Jump to content

Bruk av ankerbøye på svai

Krimart

Recommended Posts

Bruker av og til ankerbøye når jeg ligger på svai. Det har to fordeler: man ser hvor ankeret ligger og dersom ankeret sitter fast kan man ta det opp via tauet i bøya. Men når man ligger på svai er det ikke uvanlig at man i løpet av natten får en svakere vind 180 grader på ettermiddagsbrisen man hadde da man la ut ankeret. Typisk blir man da liggende svært nær eller oppå bøya. Er da litt nervøs for at tauet til bøya skal hekte i propellen eller noe, selv om sannsynligheten trolig er liten. Noen som har noe erfaringer / kommentarer?

Redigert av Krimart (see edit history)

Ja, jeg har prøvt det med usedvanig dårlig erfaring - svært lett å få under båten eller trubbel med ankerhiv. Men i helt spesielle kan det selvføgelig være nødvendig, uten at jeg har kjennskap til slike tilfeller. Her hvor båter anker i "hytt & vær" så ender det bare med at andre for det i propellen og da blir det leven. Jeg vet som superpertentlige tyskere som praktisere dette, men for øverig er det lite brukt er i strøket.

Bruker det bare der jeg er usikker på bunnforholdene - eventuelt vet at det er gamle moringer, steiner e.l. jeg ikke har lyst å hekte i, og aldri der det er mye trafikk og mange som ankrer. Har som sagt opplevd det samme som deg- at man blir fort liggende oppå bøya i løpet av natten. På den annen side skal det mye til for at ankeret blir sittende fast. Tror jeg begrenser meg til å bruke de de gangene jeg ligger med tau mot land i en øde naturhavn.

Jeg har også hatt lyst til å ha en ankerbøye.

Fant en leverandør som hadde en kjempelur ankringsbøye en gang.

Det var en bøye som var hul og inneholdt en trommel ala den som trekker inn ledingen på støvsugeren med en tynn sterk line som var festet til baksiden av ankeret.

Da vil trekket fra trommelen sørge for at den ligger rett over bøyen og ikke noe løst tau å få i propell/ror..

Men finner ikke den linken igjen!! :headbang:

Mener den var Italiensk og de solgte også en dype "handy-Duck" fortøynings båtshake...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

De ganger jeg har følt meg usikker på trekke mulighetene og at ankeret muligens kan sette seg fast, har jeg satt fast tau fra ankeret og da 15 meter langt. knytter dette til kjettingen. og lar det bli med med, langs med kjettingen.

spesielt der jeg tror det kan være mye stein-ur. redd for at det skal kile seg fast.

-------

Når ankeret skal opp, tar jeg tauet av, og hvis det da sitter fast har jeg tauet klart til og dra det løs andre veien.

har bare teata dette ut, har aldrig fått bruk for det,

Sitter ankeret fast, så har jeg først "kjørt det løs" og da har det alle gangene løsnet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

OK Mulli, da skal admiralen få bekjed om å gjøre klar "Pedanten" neste gang,(rettet til Pendanten, etter pårtykk fra Mulli.)

(bare jeg nå får kjøpt meg ny Tonnasje)

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Løsningen med å la tauet som ellers ville fulgt opp til ankerbøya, istede være festet til ankerkjettingen, med litt overdybdens lengde, er god.

men her kommer min lille kreavtive tenkning en søndag formiddag, som alternativ løsning:

Monter et plastrør på ankerbøya, under, som ankerbøyetauet går gjennom. Røret kan godt være noe lenger enn båtens dypgående og ha en slik vekt, eller påmontert et lodd i nederste del, at det strekker ut tauet og holder det rett ned de første meterene. Naturligvis brukes synketau. Tauet vil da ikke ha mulighet til å surre seg rundt, propell, kjøl og ror... :) Da fåt man både markert ankerest posisjon og det ligger sikkert for kluss i propellen. Dog, det blir enda mere som skal med i båten.. og stues bort...

Har også tenkt på NOR-Careca sin løsning, men det har en del svakheter: den ene er at når man ligger på svai så ligger kjettingen vanligvis langs bunnen, og da blir også linen liggende der og når vinden skifte retning kan linen fort hekte bori noe og dermed "dra løs" ankeret. Det er rent teoretisk, har ikke prøvd det selv. Har lurt på å bruke denne metoden for ankring mot brygge når dette ikke er et problem, men det krever at man stopper opp for å hekte linen inn på kjettingen, og særlig når man skal bakke inn med hekken mot brygga i litt sidevind er jeg ikke så glad i å miste styrefart. Har lurt litt på om det lar seg gjøre å ha en slik line - f-eks- i dyneema - mer eller mindre permanent montert, men da må man kunne la dette løpe forbi eller over ankerspillet uten å henge seg opp.

NOR_careca: Har du vinsj,i så fall håndterer du linen utenom ankerspillet?

Ellers så jeg i sommer en annonse for denne: http://www.anchorwitch.com/

Den ser lovende ut.

Lurer også litt på å sette på en liten slynge med noe passe tykt flytetau i enden av ankeret - gjerne med noe fargeglad skum eller korkmateriale som gjør at man kan få hektet en dreggekrok innpå. Det fine i middelehavet er jo at man ser jo (som regel) godt bunnen selv på 15 m.

MEN: Det er jo tross alt veldig sjelden man ikke får opp ankeret, og jo mer mikk-makk med tau etc.man baler med ved ankring jo større sannsynlighet er det for at et tau går i propellen eller at noe går galt, så normalt set er jeg mer tilhenger av å holde det så enkelt som mulig -hverken forkatting, eller ankerbøye eller noe.

M.h.t mekanismen på ankerbøyten så har vi en line som går fra ankeret, opp til en trinse i bøya og ned igjen til et lodd. Da justerer den lengden automatisk innefor 1/2-1 X linas lengde.

Etter min mening og jeg tror jeg har de fleste med meg som ankrer mye, så er er ankerbøye noe som gir lett mere problem enn nytte. I enkelt og helt spesielle tilfeller (som bunnforhold osv) ok, men normalt har det lite for seg. Vi har for det meste ligget for anker på svai eller mot land daglig i over tre år uten noen gang ha behov for ankerbøye. Det vil derimot lett bli en plage dersom alle skulle legge ut bøyet for å markere ankret, og hvorfor? Setter ankret seg seriøst fast er ett dykk eller en froskemann løsningen i de fleste tilfeller.

Det vil derimot lett bli en plage dersom alle skulle legge ut bøyet for å markere ankret, og hvorfor?

Forsåvidt enig men hvorfor er som sagt: i de tilfellene er usikkert m.h.t steiner, gamle kjettinger eller moringer etc. på bunnen. Bruker det aldri der det er "folksomt". Er også enig i at det lett gir mer problem enn nytte - i alle fall på svai.

Setter ankret seg seriøst fast er ett dykk eller en froskemann løsningen i de fleste tilfeller.

Har du med dykkerutstyr ombord? Ned mot 5m er det jo greit å fridykke, men nærmer det seg 10 m er det i alle fall for meg litt problematisk. Å tilkalle en froskemann til et øde sted er ikke alltid like lett og blir fort dyrt.

Krimart

NOR_careca: Har du vinsj,i så fall håndterer du linen utenom ankerspillet?

ja jeg kjørte det bare ut til tauet tok slutt og knytta dette fast. det hang seg alldrig opp.

ja jeg hadde vinsj og brukte dette på alle plasser jeg ikke var kjent eller var usikker på bunnfohold.

--------

Men i fjord sommer lå jeg med en 40 fots Cat i bukta ved siden av Hydra (hotelbukta)

Der var det en charterbåt som buksa noe voldsomt borti kjettingen min, og når jeg skulle dra dagen etter, fikk jeg ikke opp mitt anker. 1500W vinsj. Måtte få tak i dykker fra Hydra.

Da han fikk dette løst fort 22 meter dyp. det lå en stor stein mitt uti der. som charterbåten hadde klart og snurre min ankerkjetting rundt,

Så da hadde løsningen min ikke hjulpet.

gutten fikk 200 euro, og gliste som ei sol, spurte hvor vi kom fra.

Det er vanskelig og finne en løsning som dekker alle muligheter.

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Men i fjord sommer lå jeg med en 40 fots Cat i bukta ved siden av Hydra (hotelbukta)

Der var det en charterbåt som buksa noe voldsomt borti kjettingen min, og når jeg skulle dra dagen etter, fikk jeg ikke opp mitt anker. 1500W vinsj. Måtte få tak i dykker fra Hydra.

Hydra er en flott øy....hade ikke gjort noe å fastnet der for godt.......:giggle:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...