Jump to content

Spørsmål til batterkapasitet og forbruk


Terje_F

Recommended Posts

Jeg er rimelig grønn på 12v og elektisitet generelt og trenger derfor en liten innføring.

 

Jeg har eksempelvis en TV i båten som går på 12v og som er oppgitt å ha et forbruk på 30watt. Det skulle gi et forbruk på i underkant av 3ah (30w/12v, ikke sant)?

 

I båten har vi en batteribank på 2 x 115ah batterier. Vi benytter 1 batteri til start og 1 til forbruk. I mitt hode tenker jeg da at et batteri med kapasitet på 115ah og en TV med forbruk på ca 3ah, så burde man ved toppladet batteri kunne se på denne tv'en i over 30 timer (Kapasitet 115ah/forbruk 3ah). Men det er jo ikke tilfelle i det hele tatt.

 

Hvor er det jeg bommer?

Link to post
Share on other sites

Nei slik er det nok ikke. Først, så trekker ikke TV'n 3Ah, men 3A. Har du den på i 1 time, har du derimot forbrukt 3Ah av batterikapasiteten. Dernest bør du ikke tappe ned batteriet til noe særlig under 50%, så i ditt tilfelle, kan du da se på TV i 15 timer. Tapper du lenger ned, synker dessuten spenningen og TV'n får problemer.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei slik er det nok ikke. Først, så trekker ikke TV'n 3Ah, men 3A.

 

Ok, så kom det på en "h" for mye i teksten min, men jeg har åpenbart forstått det. Poenget ditt er imidlertid at man ikke bør tappe batteriet mer enn 50%. Men det er likevel helt uaktuelt at TV'en på mine batterier kan stå på i 15 timer, det er garantert tomt lenge før det.

 

Så spørsmålet koker vel da ned til: er batteriene mine modne for utskiftning? Burde et friskt batteri virkelig gi 15 timer tv-tid?

 

Joda, jeg har andre forbrukere også, men jeg tenker på når batteriene er fulladet, og varmen ikke står på og det bare er et kjøleskap som går ved siden av.

Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo da, et friskt toppladet 115Ah batteri som belastes med en TV som du sier kun trekker 30watt (de fleste trekker mer) skal kunne gi en TV-tid på 15 timer UTEN annet forbruk. Har du på kjøleskapet trekker det fort minst 20Ah, bare det!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du på kjøleskapet trekker det fort minst 20Ah, bare det!

Lars H.

 

Hvilket kjøleskap er det du har som trekker 20Ah?? Jeg spør bare fordi du virker å være rimelig oppegående på dette med strøm ombord. Mitt kjøleskap (riktignok bare et 65L Isotherm) er oppgitt å trekke ca 0,65A. 133L Isotherm trekker iflg spesifikasjonene ca 1A. Det oppgitte forbruket stemmer rimelig bra med mine erfaringer, dvs ca 15-20Ah per døgn.

Redigert av Woot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper han mener 20a pr døgn, altså i underkant av 1Ah, det stemmer vel bra med de fleste Isoterm skapene.

 

Uansett, takk for nyttig innspill og rettledning, jeg var tydeligvis ikke helt på jordet. Kan ikke skjønne annet enn at batteriene er modne for utskiftning, eventuelt forsøke en skikkelig lading.

Link to post
Share on other sites

Siden du er så pirkete Woot, får vel jeg også være det. Mitt kjøleskap, eller det jeg brukte som eksempel forbruker 20Ah på et døgn som det var snakk om. Et kjøleskap kan ikke trekke 20 Ah. Et skap (ikke av aller siste årgang) på 42 liter trekker noe under 5A når det går. Når det etter egne målinger en sommerdag går 20% av tiden i et døgn, blir det da ca. 20Ah forbruk av batteriets tilgjengelige amperetimer (Ah). At jeg skrev trekker det fort minst 20Ah var selvfølgelig en skrivefeil. Det skulle selvfølgelig stått forbruker det fort minst 20Ah

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uansett, takk for nyttig innspill og rettledning, jeg var tydeligvis ikke helt på jordet. Kan ikke skjønne annet enn at batteriene er modne for utskiftning, eventuelt forsøke en skikkelig lading.

 

 

Ikke nødvendigvis. Du sier ingen ting om hvor gamle batteriene dine er. Ikke om de er like og ingenting om hvorfor du mener du bør kaste dem.

 

Min erfaring er at du må lære batteriene å kjenne. Hvor godt holder de på ladingen. Hvordan lader du dem osv. Om disse to batteriene er av god kvalitet, kan du slå de sammen til en forbruksbank. Kjøpe et nytt battri for start og du har mer enn fordoblet kapasiteten.

Fortell litt mere om hvilken llader du bruker og hva du har plass til så blir det lettere å gi gode råd

Link to post
Share on other sites

Var ikke meningen å være pirkete. Det ble bare litt epler og bananer her. Siden dere diskuterte hans forbruk på 3Ah, regnet jeg med at du svarte i samme enhet - altså forbruk per time.

 

Men jeg er enig i at det høres lite ut om TV-en bare trekker 3A. Jeg har ikke TV ombord, men laptopen min trekker ca 7A. Hadde regnet med at en TV som ikke er optimalisert for strømsparing ville trekke mer.

 

Når det er sagt, er all min kunnskap om strøm ombord nettopp fra miniheftet "Strøm ombord". Ganske tynt mao :)

Link to post
Share on other sites

Men jeg er enig i at det høres lite ut om TV-en bare trekker 3A
Det er ikke unormalt for en TV. Min Grundig 19" trekker 2,5A, med innebygget digitaldekoder. Men obs, husk å så den helt av (trekk ut kontakten) når den ikke er i bruk da de fleste TV'er bruker en god del strøm selv i standby. Min er snill og trekker kun 0,1A, men det er andre som trekker det 5-doble! En ekstern Grundig dekoder er en ordentlig strømtyv i standby.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal forsøke å svar på flere innlegg:

 

TV'en er oppgitt til å ha et forbruk på 30watt (hvis forbruk da er riktig terminologi :giggle: ). Det er en Dantax 19tommer, den de selger på Elprice. Tilsvarende i 22 tommer er på 50watt tror jeg det var. Så 19 tommeren forbruker da noe i underkant av 3ah.

 

Når det gjelder alder på batteriene så vet jeg ikke, kjøpte båten i fjor sommer og spurte aldri om det.

 

Ellers så er jeg ikke så avansert: ligger aldri på landstrøm eller lading, men satser på at utfarten til skjærgården gir nok lading. Etter et par timers gange så viser ihvertfall voltmeter tett oppunder 14v, men det er kanskje ingen god nok indikasjon på fulladede batterier? Etter det jeg har lest å tråden om valg av batterilader så er kanskje ikke det godt nok, er vel begrenset hva dynamoen gir i løpet av 2 timer (har en TAMD22). Ellers så har jeg to små solcellepaneler på targabøyelen, som jeg tviler på gir så veldig mye.

Link to post
Share on other sites

Misstenker at du slett ikke har fulladede batterier, om du mener spenningen under lading er tett oppunder 14 volt er dette for lav spenning for å greie å bikke de 100% fulle, ved 20 grader celsius bør ladespenningen være minst 14,2 volt for å oppnå 90-100% opplading, optimalt 14,4 volt. Dette for alminnellige blybatterier.

 

Hvilespenningen for samme batteri skal holde 12,8 volt selv mange timer/dager etter opplading, med forbehold ved null (0 Ampere) forbruk vel å merke, gjør det det, kan en grovt sett anse batteriet for 100% oppladet.

Link to post
Share on other sites

Tror ihvertfall jeg ville skaffet en landstrømslader slik at du får toppet bateriene fra tid til annen. En til to timers lading er nok ikke tilstrekkelig. For å få litt bedre oversikt ville jeg skaffet en batterimonitor. Da ser du bedre hva du tar ut og inn av batteriene.

Selv har jeg en Victron BV 601 monitor. Den forteller meg svært mye om batteriene, lading og spenning.

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for tips og rettledning.

 

Er klar over at 14,4 er topp, men trodde at rett under 14 da var forholdsvis bra. Skal forsøke å topplade batteriene skikkelig, eventuelt også få testet de hos en forhandler her i byen.

 

Du anbefaler å gå til anskaffelse av en landstrømlader: Vil en CTEK M300 eller M200 være godt nok? Er det noen forskjell på en CTEK batterilader og det du referer til som landstrømlader?

Link to post
Share on other sites

Å måle batterispenning under lading gir ingen fullgod indikasjon på hvor mye/godt oppladet ett batteri er. Mht å måle spenningen vil måling av hvilespenning der batteri(ene) ikke har hatt forbruk på mange timer gi en bedre indikasjon på det. Hvor godt batteri(ene) er får du imdilertid ikke så mye svar på ved den første eller andre spenningsmålingen. Da vil syrevektmåling og/eller belastingstest gi deg et bedre svar.

 

Ellers så forteller Lars i grunnen ganske greit hvordan det hele henger sammen mht forbruk.

Husk bare å få med alt forbruk.

 

Å topplade ett batteri (bank) må du også huske tar tid Det er ikke bare å multiplisere hvor stor lader en har (antall A maks) med antall timer lading.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Låner denne gamle tråden litt.

 

Jeg stusser litt over spenning under forbruk. Ifølge lærebola på D5L kurset har et fullladet batteri hvilespenning på 12.7 V. spenning under jevnt forbruk på 12.0 V når det er fullladet. Mine 2x120AH AGM batterier viser spenning under forbruk på 12.9-12.8 ved bruk av kjøleskap som trekker mellom 5-6 amp. (10 år gammelt 85l Isoterm). Hvilespenningen er på 13.1-13.0 V.

 

Etter å ha ligger i uthavn fra 1900-1000 neste dag, har jeg fremdeles 12.8 i hvilespenning. Da er det brukt litt strøm på trykkvannspumpe, ankerlanterne (ikke led, trekker 1amp). Når jeg om morgenen starter safeflameen for å koke kaffe, (den trekker opp mot 10amp i startfasen) går spenningen ned til 12.5V. I følge læreboka burde jeg vært nede på 11 tallet i spennig under forbruk etter et halvt døgn i uthavn??

 

Nei strøm skjønner jeg ikke alt av.. Får holde meg til omvendt strømkobling Noen som kan forklare litt??

Link to post
Share on other sites

Dette er målt med Nasa BM1 compact batteriovervåker. Har dobbeltsjekket med multimeter og det er ikke mye avvik, 0.01-0.02 V. Men har ikke dobbeltsjekket etter overnatting, kun ved dagsturer. Får teste litt mer.

 

Hadde dog en overnatting hvor jeg våknet opp til 11.5V. Men da var det natt nr 3 i uthavn dog med noen timers tøffing i mellom, så batteriene har fått litt lading. Kjørte ankervinsjen for å justere fortøyningen og da gikk overvåkeren på alarm og målte 10.5 V. Vinsjen trekker vel en god del. Hos meg er vinsj og baugpropell koblet til foruksbanken. Som sakt får måle litt mer med flere apparater.

 

Det skal sies at 12.8 V ble målt tilnærmet i hvilespenningsmodus da det kun ble trukket 0.2 V fra mobilladeren. Når kompressoren til kjøleksapet slo seg på og det ble målt uttak å 6.5 amp sank V til 12.5.

Link to post
Share on other sites

Hadde tilnærmet fulle batterier i går og ville sjekke litt. Som nevnt jar jeg 2x120AH AGM batterier som er 1 år gamle. Begge sikftet i fjor samtidig. Satte på kjøleskapet i går ca kl 12. Dette er et 85l Isoterm skap. Etter26 t hadde det slukt nesten halve batteribanken. Jeg hadde da hvilespenning på12.6. Men når kompressoren til kjøleskapet startet og trakk 6.5 amp gikk spenningen under belastning til 10.5 og alarmen gikk. Skrudde deretter av alt strøm og ventet en time. Hvilespenning ble da målt til 12.6V på hhv Nasa BM1 compact batterimåler og et multimeter. Batteriovervåkeren sa at det var hentet ut 55%.

 

Synes hvilespenning på 12.6 er høyt når batteriet er tomt. Er. Det noe halt her eller er dette normalt?

Link to post
Share on other sites

Det som etter min mening i hvert fall ikke er normalt, er at kjøleskapet ditt skulle bruke rundt 100Ah på vel et døgn. Mitt 46 liters skap bruker under 20Ah på et døgn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mitt 90 liter skap (tomt)  bruker 35 amp på en uke.  vannkjølt kompressor.  Men vår gamle båt, med orginalt anlegg brukte 30 amp i timen i 33grader  utenfor Anholdt for mange år siden, det sluttet ikke å gå.   da ble nytt anlegg montert.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...