Skippern39 Startet 14.August.2010 Link til dette innlegget Startet 14.August.2010 Vi vurderer å anskaffe oss båt av typen daycruiser med muligheter for overnatting for to voksne og to barn, prisklasse 650`-950`. Har sett litt på JODA 290 Sport f.eks. Noen med erfaring som kan si noe om de årlige kostnadene med båthold av denne typen båt? Forsikring, motorservice osv. Takknemlig innspill. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 mener at have læst i båtnytt at man skal kalkulere med 10% av kjøbspris på driftomkostninger, men det er incl verditab drivstoff og alting Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 10 lapper for service på drev og motor pr sesong - pluss verditap og drivstoff.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Eureka Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 forsikring 5000 til 8000 båtplass: 10000 ( pluss eventuelt innskudd) Diesel: valgfritt :) Service: 0 til 10.000 ( kommer ann på motor) Vårpuss: 1000lapp eller mere (?) Sitér dette innlegget Link to post
Skippern39 Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 I Oslo er nok båtplass og opplag de høyeste kostnadene utover båten. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Båtplass er billig i forening, når du først får en plass da. Resten avhenger jo mye av hvor mye du bruker båten og hvor mye av jobben du gjør selv. Å sjekke mange forsikringsselskap kan være svært lønnsomt. Kan være lurt å heller regne på hvor mye du sparer på ting du gjør selv etc, fremfor å regne ut hvor mye båten koster i året Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Skippern39 Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jupp, står på venteliste for båtplass, men må nok basere meg på å leie noen år før jeg får egen plass. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Har aldri turt å summere eller reflektere for mye over hva det koster....... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Polarn Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jupp, står på venteliste for båtplass, men må nok basere meg på å leie noen år før jeg får egen plass. Vet ikke hvor du står på venteliste hen, men jeg kan gi deg et tips om båtplass som kommer snarlig. Send en IM om det er ønskelig. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 jeg gjorde den feilen KOB at jeg la sammen. Tok meg et par sesonger å komme over det. Nå bare koser jeg meg. Har bestemt meg for at akkurat de hjernecellene som mener å huske beløpet har avgått med døden. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Er du gal, kan ikke regne på sånt vettu Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Nå bare koser jeg meg. Har bestemt meg for at akkurat de hjernecellene som mener å huske beløpet har avgått med døden. Nettopp - båtliv skal være hygge og kos, et sted å søke atspredelse, opplevelser og lade batterier. Bittelitt seriøst - båtliv koster, fornuftsmessig kanskje mer en det smaker - i hvert fall vil noen/mange hevde det. Men det er lenge siden jeg bestemte meg for at detaljerte regnestykker bare ville vise at dette ikke var fornuftig. Men for meg handler det ikke om fornuft, men om livsglede, og en prioritering innenfor økonomiske rammer jeg kan leve med Redigert 16.August.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Key Freak Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Da jeg kjøpte min første båt, fikk jeg et godt råd av selgeren: Ikke før båtregnskap. Han visste helt sikkert hva han snakket om. Jeg hadde selvsagt ambisjoner om å lage regneark og greier! Men jeg fulgte i stedet det rådet jeg fikk. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke forsøker å være prisbevisst på enkelte områder, og da særlig forsikring. Her er det store forskjeller! Dieselprisene varierer også ganske mye, men det er slett ikke alltid det passer å bunkre der man har lest at det er billigst. Medfører det en stor omvei, så går fort vinninga opp i spinninga.... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
JanS/EIR Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Hei Skipperen39! Svaret på dette vil du helst ikke vite! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Mouche Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 36 fots svensk motorbåt av nyere årgang med 2 store grønne i kjelleren (som dere liker å kalle det) til salgs av gode venner da de synes 120.000 i året er mange penger, og det forutsetter at intet uforutsett inntreffer, hvilket det jo gjerne gjør! Nei, de har ikke fått solgt båten, snaut nok noen som har vist interesse i det hele tatt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Båthold rekner jeg over hodet ikke på, kun hvordan få skaffe båten jeg vil ha. Det koster det koster å ha båt PUNKTUM, for båt skal jeg/vi ha PUNKTUM Resten er rekreasjon/hobby/nytelse og veies ikke i penger!!!! Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 (redigert) Men for å svare litt seriøst da slik at du kan få et sted å begynne å regne - for det må du jo. Lånekostnader finner du ut av selv. Registrerer du båten i Skipsregistret NOR kan du få "tinglyst" pant i båten og få lån med lavere rente, mindre egenkapitalkrav og lengre nedbetalingstid. Diesel - en dieselmotor gir 5-6 hk/liter/time. Vi har 2x435 hester i båten vår - drar ca 120 liter på marsj 8 ca 28 knop (vi tar da ut ca 300 hester av hver motor). 160 liter/time på maks. Enkelt regnet ca 1000 kroner timen på marsjfart. Snittforbruket vårt per time gjennom sesongen er ca 40 liter/time. Har du feks en 200 hesters innebords diesel i en planende båt kan du nok grovt sett regne med ca 30 liter i timen på marsjfart. Service: regn ca 10-12 tusen på en 6 syl diesel motor med hekkagregat om du lar merkeverksted ta service Opplag: om du lagrer båten ute selv - ingen aning. Pleier å koste ca 500 kroner for et løft emd truck. Innendørs lagring på profft sted koster fra noen tusen til mange titusen. Bunnstoff koster ca 300 kr/boks. Regn med et par tusen. Polering og annet småtteri koster et par tusen. Så må du ha pressening og krybbe. Så må du regne verditap. Jeg pleier å tenke 10-15% over de første 3-4 årene på båten (ikke per år) Forsikring; varierer masse. Sjekk Norwegian Broker er mitt råd. Regn med ca 5000 kroner per million i forsikringssum. Håper det hjalp litt. Redigert 16.August.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Dette var en interessant tråd! Vi vurderer å bytte til en større båt om et eller to år, og kostnadene ved å ha stor båt er selvfølgelig viktig å ta med i vurderingen. En ting er å ta seg råd til å kjøpe drømmebåten, en annen ting er å ha råd til å ha den. Et stort usikkerhetsmoment er selvsagt de uforutsette kostnadene. En daycruiser av nyere årgang er det lettere å sette opp en kalkyle for, men også her vi tallene kunne avvike mye. Har man plass i båtforening kan man komme unna med under 2000 for båtplass og opplag, men må man leie plass på en marina kan det bli det flerdoble. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Key Freak Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 En ting er å ta seg råd til å kjøpe drømmebåten, en annen ting er å ha råd til å ha den. Det er et veldig godt poeng! Jeg tipper at mange har gått på en smell her. For et par-tre år siden kunne jeg lett gått i den fella selv. Jeg visste lite om de løpende kostnadene, og kunne fort ha endt opp med en for stor og kostnadskrevende båt. Heldigvis hadde jeg ikke råd til å kjøpe en... Jeg gikk "bare" fra 29 til 35 fot. Jeg kunne beholde den samme 4-meters båtplassen (i båtforening), bruker ca. kr. 2500 mer i forsikring, bruker en god del mer diesel og betaler noen få hundrelapper mer i vinteropplag. Ikke noen voldsom økning av utgiftene for min del, altså. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Kaftein ØL Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Kostnadene avhenger også i stor grad av eieren. Hvor mye gjør du selv og hvor mye må du sette bort? Det andre spørsmålet er hvor høy standard du ønsker å holde på båten. Jeg har en seilbåt som koster rundt en million, og regner ca. 5% i driftskostnader og 5% i oppgraderinger/utskiftning av utstyr. Synes en båt til en million skal ha et skikkelig varmeanlegg (rundt 50000?), strømanlegg (50000?), autopilot og ordentlig navigasjonselektronikk i tillegg til at alt utstyr ombord skal fungere på en tilfredsstillende og sikker måte. Regner med at båten er oppgradert for ca. 200000 de siste 3 årene, mens båtplass (dyrt i oslo) har kostet drøyt 100000 de siste 3 sesongene. Verditapet kjenner jeg ikke til, men jeg lever i håpet om å få litte gran igjen for alt jeg har investert i båten, men jeg håper at jeg ikke sitter igjen med så mye mer enn 100000 (10%) i årlig utgifter på båten. Båten er forøvrig nesten det eneste jeg bruker penger på og siden det er hjemmet mitt og den brukes til turer omtrent hver eneste helg synes jeg det er verdt det. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Den virkelig kostnaden kommer når garantien har utløpt, og da tenker jeg på Volvo Penta D- serie. Injektor havarier med på følgende skader, EVC havari etc. DYRT!! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Og i følge de ufaglærte D serie synsernes interesseorganisasjon kommer dette til å skje alle D motorene. Det er bare et spørsmål om når det skjer - ikke om det skjer Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Da jeg bruker båten fra April(minst) til Langt uti November, samt ferier, blir ikke timeprisen SÅ ille. Det finnes folk som "drekker" opp tusenvis av kroner på en helg, og jeg finner det mer fornuftig å bruke de pengene på havneavgift/noen øl/god mat ombord, men det er smak og behag. Hvis man synes det er for dyrt å ha båt, så burde man selge den, så man ikke får infarkt. Da blir liksom kosen borte. Hvis man drar til syden et par ganger i året, så koster jo det skjorta også. Ikke regn på kostnadene ved å ha båt er ihvertfall min filosofi! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Jeg har en kostnad per bruksdøgn på ca 2000 kr, og det er det absolutt verdt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaftein ØL Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 for min del blir døgnprisen litt lavere, ca. 300 kr i døgnet. Det hjelper å bo i båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.