffe er bygget og godkjent under visse forutsetninger. Er det foretatt en større ombygging uten at båten er godkjent på nytt, vil dette garantert dra ned i de flestes øyne, i tillegg til faktumet at det ikke dreier seg om en original båt lengre. Det man da evt. gambler på, er hvor mye det vil dra ned.
Link to post
Share on other sites

Uansett bør du holde deg under 3,5 meter, da total transport høyde ikke bør overstige 4,5 meter.

Notert!

 

Etter de foreløpige innspillene, ser da revidert kravspesifikasjon slik ut:

 

:yesnod:

 

1. Fortrinnsvis oppussingsobjekt i OK stand maskinellt og skrog uten skader

2. Diesel som lett marsjer i 12 knop  

3. AC

4. Uteplass over AC av typen med liten skjerming rundt  

5. Cockpit med OK pentry  

6. Kabin  

7. Toalettrom med dusjmuligheter

-. Mulighet til å bygge på fly :blush:

8. Til salgs i Norge

9. Minimum 28 fot, men ingen begrensning oppover

10. Skrogmateriale: Litt usikker. I utgangspunktet glassfiber, men har sett en rekke stål/aluminiumbåter til fordelaktige priser. Problemet er bare at jeg har ennå til gode å se en båt i disse materialene som samtidig har OK linjer og utseende. Dessuten er jeg mer familiær med glassfiber som materiale.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg har fått med meg er at prisdifferansen mellom et tilnærmet oppussingsobjekt, og en båt i normal stand ofte er for liten, dvs båten med oppussingsbehov + oppussing blir dyrere enn tilsvarende båt som er iorden.

Ja, den erfaringen er jeg selv i ferd med å gjøre meg både på Sjømannen og Selco'en. Det er rett og slett stor skam å vite alt jeg har kostet på Selco'en. Likevel fortsetter jeg. Men slik jeg ser det, er fordelen med oppussing at man kan tilpasse oppussingskostnadene etter inntektene og heller ta tiden til hjelp. Og på kjøpet får man verdens beste hobby: All tiden man driver og planlegger/fantaserer i vill feber om hvordan ting skal bli, gleden ved å skumme kataloger og Internet på jakt etter det store kuppet hver gang man trenger noe, skuffelsen når det ikke ble slik man trodde likevel, gleden ved å langt der framme en gang kunne sjøsette, osv. Har aldri vært ligge-på-sofaen-drikke-øl-og-se-på-tippekampen/samle-krefter-typen, så uansett må jeg ha noen større prosjekter å fordrive fritiden med. Og hva bedre kan man investere den i enn å pusse opp båt?

Hadde trebåt vært et alternativ? Trebåter med klare behov for renovering er ofte billige.

:blush::wink: :wink: :blush::wink::nonod::yesnod:

Ikke i den størrelsen det er snakk om her. Kunne nok godt tenkt meg en smekker liten trebåt, men jeg vil nok ha litt erfaring med en mindre trebåt før jeg drar på meg et digert dråg.

Link to post
Share on other sites

Fint tips. Men umiddelbart er det lite som skriker "Denne MÅ du bare ha - løp og lån!". Står lite info i annonsen også. Spørs hva skaden går ut på. Og så skulle det forundre meg lite om det er 2xbensinmotor som sitter i den... I utgangspunktet er jeg på jakt etter en båt som selges i Norge, slik at det er noenlunde kurrant å besiktige den selv (Fortrinnsvis), evt. å be om hjelp via vennetjenesten til en besiktigelse. Takk for tipset!

Bensin? - neida 2x iveco diesel. Nedenfor ser du tråden der denne båten ble diskutert, mener at Divemaster fremla en revidert kalkyle der han mente denne kunne tas inn til Norge for under 400k moms og hk avg inklusive, men + transport kostnader. Mener å huske at skaden var noe råte i bæringen av selve flybridgen og at dette på verksted i Italia ble anslått til ca 7.000 euro, som kom til fradrag på kjøpesummen. Les inspeksjonsrapporten og drøm....

- det har jeg gjort.

Men har dessverre ikke guts, tålmodighet eller fingerferdighet til å gå igang med slikt et prosjekt.  :yesnod:

 

tror jeg har mer info og bilder på jobben skulle det være av intr?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg har da aldri gitt deg lov til å legge bilder av båten min ut på nettet, Gunga Din  :yesnod:

 

Mvh. BEG

Ursäkta, visste ikke att det var din......det var bare masse damer ombord, när jag var ombord!

(jag bad dom gå åtsidan innan jag tog bilden, tenkte det er ikke bra för er o se en masse lett-klädde damer!!)   :blush:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror det kan bli vanskelig å finne.

 

Det er gjerne maskinen som ryker først, og oppussingsobjekter som både har ok maskin og skrog  :yesnod: Da er det jo bare innredningen igjen som må pusses opp. Kanskje  et påbegynt selvbyggerporsjekt med brukt / overhalt motor der eieren har blitt syk eller har gått lei ? Sliten bayliner uten motor importert fra USA kan muligens være noe, men da må man utenlands, og strule med toll CE merking og andre ulumskheter.

Link to post
Share on other sites

Det er gjerne maskinen som ryker først, og oppussingsobjekter som både har ok maskin og skrog  :yesnod: Da er det jo bare innredningen igjen som må pusses opp.

Sukk. Du har rett. Mulig denne tråden er noe jeg bare må igjennom for å komme ned på landejorden igjen. Og jeg som håpet dette kunne kunne være veien til både en relativt stor båt og aksept fra Dillerinnen til anskaffelse av prosjektet :blush:. Hva gjør man da? Utsette x-fot syken er utelukket allerede fra starten. Vil heller ikke gå veien 3-fot opp, pusse opp denne og når den er OK - 3 fot opp, osv. Ønsker å klemme til såpass i størrelse at det holder ihvertfall noen år. Må jeg bare stålsette meg på utlegg i størrelsesorden "bråk med Dillerinnen" da? Forresten - noen som er intr. i å kjøpe div. aksjeporteføljer med varierende inntjeningsevne... Og en Ford Courier -93 mod. Og en Tempo Swing -57 mod. Og garasjen til naboen. Og.... ? Får vel bare følge med i annonsemarkedet utover. Men er mer enn takknemlig for tips om båter som evt. dukker opp uforskammelig billig. Eller et oppussingsobjekt... Eller et påbegynt halvfabrikat med motor innmontert...
Link to post
Share on other sites

Mente ikke å ta motet fra deg. Vi skal nok følge med, tipse videre og kanskje finne en løsning. Prosjekt "Dillas nye båt" bør  ikke på noen måte legges på is. Selv brukte jeg flere år på å finne den rette båten da jeg skulle handle båt nr. 2. Var borti det meste - alt fra scand 26 til svære hollandske slagskip i stål  :smiley:

 

Men det er litt uklart når du eventuelt er på gli til å handle, og hva som skal skje med sjømannen. Skal sjømannen gjøres ferdig først og så selges eller ser du for deg ny båt (hvis den dukker opp) om ikke så lenge?

 

Synes heller ikke du skal gi opp drømmen om flybridge.

Link to post
Share on other sites

Mente ikke å ta motet fra deg. Vi skal nok følge med, tipse videre og kanskje finne en løsning. Prosjekt "Dillas nye båt" bør  ikke på noen måte legges på is.

:sad::smiley:

...Men det er litt uklart når du eventuelt er på gli til å handle, og hva som skal skje med sjømannen. Skal sjømannen gjøres ferdig først og så selges eller ser du for deg ny båt (hvis den dukker opp) om ikke så lenge?

Vel, "planen" er å få tak i oppussingsobjekt. Det ligger da i kortene at det vil kunne gå en vinter eller to før nyanskaffelsen er klar til bruk. Satser da på å bruke Sjømannen i mellomtiden. Helt kortsiktig, kommer prosjektene i Sjømannen uansett til å gå sin gang slik at den er mest mulig presentabel den dagen den selges. Smart/dum som jeg er, så er så og si alt jeg trenger av materiell til nesten alle prosjektene allerede kjøpt inn :wink:. Noe kommer jeg til å ta med meg til neste båt, men mye av det kan jeg like godt sette inn i Sjømannen da dette er ting som ofte finnes i normalt utrustede litt større båter. Et ledd i å kunne trappe opp fremdriften i Sjømannen er å ta den helt hjem til hagen denne vinteren slik at absolutt alle ledige øyeblikk kan utnyttes i båten.

 

Er prisen på nyanskaffelsen lav nok, handler jeg gjerne med en gang for å ta vare på sjansen. Men må jeg altfor høyt opp i pris, dvs. ender opp med en ny båt som er mer eller mindre bruksklar med en gang, tilsier fornuften at jeg bør vente til neste høst og heller gjøre Sjømannen mest mulig ferdig i mellomtiden slik at denne kan legges ut for salg ganske umiddelbart etter nyanskaffelsen.

Synes heller ikke du skal gi opp drømmen om flybridge.

:sad::smiley:
Link to post
Share on other sites

Kan dette være noe, 25 fot 89 mod. 240 000 danske med 5.7l bensin men det går vel an å bytte til diesel. Ferdig EU merket når du kjøper i fra EU

Ikke oppfatt meg negativ når jeg avslår det ene forslaget etter det andre. Lengden bør være 28 fot eller mer, så 25 er akkurat en 3-fot syke for lite. Blir fort ekstra styr når motor skal byttes, i tillegg til at det medfører kostnader i form av anskaffelse av ny motor. Skal jeg først basere meg på motorbytte, ville jeg heller forsøkt å få tak i et kupp fra USA hvor jeg var helt sikker på at CE godkjenning var under kontroll. Der virker det som det vrimler av prosjekter generelt og flybridge båter spesielt til oppussingspriser. Men jeg kvier meg litt for motorbytte og hva dette måtte medføre. For det første har jeg ikke oversikt bra nok til å kunne estimere kostnaden for et slik bytte i hvert enkelt tilfelle. En ting er selve motoren, men hva med alt rundt? Og selv om jeg har plukket på en og annen motorsykkel motor opp igjennom årene, vet jeg ikke om jeg bør sette igang med montering av motor selv. Det vil si at jeg sannsynligvis må sette bort montering av motor, hvilket igjen medfører mer kostnader. Det eneste tilfellet jeg kan komme på hvor kjøp av båt med motorbytte er inkludert kan være aktuelt, er hvis det kan sies med 100% sikkerhet at en annen motor er plug-and-play med eksisterende hardware. Mulig noen i forumet vet om konkrete eksempler? Men takk for tipset! :smiley:
Link to post
Share on other sites

Har lekt meg litt med en tenkt båt.

10 x 3 m.

Vekt 5 tonn.

0.48 m. dypgående.

 

Hvis den vælva, så så det sånn ut:

 

Bilde

 

 

Hvis jeg satte på ei fly (buksesmekk?) på totalt 200 kg, midt på båten og med vektsenter 2200 over vannlinja, så så det sånn ut:

 

Bilde

 

Dette er selvfølgelig kun en tenkt båt.

Jeg må ha ei vertexfil og nøyaktige vektdata for å få dette helt nøyaktig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kan dette være noe, 25 fot 89 mod

240 000 danske med 5.7l bensin men det går vel an å bytte til diesel.

Ferdig EU merket når du kjøper i fra EU

Dette må da være et brukbart kjøp, eller??? Kanskje mulig å få prutet litt også? Transport hjem går det jo an å ta mesteparten av selv, litt avhengig av hvor man skal.

Var ombord i en Bayliner på 25 fot i sommer. Det tror jeg er den største 25-foteren jeg har sett! 2 separate doble køyer under dekk, uten å re opp i sittegruppen, (den ene køyen var stikkøye under sofaen), god uteplass og flybridge med liten solseng bak stolene. Pantryet var litt lite, det er nå så, men eieren hadde fjernet førerstolen inne, så det ble litt bedre plass der. Han satt bare på flybridgen når han skulle "kjøre" båten sa han.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva tror du om denne? For dyr og uten fly, men det står jo bud ønskes. Den ser ut til å ha AC, og kanskje det hadde gått å sette på en liten fly?

Som du skriver - i øyeblikket litt i overkant prismessig. Men jeg må innrømme at jeg har tittet på denne både en og to ganger. Falt litt for utseendet på båten. :wink:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...