Jump to content

Hvor går turen til helgen? (17-19.09)


Astor

Recommended Posts

Sitter å venter på værmeldingen på NRK. De er mest pålitelige. Blir været brukbart går vi til Horten fra fredag til lørdag. Syntes det er greit å ligge til landstrøm ettersom Webastoen har tatt kvelden. Dessuten er Horten gjestehavn en trivlig havn hvor det alltid samles endel båtfolk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må henge et par timer til i stigen, men hvis jeg er heldig kommer jeg meg utpå på søndagen, men ikke mer enn en svingom på utsida. Har også et prosjekt med kjølinga på motoren (kommer nok tilbake til dette i en egen tråd), som trenger litt tid i helga.

Men så lenge jeg kan være i båten, er alt i orden.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Trude skal jobbe, men kanskje det blir en guttetur, skipshunden Japp og kapteinen? Men gruer meg litt til 10 - 12m/s på tvers over fjorden til Kommersøy. kanskje vi tar turen nordover til Sandspollen? Noen andre som skal dit? Hvor pleier dere å ligge? Vi synes det er fint med baugen inn mot den første bryggen på babord side etter vi er kommet inn i pollen.

 

"Langbryggen" på styrbord side i neste bukt er også fin, men der er det mørkt. Der står det dessuten "Trude  + Lars" innerst på bryggen i betongen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser de melder regn og vind x3, men blir det litt ok vær i morgen,drar vi ut med båten.

Regner med at det blir tur til utenfor Tjøme landet, eks. Ildverket, Hønsø, Paulsen øya, e.l. Kommer litt ann på vindretning.

 

Men nå må det bli bra vær, vi trenger en tur ut nå, før båten skal på land.   :rolleyes:

 

Hørte forresten at de måtte skrape is i dag tidlig i Holmestrand :drink: , er det vinter allerede...., hvor ble høsten av?????

 

:yesnod:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sandspollen? Noen andre som skal dit? Hvor pleier dere å ligge? Vi synes det er fint med baugen inn mot den første bryggen på babord side etter vi er kommet inn i pollen.

Lars H.

Vær tidlig ute Lars hvis du vil ha plass ved bryggene til babord. Ellers er dette vel den beste plassen i Pollen, lun og solrik.

Kona jobber nattevakt natt til lørdag, så da pleier vi å dra ut når hun kommer fra jobb, ved 0800-tiden lørdag morgen. Går til Bjønnbukta på H-øya eller til Sandspollen regner jeg med og legger oss antagelig på svai til hun våkner utpå ettermiddagen. Så flytter vi oss og ankrer mot land for kvelden. Kanskje vi sees?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vær tidlig ute Lars hvis du vil ha plass ved bryggene til babord. Ellers er dette vel den beste plassen i Pollen, lun og solrik.

Hei.

 

Er klar over det, har ligget der maaange ganger tidligere. Men nå, så sent på sesongen må det vel være mulig å få snuten inn mot bryggen rundt halv syv, syvtiden imorgen kveld? Det hadde vært fint med litt kontakt, har VHF og lytter på kanal 16 så sant jeg ikke sover, Trudelutt, LA4608!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kanskje vi tar turen nordover til Sandspollen? Noen andre som skal dit? Hvor pleier dere å ligge? Vi synes det er fint med baugen inn mot den første bryggen på babord side etter vi er kommet inn i pollen.

 

"Langbryggen" på styrbord side i neste bukt er også fin, men der er det mørkt. Der står det dessuten "Trude  + Lars" innerst på bryggen i betongen!

 

Lars H.

Hei.

 

Det blir kanskje en tur til Sandspollen på oss, men vi drar ikke før på Lørdag.

Vi bruker ofte å ligge et eller annet sted på babord side, enten langs fjellet ved stranden før bryggene eller på en av bryggene.

Fikk IM fra Amorøsa, han har planer om å komme innover fjorden til Nærsnes, så kanskje vi tar en tur innom der for å slå av en prat med ham.

Hadde vært hyggelig å møte deg også Lars, i Sandspollen.

 

Mannskapet på Oda.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Trude skal jobbe, men kanskje det blir en guttetur, skipshunden Japp og kapteinen? Men gruer meg litt til 10 - 12m/s på tvers over fjorden til Kommersøy. kanskje vi tar turen nordover til Sandspollen? Noen andre som skal dit? Hvor pleier dere å ligge? Vi synes det er fint med baugen inn mot den første bryggen på babord side etter vi er kommet inn i pollen.

 

"Langbryggen" på styrbord side i neste bukt er også fin, men der er det mørkt. Der står det dessuten "Trude  + Lars" innerst på bryggen i betongen!

 

Lars H.

Frister lite å gå ut i det været som er meldt, men vi får nå se...

Vi pleier å ligge innerst i Sandspollen på styrbord side, ved den lange bryggen. Helt innerst.

 

Nå som det er blitt så kaldt om natta trenger vi landstrøm. Webastoen har takket for seg.

Tipper det kommer endel av de faste. Men det tynnes i rekkene ettersom tiden går for opptak for hver enkelt.

 

Vi hadde tenkt oss til Horten ,en det er avhengig av været på fredag. Med vinden aktenfra på lørdag spiller det ingen rolle hvordan vinden er. Her surfer vi bare på bølgene.

 

Ingen blir sure om noen ligger på plasser med navn.

 

På "Drøbaksiden" i Sandspollen hadde noen fra Sætre fått beskjed at de hadde tatt plassen til noen fra Drøbak.  At noen gidder å sutre for at noen er litt før ute og finner go`plassen?

 

 

:flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På "Drøbaksiden" i Sandspollen hadde noen fra Sætre fått beskjed at de hadde tatt plassen til noen fra Drøbak.

En gang vi lå på på "langbryggen" og så en båt gå inn mot "Drøbaksbryggen", godt med plasser der. Etter en stund bakket han ut og kom over til oss og la seg til der. Han hadde fått beskjed om at "det var mye bedre plass på den andre bryggen!!" Fy fa . . .  (vet ikke om jeg tør gå til Sandspollen etter denne opplysningen!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En gang vi lå på på "langbryggen" og så en båt gå inn mot "Drøbaksbryggen", godt med plasser der. Etter en stund bakket han ut og kom over til oss og la seg til der. Han hadde fått beskjed om at "det var mye bedre plass på den andre bryggen!!" Fy fa . . .  (vet ikke om jeg tør gå til Sandspollen etter denne opplysningen!)

 

Lars H.

For en kultur - eller mangel på kultur! Det er jo helt hårreisende at noen tar hevd på uthavner på den måten. Dette har jeg heldigvis bare hørt om, aldri opplevd selv. Tror jeg hadde blitt kraftig forbanna, gitt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Men jeg fikk jo tatt igjen da. Senere på sommeren da vi lå i Skutevikskilen på Sørlandet fortalte jeg historien til en  type jeg traff der. Han ble merkelig taus og forsvant svært fort. Etterpå kjente jeg ham igjen som en av folket fra "Drøbaksgjengen"!! Hadde jeg visst det der og da, - ja da, kanskje godt jeg ikke visste det da!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

La det også være sagt at alle fra Drøbak oppfører seg ikke på samme måte.

Sist helg hadde Vindfangerbukta Båtforening sesongsavsluttning i Sandspollen. De lå på brygga innerst i pollen. En kjempegjeng som var båtfolk på sin hals. Koslige folk som man trives i selskap med. Men at noen skeier ut, ødelegger for de andre (fra Drøbak). :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja Sandspollen er fine greier, og det er ikke umulig at vi ser opptil flere av dere der. Vi har båtplass i nordenden av bukta, så turen helgen går fra Sandspollen og til vinteropplag. Triste greier, men sånn er det bare. Av med drevet på mandag, og så begynner den triste innpakningen for vinteren.  :flag: :flag: :eek:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Målet for helgen er Sula. Det er et fiskevær ytters på kysten av Sør-Trøndelag, utenfor Frøya. Men værguden er ikke helt med på denne planen. Meldingene sier 12 til 15 m/s, og det er ofte nok så lang ut. Slik det ser ut nå drar vi avgårde i morgen ettermiddag og ser hvor langt vi kommer. Blir det for tøft finner går vi til land et sted og fortøyer for helgen.

 

Brigg

 

PS: Værvarslet på met.no sier SV kuling på trøndelagsskysten i morgen ettermiddag. Varslet for fiskebanken sier SV bris på Frøyabanken som ligger enda lenger ut en Sula. Er det vanlig at vinden er roligere ute i havet enn langs kysten?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ingen steder dessverre, familien er opptatt med andre ting!

 

Båtlivet er flott, men med kone og tre små gutter (2, 4 og 6 år) er det ikke alltid at far får ønsket om båtliv oppfylt. Det gjør at vi ikke bruker båten på langt nær så mye som jeg hadde ønsket, men sånn er det jo bare og da får jeg bare innrette meg så godt det lar seg gjøre. Begynner jeg å klage for mye kan det jo hende at de andre mister lysta på båtliv og det kan jeg jo ikke risikere...  :drink:

 

Alt til sin tid,- har jeg funnet ut! Gjør man det blir det jo en god del båtdøgn i løpet av sommeren, så får jeg heller godta at sesongen er kort, MEN INSENTIV!

Utenom sommersesongen med helgeturer og ferieturer må jeg akseptere bare korte turer i nærområdet    :sailing:

Link to post
Share on other sites

På "Drøbaksiden" i Sandspollen hadde noen fra Sætre fått beskjed at de hadde tatt plassen til noen fra Drøbak.  At noen gidder å sutre for at noen er litt før ute og finner go`plassen?

 

 

:flag:

I all verden.

Går dette an da?

Har man faste plasser i uthavnene?

 

Vi har opplevd noe lignende vi også.

Vi kom til en brygge der det lå en båt, og som det var plass til en båt til.

Da vi la til kommer eieren av den andre båten bort til oss og sa følgende:

Du! det ligger en båt der!

Hvor da, sa vi? (og ser oss rundt)

Neeeei, de var inne i Drøbak for å gjøre et ærende (og var borte hele dagen....).

Har du reist, så har du reist....

 

En annen ting jeg ikke har noen sans for er båter som legger seg longside, og breier seg ut der man kunne få plass til mange andre båter.

(Venter man på andre man vet kommer som skalligge utenfor deg, så er det nok greit.)

Da tenker jeg spesiellt på dager da mange er på sjøen, og gode plasser er vanskelige å oppdrive.

Da blir det plass til kanskje 1 båt der det kunne ha vært plass til både 3,4 eller 5 båter.

Båtene som ligger slik har det sikkert fint de....   :sailing:

 

Jeg vet ikke helt hvem denne Drøbaksgjengen er, men de er tydeligvis beryktede.

 

Det er veldig forståelig at det ikke er morsomt å ligge et sted man ikke er velkommen.

 

Vel, for min del pleier jeg å ta imot og hjelpe til da andre båter kommer.

 

Jeg er medlem av Vindfangerbukta Båtforening, og det var veldig hyggelig å høre positivt om båtforeningen vår.

 

Skjærgården er for ALLE !

Nei til privatisering av skjærgården !

Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg  :confused:

Link to post
Share on other sites

I Sandspollen, på motsatt side av det som blir kalt "Drøbakk-brygga", er den innerste plassen utstyrt med et teppe for avtørking av møkkete ben. Denne plassen er min og jeg ber om at dette blir respektert. (båtnavnet er forøvrig påført plassen)

 

Da jeg denne helgen kommer til å ligge i Lagahølet/Killingholmen er det ok at andre bruker plassen. OBS: Prøv å ikke skitne til teppet unødvendig.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...