Jump to content

Spørsmål til batterkapasitet og forbruk


Terje_F

Recommended Posts

Mitt 90 liter skap (tomt)  bruker 35 amp på en uke.  vannkjølt kompressor.  Men vår gamle båt, med orginalt anlegg brukte 30 amp i timen i 33grader  utenfor Anholdt for mange år siden, det sluttet ikke å gå.   da ble nytt anlegg montert.

interresant!

Har kompressoren egen sirkulasjonspumpe, eller bruker den varmeutviklingen til å lage strøm i kjølevannet?

Hvor fikk du tak på den kompressoren?

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Ja kjøleskapet tar mye strøm.. Tror nok alderen (10 år) samt kanskje dårlig tetning i døra gjør at kompressoren går unormalt mye.. Den drar 6.5 amp når kompressoren går. Har merket at det konstant trekkes 0.4 amp ettet at jeg fikk montert autopilot fra Garmin. Displayet er selvfølgelig slått av men det står en boks under rattet som det lyser av.

 

Får vurdere nytt kjøkeskap.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg målt og sjekket litt mer. Og jeg blir ikke klok på hverken batteriene eller batterimonitoren. Som nevnt 2x120Ah agm batterier og nasa bm1 compact batterimonitor. Når vi la oss i natt hadde vi 90% kapasitet og spenningen under forbruk var 12.8 v. Dette var i hovedsak kjøleskapet som trakk og da 6.5 amp når kompressoren gikk. Den går i en syklus på 5 min gange også er den av i 15 min før kompressoren starter og går går i nye 5 min.

 

Når vi våknet ser jeg at batterimonitoren står og blinker på alarm og det er 10.5V og 42% igjen av batteriene. Har dobbeltmålt spenningene med multimeter. Det rare er at nå drar kjølslapskompressoren mellom 8 og 9 amp før den etter kort tid, ca 5 sek, slår seg av. Trolig pga av for lav spenning. Synes det er rart at kjøleskakompressoren nå skal bruke mer strøm enn den brukte 8 t tidligere..

 

Jeg slår av all strøm og batterimonitoren sier da 0amp som brukes og hvilespenningen går tilbake til 12.6v og batterimonitoren sier at det nå er 80% strøm igjen.

 

For at fruen skal få seg litt kaffe startet jeg motoren, da safeflamen trenger mye strøm i oppstarten. Motoren går i ca 10 min til kaffen er klar. Da slås den av og vi har plutselig spenning på 13.0v og for lir der selv med forbruk på 9.3 amp (kjøleskap, eberD4 på full guffe) og batterimoonitoren sier 95 % igjen. Eberen bruker 3.4 amp og kjøleskapet 5.9 amp og annet 0.2 amp)

 

Dette er ikke til å bli klok av?? Forslag?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg målt og sjekket litt mer. Og jeg blir ikke klok på hverken batteriene eller batterimonitoren. Som nevnt 2x120Ah agm batterier og nasa bm1 compact batterimonitor. Når vi la oss i natt hadde vi 90% kapasitet og spenningen under forbruk var 12.8 v. Dette var i hovedsak kjøleskapet som trakk og da 6.5 amp når kompressoren gikk. Den går i en syklus på 5 min gange også er den av i 15 min før kompressoren starter og går går i nye 5 min.

 

Når vi våknet ser jeg at batterimonitoren står og blinker på alarm og det er 10.5V og 42% igjen av batteriene. Har dobbeltmålt spenningene med multimeter. Det rare er at nå drar kjølslapskompressoren mellom 8 og 9 amp før den etter kort tid, ca 5 sek, slår seg av. Trolig pga av for lav spenning. Synes det er rart at kjøleskakompressoren nå skal bruke mer strøm enn den brukte 8 t tidligere..

 

Jeg slår av all strøm og batterimonitoren sier da 0amp som brukes og hvilespenningen går tilbake til 12.6v og batterimonitoren sier at det nå er 80% strøm igjen.

 

For at fruen skal få seg litt kaffe startet jeg motoren, da safeflamen trenger mye strøm i oppstarten. Motoren går i ca 10 min til kaffen er klar. Da slås den av og vi har plutselig spenning på 13.0v og for lir der selv med forbruk på 9.3 amp (kjøleskap, eberD4 på full guffe) og batterimoonitoren sier 95 % igjen. Eberen bruker 3.4 amp og kjøleskapet 5.9 amp og annet 0.2 amp)

 

Dette er ikke til å bli klok av?? Forslag?

 

Hva har du tastet inn av kapasitet? Har du tastet inn 240Ah? Hvis du sier at du ønsker å tillate deg å tappe ut 80% av batteriene så forsøk å taste inn 192A (200A blir kanskje nærmeste). Jeg har 560Ah forbruksbank (blysyre) men har tastet inn halvparten, 280Ah. Da opplever jeg at prosentmåleren blir mer korrekt, hvis vi antar at jeg ikke ønsker å gå under 11,8V ved belastning på rundt 6-10A.

 

Har du forsøkt nullstille batterimonitoren? Slå av alt forbruk. Koble av svart/hvit kabelsko på shunten, og la den være av i 10-15 sekunder. Koble den tilbake. Sjekk innstillingene dine på batterimeteret. Sett på forbrukere så det går en strøm på 3-4-5-6 A. Da skal batterimeteret gå opp til 100% og det er resatt.

 

Videre er det "innafor" at kjøleskapet trekker 8-9A når spenningen kun er 10.5V. 12.8V*6.5A=83W og 10.5V*(8.5)=89W... altså tilnærmet likt. Det er fordi kjøleskapet har et effektbehov, og får å nå den effekten med lavere spenning må

strømmen bli større.

Link to post
Share on other sites

Takk diax. Da skjønner jeg hvorfor forbruk i amp er forskjellig. Glemte dette med watt X volt=amp

 

Jeg har tastet inn 240ah på batterimonitoren, og nullstilt den. Har kanskje en følelse på at det ene batteriet ikke bra, type produskjonsfeil. Snakket med Maritim i Arendal, hvor de ble kjøpt og de syntes det hele var merkelig.

 

Slik det ser ut oppstår "problemet" når jeg har ligget mange timer uten lading og en strømkomponent som bruker mye strøm aktiveres. Når spenningen først begynner å falle går det kjapt. Slik jeg fikk forklart det kan dette skyldes en dårlig batteri. Får håpe Maritim på Slependen kan sjekke dette siden jeg bor i Oslo så slipper jeg å kjøre til Arendal...

Link to post
Share on other sites

Takk diax. Da skjønner jeg hvorfor forbruk i amp er forskjellig. Glemte dette med watt X volt=amp

 

Jeg har tastet inn 240ah på batterimonitoren, og nullstilt den. Har kanskje en følelse på at det ene batteriet ikke bra, type produskjonsfeil. Snakket med Maritim i Arendal, hvor de ble kjøpt og de syntes det hele var merkelig.

 

Slik det ser ut oppstår "problemet" når jeg har ligget mange timer uten lading og en strømkomponent som bruker mye strøm aktiveres. Når spenningen først begynner å falle går det kjapt. Slik jeg fikk forklart det kan dette skyldes en dårlig batteri. Får håpe Maritim på Slependen kan sjekke dette siden jeg bor i Oslo så slipper jeg å kjøre til Arendal...

 

Du kan jo gjøre et forsøk med å taste inn 180-200Ah på batterimonitoren i stedet. Men uavhengig av dette skal ikke batteriene dine tappes ned til 10,5V etter èn natt med kjøleskap. 

Mine tanker går også mot at et av batteriene kanskje ikke er helt friske. Selv med kun ett batteri skal du heller ikke tappe ned til kun 10,5V i løpet av èn enkelt natt.

 

Som det står i bruksanvisningen benytter batterimonitoren seg av algoritmer for å _anslå_ gjenværende kapasitet. Den bruker spenningsverdien den måler fra forbruksbatteri og spenningsfallet over shunten og legger

disse inn i en ligning sammen med kapasiteten du har oppgitt i meteret. Basert på dette vil den prøve å anslå kapasitet. Nå en faktor eller et av parameterne ikke oppfører seg rasjonelt er det nærliggende å tro

at man får litt merkelige svar. Derfor ville jeg absolutt fått sjekket begge batteriene som du også sier.

 

Om ikke Maritim Slepende kan sjekke dette (noe som er slett kundeservice) så kan du forsøke et bilverksted. De har utstyr for å belastningsprøve batterier. Er batteriene innenfor garanti?

Link to post
Share on other sites

Slik det ser ut oppstår "problemet" når jeg har ligget mange timer uten lading og en strømkomponent som bruker mye strøm aktiveres. Når spenningen først begynner å falle går det kjapt. Slik jeg fikk forklart det kan dette skyldes en dårlig batteri. Får håpe Maritim på Slependen kan sjekke dette siden jeg bor i Oslo så slipper jeg å kjøre til Arendal...

 

Jeg har akkuratt det samme problemet som du beskriver, jeg har også Maritim sin 120Ah batterier. Observerer i mitt tilfelle at kjøleboksen kobler ut ved ca 10.5V.  Dette fører til gjentate raske startforsøk på kjølekompressoren, siden spenningen på ny stiger til 12,5V når kompressoren ikke går..
Link to post
Share on other sites

Pirke litt her, nå er vell ikke watt x volt 0 amp, men watt delt på volt skulle bli amp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Skal få sjekket dette. Har også problemer med autopiloten som er kliss ny og satt inn av fagfolk. De, skipselektrikker, skulle sjekke batterien i samme slengen mandag.

 

De på Maritim Slependen har jeg bare gode erfaringer med, så de hadde nok sjekket de. Problemet oppstår kanskje hvis det viser seg at batteriet/batteriene er ødelagte/feilvare. Ikke sikkert de vil gi meg to nye på vegne av Maritim i Arendal. Hadde problemer med Lenco flaps i fjor som ble kjøpt nye hos Maritim Arendal. De måtte sendes dit og kunne ikke byttes hos Maritim Slependen.

 

Ja DiaX, batteriene er innenfor garantien. Kjøpte de i juli i fjor, så de er såvidt 1 år gamle. Kommer med tilbakemedling når jeg får sjekket dette og hørt med Maritim.

 

Vanntro, du har helt rett. Gikk litt fort i svingene. Det er en hvis forskjell på multiplikasjon og dividering

Link to post
Share on other sites

Ett kjøleskap som trekker 6.5amp 1/4 av tiden skulle bli tett på 40Ah i døgnet.

0.4 amp på autopiloten skulle bli nesten 10Ah i døgnet.

Hvor mye trekker kjøleskapet når det ikke går ?

 

Med 2x120Ah batteri, burde du hatt strøm til 2 døgn, men det er nok noe mere som trekker strøm.

Men det burde du få opp på monitoren din.

 

Hva med å koble fra ett av batteriene, og se hva som skjer ? Dvs fulllade begge to, så la et stå på alene, så det andre, for så evt å fullade begge to igjen ?

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Ett kjøleskap som trekker 6.5amp 1/4 av tiden skulle bli tett på 40Ah i døgnet.


0.4 amp på autopiloten skulle bli nesten 10Ah i døgnet.


Hvor mye trekker kjøleskapet når det ikke går ?


 


Med 2x120Ah batteri, burde du hatt strøm til 2 døgn, men det er nok noe mere som trekker strøm.


Men det burde du få opp på monitoren din.


 


Hva med å koble fra ett av batteriene, og se hva som skjer ? Dvs fulllade begge to, så la et stå på alene, så det andre, for så evt å fullade begge to igjen ?


 


Takk for tips finnarne. Ja det er en mulighet å teste et og et batteri. Kjøleskapet tekker ikke strøm når kompressoren ikke går ifølge batterimonitoren. Da er det kun 0.2 amp fra autopiloten, eller er det ikke innslag i det hele tatt. Avventer hva skipselektrikkeren sier mandag da han likevel skal i båten ang autopiloten. Hos meg er batteriene parallellkoplet via en sånn rød plastvender/hovedstrømsbryter. Jeg har 3 batterier og tre batteribrytere hhv Engine, service og equipment. Startbatteriet går til "Engine", forbruksbatteri 1 til "service" (lys, kjøleskap, komfyr etc) og forbruksbatteri 2 til "Equipment" (baugtrøster og ankervinsje). Kan koble alt sammen via "emergency".  Setter jeg på kjøleskapet må "service" batterivenderen skrues på. Da har jeg kun tilgang på det ene forbruksbatteriet. Hvis jeg vil ha tilgang på begge må jeg i tillegg skru på Equipment. Jeg bruker bestandig å skru på service og equipment når jeg bruker båten.


 


Det er litt knotete å koble om forbruksbatteri 1 og 2 da dette må gjøres under hovedtavla der batterivenderne er og der det selvfølgelig trangt.


Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres ut som du bare har ett batteri til kjøleskapet i båten din..

 

Og da er det jo ikke så langt unna at du er tom på ett døgn.

 

Kan du kjøre baugthruster uten å koble inn equipment?

Kan du starte uten å koble inn engine?

 

Hvordan får du ladet service og equipment?

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet har jeg kun et batteri til kjøleskap via "Service". Men siden jeg aldri kun bruker bare service eller bare equipment men alltid begge to, blir disse to batteriene parallellkoblet og jeg ifølge mine begrenset kunnskap skal få 2x120ah. Tar jeg feil da? 

 

Nei jeg kan ikke kjøre truster eller vinsj uten "equipment" koblet inn. Ei heller kjøleskap, lys etc hvis ikke service er koblet inn. Når kun service eller kun equipment er koblet inn er det ulik spenning på batteriene, mens når service og equipment er koblet på samtidig har de samme spenning. Og jeg får heller ikke startet motoren hvis ikke engine er koblet inn.

 

I tillegg har jeg skillediode... men den går kanskje kun på lading?? Jeg vet ikke hvordan alt dette lades. Men når motoren går eller landstrømmen og 220v laderen er påkoblet så måler jeg 14.4v på alle 3 batterier så de får lading.

 

Merket idag at strømmen går sakte ned til rundt 12.6v under belastning for så å droppe raskt til 10.5V ved ytterligere bruk uten lading.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er truster og forbruksbatteriet plassert? Og hvordan er de koblet sammen? Kanskje det er kort avstand fra feks. kjøleskap til forbruksbatteriet og lang vei til trusterbatteriet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nødt til å være noe galt med et av batteriene. Kan ikke skjønne annet.

 

Ja kan ikke skjønne noe annet jeg heller. Litt lei "mandagsprodukter" nå... Har problemer med en autopilot som ikke er som den skal, kjøpte en co/røykvarsler som uler selv om den står i friskluft og i fjor måtte jeg bytte hjerne til trimflapsene to ganger før det 3. forsøket fungerte.. Men det er vel sjarmen med bruktbåt :-) Blir jo iallefall desto mer glad når ting fungerer som de i utgangspunktet skulle ha gjort hehe. 

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet har jeg kun et batteri til kjøleskap via "Service". .....disse to batteriene parallellkoblet og jeg ifølge mine begrenset kunnskap skal få 2x120ah.

.....

I tillegg har jeg skillediode... men den går kanskje kun på lading?? Jeg vet ikke hvordan alt dette lades. Men når motoren går eller landstrømmen og 220v laderen er påkoblet så måler jeg 14.4v på alle 3 batterier så de får lading.

 

Merket idag at strømmen går sakte ned til rundt 12.6v under belastning for så å droppe raskt til 10.5V ved ytterligere bruk uten lading.

tror du burde hatt en skisse over det elektriske anlegget ditt. Er det skillediode eller (spenningsstyrt) rele du har. Skillediode sørger for at strømmen bare går en vei, dvs lader det batteriene mens det lades. Et rele kobler sammen batteriene gitt at en forutsetning er tilstede, om det er at tenning er på, ladelampen er slukket, eller om det er styrt av spenning. Er det det siste, så kobles batteriene fra når spenningen kommer under 12.6 volt. Er spenning lik på alle batteriene hele tiden, eller er den lik ned til f.eks 12,6volt, og så går forbruk(service) raskt ned til 10,5 mens engine og equipment holder seg på 12,6volt? Da ville jeg byttet forbruksbatteriet, for da tror jeg det er defekt. Evt så kan du bytte equipment og service?

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill finnarne. Setter pris på litt hjelp til å finne ut av dette.

 

Det er en Vetus skillediode jeg har ihht instaleringshefte.

 

Spenningen er lik på service og equipment batteriene når begge venderne er på, også når spenningen er lav (10.5V). Derfor mener jeg de da er koblet sammen. Hvis bare den ene er på er det forskjellig spenning på de to.

 

Startbatteriet (115ah blybatteri) har alltid annen spenning enn de to andre. Det ligger konstant på ca 13V. I en håndskreven lapp over batterien fra forrige eier står det at startbatteriet alltid lades først.

 

bilde

 

På baksiden av "venderpanelet"  går det en rød ledning mellom service og equipment, men ikke noe til engine. Derimot går alle tre venderne til en fjerde vender Emergency. Denne kobler alle batteriene sammen ved nødstart. 

Legger ved en håndtegnet skisse.

 

Kan jo forsøke å bytte plass på equipment og service batteriene.

Link to post
Share on other sites

Søkte på "Vetus Diode splitter", men det ga meg bare treff på katalogen for i år, og den du har ser ut til å være fra 2003.

Er dynamo koblet på en side av diodesplitter, og de tre batteriene på hver sin kobling på den andre siden ?

Hvor er evt batterilader koblet inn ?

 

Skjønte heller ikke noe av venderpanelet ditt, mulig det er for tidlig på dagen.  Er det en bryter, eller en bryter for hver, samt en for emergency ?

 

Den røde ledningen mellom service og Equipment, kobler den sammen batteriene permanent ?

Og så har du en bryter som du kan koble strøm forbruk (kjøleskap++) og en bryter hvor du kobler til ankervinsj/baugpropell, og en siste som kobler strøm til motor ?

 

Har du regulator på dynamo, eller på batterisiden av skilledioden(e) ?

 

Om batteri for Equipment og Service alltid har samme spenning, så er de nok koblet sammen. Da ville jeg fjernet et, og målt, deretter byttet til det andre.

Regner med startbatteriet er helt skilt, siden du får start selv om det bare er 10,5 volt på forbruk og "utstyr".

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

 

 

Den røde ledningen mellom service og Equipment, kobler den sammen batteriene permanent ?

Og så har du en bryter som du kan koble strøm forbruk (kjøleskap++) og en bryter hvor du kobler til ankervinsj/baugpropell, og en siste som kobler strøm til motor ?

 

Har du regulator på dynamo, eller på batterisiden av skilledioden(e) ?

 

Om batteri for Equipment og Service alltid har samme spenning, så er de nok koblet sammen. Da ville jeg fjernet et, og målt, deretter byttet til det andre.

Regner med startbatteriet er helt skilt, siden du får start selv om det bare er 10,5 volt på forbruk og "utstyr".

 

Den røde ledningen mellom service og equipment kobler batterien sammen såfremt begge venderen er skrudd på. Skrues den ene av blir parallellkoblingen brutt.

 

Uvisst ang regulator. Motoren er en Yanmar 6LPA fra 2005 trolig med original dynamo.

 

Ja startbatteriet er helt skilt.

bilde

 

Her er batterivelgerne. Et batteri for hver vender. Den fjerde venderen (den uten rød vender helt til høyre) for nødstart hvor alle batteriene blir koblet sammen.

 

Som nevnt går det rød kabel fra et av 120ah foruksbatteriene til service venderen. Det andre 120ah forbruksbatteriet er koblet på venderen merket equipment. Startbatteriet er koblet på venderen merket engine.

 

På baksiden av venderen, der selve kablene er koblet på, går det en rød kabel mellom service- og equipment venderne samt til venderen merket nødstart.

Venderen merket engine har kun kabel til emergency bortsett fra den som kommer fra startbatteriet.

 

bilde

 

25a lader fra Mobitronic med to utganger (lader to batterier samtidig) Siden alle tre batterien lades når landstrømmen og motoren er på, rgner jeg med at den ene utgangen på batteriladeren går til startbatteriet og den andre til skilledioden, so igje sender strøm til begge forbruksbatteriene?

 

bilde

 

Vetus skillediode.

 

bilde

 

Forbruksbatteriene. 2x120ah AGM batterier kjøpt i juli 2014 hos Maritim Arendal. Det til venstre er koblet mot servicevenderen og det til høyre mot equipment. Den tynne røde ledningen er strømmen til batterimonitoren (NASA BM1 compact). Startbatteriet (110AH blybatteri) står et annet sted.

 

bilde

 

Equipmentbatteriet, minus splint og shunt til batterimonitoren.

 

bilde

 

Batteriet for service

Link to post
Share on other sites

OK, det er vanlige hovedstrømsbrytere, ser det ut til. De kobler sammen 2 punkter, og det forvirre meg litt, siden du sier det er en rød kabel mellom servise og equipment.

Er den på batterisiden av bryteren, kobler ledningen sammen de to forbruksbatteriene, noe som forklarer hvorfor spenningen er lik til enhver tid.

Er den på forbrukersiden, burde det være mulig å kjøre kjøleskap og baugthruster med bare ett batteri tilkoblet.

Og siden du har en skillediode, og forsåvidt lader, med bare 2 utganger, så tror jeg også at de batteriene er koblet sammen.

 

Tenkte på det tidligere, mulig en annen kommenterte det også, men det er ganske naturlig at når spenning passerer 12.6 volt på vei ned, så virker det som spenning synker raskere nedover. Gitt regnestykker med ganske mye høyere strømregningen ved lav spenning, så trekker de andre forbrukerne også mer, ikke bare kjøleskapet.

 

Ellers så ser brytertavla di gjennomtenkt ut, er ikke overrasket om du har et koblingsskjema i papirene dine også.

 

Men den shunt'en til batterimonitoren, den måler bare på forbrukere, og ikke på baugthruster og annet? Det kan være en grunn til at du ikke har full oversikt over forbruket ditt.

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Hvordan er truster og forbruksbatteriet plassert? Og hvordan er de koblet sammen? Kanskje det er kort avstand fra feks. kjøleskap til forbruksbatteriet og lang vei til trusterbatteriet?

 

Trusteren er koblet til forbruksbanken 2x120AH med egen hovedstrømbryter, jeg har bilde av i innlegget over. Alt i båten som bruker strøm er koblet på forbruksbanken med unntak av startmotoren. Men baugtruster og ankervinsj har egen hovedstrømsbryer merket equipment. De andre strømkompontentene (lys, kjøleskap, Eber etc) må aktiveres med hovedstrømsbryter merket service. Forbruksbanken står i trappetrinnet ned til forkabinen og de er parallellkoblet.

 

Hadde elektrikker ombord idag ifm med annet utstyr som ikke virket som det skal. Han mente at enten var batteriene defekt pga av produskjonsfeil eller at batteriladeren min hadde tatt knekken på den. Jeg har en Mobitronic 25a lader. Den vedlikelader med 13.8volt. Dette er 0.2v for mye for AGM batteriene ifølge han. Skal man teste batteriet skikkelig må batteriene tas med til verkstedet, da en vanlig batteritester som "ufaglærte" har ikke er god nok. I mitt tilfelle kan det være noen celler i batteriene som er ødelagt. Dette kommer tilsyne først når batterikapasiteten er brukt en del og plutselig faller spenningen. Skal man måle dette må batteriet brukes hardt og lades flere ganger ifølge elektrikkeren.

 

Skal sende batteriene til Maritim så får de avgjøre om jeg får nye eller om dette går på min kappe siden jeg har ladet de feil.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, det er vanlige hovedstrømsbrytere, ser det ut til. De kobler sammen 2 punkter, og det forvirre meg litt, siden du sier det er en rød kabel mellom servise og equipment.

Er den på batterisiden av bryteren, kobler ledningen sammen de to forbruksbatteriene, noe som forklarer hvorfor spenningen er lik til enhver tid.

Er den på forbrukersiden, burde det være mulig å kjøre kjøleskap og baugthruster med bare ett batteri tilkoblet.

Og siden du har en skillediode, og forsåvidt lader, med bare 2 utganger, så tror jeg også at de batteriene er koblet sammen.

 

Tenkte på det tidligere, mulig en annen kommenterte det også, men det er ganske naturlig at når spenning passerer 12.6 volt på vei ned, så virker det som spenning synker raskere nedover. Gitt regnestykker med ganske mye høyere strømregningen ved lav spenning, så trekker de andre forbrukerne også mer, ikke bare kjøleskapet.

 

Ellers så ser brytertavla di gjennomtenkt ut, er ikke overrasket om du har et koblingsskjema i papirene dine også.

 

Men den shunt'en til batterimonitoren, den måler bare på forbrukere, og ikke på baugthruster og annet? Det kan være en grunn til at du ikke har full oversikt over forbruket ditt.

 

Har vært bortreist å ikke kunne svare før nå. Elektrikkeren så over anlegget mitt og sa at forbruksbatteriene er parallellkoblet konstanet, og ikke kun når strømbryteren til hhv equipment og service er aktivert.

 

Vurderer å bytte ut lader da jeg ikke fant noe bryter for å stille på vedlikeholdsspenningen. Er det noen som vet om Mobitronic 25A lader lik den på bilde over har fast vedlikeholdsspenning eller om den kan justeres?

Link to post
Share on other sites

Da er jeg og elektrikker enig.

 

Lader du opp begge batteriene med ladere, og deretter kobler ifra ett (ta av jordingskabelen, bare sørg for at den ikke kommer i kontakt med pluss), så vil du se hvordan det forbruker strømmen. La kjøleskapet stå på, ett døgn, så ser du hvor langt ned det går.

Så bytter du rundt. Da vil du se om det er den ene eller det andre, eller om det er begge. Alternativt sender du begge til Maritim.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...