Jump to content

Oppussing av trebåt - nybegynner med mange spørsmål


Eivindj

Recommended Posts

Hei!

Er relativt ny her på forumet, men har lest gjennom flere tråder - spesielt om oppussing av trebåter.

 

En kompis og jeg har tydeligvis litt for mye fritid, og ønsker å sette igang med å pusse opp en trebåt - helst med sommeren 2011 i sikte.

 

Vi har sett for oss typen Sørlandssnekke (omkring 23 fot) med vindskjerm forut, som en ideell båt, men også noe større (opp mot 30 fot) hvor det er mulighet for et lite overbytt er heller ikke feil.

 

Før vi skal begi oss ut på noe slikt, tenkte jeg at det ville være lurt å høste erfaringer her - slik at vi ikke tar oss vann over hodet.

 

Har derfor noen konkrete spørsmål som det hadde vært glimrende med svar på, men andre kommentarer tas selvsagt imot med en stooor takk!

 

1. Rent byggemessig - er det vanskeligere med en større båt enn en liten (tenker 23 vs. 30 fot)?

2. Hva bør vi se ekstra nøye etter, som kan gjøre prosessen enklere? Vi leter blant "gis bort"-annonsene på finn.no, samt billige oppussingsobjekter.

3. Er det helt høl i hue for to uerfarne båtbyggere å kjøpe en båt uten motor? Eller er dette noe som kan fungere, ettersom vi har en del mekanikere i familien?

4. Hvor vanskelig er det å få en trebåt tett? Ser at mange av objektene har stått på land i 1-2 år, og ser en del problematikk på forumet med å få trebåter tette.

 

5. Anbefales det i det hele å begynne med dette prosjektet og har vi mulighet til å få sjøsatt en tett trebåt som går for egen maskin innen St. Hans 2011?

 

Mvh. Eivind :)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo prøve å svare på spørsmålene dine så godt jeg kan.

 

1. Et par fot fra eller til gjør ikke så mye, men alt med måte. Det kan være litt mere arbeid med en bred krysser på 27 fot enn en rank og smekker snekke på 23 fot. Men det kommer selfølgelig ann på tillstanden på båten.

 

2. Bud nr. èn; se etter råte! Det oppdages lettest ved å ta f.eks. bilnøkkelen og dunke litt rundt på skroget. Gir skrogett etter er det dårlig (ikke alle selgere liker dette riktignok). Det viktigste å kontrollere er kjølen på båten, og da spesielt hælen på den. Et råttent bord kan med riktig utstyr være en overkommelig jobb å bytte, og et dårlig spant erbarnemat, det gjøres på en liten dag. Men dårlig kjøl er ett mareritt! Bud nr. to; Skjekk klinkene! Ta en bitte liten hammer og gå rundt og dunk forsiktig på de under vannlinja. Hører du en stump lyd er den gåen.

 

3. Nei. Er det ikke motor i båten, så skaff en ny en. De florerer på internettet. Men det koster alltids litt, så ikke gi for mye for en motorløs båt. De fleste snekkemotorer er udødelige, så finner dere en med defekt motor er det som regel mulig å fikse den for det.

 

4. Hvor tett den kan bli avhenger litt av tilstanden under vannlinja. Er båten dårlig i treverket og gåen i klinkene (slik som min) kan det være en utfordring. Men med de rette knepa og litt innsats kan dere få selv en dårlig båt til å lense kun et fåtalls ganger om dagen :yesnod:

 

5. Å starte et slikt prosjekt krever at en har fri på ettermiddagene og et telt over båten, slik at en kan jobbe på båten selv om det er en meter snø på utsiden. Men med litt innsats er det fult mulig å få det til. Det avhenger selvfølgelig helt på utgangspunktet. Det avhenger også av at dere har en moderat posjon galskap, men siden dere alerede vurderer prosjektet antar jeg den delen er i boks :giggle: Trebåteiere er en smule mer gale enn tupperware-eiere, men de får også mye mer igjen for båtlivet :yesnod: Å holde på med trebåt er utrolig moro, delvis på grunn av all anerkjennelse og skryt man får fra misunnelige plastbåteiere.

 

Et lite tips er hvis dere de nærmeste dagene tar dere en rundtur på alle båthavnene i distriktet og ser på de trebåtene dere kan se har ligget på land hele sommeren. Det betyr at eieren har gitt opp båt livet. Ta en titt på tilstanden, få tak i eieren og tilby han at dere kjøper båten for en liten sum og fjerner den, uten at han trenger å løfte en finger. Er dere heldig kan dere etter noen forsøk gjøre et varp!

 

Er det ellers noe så er det bare å spørre! Bla også igjennom trebåttråden for mange nyttige tips :sailing:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...