Jump to content

Spørsmål til batterkapasitet og forbruk


Terje_F

Recommended Posts

Nytt strømspørsmål:

 

Sitter og leser i nye Båtmagasinet på div båttester. Leser at ladespenning skal være 14.4 volt. Men hvordan måles det. Ser på min egen båt at når jeg starter motoren etter noen timers uten lading så er spenningen kanskje 13.7-8 volt og det er mye strøm som går inn. Kanskje opp mot 25 amper ifølge monitoren. Når batteriet nærmere seg fulladet står spenningen på 14.3 og tilnærmet 0.5 amper inn på ladingen.

 

Så det egentlige spørsmålet: Når Båtmagasinet tester div båter og skriver opp ladespenning, gjør de dette når batteriet nærmere seg fulladet, eller leser de bare av vilkårlig? Ser at de alltid kommenterer at ladespenningen skal være 14.4 volt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg fått konstantert at mine 120AH AGM batteri fra Maritim var defekte. Fikk levert de hos Maritim Slepende, selv om de ble kjøpt i Arendal, og fikk kjøpt meg 2x115 Ah syre batterier istede. God service som vanlig fra Slependens side. Sjefen på Slependen kunne fortelle at det hadde vært noen tilfeller med defekte 120ah agm batterier. Ser disse ikke lengre selges så det er kanskje grunnen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...