Jump to content

Er en båt uten CE-merking eller annen godkjenning forbudt å bruke?


Lykken VI

Recommended Posts

Jeg vil gjerne får presisere her, som jeg har gjort også i andre tråder:

CE-merket båt betyr at det skal foreligge samsvarserklæring fra båtprodusenten (eller den som er ansvarlig for eventurell ettermerking). Dette er et dokument som sier hvordan CE reglene er oppfylt og er produsentens garanti for at reglene er fulgt. Selve CE-merket i båten er lite verdt uten samsvarserklæringen. Den som kjøper båt produsert eller importert etter 1998 har krav på kopi av samsvarserklæringen. Dette er spesielt viktig for ettermerkete båter (som regel båter importert fra land utenfor EU/EØS-området) fordi produsenten da som regel ikke kan skaffe noen dokumentasjon i ettertid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det positive er at det nesten ikke koster noe å øke tilsynsaktiviteten med 100 %, for det er bare å kontrollere 1 (en) fritidsbåt i året.

 

Med andre ord kontrolleres det foreløpig en båt annenhvert år? Med så lite kontrollvirksomhet er det vel bare å gjøre som en vil, iallfall dersom en ikke føler behov for å registrere og/eller forsikre skuta :rolleyes: , det er vel kanskje like greit? Overformynderi og papir er det nok av likevel, det viktigste er at båten er trygg :sailing:

Trøndelag

Link to post
Share on other sites

Med så lite kontrollvirksomhet er det vel bare å gjøre som en vil, iallfall dersom en ikke føler behov for å registrere og/eller forsikre skuta :rolleyes:

 

Ce nummer ved forsikring? Jeg kan ikke huske å oppgitt det/fått spørsmål vedr mine båter.... Kansje pga registret på tidligere eiere.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord kontrolleres det foreløpig en båt annenhvert år? Med så lite kontrollvirksomhet er det vel bare å gjøre som en vil, iallfall dersom en ikke føler behov for å registrere og/eller forsikre skuta :rolleyes: , det er vel kanskje like greit? Overformynderi og papir er det nok av likevel, det viktigste er at båten er trygg :sailing:

 

 

Jeg kjenner til folk som både har fått registrert og forsikret båter (årsmodeller etter 1998) som ikke har vært CE-merket. Det finnes for øvrig andre registre å registrere båten i enn norsk småbåtregister. Her har vi et slikt eksempel. (Legg merke til det spesielle reg.nummeret.)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23874191

Link to post
Share on other sites

per i dag er det 3 registre i norge, alle stiller ca på lik linje

 

rssr

securmark

skibsregisteret NOR (her må den regges for lån/pant stortsett) selv om båter solgt nye, ofte godkjennes uten dette, og belånes.

 

alle er "private"

 

har per i dag 2 båter i rssr, og 1 i securmark, snart 2 der da de har vesentlig bedre responstid og kundeservice. hver eneste gang jeg har omregistrert noe i rssr har det blitt tull, ofte fordi en eier ikke har gjort sin del ved omregistrering, men selv med mellomkontrakt og godkjenning fra personen de har registrert som eier i sitt register, har det tatt tid, og blitt tull.

 

merking av båt er i dag 100% frivillig, men flere forsikringsselskaper krever merking, de fleste selskaper, godtar alle 3 registre.

 

 

når du securmark merker, får du flere innfresninger i skrog, i tilegg til nanomerker som limes masse forskjellige steder, disse er vanskelig/umulig å fjerne alle, du kan ta de selv på tennplugger og andre småting, så om motoren selges i deler, kan det spores. Kombinerer man dette med sporingsenhet, føler jeg at jeg iaf har gjort mitt med tanke på forsuring av tyvens liv.

 

 

eneste gangen jeg har opplevd sjekk av CE merking er på jetbåt (slik som onkel kaller vannscooter) selv om alt var i skjønneste orden hva papirer, merking osv angår ble det anmeldelse.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, dette er mitt første innlegg på BP men jeg har fulgt med i mange år.

Jeg er litt sjokkert etter å ha lest utviklingen på denne tråden.

Jeg har selv en privatimportert amerikansk båt som har vært gjennom en omfattende CE-merkningsprosess.

Det er riktig at det finnes mange privatimporterte båter som selges og brukes uten godkjent CE-merkning og dette er faktisk både ulovlig å selge og å "ta i bruk". Dette er naturligvis forutsatt at båten er importert etter 1998.

Er båten importert til EØS området etter 1.1.2006 skal også motoren være CE-godkjent.

Båten som det vises til i linken ovenfor er faktisk ulovlig å selge, dersom den ikke er CE-merket. (Kan ikke se at det står nevnt noe om dette i annonse).

 

Mange skriver her at det ikke er så farlig om en båt er CE-godkjent og at det ikke er noen som sjekker dette. Dette er helt feil. I løpet av det siste året har CE-merkningen på båten min blitt sjekket 2 ganger. 1 gang var det politiet som sjekket dette i gjestehavna i Drøbak og en annen gang var det tollvesenet i Tønsberg havn. (Ettersom båten min er amerikansk blir den nok sjekket ekstra nøye.

Det finnes mange gamle linker rundt dette, men det er tydeligvis mange som ikke har satt seg inn i dette som skriver her.

PS! Til trådstarter: Reglene om selvbygging er svært strenge. Det er ikke nok å ha bygd om et eksisterende skrog. Du kan søke mer info om dette her på forumet.

 

Linker til info fra tollvesenet:

Link

 

Link

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt sjokkert etter å ha lest utviklingen på denne tråden....

...Det er riktig at det finnes mange privatimporterte båter som selges og brukes uten godkjent CE-merkning og dette er faktisk både ulovlig å selge og å "ta i bruk". Dette er naturligvis forutsatt at båten er importert etter 1998.

 

Linker til info fra tollvesenet:

Link

 

Link

 

Helt enig med Ervil.. At det går an å vrenge å vri seg vekk fra realtitetene slik som noen gjør her på forumet :crazy: er for meg uforståelig.

Alt av linker til bestemmelser og orienteringer fra myndighetene som det refereres til beskriver alle de forhold som "diskuteres", skulle vel egentlig skrevet kveruleres, på en lettfattelig og enkel måte. Det kan se ut som om mange ikke gidder å lese henvisningene som legges ved og da blir jo diskusjonen ganske så meningsløs.

 

Som et svar til de som ikke tror at tollvesenet sjekker om båtene er CE merket så kan en skjele til de endeløse diskusjonen som har vært her på forumet om tollere som har sjekket båter på hjem fra Sverige og Danmark, eller hvor de nå har vært. Det er ikke en flaske for mye de gutta er ute etter, men heller om båten smugles hjem uten at det betales pålagte skatter og avgifter, samt at skuta innehar nødvendig CE sertifisering. De siste årene er flere titalls smuglingsforsøk avslørt under under slike kontroller. (Det var et oppslag om dette på TV2 nyheten her tidligere i sommer)

 

Til Nonsense: på side 8 i Sjøfartsdirektoratetsinfoskrivstår det du lurer på i klar tekst: Det er ikke krav om CE-merking for denne båten, da den er produsert innenfor EØS-området før fritidsbåtforskriften trådte i kraft i 16. juni 1998., men dette kunne du lest deg til for lenge siden hadde du bare fulgt linkene tidligere i tråden.

 

CE spørsmålet er stort og omfattende for alle som er i ferd med å kjøpe båt som trenger slik godkjenning. De trenger fakta og saklige svar, ikke tåpeligheter og svada som feks dette utsagnet: Med andre ord kontrolleres det foreløpig en båt annenhvert år? Med så lite kontrollvirksomhet er det vel bare å gjøre som en vil, iallfall dersom en ikke føler behov for å registrere og/eller forsikre skuta , det er vel kanskje like greit? Overformynderi og papir er det nok av likevel, det viktigste er at båten er trygg.

Link to post
Share on other sites

Hei, dette er mitt første innlegg på BP men jeg har fulgt med i mange år.

Jeg er litt sjokkert etter å ha lest utviklingen på denne tråden.

Jeg har selv en privatimportert amerikansk båt som har vært gjennom en omfattende CE-merkningsprosess.

Det er riktig at det finnes mange privatimporterte båter som selges og brukes uten godkjent CE-merkning og dette er faktisk både ulovlig å selge og å "ta i bruk". Dette er naturligvis forutsatt at båten er importert etter 1998.

Er båten importert til EØS området etter 1.1.2006 skal også motoren være CE-godkjent.

Båten som det vises til i linken ovenfor er faktisk ulovlig å selge, dersom den ikke er CE-merket. (Kan ikke se at det står nevnt noe om dette i annonse).

 

Mange skriver her at det ikke er så farlig om en båt er CE-godkjent og at det ikke er noen som sjekker dette. Dette er helt feil. I løpet av det siste året har CE-merkningen på båten min blitt sjekket 2 ganger. 1 gang var det politiet som sjekket dette i gjestehavna i Drøbak og en annen gang var det tollvesenet i Tønsberg havn. (Ettersom båten min er amerikansk blir den nok sjekket ekstra nøye.

Det finnes mange gamle linker rundt dette, men det er tydeligvis mange som ikke har satt seg inn i dette som skriver her.

PS! Til trådstarter: Reglene om selvbygging er svært strenge. Det er ikke nok å ha bygd om et eksisterende skrog. Du kan søke mer info om dette her på forumet.

 

Linker til info fra tollvesenet:

Link

 

Link

 

 

Jeg er usikker på om jeg er blant dem du sikter til, men for ordens skyld vil jeg bare presisere at min hensikt med henvisning til denne båten ikke var ment som noe argument mot CE-merking eller at dette er uviktig. Jeg ønsket kun å gi et eksempel på at det pr. i dag faktisk er fullt mulig å både forsikre og registrere båter som i utgangspunktet ikke er lov til å bruke/selge i Norge (EØS) som følge av manglende CE-godkjenning.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er leit at man ikke kan stole på at tingene er i orden ved kjøp, men slik er det og slik kommer det alltid til å være.

 

I fremtiden vil det nok bli fanget opp flere avvik blant annet gjennom forsikring, men selv dette er jo synd for de som kommer uskyldig opp i slike situasjoner.

 

Når det gjelder holdningene i denne tråden som det vises til så mener jeg vi må huske på at reglene på sett og vis også beskytter forbrukerne. De som lurer unna noe mener jeg har et moralsk problem, men vi kan jo håpe at det er kverulering og ikke praksis.

Link to post
Share on other sites

Ja eg meiner seriøst det eg hadde innlegg om tidlig. Eg håper nokon med ressurser til å forfølge saken overfor importør/selger, tar tak i det dersom båten de har kjøpt er i gruppen for ulovlig omsetting. Typisk annonsetekst på importannonser fra finn.no er: vi er behjelpelig med CE mrking.... Og så selger de formelt uten motor, fordi de trur de sniker seg unna då. Men det er vel fortsatt ein båt, som er importert fra USA, som skal CE merkes...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

1. Båter tas inn til landet / settes ut på markedet uten å kontrolleres / CE merkes.

2. Båter tas inn til landet og merkes av teknisk kontrollorgan uten å bli besiktiget.

3. Båter tas til landet og besiktiges av teknisk kontrollorgan men det ses gjennom fingrene med mangler slik at båten får CE merke under sterk tvil.

4. Båter bestilles i utlandet og CE merkes av useriøse aktører før de fraktes til Norge.

5. Båter tas inn til landet og settes ut i markedet etter en ulovlig ombygning med påfølgende CE merking uten at båten er besiktiget av teknisk kontrollorgan.

6. Båter tas inn til landet og låner motor, teknisk kontrollorgan kontrollerer og godkjenner. Etterpå settes det inn en annen motor.

7. Båter tas inn til landet under regelen om unntak for CE merking, som for eks. løpsbåt. Brukes som fritidsbåt til tross for at disse ikke kan brukes utenfor lukket bane.

 

Det var det jeg kom på i farten. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Hei, dette er mitt første innlegg på BP men jeg har fulgt med i mange år.

Jeg er litt sjokkert etter å ha lest utviklingen på denne tråden.

Jeg har selv en privatimportert amerikansk båt som har vært gjennom en omfattende CE-merkningsprosess.

 

 

Mange skriver her at det ikke er så farlig om en båt er CE-godkjent og at det ikke er noen som sjekker dette. Dette er helt feil.

 

Det finnes mange gamle linker rundt dette, men det er tydeligvis mange som ikke har satt seg inn i dette som skriver her.

PS! Til trådstarter: Reglene om selvbygging er svært strenge. Det er ikke nok å ha bygd om et eksisterende skrog. Du kan søke mer info om dette her på forumet.

 

Linker til info fra tollvesenet:

Link

 

Link

 

 

Takker for svar (ditt første innlegg, etter å ha vært med i mange år) og skjønner at emne engasjerer både deg med flere.

 

Vedr svar ang selvbygging så finner jeg ikke "nye" opplysninger som ikke andre har kommentert tidligere. Men synes det er greit med dokumentasjon(linken).

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...