Jump to content

Hvordan anslå bølgehøyde?

Eureka

Recommended Posts

Som emnetittelen initierer, ønsker jeg svar, eller innspill, på følgende spørsmål: hvordan beregner/ anslår man bølgehøyde? Finnes det en tommelfingerregel?

Videre spørsmål blir: er 1 meter bølge fra det laveste punktet i bølgedalen til høyeste punktet på bølgetoppen?

Årsaken til spørsmålet, er en noe opphetet diskusjon mellom undertegnede og en påståelig storebror (....) mens vi stampet i sjøen på vei sørover på Jærens rev, hvor han uttalte "slapp av båten er godkjent for 2,5 meter signifikant bølgehøyde, så det er bare ett hopp og ett sprett, så er vi fremme i Mandal".

Undertegnede, stilte da motspørsmålet "hvor høy er en meter bølge, eller 2,5 meter bølge for den saks skyld, og hvordan anslår du høyden på bølgenen vi har foran oss nå?"

Han ble da litt panisk i blikket, så sjøen slå over fordekket, snudde båten og søkte havn på Ølberg.

Undertegnede kom her i prat med en lokal krabbefisker som uttalte " ja, det var bra dere ikke fortsatte lenger sørøver, der er det stiv til sterk kulng nå". Kjøpte 5 fine krabber av han, som smakte utmerket, siden jeg følte han tok mitt parti :) Rørtang fungere forøvrig fint om man ikke har rett bestikk med seg for å knekke krabbeklør...

Si at du er 1.80 meter høy. Og du står på dørken midt i båten ( jo nermere vannflatendu står, jo nøyaktigere blir det) Og vist du ser at horisonten akkuratt forsvinner på begge sider, da er bølgene rundt 1.80- 2 meter :flag_bp: Men jeg gjør det mye enklere, har målebånd med meg i verktøyskassen :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Ja...jo...sjømann.. det er sikkert en måte å gjøre det på det :) altså, må om jeg vet at dørken er 50 cm over vannlinjen og jeg er 190, så rager jeg da 240 cm over vannet. Om jeg da ikke ser horisonten, så er det jaggu på tide å med å trekke frem plan B. :)

Kom på denne målemåten helt av meg selv (!): Om jeg på forhånd har tatt ut 3 punkt som ligger i siktelinje, foran førerposisjon, og jeg vet at disse tre punktene er 2,4 meter over vannlinja. idet båten er i vater, mellom to bølger, og jeg sikter på disse tre punktene og ser toppen av en bølge i forlengelsen av disse tre punktene, da er det omlag 240 cm høye bølger... på nytt, frem med plan B.

Wave.jpg

Bølgehøyden måles fra bunn til topp, dvs det dobbelte av amplituden i en sinuskurve. H=2a.

fra wiki hos Meteorologisk:

Bølgehøyde er den vertikale avstanden mellom bølgetopp og etterfølgende bølgedal.

Signifikant bølgehøyde (Hs) er gjennomsnittsverdien av den høyeste tredjedelen av individuelle bølgehøyder i en 20 minutters periode.

(Enkeltbølger kan være opptil dobbelt så store som den signifikante bølgehøyden.)

Maksimal bølgehøyde (Hmax) er den høyeste enkeltbølgen observert over en periode på 20 minutter.

(I ekstreme tilfeller kan enkeltbølger bli mer enn dobbelt så store som den signifikante bølgehøyden, men forholdet er vanligvis 1,6-1,8.)

vimpel_signatur.gif

Spørmål: Går det an å si noe fornuftig om forholdet mellom bølgelengde og bølgehøyde? For etter mitt hode er det lettere å bedømme bølgelengde. Med drøyt ti meter båt, kan det være ganske greit å se at bølgelengden eksempelvis er omkring det doble, altså 20 meter. Men hvor stor er bølgehøyden da?

Bølger kan vel være både lange og lave eller bratte og tette, men en slags tommerfingerregel finnes kanskje?

Spørmål: Går det an å si noe fornuftig om forholdet mellom bølgelengde og bølgehøyde? For etter mitt hode er det lettere å bedømme bølgelengde. Med drøyt ti meter båt, kan det være ganske greit å se at bølgelengden eksempelvis er omkring det doble, altså 20 meter. Men hvor stor er bølgehøyden da?

Bølger kan vel være både lange og lave eller bratte og tette, men en slags tommerfingerregel finnes kanskje?

Det finnes nok ingen klar sammenheng her, lengden viser bare frekvensen, dvs hvor mange bølger i minuttet, den viser ikke volumet dvs høyden.

Så lange bølger = bass, korte bølger = diskant, bølgehøyden =volum for å forenkle grovt, men det gir et bilde.

Lange bølger kan ha enorm bølgehøyde feks Tsunami, eller de kan være lave og dorske som to tre dager etter en storm.

Korte bølger kan også bli ganske stygge som Oslofjorden i kuling, eller andre områder med grunnere vann.

Har opplevd 2,5 - 3 m bølger utenfor Hankø, med kuling, ikkeno morro.

Vi følger også Sjømanns metode vet hvor høyt vi er over vannet, ser vi ikke over toppen av neste bølge er vi i alle fall over 2.5 m, da begynner det å bli på tide å finne en havn :-)

Redigert av MS Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

flere som har innspill..?

det blir skrevet over her at den største bølgen kan være dobbelt så stor som signifikant bølgehøyde. Altså, om det er meldt 2,5 meter signifikant, så kan den største bølgen lett være på 5 meter.

Med dette tatt i betraktning, sammenholdt med at båter er oppgitt med "godkjent for signifikant bølgehøyde" la oss si 2,5 meter, vi da båten takle en 5 meter bølge? -avstand mellom bølge og bratthet er selvfølgelig 2 faktorer som spiller inn, men det får en se bort ifra her..

CE-klassifiseringen opererer med designkategorier A - D som blant annet går på maks. signifikant bølgehøde. Det er da uttrykkelig tatt høyde for at maks bølgehøyde kan bli vesentlig større.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er ikke lett å beregne bølgehøye og det er mange på BP som bør "slå av for kjentfolk".

Det en oppfatter i en båt er ofte mer bølgelengden. Min erfaring er at de er lettest dersom en er relativt nært land. Når du er 2 nm fra land og Lofotveggen forsvinner er det litt "opplett" som de sier der oppe. For øvrig er det grei å vite at bølgeenergien virkelig utløses når en bølge bryter. Dvs at en relativ liten brytende bølge kan gjøre store skader og slå rundt en liten båt.

ikke så lett å annslå bølgehøyde nei.. en bølge på 2m kan jo ha en lang bølgelengde og ikke oppleves så stor, mens en krapp brytende bølge på 1m kan oppleves mye verre.. men som det viser til her så er det jo utrykket signifikant bølgehøyde som det oppereres med her.. Da jeg tjenestegjorde på MTB opplevde jeg nok de alle fleste typer bølger langs Norskekysten.. men det var ofte vanskelig å annslå høyde.. bølgelengden på gammelsjø kunne bli utrolig utenfor Finnmarkskysten. de bølgene har jo enorm energi men oppleves ikke sånn. f.eks bølgene ved Lista der strøm og vind krysses kunne det bli veldig skvalpete og krappe bølger, som ville vært veldig ubehagelig i en mindre båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

f.eks bølgene ved Lista der strøm og vind krysses kunne det bli veldig skvalpete og krappe bølger, som ville vært veldig ubehagelig i en mindre båt

Been there, done that :rolleyes: Formemiddagen 26. Juli da vi skulle hjemover etter endt ferie på sørlandskysten opplevde vi imot liten kuling og bølgehøyde rundt 2,5 meter (Ja, slo av litt for "kjentfolk" nå) Var en våt og utrivelig opplevelse i vår 26 fots kalesjebåt :puke: . Havstrekket mellom Skudefjorden og Lindesnes suger nåt det ikke er "havblikk" Men akk så kjekt å ankomme sørlandskysten da :yesnod: Kun dette strekket som oppleves som leit og som hinder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...