Jump to content

Er plateveksler mye brukt?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Platevekslere er ikke mye brukt, ikke fordi de er dårlige, men de er nokk litt dyrere en rørkjølere.

Mange fordeler med platekjølere, tar mindre plass, letter å rengjøre. På motoren min er det platekjøler.

Men jeg vet ikke om mange andre.

 

hpep250.jpg

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Korrosjon er ikke noe problem, platene er rustfrie. På de argaste kjølerene

som brukes på større båter i kontenuerlig drif, er platene av titan.

Men på en fritidsbåt, holder det i overflod med rustfritt.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

FNM motoren på nybåten min har plateveksler. Sitter lett tilgjengelig for demontering og rengjøring, men det blir en gang i fremtiden.

 

 

 

Min FNM motor er en 2006 modell, og jeg ser no på tempen at det er dags med en rengjøring.

Tenker at jobber tar eit par tre timer maks.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Hovedårsaken til at man har gått bort fra platekjølere er vel produksjonsomkostningene. MD40A er vel den siste VP motoren med platekjøler, gikk ut i 1985.

SF: De platekjølerne som VP har brukt er iallfall ikke kompakte, f.eks. er platekjøleren på en MD21A kjempestor ift rørkjøleren på MD21B. Og mye tyngre.

VP kjølerne har også register i messing, ikke syrefast.

 

Her et annet eksempel, VP40A vs 41P:

 

plate_vs_roerkjoeler.jpg

Link to post

Hei Ingar,

 

Det stemmer nok som du sier men jeg synes å se at kjøleren til venstre har headertank inkl i kjøleren mens rørkjøleren har egen separat ekspansjonstank/headertank. Dette kan være noe av grunnen.

 

Hvorfor VP sine platekjølere ikke er kompakte vet jeg ikke, men i mitt daglige virke bruker vi både rør og platekjølere og her er det vekt og størrelse som taler til platekjølerens fordel.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Bakdelen er vel at ofte blir åpningene/kanalene trangere i en platekjøler. Vi brukte noen små syrefast platekjølere til kjøling av hydr. aggregat for en del år siden. De ble ganske kortliva pga. tæring og lekkasje på sjøvannsiden. Har brukt titanium innmat og det funker fint, men er noe kostbart. Da er det vel enklest/billigst men en rørkjøler med cu.ni./alu. bronse innmat, og gjerne ikke for tynne rørsatser.

Link to post

Mange gode og dårlige ting her, får legge hode i bløt litt så eg får se hva som blir valget

Da kan du bløte skallen i baner som sier noe om hvilken er den høyeste temperaturen, og samtidig finne ut hvilke materialer det er i kjøleren. Er platene i "rustfritt", vil AISI 316L være det nest beste. Dette materialet forbyr NORSOK brukt i temperaturer over ca. 50 grader C når det er sjøvann på den ene siden. Deretter kommer 24 Cr Duplex, som er underkjent av en del oljeselskaper for visse temperatur- og anvendelsesområder. Jeg vil anse dette materialet for OK. Deretter kommer 6Mo og til slutt Titan. Jeg har pukket opp en del platevekslere som har hatt korrosjonshull i platene. Disse har hatt plater i AISI 316L.

Link to post

Hei, spennende med folk som deg som tør å gjøre litt "Reodor" arbeide selv :flag_bp: det er for lite av slikt på forumet etter min mening...

Hulda har mange gode poeng som jeg også vil anbefale deg å følge. Selv har jeg marinisert bla Nissan RD28T m bla hjemmebygget rørkjøler i 316L. Et materiale somm ikke er noen god varmeleder med som er relativt korrosjonsbestandig i sjøvann.

 

Broblemstillingen som Hulda påpeker er viktig men lett og unngå; sørg for å holde så stor flow at temperaturen IKKE overstiger 50 grader C.

 

Ikke bland inn "sære" materialer som duplex og superduplex, 316 særlig i L utgave (som betyr Low carbide)er mer forutsigbart.

 

Din værste fiende vill være løse jern og jernoksyd-partikkler fra blokka di. En lett syrevask og deretter noen uker i dieselbad ville jeg også ha vurdert. Bruk så glykol blandet 50/50 og bytt den etter kort tid første gang. Anode i platekjøleren vil også hjelpe.

 

Setter du filter/sil på begge kretser øker du levetiden. Er du en skikkelig luring bygger du en syklontype selv...

 

Siden flere nevner FNM kan jeg nevne at den jeg kjøpte for noen uker siden kom med rørkjøler og ikke platekjøler :confused:

 

Stå på, gleder meg til å høre at du har fått det til !! :cheers:

Link to post

Visst du velger 316L så er det en god ide visst du klarer å montere kjøleren slik at den tømmer seg for sjøvann når motor stoppes. Min erfaring er at 316L absolutt ikke trenger å ha temperaturer over 50 grader før problemene intreffer. Stillestående sjøvann (brakkvann/gammelt sjøvann) uten oxygeninnhold er også en fiende for kjøleren. Varme gjør det selvfølgelig ennå værre.

Det var ikke meningen å dempe byggekreatviten bare så det er sagt. Lykke til.

Link to post

Hvorfor presiseres det hele tiden 316L (L for Low Carbon)? Jeg trodde Low Carbon var spesielt viktig for syrefast som skal sveises for å unngå at det dannes cromkarbid, og at det ikke nødvendigvis er noe krav til for eksempel en platekjøler som skrues sammen. Er ikke da vanlig 316 like bra (eller dårlig) mhp. korrosjon i sjøvann? Vi snakker jo her uansett om ganske små carbonverdier.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hvorfor presiseres det hele tiden 316L (L for Low Carbon)? Jeg trodde Low Carbon var spesielt viktig for syrefast som skal sveises for å unngå at det dannes cromkarbid, og at det ikke nødvendigvis er noe krav til for eksempel en platekjøler som skrues sammen. Er ikke da vanlig 316 like bra (eller dårlig) mhp. korrosjon i sjøvann? Vi snakker jo her uansett om ganske små carbonverdier.

 

Joda, du har rett i dine synspunkter langt på vei. Når jeg sitter ute i Kostersund så har jeg ikke spec'er med meg på ferie. Ta en titt på DIN, så finner du kanskje fire kvaliteter som kan samles inn under 316L. Sløyfer du L'en, så renner det kanskje på 10 forskjellige kvaliteter, der det samlende punkt er austenitt og molybden. Man kan da komme ut for kvaliter som nødvendigvis ikke er så bra når de blir kaldstanset. Altså de kan utvikle spenningskorrosjon i platebøyene.

 

Når det gjelder varme, så skal man være klar over at det på den ene siden av platen er kjølevannstemperatur, og på den andre siden sjøvannstemperatur. Man kan fort komme over 50 grader. Jeg gjorde samme blemma på Hulda. Der laget jeg kasser der sjøvann ble blandet inn i eksosen, suverene saker. Etter et par år begynte sveisene å lekke. Noen steder lakk det tvers gjennom platene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...