Jump to content

Kjøp av båt i utlandet med tax not paid i annonsen


Enzo

Recommended Posts

Ser det er endel båter som ligger rundt omkring i europa der prisen er merket tax not paid.

 

Hvordan blir det da å kjøpe en slik båt, si at båten er eid av en tysker og ligger i Croatia med tax not paid, og noen kjøper den og vil ha den i middelhavet i noen år, evnt videre ut i verden før den evnt tas hjem.

Hvordan foreholder man seg da til denne "momsen" som ikke er betalt, må man betale dette til landet båten er registrert ved kjøpet eller kan man komme seg unna og utsette momsen til båten evnt tas inn i Norge ?

Link to post
Share on other sites

I de aller fleste land betyr det at det er et firma som eier den.

 

Dvs at det er gunstig og eksportere den, men vist du vil ha den i det lande båten ligger så er

det + avgifter i landet (vist du ikke starter opp et firma der du har den liggende)..

 

Dette er veldig ofte vert utleie båter.. og de er ofte slitt..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

"Tax not paid" betyr at alle avgifter ikke er betalt til det landet båten befinner seg i. I de fleste tilfeller dreier det seg om moms, men i Norge kommer også HK avgiften i tillegg.

 

Som altmuligbåt skriver over, kan det bety at ett firma har eid båten.

Nå er det slik at alle selskaper må betale moms på det de kjøper, men har muligheten til å kreve å få denne refundert. Dersom de skal selge båten må de også fakturere med mva, med mindre båten selges for eksport. Dersom ett nytt selskap kjøper båten, skal mva refunderes på nytt, mens private ikke har denne muligheten.

 

De fleste båter som står til salgs hvor "tax" ikke er betalt er nok private båter som er kjøpt eller registrert på de britiske kanaløyene, Jomfuøyene eller andre steder hvor man slipper avgifter. Båten kan ligge i de fleste europeiske land i opptil 18 måneder før avgiften må betales, men etter 18 måneder er gått, må avgiften betales eller båten må flyttes til til en plass utenfor EEA.

 

Dersom båten skal registreres og brukes i Norge må uansett norske avgifter betales, og fordelen med en båt kjøpt fra ett avgiftsfritt område eller på eksport er at man slipper å søke opprinnelseslandet om refundering av momsen der, etter at norsk moms er betalt.

Link to post
Share on other sites

med mindre båten selges for eksport

Skjønner at det er moms som ikke er betalt men om en båt kjøpes i f.eks croatia og den kjøpes for export , altså skal den ut av det landet og til slutt inn i Norge så er det jo greit, den skal momses inn i Norge til slutt men hva om hjemturen tar f.eks 3år. Kan den brukes/legges i flere land underveis uten å få problemer med krav om avgifter

Link to post
Share on other sites

Skjønner at det er moms som ikke er betalt men om en båt kjøpes i f.eks croatia og den kjøpes for export , altså skal den ut av det landet og til slutt inn i Norge så er det jo greit, den skal momses inn i Norge til slutt men hva om hjemturen tar f.eks 3år. Kan den brukes/legges i flere land underveis uten å få problemer med krav om avgifter

 

Ja, bare ha papirene i orden, og maks 18mnd i EU. den må jo momses når du kommmer hjem, hvis du ikke selger den på hjemveien.

ta en tur innom afrika, og du er klar for nye 18 mnd i eu.

 

eller regist, den i det eu land som har minst moms,vet ikke hvilket det er. da er den lett å selge tilbake til en fra EU land.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det finnst vel noen få båter som er EU momsa og da kan de flyttes imellom EU landene uten problemer slik eg har forstått det. Men ellers er det vel å flytte på seg hver 18 måned.

Inbiller meg at man kan flytte mellom fks. Croatia, Hellas, Tyrkia , men er ikke helt sikker på praksisen ang. dette. Det lønner seg å sjekke på forhånd.

Link to post
Share on other sites

....det eu land som har minst moms,vet ikke hvilket det er. da er den lett å selge tilbake til en fra EU land.

 

Sveits - 7,6%

Luxemburg og Kypros - 15%

 

 

.....den skal momses inn i Norge til slutt men hva om hjemturen tar f.eks 3år. Kan den brukes/legges i flere land underveis uten å få problemer med krav om avgifter

 

Momskravet fra Norge kommer først når båten er i Norsk farvann. Jeg mener det skal være mulig å registrere båten i Norge uten å betale mva så lenge båten ikke er i Norsk farvann, vet at andre har fått til dette, men at det kan være "litt" vanskelig.

 

Står en del om EU og mva på båt her -> http://www.svsarah.com/Whoosh/WhooshCruiseVAT.htm - http://www.svsarah.com/Whoosh/WhooshPrepBuying.htm

 

Det er forøvrig svært mange båter som er solgt for eksport som har havnet opp i en eller annen fredelig havn i Norge, uten at det er betalt noe som helst, men dette er selvsagt ulovlig å frarådes :fishing:

 

Det er fullt mulig å seile rundt i 3 år (eller 20 år) uten å betale mva, så lenge man ikke er mer enn 18 måneder av gangen i EU.

 

Jeg leste for en stund siden om en kar i England som hadde gått rettens vei. Saken var den at han bodde fast i båten, og at den således måtte betraktes som bolig, som ikke er mva belagt. Finner ikke artikkelen nå, men mener å huske at han faktisk vant frem.

 

Inbiller meg at man kan flytte mellom fks. Croatia, Hellas, Tyrkia , men er ikke helt sikker på praksisen ang. dette. Det lønner seg å sjekke på forhånd.

 

Båten må ut av EEA

 

680px-European_Economic_Area.svg.png

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant forøvrig dette på EU sine sider.

 

La spesielt merke til dette :

 

Does the 18 month Rule apply to All Non-EU Registered Boats?

 

Not if the owner is resident in the EU. In this case the period of temporary importation is just one month.

 

Nå er vel ikke Norge i EU, så litt usikker på om dette gjelder normenn.

 

 

 

Some Frequently Asked Questions about The temporary importation of private non-EU vessels for use in the European Union

 

Source:http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/imports/temporary_importation/article_994_en.htm

 

What are the basics?

 

Non-EU vessels which are intended for re-export may be temporarily be brought into and used for private purposes in the EU, or more strictly in the "customs territory of the Community", (which includes our territorial waters) without customs duties or Value Added Tax (VAT) needing to be paid. But this can only be done by persons who are not EU residents - in official terms - by people who are "established outside that territory". This facility is thus NOT available to EU residents.

 

The boats concerned have to be placed under the "temporary importation procedure" (TI) with Customs and the period of use in the EU is limited in time. When the time is up the boat has to leave, in official jargon this period is called "the period of discharge". The re-exportation of the goods from the customs territory of the Community is the usual way of ending or "discharging" a temporary importation procedure. If the boat does not leave before the end of that time then customs duty and VAT become due.

 

A boat is temporarily imported into the EU and not into one of the constituent Member States. Thus it can move from one Member State to another with no further customs formalities during the 18 month period allowed.

 

It needs to emphasised that the 18 month TI period only applies to privately owned, non-EU yachts and sailed by non-EU owners or skippers. If an EU owner or skipper sails a non-EU registered boat, then the TI period is only 1 month.

 

How can a yacht be placed under TI?

 

Just crossing the frontier of the customs territory of the Community is in general sufficient. But, you may be required to use a route specified by customs and they may require you to make an oral or written customs declaration. It is possible they may require the provision of some kind of security or guarantee to cover the payment of the customs duties and VAT that become due if the boat does not leave the EU.

 

How long can the yacht stay in the EU?

 

Normally, you can use the vessel in the EU for one and a half years. In technical terms, the period for discharge for privately used means of sea and inland waterway transport is 18 months. This is laid down in Article 562(e) of the implementing provisions of the Customs Code. If the boat is "laid up" ("put in bond") for a time the possibility exists for not counting the period of non-use (see below).

 

Can the 18 months be extended if the yacht is not used? You may want to go home for Christmas!

 

Yes, the eighteen month period may be extended for the time during which the yacht is not used. Article 553(2) second sub-paragraph of the implementing provisions of the Customs Code allows for this. However, the maximum overall period during which the yacht can remain in the EU is 24 months (Article 140(2) of the Customs Code).

 

What Other Restrictions Are There?

 

Yachts may be temporarily imported for private use only. Under temporary importation a yacht may not be hired, sold or lent to a resident of the EU. Immediate relatives of the owner may use the boat if they are resident outside of the EU. The boat may be used occasionally by a EU resident, when acting on behalf of the owner and when the owner is himself/herself in the EU.

 

The VAT relief also applies to the importation of spare parts and accessories to effect repairs or maintenance. This relief only applies to yachts registered outside the EU and owned by a non-EU resident.

 

Does the 18 month Rule apply to All Non-EU Registered Boats?

 

Not if the owner is resident in the EU. In this case the period of TI is just one month.

 

Yachts registered in EEA countries have six months sailing and six months in bond.

 

Can you have another period of Temporary Importation? How long must you wait?

 

Yes, you are not limited to a single period of temporary import. You can sail the yacht out of the EU and when you came back again for another holiday a new period of temporary importation can begin. The customs rules do not provide for a "minimum period" during which the goods must remain outside of the customs territory of the EU. It is wise to obtain documentry evidence that time has been spent outside the EU.

 

Where can you find the legal texts?

 

The legal provisions on temporary importation are found in:

 

Articles 137 to 144 of the Customs Code (Council Regulation (EEC) N° 2913/92 of 12 October 1992 establishing the Community Customs); NB Be careful if you want to print this as the whole of the Code is 102 pages long - print using the menu "File" and select the pages you want) and in particular Articles 553 to 562 of the implementing provisions of the Customs Code. (Commission Regulation (EEC) No 2454/93 of 2 July 1993) NB Be careful if you want to print from this as the implementing provisions is 751 pages long! - print using the menu "File" and select the pages you want).

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er noe problem så lenge man er bosatt i Norge. Vet ihvertfall om en kar som har gjort dette i noen år, men har ikke spurt om hvordan det er i detalj. Ser heller ikke ut som man må være ute av EEA i en visst tidsperiode heller. Nå er eg ikke god i geografi men visst man kjøper i Hellas så kan man vel bli der i 18mnd. så kan man ta en tur til Croatia eller Tyrkia og etter det tilbake til Hellas. Er usikker på om hvor lenge man får bli i ikke EEA land.

Edit: Er noe usikker på Tyrkia, men meiner på at han karen har vært innom der også, men vet ikke hvorfor. Det har vel vært litt byråkrati meiner eg å ha hørt og man får vel ikke samme svaret alle plasser selv om loven kanskje er lik?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tyrkia er ikke EU-medlem, så det er greit. Gibraltar og Kanaløyene er heller ikke økonomisk sett del av EU, og utgjør sånn sett nyttige stoppesteder om man har en båt det ikke er betalt moms til EU på. Med en gang du som utlending er ute av EU, nullstilles de 18 månedene, og begynner på nytt neste gang du går til en havn innenfor unionen. Det er også mulig å legge båten i tollkarantene, f.eks over vinteren, i alle fall i spania(jeg har gjort det). Da stopper de 18 månedene å løpe til du igjen tar båten i bruk, men det involverer litt papirarbeid.

 

Å betale moms til Sveits er vel for øvrig ikke spesielt lurt, ettersom landet i likhet med Norge er et utenforland.

Link to post
Share on other sites

Fant forøvrig dette på EU sine sider.

 

 

Yachts registered in EEA countries have six months sailing and six months in bond.

 

 

Dette har jeg aldri hørt om, stemmer virkelig dette? (Norge er EEA land)

 

Er det forresten noen som er sikker på status på TI og 18 mnd i forhold til Gibraltar og Kanariøyene? I følge Wikipedia er disse med i EU, mens f.eks. Isle of Man og Jersey ikke er "EU".

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Det står en grei forklaring på http://www.myyachtregistration.com/eu-vat-regulations/

 

Det er mange muligheter. Man kan f.eks. kjøpe en båt på utførsel i Tyskland og legge den i Sverige. Kort vei fra Østlandet i vertfall. Men senest hver 18 måned må den ut av EU, få et stempel som bevis, og så kan man returnere for nye 18 måneder. Slik kan man helt lovlig unngå å betale mva i noe land. Mulige steder å reise er f.eks. Kaliningrad (Russland) og Island. Isle of Man, Guernsey og Jersey er muligens kandidater men deres EU-status er ikke like klar i alle EU-land. Russland sin EU status derimot... :)

 

Har man båt i middelhavet har man hele Nord-Afrika, Slovenia, Kroatia, Bosnia-Hercegovina, Montenegro, Albania og Tyrkia til rådighet. Usikker på Gibraltar da de er med i EU men unntatt fra toll-unionen.

Redigert av JubaTuba (see edit history)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med disse reglene om det er betalt EU TAX ? La oss si båten er registrert i UK er EU tax er betalt men seiles med Norsk eier, må man fortsatt drive og flytte seg fra land til land for å unngå å momse inn båt her og der ?

 

Jeg tror du slipper det så lenge båten er i EU, men du får den ikke inn til Norge uten å betale norsk mva og hk-avgift.

Kan forresten legge til at du uansett må opplyse om at du eier en båt til en gitt verdi til norske skattemyndigheter (pga. eventuell formue), men du skal ikke betale norsk mva. for den så lenge den er i utlandet. Det er vel kun hvis du kjøper på utførsel fra et EU-land til Norge at du må vandre rundt for å slippe unna. Altså, en båt i transit til Norge (som ikke nødvendigvis trenger å komme frem..)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er det noen som har funnet noe konkret regelverk mtp dette å kjøpe en båt som det allerede er betalt EU VAT på, når man kjøper og registrerer den som Norsk båt (tar den ikke hjem og momser) er det noen fordeler å nyte godt av når man har den nede i middelhavet over tid kontra en som ikke er betalt avgiftene på. Ved å registrere den som Norsk, mister man da evnt fordeler ?

Link to post
Share on other sites

Hei, er du nordmann kan du ha båten din i Kroatia og ikke betale mva..

De fleste båtene du finner i Kroatia er tax not paid. Kjøp, du vil aldri få momskrav fra kroatene, men en del andre fiffige krav kommer, men det er småtteri sammenlignet med mva.

Nå skal det vel også sies at Kroatia er på vei inn i eu, tipper det blir en god del båter som må betale eu-moms da.

mvh

F

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heisan

Anskaffet meg båt som pr. i dag ligger i Spania, Båten var svensk registrert og mva var betalt av tidliger engelsk eier (altså britisk VAT). Har nå fått skuta registrert i NOR og har i tillegg lagt EU VAT inn i totalbudsjettet (har ingen interresse av å bli jagd rundt som en sjørøver). Sånn som jeg leser dette nå så er jeg pinadø usikker på om dette er nødvendig siden båten har blitt momset inn innenfor EU tidligere.

Planen min er å ha båten i middelhavet og rundt om på kanariøyene før kursen settes mot det kalde nord om en del år.

Er det noen som kan gi/finne et konkret svar på dette så skal jeg være evig takknemlig.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg fullstendig klar over at Norsk MVA det må jeg nok ut ned før eller siden.

Utfordringen min er at jeg har kjøpt båten mens den var registrert i Sverige og MVA er betalt i UK og båten er nå registrert i NOR. Jeg har budsjettert med betaling av ny mva innen EU som jeg nå begynner og tvile på om er nødvendig. Glem Norge for båten skal ikke dit på mange år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...