suzumer 290 Startet 12.August.2010 Del på Facebook Startet 12.August.2010 (redigert) ruddet litt å "båt hyllen" min i dag (på jakt etter 2 takts olje)fant ein boks med olje. men, denne oljen har stått med eit lokk som er sprokke (nesten like stor sprekk som om den sto uten lokk) og denne har stått der i eit år eller 2. kan den brukes leste på eit annet emne att oljen holdt seg i flere år men dette var med lokk.... er det det samme uten lokk? Redigert 12.August.2010 av suzumer 290 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 trokje det er brukandes nei, sikkert komt endel støv og fukkt nedi den over 2 år. Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 har stått tørt i garasje som er oppvarmet om vinteren.. og det er en del av korken som dekker hullet mot støv men stor sprekk rundt Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Hvorfor ikke bare kjøpe en ny? Jeg hadde aldri brukt 2år gammel olje. Med eller uten lokk.. Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 ja like grei d.. bedre å kjøpe ny olje enn ny motor det er jo bare billig biltema olje.... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Jeg hadde aldri brukt 2år gammel olje. Med eller uten lokk.. Hvorfor hadde du ikke brukt 2 år gammel olje med lokk? Har aldri hørt at ublandet 2-takts olje blir dårligere av å stå i en tett kanne? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
thon Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Rett og slett fordi olje er ferskvare. Det ble sendt en mail til Biltema om akkurat dette av et forummedlem her og fikk dette svaret: Hej Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr. Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper. Jag rekommenderar dig att byta olja och oljefilter. Med vänlig hälsning/ Best regards, Tel: 0775 20 00 00 kundservice@biltema.com Og hva koster egentlig en liter med 2-taktsolje på biltema? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 64.90 for en liter http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Oljer/2-takts-utenbordsolje/ 299.- for 5 liter Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Snekker'n Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Rett og slett fordi olje er ferskvare. ... Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr. Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper. ... Ok, verden går altså ikke fremover.... Synes svaret var rimelig generelt. Mener han at dette kun gjelder 2-taktsolje, eller alle oljetyper? Lurer i så fall på hvordan det skulle gå med alle de oljene som man forskriftsmessig ikke bytter årlig? På en bil gjelder det gir- og kardangoljer, på traktor hydraulikkolje. Hva med oljen i luftkompressoren på hobbyverkstedet hjemme? Når skiftet du den årlig? Eller på vedklyveren? Er 2-taktsolje datomerket? Kan du se om den kannen du kjøper på Biltema (eller i båtsjappa) ikke er en kanne som har stått på en gjenglemt pall fra forrige sesong eller lenger? Beklager om jeg høres tvilende ut, men dette har jeg vanskeligheter med å akseptere. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Mouche Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Nå har jeg sjekket diverse kanner med oljer for to-taktere, fire-taktere, giroljer, motoroljer, for bil, for båt osv og kan ikke se at noen av disse er merket med hverken produksjonsdato eller holdbarhetsdato eller noen informasjon/tekst som skal kunne gi en vanlig forbruker et aldri så lite "hint" om at det finnes noe slikt problem, råd, instruks, begrensning eller hva det måtte hete. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr. Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper. Med vänlig hälsning/ Best regards, Tel: 0775 20 00 00 kundservice@biltema.com hmm Bukken og havresekken? :) Jeg spurte Reginol om lagring av olje en gang. Det jeg fikk til svar da var at jeg måtte passe på at oljen ble lagret frostfritt ellers kunne den miste egenskapene sine. Er dog ikke så sikker på det heller... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Er dog ikke så sikker på det heller... Jeg er helt sikker på at den oljen jeg har kjøpt på Reginol (totakts-olje og girolje til båt samt motorolje til bil) IKKE har vært lagret frostfritt, men heller ikke klar over at det har medført noen problemer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bille Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Sunn fornuft tillsier:Skift olje og filtre hvær høst.Koster ingen ting i forhold til en ny motor eller overhaling.Det er så mange meninger om dette med olje som det finnes mennesker,så for meg er det helt uintresankt.Jeg skifter olje hvært år og da vet jeg att motoren har det bra i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Sunn fornuft tillsier:Skift olje og filtre hvær høst.Koster ingen ting i forhold til en ny motor eller overhaling. Akkurat det er det vel ikke så mange som vil krangle med deg om. Spørsmålet her gjelder i første rekke om oljens egenskaper forringes av å stå lagret, ubrukt. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
ivar Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 .... og hvis olja blir forringet av frost, vil det si at jeg må parkere i oppvarmet garasje - eller bytte olje hver gang det har vært frost? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bille Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Spørsmålet her gjelder i første rekke om oljens egenskaper forringes av å stå lagret, ubrukt. Tror nok jeg er enig med veldig mange hvis jeg hevder att olje er ferskvare.Lønner seg ihvertfall og forholde seg til det da Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Makan, olje som har samme holdbarhet som enkelte juice pakker? Hvis jeg skulle bytte ut all olje på alt av kjøretøy, samt alt som står på dunker pr 12 mnd så har mange tjent mye penger. Snakk om hysteri. Greit, olja forringes vell litt kvalitetsmessig men så er olja i dag en del bedre en hva som ble solgt for en del år tilbake, å det meste av motorer tåler nok en litt dårligere olje ettersom de fleste i dag fyller bedre olje en hva som var tilgjengelig når motoren ble bygget. Bortsett fra 2t olje, så bytter nok de fleste oljen såpass ofte at selv om oljen var forringet før den kom på motoren, og etter kanskje 2 år i ei blokk med litt "slitasje" og "forringelse" så tror jeg nok den olja holder enda en stund uten at motoren får større skader. Unntakene blir jo "høyeffektsmotorer" og motorer som kjøres meget hardt. Med hensyn til privat økonomi, miljø osv så bruker jeg med god samvitighet olje som har vært lagret fornuftig både 1 og 5 år. Ang olje og frost: kjører til tider snøskuter (og bil) i 20-30 minus, og denne har gear olje på gear kassa og 2t olje på tanken. Hvis ikke denne olja skulle tåle frost som opplever temp svigninger på 40-50 grader (20 minus til 20+) med timers mellomromm og ofte så hadde nok det vært umulig å eie snøskuter. Kommer ikke ifra det faktum at det som brukes blir slitt, hvordan man bruker det og tar vare på ting påvirker levetid og funksjon. Selv bruker jeg for det meste litt bedre oljer en hva som er annbefalt, så har jeg litt ekstra margin å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 jeg har en 9,23 Hk Yamaha på min jolle. der fannt jeg en dunk me 2 rakts ålje. denn donken var sikert 20 år gammal. den åljå hadde jeg på tanken til yamahaen og den går enda. jo jeg kjører mye i somærn så gammal totaktsålje som har stått uten låkk kan fint brukes der har jeg erfaring. go såmmer Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 (redigert) Det er er bedre for en motor som skal stå stille lagret hele vinteren å stå på ny olje en den olja som er brukt hele sommeren.Tro det eller ei,men det er ett faktum det! Det er vel anderledes med totaktsolje som blir blandet i bensina,eller er på egen tank,da er den jo ikke med og konserverer motoren under lagring på samme måten. Ferdig blandet totaktsolje i bensin feks.til mototrsag skal en jo helst la være å bruke hvis den har stått lagret feks.ett års tid. Frost har nok ikke noe påvirkning på ole tror jeg. Att det er datostempling på olje produkter det tror jeg ikke det er.Er nok ikke like ferskvare som juice og melk. Redigert 14.August.2010 av bille (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Tror nok jeg er enig med veldig mange hvis jeg hevder att olje er ferskvare. Det er er bedre for en motor som skal stå stille lagret hele vinteren å stå på ny olje en den olja som er brukt hele sommeren. Og det beste vil være at den står helt uten olje om vinteren og man kjøper/fyller på ferskvare til våren? Men hvordan vet du at den oljen du kjøper på våren er fersk (og ikke produert et år tidliere og har vært lagret i frost om vinteren) når det ikke står hverken produksjonsdato eller noe om holdbarhet på oljedunken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 (redigert) Hej Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr. Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper. Jag rekommenderar dig att byta olja och oljefilter. Med vänlig hälsning/ Best regards, Tel: 0775 20 00 00 kundservice@biltema.com Det sier han bare for at du skal reise på biltema og kjøpe Olje og filter, så har han tjent noen kroner på deg og Redigert 15.August.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Og hvor lenge tror dere olje blir liggende på diverse tanker, står i butikkene etc? Olje som ikke tåler 2 års lagring ville jeg ikke kjøpt, uansett. Det fordamper ikke viktige ting fra olje med en sprekk i lokket. Vanlig bensin er ferskvare. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 å la gear og motorer stå uten olje over vinteren synes jeg er risikosport å ikke noe jeg ville ha gjort. Det slår seg raskt kondens, og med fukt og O2 så får man raskt rust.... Sitér dette innlegget Link to post
bille Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Helt enig med deg der.Det beste er å ha ny olje på motor ved vinterlagring.Bytter bestandig olje og filter rett før opptak om høsten.Ser av denne tråden att det er mange meninger om olje,og det var jo heller ikke overaskende.For meg så har det ikke noe å si om olje er feskvare eller ikke,skifter den hvert år uansett.Det koster jo ikke mange kronene alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 (redigert) Litt vanskelig å skifte olje hver høst på en totakts outboard. Enten er den forbrent sammens med bensinen, eller så er den utblandet allerede med bensin på en bensinkanne. Hvordan en da skal kunne separere ut 2taktsoljen fra bensinen vet ikke jeg? Noe annet er det med 2taktsmotorer som har egen oljetank, enten under motordekslet eller i bensintanken som f.eks. tidligere Evinrude. Forøvrig fungerer olja helt topp så lenge den har vært lagret tett, dvs. støv og vann ikke har kommet til. Men selvfølgelig, hvis en lyster det kan man jo skifte olje på 4taktere hver måned, og impellere hvert år. Men dette er ikke en nødvendighet, så langt der i fra. Forøvrig står NYE 4taktere både 3 og 4 år på lager hvis de ikke blir solgt uten olje både i gearhus og motor. Dette skal etterfylles senere, tidvis kan gearolje være fylt på gearhus, men grunnet transport blir ikke motorolje påfylt før kjøper bestemmer seg for det, og er det en overligger med x antall år på baken så.....? Redigert 20.August.2010 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.